handdator

Visa fullständig version : Sommar i P1 2014


mini
2014-06-03, 19:16
Nu är det klart vilka som ska prata i Sommar. Vilka tänkte du särskilt lyssna på?
Hela listan. (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5877720)

XXXL
2014-06-03, 19:25
Fredrik Wikingsson, alla andra ser väldigt ointressanta ut.

Synd att det är radio för Caroline Winberg hade jag däremot velat titta på i en timme.

mini
2014-06-03, 19:43
Jag tycker listan känns lite smal, men jag brukar överraskas. Det behöver inte vara en person som är superintressant på pappret, bara hen har en historia att berätta. Jag hoppas dock på mindre navelskåderi än trenden varit senaste åren.
Jag kommer att lyssna på så många jag kan men särskilt

Johan Croneman
Simon Kyaga
Fredrik Wikingsson
Anders Bárány
Helene Ripa
Linda Nordin
Linda Pira
Navid Modiri
Baker Karim
Gunilla Palmstierna-Weiss
Nina Lagergren
Jesper Rönndahl
Annie Wegelius
Agnes Wold
Kakan Hermansson
Mustafa Can

(Listan blev längre än jag trodde vid första anblicken på sr.se)

kaer
2014-06-03, 19:53
Herregud vad off jag måste vara, känner inte igen hälften av namnen.
Croneman tycker jag är skön, honom skulle jag kunna lyssna på.
Dr Alban skulle verkligen kunna vara en fullträff eller stänga av efter 3 minuter.

Fast många brukar ju vara bättre än man tror innan.

kaer
2014-06-03, 19:55
Har dogge varit sommarpratare någon gång? Skulle nog vara grymt, även om han har varit rätt exponerad tidigare så man kanske redan vet allt.

tp_88
2014-06-03, 20:18
Trist år, bara Wikingsson jag säkert kommer lyssna på.

Salming, Stensson, Jonas Eriksson och Anders Bárány blir det nog säkert också dock.

mela
2014-06-03, 20:34
Timbuktu
Simon Kyaga
Fredrik Wikingsson
Navid Modiri

Typ. Var inte så många som intresserade mig i år.

alphahanen2
2014-06-03, 20:44
Tyckte också listan var lite smal. Kommer väl bli så att man lyssnar lite sporadiskt under sommaren utom just under den 21 juni när Herr Jason ska tala. Då blir det bojkott!
Kanske att Linda Nordin och Dr.Alban kändes intressanta dock. Hoppas på att bli positivt överraskad! :)

Ape3
2014-06-03, 20:48
Simon Kyaga överläkare psykiatri. <-- Megautbildade människor som får prata fritt kan vara hur intressant som helst.
Anders Bárány Fysiker <-- Megautbildade människor som får prata fritt kan vara hur intressant som helst.
Andreas Dregen Musiker
Morton Narrowe Rabbin. Kan vara intressant eftersom jag inte är religiös.
Linda Nordin Generalsekreterare för svenska FN-förbundet, statsvetare
Börje Salming Ishockeyspelare, entreprenör
Sebastian Kirppu Lyssnarnas Sommarvärd, skogsbiolog, årets miljöhjälte 2011!
Per Fritzell Komiker, skådespelare, artist. Kan vara hur kul som helst.
Jesper Rönndahl Programledare, komiker. Kan vara hur kul som helst.
Bi Puranen Forskare, författare, programledare http://sv.wikipedia.org/wiki/Bi_Puranen
Kan vara hur intressant som helst.
Agnes Wold Professor klinisk bakteriologi, överläkare <-- Megautbildade människor som får prata fritt kan vara hur intressant som helst.
Svante Pääbo Forskare, biolog, professor <-- Megautbildade människor som får prata fritt kan vara hur intressant som helst.
Karin ”Kakan” Hermansson Konstnär, programledare. http://nojesguiden.se/kakan Hon säger vad hon tycker.
Loa Falkman Hovsångare, skådespelare, artist. Hovsångare.

ducedo
2014-06-03, 20:49
Inget extraordinärt men ska ge följande en chans:

Anders Bárány

- Mitt Sommarprogram kommer att handla om när farfar Robert för hundra år sedan gick ut i första världskriget, blev rysk krigsfånge och fick Nobelpris. Men det kommer också att handla om mitt eget liv och speciellt om den musik som fortfarande får håret att resa sig på mitt huvud.

