handdator

Visa fullständig version : Cykelintervaller innan frukost


monsa123
2014-06-03, 22:18
Tja,

Först och främst styrketränar jag tungt och intensivt 5-6 ggr i veckan och ibland slänger jag in cardio, dock aldrig i samband med styrketräningen. Antingen på en vilodag eller på morgonen på träningsdagarna. Oftast powerwalks på tom mage men om jag ska köra springa backintervaller eller intervaller på cykel kör jag alltid under dagen eller på kvällen när man har fått i sig kolhydrater under dagen.

Skulle jag kunna köra "högintensiv" cardio innan frukost (fastande) i 10-15 min om orken tillåter? Tänker mest på nedbrytningen eller kommer det inte spela någon roll då jag täcker kaloribehovet, sett över dygnet?

King Grub
2014-06-03, 22:21
Det spelar ingen roll, inte bara över dygnet, utan även akut direkt efter passet.

Du förbättrar proteinbalansen med träning, även i fastande tillstånd, inte tvärtom. Det är fasta som är katabolt. Träning är anabolt, även helt utan födointag.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Proteinbalansen förblir negativ efter fastande träning, men den blir mindre negativ än fasta utan träning. Diagrammen gäller konditionsträning. Styrketränings effekt är ännu mer uppbyggande.

Födointag (mat, aminosyror eller proteinpulver, sak samma) innebär kraftigt ökad muskeluppbyggnad och proteinbalansen vänds till positiv (se staplarna).

monsa123
2014-06-03, 22:43
Det spelar ingen roll, inte bara över dygnet, utan även akut direkt efter passet.

Du förbättrar proteinbalansen med träning, även i fastande tillstånd, inte tvärtom. Det är fasta som är katabolt. Träning är anabolt, även helt utan födointag.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Proteinbalansen förblir negativ efter fastande träning, men den blir mindre negativ än fasta utan träning. Diagrammen gäller konditionsträning. Styrketränings effekt är ännu mer uppbyggande.

Födointag (mat, aminosyror eller proteinpulver, sak samma) innebär kraftigt ökad muskeluppbyggnad och proteinbalansen vänds till positiv (se staplarna).

Tack ska du ha. Nu vet jag att backintervaller kommer nog bli jobbigt innan frukost men vi säger att jag vill hoppa på träningscykeln och köra intervaller en kvart. Finns det någon som helst fördel att inta aminosyror innan? (Kommer käka frukost direkt efter, kolhydrater+protein)