handdator

Visa fullständig version : Går ner snabbare när jag äter mer - förklaring?


Frasier Crane
2014-06-04, 11:00
Har mer eller mindre legat still ett längre tag trots ett relativt högt underskott.

Nu på sistone har jag börjat äta mer (refeed) på helgerna (enbart lördag+söndag). En hel del kolhydrater och fett. Detta resulterar i att jag varje måndag väger cirka ~2 kg mer än fredagsvikten pga. vattenansamlingen.

Men när vattnet försvinner efter 1-2 dagar så dippar jag plötsligt ner på nya lägstanivåer rent viktmässigt.

Nu har jag alltså pga. refeedsen(?) helt plötsligt börjat tappa vikt snabbare och mer "linjärt" än jag tidigare gjort. Jag gör absolut ingenting annorlunda rent träningsmässigt (samt kostmässigt på vardagarna).

Mycket intresserad av vad orsaken till detta kan vara! Någon som har en förklaring?

Diomedea exulans
2014-06-04, 11:03
Du kanske omedvetet rör dig mer när du får mer energi.

hidden
2014-06-04, 11:09
Maten du äter kanske binder mer vätska som du sedan skiter ut?

Kanske snackar ur arslet nu.

Beemel
2014-06-04, 11:32
Du kanske omedvetet rör dig mer när du får mer energi.

Det är så jag upplevt det under liknande situationer.
Eller självklart har jag inte "upplevt" något "omedvetet".
Det är mest min fästmö som berättat för mig att jag rör mig långsammare när jag äter för lite och är mer benägen att göra "ingenting" mellan träningspassen. Hon har även påtalat att mitt kroppsspråk förändras markant, Jag är uppväxt med teckenspråk som andraspråk och har därför (gissar jag) vanligen ett ganska livligt kroppspråk

Bryggan
2014-06-04, 11:40
Du kanske omedvetet rör dig mer när du får mer energi.Ökad grundförbrukning pga av ökat energiintag. Ja, jag tror på det iaf.

mattilainen
2014-06-04, 11:42
kan ju vara så att du hamnar på ett lägre snitt i kalorier om du får äta mer på helgen än om du är "strikt" hela veckan?

Cykelola
2014-06-05, 14:14
Blir själv tröttare och långsammare när jag ätit mindre kcal mot mer. På 2500kcal var jag viktstabil, medans på 3200kcal så gick jag sakta men säkert ner i vikt..
Kom på mig själv att jag rör mig betydligt mer och även fifflar med händer eller fötter konstant om jag ligger på ett högre energiintag.

Så jag tror att det är som Diomedea exulans skriver.

Lite läsning:
http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

emmsan
2014-06-05, 18:43
Dina leptinnivåer sjunker under deff när kroppen ställer in sig på svält/sparläge. Refeed ökar dessa nivåer och och kroppen börjar förbränna mer fett igen. Eftersom kroppen får näring och inte längre är inställd på svältläge. Någon mer kunnig får gärna komplettera, men det kan vara en anledning :)

Sheogorath
2014-06-05, 19:26
Dina leptinnivåer sjunker under deff när kroppen ställer in sig på svält/sparläge. Refeed ökar dessa nivåer och och kroppen börjar förbränna mer fett igen. Eftersom kroppen får näring och inte längre är inställd på svältläge. Någon mer kunnig får gärna komplettera, men det kan vara en anledning :)

Du kan nog egentligen se det orimliga i det där. Scenario: en liten grupp jägare och samlare för några hundratusen år sedan ligger på dödens rand p.g.a. svält under flera fattiga månader. Så hittar de till slut en stor äng med massor av bär och lyckas till på köpet lägga ner en mammut som de mumsar i sig. Men oj. SVÄLTLÄGET BRYTS. Och så börjar dom rasa i vikt och dör p.g.a. organsvikt.

Inte så värst troligt om du frågar mig.

Löpare
2014-06-05, 20:07
Du kan nog egentligen se det orimliga i det där. Scenario: en liten grupp jägare och samlare för några hundratusen år sedan ligger på dödens rand p.g.a. svält under flera fattiga månader. Så hittar de till slut en stor äng med massor av bär och lyckas till på köpet lägga ner en mammut som de mumsar i sig. Men oj. SVÄLTLÄGET BRYTS. Och så börjar dom rasa i vikt och dör p.g.a. organsvikt.

Inte så värst troligt om du frågar mig.

