handdator

Visa fullständig version : Att vara snäll och trevlig


Milad
2014-06-02, 21:25
Hej alla kolloiter,

Ville fråga en sak som jag har tänkt på ett tag.

Ska berätta bakgrunden väldigt kort. Jag är en person som verkligen gillar att vara snäll mot andra och få andra att må bra. Det gör jag mest för att jag vet hur lätt livet kan förloras då jag förlorat några som betytt mycket för mig i livet.
Jag har valt det som studier också som kommer att ge mig ett yrke där jag kan göra en skillnad varje dag.
Hur som helst. Jag har märkt att ibland när man är schysst och artig på gymmet får man bara skit tillbaka. Om man är trevlig mot tjejer som man raggar på ser de oftast ner på en och tror man är en tönt typ utan cojones. Om man är det mot vissa kan de se det som en svaghet.

Hur fan går detta ihop? Och hur gör ni? Alltså vad är era funderingar på detta.
Känns som att jag spelar huvudrollen i "Idioten" med Dostojevskij. Känns ibland som att man är för snäll.
Men sen märker jag också hur andra människor beter sig som skit.
Ibland tappar jag hoppet för mänskligheten. Försöker inte tro att jag är bättre än någon.

Alla funderingar uppskattas!

Barbastark
2014-06-02, 21:46
Min upplevelse är att folk generellt svarar starkare på den feel du skickar ut snarare än det "objektivt observerbara beteendet". Så kanske kan det hjälpa att utvärdera dina upplevelser i vy av hur du känner när du gör x.

Hackenschmidt
2014-06-02, 22:04
Jag försöker vara snäll och trevlig i den mån jag klarar och jag delar inte din uppfattning.

Det låter ju väldigt konstigt att du får skit för att du är artig på gymmet. Det kan ju finnas väldigt många andra variabler som spelar in både i hur du bemöts och hur du uppfattas.

Kan du beskriva en situation mer i detalj?

Hackenschmidt
2014-06-02, 22:10
Det du skriver om snällhet som en svaghet är lite intressant. Hur yttrar sig detta?
Kan det bero på olika uppfattningar av vad det innebär att vara snäll och trevlig?
Spontant tycker jag att snäll och trevlig inte är dikotomt med att vara självhävdande. Att däremot sakna en självhävdande beteenderepertoar kan jag förstå om det uppfattas "svagt".

cero
2014-06-02, 22:12
"Nice guys finish last" ;)

Skämt åsido så tror jag du umgås med fel kvinnor. Att vara snäll är alltid bra, bli dock inte mesig. Man måste våga vara lite hård ibland, utan att för den delen bli otrevlig. Tyvärr är det vanligt att väldigt snälla personer låter folk trampa på dem. Och människor som alltid är snälla och aldrig kan vara allvarliga och ärliga är väldigt tröttsamma.

Men ge oss mer detaljer, fler exempel.

Ang gymmet så brukar inte alla uppskatta tips, så jag hade undvikt det.

Exdiaq
2014-06-02, 22:12
Går att vara snäll/vänlig och "alfa" samtidigt. Tror att många försöker dölja sig och sin person bakom att vara "snälla/vänliga" då det är en enkel och tacksam roll att ta på sig. Det funkar sällan då det inte känns genuint. Jag vet att jag har gjort så i alla fall.

Blaine
2014-06-02, 22:13
Vad är det för studier som handlar om att vara snäll och trevlig?

mangemani
2014-06-02, 22:22
behandla andra som du själv blir behandlad.
det är nått som jag har gått efter under en herrans massa år nu och det har funkat mycket bra. hejar någon glatt på mig så hejar jag glatt tillbaks, ser de sura ut så ser jag sur ut tillbaks osv.

jag är inte den personen du ser som går fram till en människa och inleder ett samtal, nej, jag är den personen du ser som sköter sitt, skiter i andra och låter personer som verkligen vill mig något, ta kontakten.
det är ett bra sätt att sålla bort folk som inte vill ha något med en att göra.
funkar klockrent, både på den sociala delen och på den privata delen(träffa tjejer).
jag själv förstår inte vad det är med mig som är så intressant, men fram kommer folk(trotts att jag till en början inte bryr mig om dem) och vill börja prata.

sen finns det ju givetvis situationer där jag får så lov att vara den som inleder ett samtal (inga problem på den fronten heller trotts att jag kanske inte kommer på så mycket att säga), men då går jag efter det jag först skrev, behandla andra som du själv blir behandlad.
jag bemöter alltid människor med ett leende och någon glad hälsning, får jag då en sur min tillbaka, tja, då är det samtalet över eller så blir det inte långlivat och sedan tänker jag inte mer på det.

