handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka efter lång tids sjukdom?


lucius
2014-06-04, 09:45
Jag har varit väldigt sjukdomsdrabbad under senaste halvåret. Det började med en förmodad mycoplasma som inte gav med sig trots två penicillinkurer och det fortsatte med diverse infektioner och virus. Även en del andra fysiska problem har följt i spåren.
Hade en bra träningsperiod innan detta men kraschade förstås fullständigt och försökte ändå då och då att gå till gymmet för att inte tappa för mycket men det följdes alltid av feber och sängliggande dagen efter så jag fick ge upp det och har i princip inte kunnat träna sedan årsskiftet mer än något sporadiskt pass. Har då och då inbillat mig att jag varit på väg att bli frisk och testat att träna men direkt blivit sjuk igen.

Har börjat bli bättre nu och avslutar snart fjärde antibiotikakuren på 6 månader.. Hade hoppats kunna sätta igång och träna efter det. MEN:
Nu väntar eventuellt en operation med ytterligare förlängning av konvalescenstiden med 6-8 veckor.

Så förhoppningsvis ska jag kunna börja träna igen efter ca 8 månaders uppehåll.
Vad jag undrar är egentligen ingenting annat än att jag suktar efter lite uppmuntran om att det kommer att gå fort att få tillbaka styrka och muskler. Hur jag bör attackera träningen när jag börjar igen? Vad jag kan förvänta mig att uppnå, kunna komma tillbaks till där jag var innan sjukdomarna? Hur lång tid?
Kanske någon rekommendation på hur jag går tillväga för att snabbast bygga upp mig igen, basprogram typ 5x5? Långsam progression eller pressa att gå snabbare fram än under en normal uppbyggnadsfas?

Diomedea exulans
2014-06-04, 09:53
Tjena! Jag kan berätta lite om mina erfarenheter efter två uppehåll det senaste året: Ett tvåmånaders uppehåll pga resor, och en tid efter det, ett enmånaders uppehåll pga motivationsbrist.

Efter tvåmånadersuppehållet körde jag på och lyfte så tungt jag kunde direkt. Naturligtvis var jag svagare, men jag lyfte så gott det gick. Det var inte så bra, jag fick lite ont i axlarna bl a.

Efter enmånadersuppehållet började jag på kanske 50 % av mina normala träningsvikter, och stegade upp så snabbt jag vågade. Kände jag mig superstark i en övning så ökade jag 10 kg nästa gång, men det normala var att jag ökade 2,5 eller 5 kg (nu pratar jag om basövningar, man bör väl öka mindre i typ kickbacks).

Det gick bättre efter enmånadersuppehållet, på skadefronten.

Angående hur snabbt styrkan kommer tillbaka: Många pratar om muskelminne, alltså att kroppen efter ett uppehåll jättesnabbt kommer tillbaka till sin forna styrka. Personligen märker jag inte det faktiskt, det går lika segt att öka i styrka efter ett uppehåll som när jag tränat ett tag.

Nu är åtta månader ett jäkligt långt uppehåll, så jag skulle nog faktiskt börjat helt från scratch om jag var du. T ex StrongLifts där man bara lyfter stången i början.

PureWhey
2014-06-04, 09:57
8 månaders uppehåll har jag aldrig haft, dock varit runt 3-5 månader ett par gånger.
Jag brukar börja med 3 helkroppspass under första veckan för att känna hur jag ligger till rent viktmässigt.
Nästa vecka 4 halvtunga halvkroppspass, följt av ett par veckor liknande träning.
Efter 4ish veckor är man tillbaka på bra styrka och kroppen är igång, då skulle jag kört igång som innan.

lucius
2014-06-04, 09:58
Tjena! Jag kan berätta lite om mina erfarenheter efter två uppehåll det senaste året: Ett tvåmånaders uppehåll pga resor, och en tid efter det, ett enmånaders uppehåll pga motivationsbrist.

Efter tvåmånadersuppehållet körde jag på och lyfte så tungt jag kunde direkt. Naturligtvis var jag svagare, men jag lyfte så gott det gick. Det var inte så bra, jag fick lite ont i axlarna bl a.

Efter enmånadersuppehållet började jag på kanske 50 % av mina normala träningsvikter, och stegade upp så snabbt jag vågade. Kände jag mig superstark i en övning så ökade jag 10 kg nästa gång, men det normala var att jag ökade 2,5 eller 5 kg (nu pratar jag om basövningar, man bör väl öka mindre i typ kickbacks).

Det gick bättre efter enmånadersuppehållet, på skadefronten.

Angående hur snabbt styrkan kommer tillbaka: Många pratar om muskelminne, alltså att kroppen efter ett uppehåll jättesnabbt kommer tillbaka till sin forna styrka. Personligen märker jag inte det faktiskt, det går lika segt att öka i styrka efter ett uppehåll som när jag tränat ett tag.

Nu är åtta månader ett jäkligt långt uppehåll, så jag skulle nog faktiskt börjat helt från scratch om jag var du. T ex StrongLifts där man bara lyfter stången i början.


Tack för svaret!
Tyvärr lite av det svar jag var rädd för.. :cryout:

PureWhey
2014-06-04, 10:22
Jag har inte dragit på mig några skador efter ett längre uppehåll, träna smart.

lucius
2014-06-04, 11:03
Jag har inte dragit på mig några skador efter ett längre uppehåll, träna smart.


Tack för svaret, det var faktiskt lite uppmuntrande!
Antar att risken är stor att man vill rusa tillbaks till vad man lyfte förut innan man är redo för det. Ska försöka bemästra ivern!

z_bumbi
2014-06-04, 11:27
Efter ett längre uppehåll tar det lite tid för kroppen att få samma hållfasthet som tidigare och många brukar också vara orörligare men att öka i lugnt tempo gör att man både stärker kroppen och blir rörligare. Förslagsvis gör du ett höjningsschema i förväg och följ det men var beredd att justera höjningarna nedåt om det inte känns bra.
Tycker man det är segt så kan man fokusera mer energi på att lära sig någon ny övning så att man känner att man gör något nytt.

Efter en längre tids sjukdom så är också konditionen ofta nedsatt så lägg tid på det och självklart ökar du även konditionsträningen lite i taget.

lucius
2014-06-04, 12:11
Efter ett längre uppehåll tar det lite tid för kroppen att få samma hållfasthet som tidigare och många brukar också vara orörligare men att öka i lugnt tempo gör att man både stärker kroppen och blir rörligare. Förslagsvis gör du ett höjningsschema i förväg och följ det men var beredd att justera höjningarna nedåt om det inte känns bra.
Tycker man det är segt så kan man fokusera mer energi på att lära sig någon ny övning så att man känner att man gör något nytt.

Efter en längre tids sjukdom så är också konditionen ofta nedsatt så lägg tid på det och självklart ökar du även konditionsträningen lite i taget.

Tack!

kaer
2014-06-04, 12:32
Känns som jag har ngt uppehåll på 2 månader varenda år :-/
Jag verkligen hatar att 'komma igång' igen. Jag brukar inte tappa så himla mycket i styrka faktiskt, visst, man gör ju inte pb men i princip skulle jag kunna lyfta relativt lugnt.

Men jag brukar verkligen gå ut rätt löst, försöka köra relativt lätta helkroppspass och gradvis öka. Det enda jag brukar ha problem med är böjen, jag känner att jag har styrkan men benen krampar när jag lyfter för tungt.
Framförallt så orkar jag inte med den sinnessjuka träningsvärk man lätt får.

Hursomhelst, börja lugnt, i det stora hela beror ju inte dina framgångar på det är 2-4 veckorna det tar att komma in i rutinerna. Passa på att göra allting med bra teknik.