handdator

Visa fullständig version : Ryggträning


bakka
2014-06-03, 07:30
Tja,

Jag har nyligen börjat med ett nytt upplägg som ser ut så här:

Chins 4x5 med vikt
Skivstångsrodd 4x5@70kg
Latsdrag 3x10-12@60-70kg
Hantelrodd 3x10-12@32,5kg
Sittande rodd (mot bröstkorg, armbågar ut för övre rygg) 3x8-12@?
Lats pulldown 3x8-12?
Shrugs 3x10-12@100kg
Hypersträck 3x12 med vikt (strikt och långsamt)

Mark kör jag på bendagen och baksida axlar på axeldagen. Har kört passet 2 gånger hittills och det känns bra.

MINA FRÅGOR:
Är det någon övning ni skulle lägga till eller ta bort?
Ser det bra ut med set och reps?
Hur ska man köra latsdrag för bäst utveckling - lite mer än axel brett, väldigt brett eller med v-hantag (smalt)?

Tack på förhand!

dmoller
2014-06-03, 09:19
Hade tagit bort allt efter latsdrag alt. haft kvar ett set hantelrodd.

tufflust
2014-06-03, 09:35
Tja,

Jag har nyligen börjat med ett nytt upplägg som ser ut så här:

Chins 4x5 med vikt
Skivstångsrodd 4x5@70kg
Latsdrag 3x10-12@60-70kg
Hantelrodd 3x10-12@32,5kg
Sittande rodd (mot bröstkorg, armbågar ut för övre rygg) 3x8-12@?
Lats pulldown 3x8-12?
Shrugs 3x10-12@100kg
Hypersträck 3x12 med vikt (strikt och långsamt)

Mark kör jag på bendagen och baksida axlar på axeldagen. Har kört passet 2 gånger hittills och det känns bra.

MINA FRÅGOR:
Är det någon övning ni skulle lägga till eller ta bort?
Ser det bra ut med set och reps?
Hur ska man köra latsdrag för bäst utveckling - lite mer än axel brett, väldigt brett eller med v-hantag (smalt)?

Tack på förhand!

Som alltid ...Jeff har svaren.

https://www.youtube.com/watch?v=paIQfKZ4xC4&feature=youtu.be

Aliaas
2014-06-03, 09:36
Hade tagit bort allt efter latsdrag alt. haft kvar ett set hantelrodd.

+1 Dock hade jag personligen också kört shrugs men kanske inte varje pass, ifall de inte slackar efter vill säga.

vicarious
2014-06-03, 10:15
Hur ofta tränar du detta pass? Du kan ta bort minst en roddövning samt lat pulldown och hypersträck.

Personligen hade jag inte valt att lägga marklyft på bendagen men det gör man väl som man vill med.

BobaFett
2014-06-03, 10:16
Tja,

Jag har nyligen börjat med ett nytt upplägg som ser ut så här:

Chins 4x5 med vikt
Skivstångsrodd 4x5@70kg
Latsdrag 3x10-12@60-70kg
Hantelrodd 3x10-12@32,5kg
Sittande rodd (mot bröstkorg, armbågar ut för övre rygg) 3x8-12@?
Lats pulldown 3x8-12?
Shrugs 3x10-12@100kg
Hypersträck 3x12 med vikt (strikt och långsamt)

Mark kör jag på bendagen och baksida axlar på axeldagen. Har kört passet 2 gånger hittills och det känns bra.

MINA FRÅGOR:
Är det någon övning ni skulle lägga till eller ta bort?
Ser det bra ut med set och reps?
Hur ska man köra latsdrag för bäst utveckling - lite mer än axel brett, väldigt brett eller med v-hantag (smalt)?

Tack på förhand!

Det beror helt på hur många gånger du kör per vecka.

Angående bredd på latsdrag så är svaret: ja.

bakka
2014-06-03, 10:20
Hur ofta tränar du detta pass? Du kan ta bort minst en roddövning samt lat pulldown och hypersträck.

Personligen hade jag inte valt att lägga marklyft på bendagen men det gör man väl som man vill med.

Jag kör det 1 gång i veckan. jag tränar en 3 split. Anledningen till att jag kör mark på bendagen är för att jag tränar rygg på måndagar och har fotbollsträning på tisdagar så jag vill va pigg i benen. sen kör jag ben+mark på torsdagar.

Mentality
2014-06-03, 10:20
Du behöver fler övningar, minst 10.

bakka
2014-06-03, 10:41
Du behöver fler övningar, minst 10.

sarkasm...kul...

Men har du inget vettigt att säga behöver du inte säga nått alls. Självklart skulle jag kunna köra färre övningar och istället göra fler set eller träna rygg 2 gånger per vecka. MEN eftersom jag bara har tid att träna rygg 1 gång/veckan har tröttnat att köra många set/övning så kan det ju inte skada att testa det här upplägget.

Alltidxx
2014-06-03, 10:58
26 set totalt. Det är mastigt och enligt fin vetenskap för mycket, men kör på det om det känns bra. Du behöver verkligen inte lägga till något i alla fall, det kan vi vara helt säkra på.

Simplicity
2014-06-03, 11:55
Tycker det är onödigt många övningar. Och ska man nu köra många övningar är det synd att inte ha med något för baksida axlar, de börjar ofta släpa hos många efter ett tag. Roddövningar tar visserligen en del på dom, men jag anser att man bör träna dom mer specifikt.

Jag hade gjort som dmoller föreslår fast lagt till några set med antingen facepulls, omvända flyes eller omvänd pec-dek i slutet av passet.

XXXL
2014-06-03, 12:17
För många övningar som gör precis samma sak, det är bättre att du lägger mer krut på de du har. Skivstångsrodd, hantelrodd och sittande rodd? Varför? Kör du skivstångsrodden tillräckligt bra och tungt är de ju den enda övningen är den delen av ryggen du behöver.

Är du där för att göra en massa övningar eller är du där för att ge din rygg en rejäl jävla omgång?

Commando1980
2014-06-03, 12:28
Ser helt ok ut om du tränar ryggen en gång i veckan. Sen gäller det naturligtvis att du har en bra teknik och verkligen jobbar med ryggen när du väl tränar. Som alltid måste du också utvärdera din träning efter ett tag och vara beredd att göra eventuella justeringar.

AronP
2014-06-03, 12:32
Liknande det där har jag nästan alltid kört, jag har även kört betydligt högre och lägre volym. Jag tycker inte seten är för många, övningsvalet bra om du modifierar utförandet lite på varje, repstalet är också bra (kanske gå högre i reps på några enstaka set). Axelbrett är det som fungerat bäst för mig.

monsa123
2014-06-03, 22:35
Liknande det där har jag nästan alltid kört, jag har även kört betydligt högre och lägre volym. Jag tycker inte seten är för många, övningsvalet bra om du modifierar utförandet lite på varje, repstalet är också bra (kanske gå högre i reps på några enstaka set). Axelbrett är det som fungerat bäst för mig.

+1

Känns det bra så kör på! Lägg alltid mest krut i basövningarna.
Förstår inte att majoriteten är rädd för att köra för "många" set. Jag kör push-pull-legs oftast 6 ggr i veckan så blir 2 rygg pass och de brukar se ut såhär:

Viktade chins
Smala omvända latsdrag
Skivstångsrodd
Facepulls
Stångcurls
Hantelcurls


Skivstångsrodd
Hantelrodd
Sittande kabelrodd
Reversed flyes
Chins kroppsvikt
Preachercurls
Hammercurls

Latissimus Dorsi
2014-06-03, 22:40
Ett helt vanligt ryggpass är vad det är. För mycket?

vicarious
2014-06-04, 10:25
Ett helt vanligt ryggpass är vad det är. För mycket?

Helt vanligt för/enligt vem? Det cirkulerar mycket snack (broscience) om hur man måste träffa ryggen från alla olika vinklar för att träna den ordentligt. Bla bla bla.. Mer är inte alltid bättre. Personligen föredrar jag att fokusera på 2-3 övningar och följa progression i dessa istället för att köra 5-6 övningar bara för att "variera sig" eller "chocka musklerna" ur olika vinklar.

Men each to his/her own.

PureWhey
2014-06-04, 10:28
Helt vanligt för/enligt vem? Det cirkulerar mycket snack (broscience) om hur man måste träffa ryggen från alla olika vinklar för att träna den ordentligt. Bla bla bla.. Mer är inte alltid bättre. Personligen föredrar jag att fokusera på 2-3 övningar och följa progression i dessa istället för att köra 5-6 övningar bara för att "variera sig" eller "chocka musklerna" ur olika vinklar.

Men each to his/her own.

Håller helt med.

XXXL
2014-06-04, 10:42
Som sagt, går man till träningen för att träna eller går man dit för att göra en rad övningar i följd och så att man sen får gå hem?

Beemel
2014-06-04, 10:48
Som sagt, går man till träningen för att träna eller går man dit för att göra en rad övningar i följd och så att man sen får gå hem?

Är det någon motsättning mellan de två påståendena?!?

XXXL
2014-06-04, 10:59
Är det någon motsättning mellan de två påståendena?!?

Jag får bilden ibland bara av att vissa går till gymmet och gör en massa övningar utan att egentligen veta varför, de bara gör det så att de sen kan gå hem. Finns inga tankar över vad som egentligen är nödvändigt eller sådär, man gör en snygg lista och sen prickar man av bara vartefter man gjort "skiten" och sen är man färdig.

Färdiga, många som vill bli just det. Fort ska det gå också helst

exor
2014-06-04, 11:53
26 set totalt. Det är mastigt och enligt fin vetenskap för mycket, men kör på det om det känns bra. Du behöver verkligen inte lägga till något i alla fall, det kan vi vara helt säkra på.

Jag kör 70-90 set rygg i veckan.. Allt är inte svart eller vitt.

vicarious
2014-06-04, 15:17
Jag får bilden ibland bara av att vissa går till gymmet och gör en massa övningar utan att egentligen veta varför, de bara gör det så att de sen kan gå hem. Finns inga tankar över vad som egentligen är nödvändigt eller sådär, man gör en snygg lista och sen prickar man av bara vartefter man gjort "skiten" och sen är man färdig.

Färdiga, många som vill bli just det. Fort ska det gå också helst

Jag känner igen det du skriver och det har nog att göra med hur intresserad och motiverad man är och just varför man valt att styrketräna. Är man genuint intresserad och tycker det är kul så känns det nog annorlunda än om man är där för att "komma i form".

Det som är synd är att de som alltid kör efter samma schema och "prickar" av sina set och övningar i träningsdagboken ofta också kör samma vikter pass efter pass. Sen undrar de varför de aldrig utvecklas..