Diomedea exulans
2014-06-02, 22:22
Jag tror det finns två i grunden olika snällheter, som kan uppfattas väldigt lika, men som nog påverkar hur folk uppfattar en:
1) Snäll för att bli omtyckt.
2) Snäll för att göra världen till ett bättre ställe.

Om man kan ägna sig åt nummer 2 tror jag aldrig man kommer bli uppfattad som mesig eller sliskig.

Arf Pingvin
2014-06-02, 22:41
Jag tror ingen på gymmet blir sur om man visar hänsyn. Men om man är snäll och trevlig kanske man stör dem i deras bubbla när de är där för att träna och ta i. Man kanske inte är på humör och då blir reaktionen tvärtemot vad TS hade hoppats på.

hampfuz
2014-06-02, 22:41
Jag tror det finns två i grunden olika snällheter, som kan uppfattas väldigt lika, men som nog påverkar hur folk uppfattar en:
1) Snäll för att bli omtyckt.
2) Snäll för att göra världen till ett bättre ställe.

Om man kan ägna sig åt nummer 2 tror jag aldrig man kommer bli uppfattad som mesig eller sliskig.

+1. Det är en väldig skillnad på genuint snäll och inställsam.

Milad
2014-06-02, 23:36
Min upplevelse är att folk generellt svarar starkare på den feel du skickar ut snarare än det "objektivt observerbara beteendet". Så kanske kan det hjälpa att utvärdera dina upplevelser i vy av hur du känner när du gör x.

Mycket intressant.
Har märkt detta själv! Typ om man är på Café är tjejen i kassan alltid "falskt trevlig" vilket jag avskyr. Men sen ibland kommer den någon som är genuint trevlig kommer direkt från hjärtat. Det gillar jag.
Om det nu var det du menade =)

Milad
2014-06-02, 23:38
Vad är det för studier som handlar om att vara snäll och trevlig?

Haha blev fel där! Jag pluggar läkare!
Det jag menade var där man kan hjälpa människor!

Milad
2014-06-02, 23:52
Jag tror det finns två i grunden olika snällheter, som kan uppfattas väldigt lika, men som nog påverkar hur folk uppfattar en:
1) Snäll för att bli omtyckt.
2) Snäll för att göra världen till ett bättre ställe.

Om man kan ägna sig åt nummer 2 tror jag aldrig man kommer bli uppfattad som mesig eller sliskig.

Intressant.
Jag vet inte vart jag hamnar. Men jag är snäll för jag vill ingen något illa. Mer därför. Vill att folk ska må allmänt bra liksom. Låter jävligt fånigt eller mesigt kanske. Men det är mitt mål. Men då kan det slå fel. Då kan jag tappa all fokus på mig själv och bry mig mer om andra. Det här uppkommer i olika vardagssituationer. Då vi jobbar i grupp i skolan. Säger inget då jag hellre låter andra prata vill inte ta plats. Kan hända med tjejer att man är övertrevlig. Frågar alltid om det är OK att jag och mitt sällskap slår oss ned. Även fast det ibland inte ens är deras "bord" så att säga. Gymmet ska vi inte ens tala om.

Det här är alltså småsaker. Men det har samlats ihop och blivit jobbigare bara.

Sen har jag flyttat till Stockholm. Ibland är jag och min kompis på Stureplan då vi inte har så bra koll på uteställen här. Varför ska alla ha sån översittarattidyd. Jag har aldrig förstått målet med det. Vad vill folk få UT av sitt beteende.

Här sitter jag och pladdrar bara. Men det jag söker är väl mer förståelse för hur folk kan vara så cyniska här? Samt om jag möjligen varit översnäll och att man borde mogna i det avseendet.

Milad
2014-06-02, 23:57
behandla andra som du själv blir behandlad.
det är nått som jag har gått efter under en herrans massa år nu och det har funkat mycket bra. hejar någon glatt på mig så hejar jag glatt tillbaks, ser de sura ut så ser jag sur ut tillbaks osv.

jag är inte den personen du ser som går fram till en människa och inleder ett samtal, nej, jag är den personen du ser som sköter sitt, skiter i andra och låter personer som verkligen vill mig något, ta kontakten.
det är ett bra sätt att sålla bort folk som inte vill ha något med en att göra.
funkar klockrent, både på den sociala delen och på den privata delen(träffa tjejer).
jag själv förstår inte vad det är med mig som är så intressant, men fram kommer folk(trotts att jag till en början inte bryr mig om dem) och vill börja prata.

sen finns det ju givetvis situationer där jag får så lov att vara den som inleder ett samtal (inga problem på den fronten heller trotts att jag kanske inte kommer på så mycket att säga), men då går jag efter det jag först skrev, behandla andra som du själv blir behandlad.
jag bemöter alltid människor med ett leende och någon glad hälsning, får jag då en sur min tillbaka, tja, då är det samtalet över eller så blir det inte långlivat och sedan tänker jag inte mer på det.