Jonas Eriksson

- Jag är ende svensk på sommarens fotbolls-VM i Brasilien och jag lovar att ta er med bakom kulisserna. Jag tänker berätta om en dröm som gått i uppfyllelse och försöka förklara varför jag valt att skaffa världens mest otacksamma och utsatta yrke trots att jag egentligen aldrig mer behöver jobba.

Oskar Kihlborg

- Jag kan ingenting om sport och är urusel på golf. Men jag har klättrat upp för världens högsta berg och jag har spelat krocket under isen. Drivkraften är en nyfikenhet på livet, att inspirera och att utvecklas som människa. Livet är ett stort äventyr. Eller ingenting.

Henrik Stenson

- Jag har under 20 år rest världen över och tävlat. Det har givetvis resulterat i att jag har en eller två intressanta historier att berätta! Jag hoppas att som Sommarpratare kunna ge er en bild av mig som person och inte bara som golfspelare. Jag ser också fram emot att få välja musik i Sveriges Radio!

Kanske lite väl många alternativ men tråden förtjänar nästan en omröstning.

MackeJuve
2014-06-03, 21:53
Wikingsson, Salming, Stensson, Eriksson och Ripa känns väl intressanta. Kul att höra en domare vars yrke går ut på att få skit i tid och otid.

Menigar
2014-06-03, 22:02
Bea Uusma, bland de mest intressanta människor jag känner till.

edit, Martina Montelius ska jag också lyssna på!

alphahanen2
2014-06-03, 22:04
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18997525.ab

Håller ni med henne?

Birkharju
2014-06-03, 22:08
Wikingsson, Börje Salming och Steve Angello.

Fordon
2014-06-04, 06:50
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18997525.ab

Håller ni med henne?

Känns inte som att Aftonbladet berättar hela sanningen.

http://www.svt.se/kultur/kakan-1

En av årets sommarpratare - Karin ”Kakan” Hermansson sågar urvalet i Sommar i P1. ”Det gör mig fruktansvärt förbannad över att se hur många vita vi är som sitter här”, säger hon till SVT.

Som svar på Topic så kommer jag absolut inte att lyssna på Sommar i P1. Just pga detta.

Chrbo
2014-06-04, 07:20
Wikingsson, Salming, Angello, Rönndahl och PewDiePie ska jag nog ta mig tid att lyssna på.

Akerhage
2014-06-04, 07:44
Orkar inte kolla länkarna ifall det finns utan frågar istället. Vilken tid sänds detta? Sitter och lyssnar på P1 nu här i hopp om att det ska börja närsom =)

Edit, hittade ju det snabbt! 21 Juni börjar det visst, kl 13:00 - 14:30

Kommer lyssna på dem alla, även om det på pappret inte verkar intressant så kan alla ha storys som gör det intressant att lyssna på.

Herr Oberst
2014-06-04, 10:44
Kakan ger mig såna fruktansvärda rysningar. Hon är en riktig örk-människa

ducedo
2014-06-04, 10:58
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18997525.ab

Håller ni med henne?

Överlag kändes det som att hon hade en taskig dag.

Enligt Karin Hermansson avspeglades bristen på mångfald på den presskonferens där Sveriges Radio, trots tunga moln och snålblåst, försökte skapa sommarkänsla med allsång, humor från ”Galenskaparna” och kransar i håret.

– Jag är chockad över hur sjukt ”svenskt” det var. Jag tycker att det kändes lite nationalistiskt med kransarna i håret och allsången och allting. Jag känner mig så himla ovan vid det här faktiskt, inte hemma alls.

– Jag antar att man måste exemplifiera och tjata och nöta. Jag skiter i om det blir dålig stämning. Det tog två generationer, sen har vi glömt andra världskriget och vad det gjort mot människor. Nu är vi där igen - det är så himla sjukt.

Om hon har en poäng vet jag inte då jag har dålig koll på vilka som har varit sommarpratare tidigare år och vad "utbudet" blir baserat på deras önskemål. Det verkar idag vara en salig blandning mellan yrken, utbildning, kön, ålder och ursprung.

Vet att andra har klagat på att många är hemmahörande i Stockholm.

mini
2014-06-21, 00:31
Idag börjar det!

