handdator

Visa fullständig version : Kass mage på morgonen.


Oljeblixten
2014-06-04, 08:53
Hej kära Kolozzeum, jag lider av ett problem som inte är helt vanligt men kanske inte helt ovanligt heller. Jag har nämligen förjävligt kass mage då jag är nyvaken.

Då jag vaknar och är trött är min mage helt urballad, T.ex idag: klev ur sängen vid åtta och var riktigt trött, gick upp tog två mackor och efter 5 minuter känner jag krampen i magen... Jag kallsvettas, magen värker och in på toa för att under gny och stön trycka spruta ur sig en frätande klump, det bränner i anus och då jag är färdig på toan är lindringen omedelbar.

Jag undrar vad fan detta kan bero på? Det blir aldrig så om jag sover till 10 och vaknar utvilad, utan enbart då jag är nyvaken och trött.(Kan även vara så att jag vaknar och redan är kass i magen ibland, men enbart då jag är nyvaken och trött.)

Hur kan två mackor förvandlas till frätande syra på bara några minuter enbart pga sömnighet? Är det att min mage inte vaknat ännu eller finns det någon vettig förklaring?

Jag gillar frukost men detta är ett problem om man vaknar och sedan ska iväg :/

Please helt me Kolo-wan you're my only hope

Dreas
2014-06-04, 08:57
Laktos? Gluten? Vad äter du innan du lägger dig?

Oljeblixten
2014-06-04, 09:00
Laktos? Gluten? Vad äter du innan du lägger dig?

Igår käkade jag spaghetti och köttfärssås vid halv sju~ och sedan en kopp kaffe vid åttatiden, men om jag trycker i mig tre st av samma mackor vid lunch blir jag inte dålig i magen. Det tycker jag är lite skumt att det bara är på morgnarna.

Bubblan84
2014-06-04, 09:01
Magen är tom på morgonen. Antagligen är det något i din frukost som din mage är känslig emot och då det inte blandas med så mycket annat så reagerar kistan direkt. Kan vara svårt att veta exakt vad. Gluten/laktos/mjölkprotein är väl det första man kan misstänka. Får utesluta en del i taget i ett par veckor för att se vad/om något av det gör någon skillnad.

Oljeblixten
2014-06-04, 09:02
Magen är tom på morgonen. Antagligen är det något i din frukost som din mage är känslig emot och då det inte blandas med så mycket annat så reagerar kistan direkt. Kan vara svårt att veta exakt vad. Gluten/laktos/mjölkprotein är väl det första man kan misstänka. Får utesluta en del i taget i ett par veckor för att se vad/om något av det gör någon skillnad.

Men om jag vaknar vid 10 och är pigg en lördag alternativt om jag bara väntar ett par timmar och vaknar till reagerar inte magen på frukosten. Magen borde ju vara lika tom då eller? :/

Bubblan84
2014-06-04, 09:04
Men om jag vaknar vid 10 och är pigg en lördag alternativt om jag bara väntar ett par timmar och vaknar till reagerar inte magen på frukosten. Magen borde ju vara lika tom då eller? :/

Äter du samma saker? Låter skumt det där!

Makkie
2014-06-04, 09:04
Du ska kanske fundera på vad du äter dagen innan instället. Det som du äter på morgonen är givetvis inte det som kommer ut fem minuter senare, men det triggar tjocktarmen att börja jobba så det är ju helt naturligt att du blir skitnödig.

Jag hade en period när jag jobbade rullande 3-skift (förmiddag-natt-eftermiddag) då min mage kukade ur på grund av att jag åt oregelbundet och kasst. Jag hade gaser och kramper i magen, men jag vet att man kan få symptom som diarré också. Annars skulle jag säga att du borde kolla upp detta med en doktor, det kan vara allt mellan himmel och jord.

Oljeblixten
2014-06-04, 09:07
Jag kan ju testa att äta laktosfritt en vecka eller två helt enkelt för att se vad som händer med lilla maggen.

Annars kan väl en doktor göra tester av någon typ för att se om det är något man är intolerant emot?

4623
2014-06-04, 09:08
Likadant för mig med mjölk på just morgonen.

Bubblan84
2014-06-04, 09:09
Jag kan ju testa att äta laktosfritt en vecka eller två helt enkelt för att se vad som händer med lilla maggen.

Annars kan väl en doktor göra tester av någon typ för att se om det är något man är intolerant emot?

Läkarna är rätt snåla med allergitester då de är dyra och oexakta. De brukar i första hand be en att utesluta saker en period för att sedan göra ett provokationstest och se om man reagerar.

The_RobRoy
2014-06-04, 09:16
Jag gissar på lindrigare IBS symptom.. ..får du samma problem om du är nervös inför en stor presentation eller något annat du blir nervös av?

BigSpawn
2014-06-04, 09:19
om du verkligen vill testa att utesluta så räcker det ju inte bara med laktos, kan lika gärna vara gluten eller mjölkprotein.
Dottern hade ont i magen nästan varje morgon innan hon ens ätit frukost, vi tog bort gluten(hon var mjölkfri innan) och magont försvann (och även torrexem på vaderna).

G_lund
2014-06-04, 09:24
Jag får liknande i perioder.

Känner dock av det direkt när jag vaknar på morgonen, så jag gissar på att det har något att göra med kvällsmaten.

Då jag dricker mycket mjölk varje dag men bara känner av detta nån gång per månad så tror jag inte det har med det att göra.
Har rapsolja i min kvällsshake. Funderar på om det kan bli så här om jag råkar hälla i lite för mycket av det.

Huungg
2014-06-04, 09:29
Själv skiter jag floder varje morgon av kaffet. Men det är det värt.

Bubblan84
2014-06-04, 09:30
Jag får liknande i perioder.

Känner dock av det direkt när jag vaknar på morgonen, så jag gissar på att det har något att göra med kvällsmaten.

Då jag dricker mycket mjölk varje dag men bara känner av detta nån gång per månad så tror jag inte det har med det att göra.
Har rapsolja i min kvällsshake. Funderar på om det kan bli så här om jag råkar hälla i lite för mycket av det.

Jag har bara haft ont i magen nån gång per år och får alltid i mig mjölkprodukter. Däremot andra symptom som pollenallergi och viss hudklåda. Laktosfritt gav inget, glutenfritt gav inte heller något men utan mjölkprotein verkar allt ha lindrats ganska snabbt.
Har man bara lätt intolerans kan problemen märkas ganska sällan även om man ofta får i sig det man är intolerant mot.
Så det kan fortfarande bero på mjölk i ditt fall, även om det kan vara något helt annat :)

Dreas
2014-06-04, 09:39
Laktos i köttförsåsen eller kaffet kan också vara boven.

Kör gröt till frukost i någon dag?

Oljeblixten
2014-06-04, 09:52
Laktos i köttförsåsen eller kaffet kan också vara boven.

Kör gröt till frukost i någon dag?

Gröt till frukost om jag är trött brukar resultera i att jag sitter på toa och gråter tills jag bajsat. :d Då har jag alltid laktosmjölk i dock. Jag ska nog testa att utesluta laktos helt ur min diet ett tag framöver iaf.

BigSpawn
2014-06-04, 10:07
ska du prova utesluta så är det ju egentligen lättast att utesluta de vanligaste ämnena som ger magproblem samtidigt, dvs mjölk(alltså då inte bara laktos utan även protein) och gluten.
Om det då hjälper kan du ju prova återföra en av dom och se om problemet återkommer och på så sätt kanske upptäcka att mjölk funkar men inte gluten eller tvärt om

vicarious
2014-06-04, 10:12
Fibrer på tom mage (t ex ett äpple) ger mig orolig mage, ont, uppblåst m.m.

Kabuto
2014-06-04, 10:28
Hej kära Kolozzeum, jag lider av ett problem som inte är helt vanligt men kanske inte helt ovanligt heller. Jag har nämligen förjävligt kass mage då jag är nyvaken.

Då jag vaknar och är trött är min mage helt urballad, T.ex idag: klev ur sängen vid åtta och var riktigt trött, gick upp tog två mackor och efter 5 minuter känner jag krampen i magen... Jag kallsvettas, magen värker och in på toa för att under gny och stön trycka spruta ur sig en frätande klump, det bränner i anus och då jag är färdig på toan är lindringen omedelbar.

Jag undrar vad fan detta kan bero på? Det blir aldrig så om jag sover till 10 och vaknar utvilad, utan enbart då jag är nyvaken och trött.(Kan även vara så att jag vaknar och redan är kass i magen ibland, men enbart då jag är nyvaken och trött.)

Hur kan två mackor förvandlas till frätande syra på bara några minuter enbart pga sömnighet? Är det att min mage inte vaknat ännu eller finns det någon vettig förklaring?

Jag gillar frukost men detta är ett problem om man vaknar och sedan ska iväg :/

Please helt me Kolo-wan you're my only hope

Jag har haft liknande problem men inte precis varje morgon. Jag stiger upp 05:30 varje vardag och jag äter aldrig direkt på morgon längre. Kan bli lite frukost på första rasten på jobbet men oftast får det vänta till lunchen.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Herr Oberst
2014-06-04, 10:29
Exakt samma sak för mig. Gå upp tidigt (vilket jag gör nästan varje dag då jag börjar jobbet 6.30) och trycka i mig gröt, mackor eller liknande resulterar alltid i ett enormt pruttande och konstiga rörelser i magen. Brukar dock inte resultera i tömning förrän lunch-snåret.
Samma frukost vid 09-11 = normal behaglig mage