Gillar dig Mangemani. Mycket vettigt inlägg. Tack så mycket för ditt tips.

Men jag vill bara invända med en sak. Alltså människor är ju som böcker. Det finns ju alltid något att lära, eller en stund att dela tillsammans, ett skratt eller vad som helst. Vilket jag finner gemytligt. Då tycker jag det är värt att jag börjar prata med människor och är trevlig men det är synd att de flesta människor är så korthuggna, cyniska och tråkiga. Det leder ju till att man blir bitter själv ju!

Låter nu som att jag är helt utan vänner! Jag har mina kompisar. Men som sagt tycker jag det alltid är trevligt att prata med nytt folk. Om man t.ex. kör emellan någon på gymmet att utbyta ett par ord.

Så min fråga till dig: Förlorar man inte på det på ett sätt också? Är det inte nice att prata med människor och ta ett "leap of faith" kanske visar sig vara trevliga.

mangemani
2014-06-03, 00:50
Gillar dig Mangemani. Mycket vettigt inlägg. Tack så mycket för ditt tips.

Men jag vill bara invända med en sak. Alltså människor är ju som böcker. Det finns ju alltid något att lära, eller en stund att dela tillsammans, ett skratt eller vad som helst. Vilket jag finner gemytligt. Då tycker jag det är värt att jag börjar prata med människor och är trevlig men det är synd att de flesta människor är så korthuggna, cyniska och tråkiga. Det leder ju till att man blir bitter själv ju!

Låter nu som att jag är helt utan vänner! Jag har mina kompisar. Men som sagt tycker jag det alltid är trevligt att prata med nytt folk. Om man t.ex. kör emellan någon på gymmet att utbyta ett par ord.

Så min fråga till dig: Förlorar man inte på det på ett sätt också? Är det inte nice att prata med människor och ta ett "leap of faith" kanske visar sig vara trevliga.

jovisst, jag förlorar nog en hel del på det, nog många guldkorn som krävde att jag tog kontakten med som har gått förlorade, det är jag medveten om, men, jag bryr mig inte så värst mycket, för guldkorn kommer på det här sättet med.

grejen är att jag inte känner någon stress eller press till att lära känna folk/få en tjej, för allt tycks dyka upp förr eller senare, oavsett om jag vill det eller inte och när jag minst anar det.
sen är jag en sådan som inte känner att jag har något behov utav att vara så värst social, det kvittar typ, kan vara nice att surra lite då och då, men inget jag är i stort behov utav och det bidrar det med till att jag inte känner någon stress/press.

sen finns det ju situationer som sagt där jag får så lov att vara den som tar kontakten, ta det där leap of faith, men då pratar vi om de situationer där jag träffar någon person som är så pass intressant så att jag helt enkelt inte kan låta bli, en som fångar mitt intresse så pass och som är lika passiv som jag.

bighulken
2014-06-03, 02:55
ja, att vara snäll väljer man.

Sen handlar det nog mkt om hur man är som människa, introvert eller extrovert.

Och själva ens egen grundtrygghet!
Jag försöker ibland hjälpa folk på gymet, när jag ser att de gör väldigt fel, med risk för att skada sig, eller andra.

Sen är jag ju gube också, så därför, kanske?, bryr jag mig inte så mycket om vad folk tycker eller inte tycker. Jag kör mitt eget race i livet.

Skratta mycket och ofta är en bra sak(tycker jag), ta livet med en klackspark!
Bryr mig inte hur folk ser ut, om de ser sura ut eller tvärtom, jag pratar på i alla fall och skrattar(har det trevligt).

En historia:
Åkte kommunalt för en 3 veckor sedan, var med på en kurs i 3 veckor.
När jag åkte på morgonen på tuben, så märkte jag att de flesta satt å tittade ned i sina mobiler.

Jag kom till T-centralen, och där bytte jag till en annan linje, och för att komma dit så var det en liten transportsträcka på rullband.
Jag stod där och tittade på bilder, men då sprang det en massa människor förbi mig hela tiden, och att de stötte i mig, pga min bredd, så jag ställde mig mer i profil......lol.Men tror inte det hjälpte, pga min mage då! men det var ett ordentligt tempo, de gick ömsom sprang förbi!... Jag undrade?...wow vilket tempo de har, de måste verkligen ha bråttom!!

Sen när rullbandet tog slut så var det en mindre rulltrappa ned till perrong.
Och där puttades det och folk ville förbi hela tiden.
Kan erkänna!...fick en liten tanke vurpa ett tag där.....lol.Tänkte:jag ställer mig helt i vägen för dem, vad ska de göra då?......he he he ...