-squat-
2014-07-26, 21:23
Christian Falks sommarprat idag var så hjärtskärande.

Lillgrabben
2014-07-26, 23:19
Christian Falks sommarprat idag var så hjärtskärande.

Jag har läst en del artiklar om sommarpratet, men inte hört det själv. Att läsa recensionerna räckte för att framställa en jäkla stor klump i halsen... *cry*

Wormzie
2014-07-27, 11:28
Athena Farrokhzads sommarprat rekommenderar jag varmt. Ganska monotont upplägg men väldigt mycket tänktvärt innehåll.

mini
2014-07-27, 11:34
Athena Farrokhzads sommarprat rekommenderar jag varmt. Ganska monotont upplägg men väldigt mycket tänktvärt innehåll.
Jag har lyssnat på färre program än jag önskat men ändå några stycken och henes är det första som inte känns blaskigt och slätstruket.

Vilka program har ni andra gillat hittills i år?

Johanss0n
2014-07-27, 11:45
Athena Farrokhzads sommarprat rekommenderar jag varmt. Ganska monotont upplägg men väldigt mycket tänktvärt innehåll.
Absolut om man vill höra en galen totalt verklighets frånvänd stolle. Som underhållning duger det bra men hon har nästan lika galna idéer som ABB.

XXXL
2014-07-27, 15:14
Athena Farrokhzads sommarprat rekommenderar jag varmt. Ganska monotont upplägg men väldigt mycket tänktvärt innehåll.

Är det inte hon som försvarar politiskt våld?

-squat-
2014-07-27, 15:45
Vilka program har ni andra gillat hittills i år?

Salming och Falk.

Wormzie
2014-07-27, 19:59
Absolut om man vill höra en galen totalt verklighets frånvänd stolle. Som underhållning duger det bra men hon har nästan lika galna idéer som ABB.

Är det inte hon som försvarar politiskt våld?

Har inte tänkt diskutera innehållet här men hon drog upp mycket som tål att fundera på oavsett hur man nu vill tolka hennes "våldsuppmaningar", som såklart förstoras upp när resterande delen av innehållet är obekväm information för alla som sitter i sina trygga välställda hem och naivt tror att alla har det lika lätt.

Wormzie
2014-07-27, 20:01
Jag har lyssnat på färre program än jag önskat men ändå några stycken och henes är det första som inte känns blaskigt och slätstruket.

Vilka program har ni andra gillat hittills i år?

Gillade också det, pang på bara :)

Gillade även fredrik wikingssons sommarprat, vilket var öppet och inbjudande utan att kännas pretantiöst.

PixelMiner
2014-07-27, 20:54
Vilka program har ni andra gillat hittills i år?

Av de jag hört så ser min topp 5 lista ut så här:
Andreas Dregen, Börje Salming, Johan Croneman, Jeppe Wikström, Fredrik "Benke" Rydman

supercharge
2014-07-27, 21:06
Athena Farrokhzads sommarprat rekommenderar jag varmt. Ganska monotont upplägg men väldigt mycket tänktvärt innehåll.

Det är säkert utmärkt för intellektuellt handikappade och allmänt efterblivna som tycker om att lyssna på löjliga slagord utan substans och mening. Om man absolut måste fördjupa sig i vänsterideologi kan man väl åtminstone läsa Marx eller Foucault?

Tomas W
2014-07-27, 21:39
Ska tillbringa 13h i bil på torsdag och är det något sommarprat ni rekommenderar? Har bara hört Fredrik Wikingssons och tyckte det var bra.

mini
2014-07-27, 21:52
Av de jag hört så ser min topp 5 lista ut så här:
Andreas Dregen, Börje Salming, Johan Croneman, Jeppe Wikström, Fredrik "Benke" Rydman

Just det, min mamma rekommenderade också "han den där musikern Dragan eller vad han nu heter." Baker Karim gillade hon också så det ska jag lyssna på.

XXXL
2014-07-27, 22:15
Det är säkert utmärkt för intellektuellt handikappade och allmänt efterblivna som tycker om att lyssna på löjliga slagord utan substans och mening. Om man absolut måste fördjupa sig i vänsterideologi kan man väl åtminstone läsa Marx eller Foucault?

Tyckte också det kändes som att hon bara var ute efter att plocka enkla poäng och hora till sig lite uppmärksamhet.