Beror ju på, titta ut genom fönstret: ser du några jägare och samlare?*rolleyes*

Jånni Balle
2014-06-05, 20:10
Beror ju på, titta ut genom fönstret: ser du några jägare och samlare?*rolleyes*

Dom dog ut strax efter mammuttarna.. :)

emmsan
2014-06-05, 20:38
Du kan nog egentligen se det orimliga i det där. Scenario: en liten grupp jägare och samlare för några hundratusen år sedan ligger på dödens rand p.g.a. svält under flera fattiga månader. Så hittar de till slut en stor äng med massor av bär och lyckas till på köpet lägga ner en mammut som de mumsar i sig. Men oj. SVÄLTLÄGET BRYTS. Och så börjar dom rasa i vikt och dör p.g.a. organsvikt.

Inte så värst troligt om du frågar mig.

Förhoppningsvis ligger inte TS och svävar mellan liv och död p.g.a. sin deff som jägarna och samlarna gjorde. Så du påstår att ett par refeeddagar inte påverkar leptinnivåerna i kroppen?

0rre
2014-06-05, 23:56
Hej,

Hormonerna börjar påverkas efter ett tag. Hormoner som hjälper till med fett förbränningen. Du blir fortfarande av med fett, dock långsammare. Genom att ha en så kallad "refeed" dag så låter du kroppen återhämta sig och du bränner i en bra hastighet igen. Efter en viss fett procent vill inte kroppen förbränna fett och gör inte det förrän kroppen svälter och den enda resursen för energi är fettet på kroppen. Jägarnas kroppar skulle "återställas", dock på grund av deras svält och antagligen deras låga fett procent skulle kroppen reglera hormonerna för att förlora så lite fett som möjligt.

Sheogorath
2014-06-06, 06:51
Hej,

Hormonerna börjar påverkas efter ett tag. Hormoner som hjälper till med fett förbränningen. Du blir fortfarande av med fett, dock långsammare. Genom att ha en så kallad "refeed" dag så låter du kroppen återhämta sig och du bränner i en bra hastighet igen. Efter en viss fett procent vill inte kroppen förbränna fett och gör inte det förrän kroppen svälter och den enda resursen för energi är fettet på kroppen. Jägarnas kroppar skulle "återställas", dock på grund av deras svält och antagligen deras låga fett procent skulle kroppen reglera hormonerna för att förlora så lite fett som möjligt.

That's more like it! :)

Med reservationen att jag skulle säga att det är hur lång tid man legat på underskott som påverkar metabolismen mer snarare än vilken fettprocent man ligger på. Att man kan få ganska kraftigt nedreglerad metabolism även vid högre fettprocenter dels genom ett kraftigt underskott men annars också bara genom att deffa länge.

Sniggel
2014-06-07, 14:15
Det är ju i princip alltid så att det "kostar" fler kalorier (i form av ökat intag) att återställa en metabolism än vad det en återställd metabolism spenderar (i form av ökad ämnesomsättning) pga återställningen.

eiri
2014-06-07, 15:41
Känner igen mig, men enbart om jag äter fettsnålt. Dessutom brukar jag bli hungrigare ju mer jag äter också.

Tobbey
2014-06-07, 15:59
Känner igen mig, men enbart om jag äter fettsnålt. Dessutom brukar jag bli hungrigare ju mer jag äter också.

+1 när jag åt +4000 kcal om dagen och under 50g fett fick jag bättre form trots att överskottet var räknat till +500. Märker direkt skillnad om jag äter 50 eller 100+ gram fett om dagen, men välmåendet är bättre på mer fett.

Bezze30
2014-06-07, 17:03
Dina leptinnivåer sjunker under deff när kroppen ställer in sig på svält/sparläge. Refeed ökar dessa nivåer och och kroppen börjar förbränna mer fett igen. Eftersom kroppen får näring och inte längre är inställd på svältläge. Någon mer kunnig får gärna komplettera, men det kan vara en anledning :)

Du är inne för mycket på instagram

emmsan
2014-06-08, 19:53
Du är inne för mycket på instagram

Ja, antar att jag är det:smash:

GrowlingMad
2014-06-10, 08:04
Detta kallas "The whoose effect" och är ett välkänt fenomen. Läs mer här: http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html

Givetvis har det absolut inget att göra med att man rör sig mer! Möjligtvis om man springer ett maraton eller två på sin ätardag...

thure
2014-06-10, 09:20
Detta kallas "The whoose effect" och är ett välkänt fenomen. Läs mer här: http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html

Givetvis har det absolut inget att göra med att man rör sig mer! Möjligtvis om man springer ett maraton eller två på sin ätardag...

Tackar för den mycket intressant läsning!

Strixen
2014-06-10, 19:44
Jag får bäst viktnedgång om jag äter i helgerna och kör strikt diet på vardagarna. "Deffar" jag varje dag, så brukar viktnedgången avta. På helgerna äter jag vad som faller in, öl, chips, god mat och bearnaisesås etc. Funkar förstås inte om man ska bli rippad inför en tävling, men det är en annan sak.