handdator

Visa fullständig version : överviktig


reester
2004-03-22, 15:01
jag har bara en fråga jag har börjat gå på gym nu..
men jag är så jävla överviktig hur ska jag göra för att gå ner i vikt men ändå fortsätta att pumpa muskler??`
tack på förhand//semlan:bpump:

z_bumbi
2004-03-22, 15:11
Har du nyss börjat träna så kan du öka muskler fast du äter mindre kalorier än vad du gör av med.

Har du tränat ett tag får du "nöja" dig med att bara försöka bibehålla de muskler du har samt försöka bli starkare när du minskar på kalorierna

För att gå ner i fettvikt så bör du äta mindre än vad du gör av med men har du nyss börjat träna och försöka gå ner i vikt kan det räcka långt att börja äta flera mindre mål om dan och rensa bort sådant som inte är så nyttigt ur kosten.

Är svårt att säga så mycket mer då du inte skriver hur du äter idag.

reester
2004-03-22, 15:24
jag äter inte frukost har inte tid tyvärr.
käkar redig lunch i skolan med mycket sallad.
sen hemma blir det bara en middag med kött för det mesta o pasta.
sen kan det bli lite skit på helgerna tyvärr
jag är ganska ny med träningen o allt det innebär så.

hoppas du förstår detta..

King Grub
2004-03-22, 15:37
Ja, det var ju ett bedrövligt upplägg.

Att klaga över att man inte har tid med frukost är, ärligt talat, bara löjligt. Det är bara att vältra sig ur snarkofagen en kvart tidigare det.

Här är några tips, som jag i och med detta har nöjet att klistra in för andra gången i dag:

Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning (trots att du inte är överentusiastisk över det kan det vara bra att veta på ett ungefär) och en lista med bra mat som passar under både bulk och deff.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera. I ditt fall, med tanke på den övervikt du beskriver, borde du som z_bumbi skrev, kunna göra båda samtidigt, åtminstone till en början, om än inte i samma utsträckning som om du fokuserade på det ena eller det andra.

z_bumbi
2004-03-22, 15:42
Originally posted by reester
jag äter inte frukost har inte tid tyvärr.
käkar redig lunch i skolan med mycket sallad.
sen hemma blir det bara en middag med kött för det mesta o pasta.
sen kan det bli lite skit på helgerna tyvärr
jag är ganska ny med träningen o allt det innebär så.

hoppas du förstår detta..

Gå och lägg dig en timme tidigare så har du tid att både äta och laga frukost. Annars förbereder du något kvällen innan så du får dig något.
Kroppen är i "svält" läge efter natten och när den sen väl får näring vid lunchen så lagrar den allt den kan bara för att den inte vet när den får mat nästa gång. (Överdrivet men med en stor dos sanning.)

Skolunchen brukar vara godkänd i de flesta fall.

Mellanmål kan i början räcka med någon frukt för att sen bli bättre och bättre.

När tränar du? Äter du innan eller efter träningen.

reester
2004-03-22, 15:46
tack för alla tips ska testa det.
man får väl börja käka frukost nu.

fan den här sidan äger juh.
men kom gärna med flera tips om kosten o allt:cool:

reester
2004-03-22, 15:49
jag får väl göra det.

jag brukar ta en tallrik gröt eller nåt innan efter tar jag en protein drink sen tar jag lite frukt.

Metal_boy_
2004-03-22, 16:33
de e bra panga på me en redig frukost nu =) har inte din mamma lärt dig att det är det viktigaste målet om dagen :eating:

reester
2004-03-22, 16:43
jo hon har ju gjort det.
oki jag vet att det är det viktigaste målet på dagen.
men jag har inte tid för om jag går upp tidigare så pallar jag inte av skolan..
men jag ska göra llt som går.:eating:

supremo
2004-03-22, 17:37
Originally posted by reester
jo hon har ju gjort det.
oki jag vet att det är det viktigaste målet på dagen.
men jag har inte tid för om jag går upp tidigare så pallar jag inte av skolan..
men jag ska göra llt som går.:eating:

Som z_bumbi sa, gå och lägg dig tidigare.
Kanske blir trögt att gå upp tidigare till en början, men det går snabbt över, och energin från frukosten (om du äter rejält med bra mat till frukost) kommer ge dig bra energi hela dagen!

Medusa
2004-03-22, 17:43
Jag kan tala utifrån egen erfarenhet i frågan då jag gick ner ca 30 kg på 9-11 månader.

Jag tycker du skall ta lätt på styrketräningen och istället satsa på att bli av med det överflödiga fett du har, i längden så är det inte hälsosamt med kraftig övervikt. Det är viktigare för dig ur ren hälsosynpunkt, även om det kommer kosta dig lite muskler.

Dom kan du alltid få tillbaka när du väl har nått en normal vikt, dessutom kommer du ha en väldigt bra insulinkänslighet samt hög förbränning vilket är mycket goda förutsättningar för att bygga muskler.

Se till att äta ofta, men inte mycket, ex en frukt, pasta, eller något annat nyttigt. Strunta i att räkna kalorier, ät helt enkelt med sunt förnuft. Skippa sötsaker och kakor så kommer resten automatiskt.

Se till att göra någon form av konditionsträning 4-7 ggr i veckan, om du har en lågintensiv session (lätt joggning ex) 1 gång per dag (35-50 min) eller varannan så kommer du nog vara av med det där fettet i år.

Helt enkelt, kämpa på :thumbup:

z_bumbi
2004-03-22, 18:19
Originally posted by Medusa
Jag tycker du skall ta lätt på styrketräningen och istället satsa på att bli av med det överflödiga fett du har, i längden så är det inte hälsosamt med kraftig övervikt. Det är viktigare för dig ur ren hälsosynpunkt, även om det kommer kosta dig lite muskler.

Styrketräning bränner totalt sätt mer än någon annan träning. Under själva passet är det inte mer en konditionsträning men efterförbränningen är till skillnad från konditionsträning ganska hög.

Tränar man så bibehåller man sina muskler samt är man nybörjare så får man mer muskelmassa som i sin tur i alla fall marginellt innebär att man höjer sin förbränning.

Det bästa och skonsammaste sätter att gå ner i vikt är att kombinera styrketräning, konditionsträning samt bra kost och att ta det i lugnt tempo.

King Grub
2004-03-22, 18:22
Så sant. Att "ta lätt" på styrketräningen är nog ett rejält misstag. Att höja sin energiförbrukning 24/7 är inte att förakta när syftet är att komma i form, och det gör man med just styrketräning, inte konditionsträning i speciellt stor utsträckning.

reester
2004-03-22, 18:30
jag tackar o bugar för alla tipsen ni har gett mej.
jag ska försöka lägga mej tidigare o att käka rätt, men det är bra om ni fortsätter att skicka tips om allt med kost o träningen att göra..:bpump: