handdator

Visa fullständig version : Dips utförande


delizh
2014-06-04, 16:59
Jag har märkt nu att när jag kör dips så är mina axlar uppe vid öronen typ hela tiden så det blir lite som en shrug dips, nacken och traps spänner sig en del utav detta.

Är detta ett normalt utförande och lämpligt om man vill träna brösten i dips?
Eller skall man försöka hålla nere axlarna?

Har det någon betydelse alls?

MentalogisT
2014-06-04, 18:17
Nu när vi ändå snackar dips så kapar jag tråden lite;

Vad spelar det för roll hur kroppen är vinklad när man gör bröstdips? Ska man ha den rak eller vinklad och vilka fördelar respektive nackdelar finns?

pezrulezhaakon
2014-06-04, 18:22
Jag har märkt nu att när jag kör dips så är mina axlar uppe vid öronen typ hela tiden så det blir lite som en shrug dips, nacken och traps spänner sig en del utav detta.

Är detta ett normalt utförande och lämpligt om man vill träna brösten i dips?
Eller skall man försöka hålla nere axlarna?

Har det någon betydelse alls?

Ja, du bör hålla ner axelpartiet då det är mer skonsamt för leden och rotatorcuffen.
Orkar du inte det får du träna på depressioner. Alltså bli starkare i bla pec.minor och nedre traps.

pezrulezhaakon
2014-06-04, 18:24
Nu när vi ändå snackar dips så kapar jag tråden lite;

Vad spelar det för roll hur kroppen är vinklad när man gör bröstdips? Ska man ha den rak eller vinklad och vilka fördelar respektive nackdelar finns?

Det beror på var handplaceringen är.
Annars hamnar kroppen där den hamnar pga gravitationen.

MentalogisT
2014-06-04, 18:29
Det beror på var handplaceringen är.
Annars hamnar kroppen där den hamnar pga gravitationen.

Handplacering 5-10 cm ut från kroppen typ. Jag upplever att när jag gör vinklade så tar det mer på bröst än triceps, och tvärtom om jag bara har helt rak kropp.

pezrulezhaakon
2014-06-04, 18:34
Handplacering 5-10 cm ut från kroppen typ. Jag upplever att när jag gör vinklade så tar det mer på bröst än triceps, och tvärtom om jag bara har helt rak kropp.

Ja, förenklat sett så är det som du säger. Däremot går det variera en del. Det blir en viss skillnad om överarmarna gör mer av en adduktionsrörelse, eller en flektionsrörelse i axelleden.
Lutningen på överkroppen förändrar belastningskurvan en smula.

delizh
2014-06-04, 19:40
Ja, du bör hålla ner axelpartiet då det är mer skonsamt för leden och rotatorcuffen.
Orkar du inte det får du träna på depressioner. Alltså bli starkare i bla pec.minor och nedre traps.

Yes, tack! :)