handdator

Visa fullständig version : Väldigt tryckberoende kropp


Latissimus Dorsi
2014-06-03, 13:22
Nu när jag inte tränat på 3 dagar så har kroppen säckat ihop helt, allting har krympt. Jag tror att jag normalt har mycket vätska i musklerna, vilket ger ett helt annat tryck, och när träningen uteblir så blir skillnaden stor. Är det ett unikt problem att ens utseende försämras så pass mycket på bara ett fåtal dagar?

Rikard Jansson
2014-06-03, 13:31
Nej det är väl ganska vanligt, iallafall bland alla mina vänner som tränar för hypertrofi. Tror folk som tränar för styrka påverkas mindre (mest för att vi aldrig sväller upp på samma sätt)

koncept
2014-06-03, 13:53
Jag har märkt samma sak.
Om jag inte tränar på en vecka ser jag mycket mindre ut. Antagligen har det att göra med att musklerna förlorar sin "pump" (som du nämnde) men även att man är mindre spänd i musklerna. Mindre spänd = du säckar ihop och får sämre hållning = ser mindre och mer otränad ut. Så resonerar jag iaf.
Just vidden på ryggen påverkas mycket på mig. Mina lats försvinner när jag inte har tränat på länge.

jbaa
2014-06-03, 14:02
Satt och tänkte på samma sak idag :confused:
Känner precis likadant, kan vara så lite som två-tre dagar så är det en väldigt tydlig skillnad. Vad beror detta på?

Simplicity
2014-06-03, 14:18
Fullt normalt, finns nog ingen som tappar lite anspänning i muskuslaturen och ser mindre ut efter några dagar utan träning.

Det är därför folk inbillar sig att de skulle hinna förlora en massa muskelmassa under sjukuppehåll på ett par veckor.

mycketbrännvin
2014-06-03, 14:24
Japp men drar man i sig ordentligt med malto och protein så känner man typ direkt att man sväller tycker jag, altså om man ätit dåligt. märke rinte lika dramastiskt ifall man slarvat med tränigen ifall man fått i sig kcal

Langster
2014-06-03, 22:00
Märker mindre och mindre skillnad ju längre jag har tränat. Iofs tränar jag så pass sällan att jag kanske ständigt är trycklös.

Langster
2014-06-03, 22:05
Fullt normalt, finns nog ingen som tappar lite anspänning i muskuslaturen och ser mindre ut efter några dagar utan träning.

Det är därför folk inbillar sig att de skulle hinna förlora en massa muskelmassa under sjukuppehåll på ett par veckor.

Muskelmassa förlorar man garanterat om man är sjuk och mest ligger och tar det lugnt ett par veckor. Kanske inte jättemycket men man tappar utan tvekan. Men jag måste säga att även denna effekt verkar vara mindre efter 15 års träning än 5 års träning. Eller så bryr jag mig inte lika mycket längre...

z_bumbi
2014-06-04, 06:46
För att lagra protein krävs det en längre tids stimuli än för att "bara" lagra energi och vätska, det går självklart att i viss grad påverka detta hur man tränar men generellt så är det tid som är den mest avgörande faktorn.

Huungg
2014-06-04, 09:04
Räcker med att jag missar ett pass så känns nästa pass mycket sämre

filmjölk
2014-06-04, 17:33
Min broscience säger att det beror på att du säkert har ökat snabbt en period. Ökningarna som kommer fort dit, försvinner fort. Sån där "fort upp, sedan fort ner" utveckling kan jag också få (fast mätt i styrka) om jag är riktigt överambitiös och verkligen älskar att lyfta en period.

Efter ett tag pallar jag inte med att ha samma ambitionsnivå och gnista i träningen, då tappar jag tillbaks till min tidigare nivå.

Simplicity
2014-06-04, 20:17
Muskelmassa förlorar man garanterat om man är sjuk och mest ligger och tar det lugnt ett par veckor. Kanske inte jättemycket men man tappar utan tvekan. Men jag måste säga att även denna effekt verkar vara mindre efter 15 års träning än 5 års träning. Eller så bryr jag mig inte lika mycket längre...

Ja, självklart gör man det, men knappast i någon nämnvärd utsträckning. Att man skulle förlora och nybilda muskelmassa i den utsträckning som det visuella kan ge sken av är ren inbillning.

agazza
2014-06-04, 20:46
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen

?

Commando1980
2014-06-05, 11:02
Nu när jag inte tränat på 3 dagar så har kroppen säckat ihop helt, allting har krympt. Jag tror att jag normalt har mycket vätska i musklerna, vilket ger ett helt annat tryck, och när träningen uteblir så blir skillnaden stor. Är det ett unikt problem att ens utseende försämras så pass mycket på bara ett fåtal dagar?

Du är officiellt nu en sådan där bodybuilder.

Karl Pilkington
2014-06-05, 12:25
Innan gym

http://www.choose-gifts.co.uk/images/Photo%20Frames/L215.jpg


Efter gym

http://www.personaltrainerbath.com/wp-content/uploads/2010/11/homerMirror.jpg

:d