Men men, jag kom sedan ned till perrongen, och lunkade på i min sakta takt, skulle längst fram, och då ser jag!!....Alla dessa personer som sprungit om mig och puttat, de står där och väntar på tåget , de också!!

Jag frågar mig själv, varför i hela friden hade de så bråttom i rulltrappan/bandet?.....

Även detta är ett val man gör!......likväl som att vara snäll!!

Man måste se upp med gruppbeteenden!!!

Tänk själv och var själv. tror mycket kan handla om gruppmentalitet, likväl som att folk ser sura ut osv. Jag tror folk är rädda, för mycket!!...Då kanske de försöker klistra på sig en min av arghet i stället osv.

Eller så tittar de ned i sina mobiler/tidningar mm.......jag brukar alltid titta mig omkring, möta blickar osv......

Livet är fullt av val man ska göra, vilket man väljer, ja det får man stå för själv!!!!

TS!! Dina tolkningar, är inget annat än dina tolkningar!!!......

MrBoris
2014-06-03, 03:07
Men TS har rätt i att det allmänt är jobbigt "snobbigt" folk i Sthlm, som "utomstående" får man en chock skulle jag vilja säga. Och då bodde jag ändå där i 2år men det gick inte att vänja sig vid den hårda attityden mot sina medmänniskor

WHITEFOLKS
2014-06-03, 06:39
ja, att vara snäll väljer man.

Sen handlar det nog mkt om hur man är som människa, introvert eller extrovert.

Och själva ens egen grundtrygghet!
Jag försöker ibland hjälpa folk på gymet, när jag ser att de gör väldigt fel, med risk för att skada sig, eller andra.

Sen är jag ju gube också, så därför, kanske?, bryr jag mig inte så mycket om vad folk tycker eller inte tycker. Jag kör mitt eget race i livet.

Skratta mycket och ofta är en bra sak(tycker jag), ta livet med en klackspark!
Bryr mig inte hur folk ser ut, om de ser sura ut eller tvärtom, jag pratar på i alla fall och skrattar(har det trevligt).

En historia:
Åkte kommunalt för en 3 veckor sedan, var med på en kurs i 3 veckor.
När jag åkte på morgonen på tuben, så märkte jag att de flesta satt å tittade ned i sina mobiler.

Jag kom till T-centralen, och där bytte jag till en annan linje, och för att komma dit så var det en liten transportsträcka på rullband.
Jag stod där och tittade på bilder, men då sprang det en massa människor förbi mig hela tiden, och att de stötte i mig, pga min bredd, så jag ställde mig mer i profil......lol.Men tror inte det hjälpte, pga min mage då! men det var ett ordentligt tempo, de gick ömsom sprang förbi!... Jag undrade?...wow vilket tempo de har, de måste verkligen ha bråttom!!

Sen när rullbandet tog slut så var det en mindre rulltrappa ned till perrong.
Och där puttades det och folk ville förbi hela tiden.
Kan erkänna!...fick en liten tanke vurpa ett tag där.....lol.Tänkte:jag ställer mig helt i vägen för dem, vad ska de göra då?......he he he ...

Men men, jag kom sedan ned till perrongen, och lunkade på i min sakta takt, skulle längst fram, och då ser jag!!....Alla dessa personer som sprungit om mig och puttat, de står där och väntar på tåget , de också!!

Jag frågar mig själv, varför i hela friden hade de så bråttom i rulltrappan/bandet?.....

Även detta är ett val man gör!......likväl som att vara snäll!!

Man måste se upp med gruppbeteenden!!!

Tänk själv och var själv. tror mycket kan handla om gruppmentalitet, likväl som att folk ser sura ut osv. Jag tror folk är rädda, för mycket!!...Då kanske de försöker klistra på sig en min av arghet i stället osv.

Eller så tittar de ned i sina mobiler/tidningar mm.......jag brukar alltid titta mig omkring, möta blickar osv......

Livet är fullt av val man ska göra, vilket man väljer, ja det får man stå för själv!!!!

TS!! Dina tolkningar, är inget annat än dina tolkningar!!!......

Antagligen missade de väl precis tåget för att du var i vägen :D

bighulken
2014-06-03, 07:07
Antagligen missade de väl precis tåget för att du var i vägen :D

Nej!!..det gjorde de ju inte, för jag var ej i vägen, hade flyttade mig åt sidan.
"Skrev tanke vurpa" dvs gjorde det aldrig, ställde mig i vägen........;-).

Peace........

Yes
2014-06-03, 07:08
Det låter som du saknar gränser och är självförintande. Förklaringen framstår mer som en rationalisering.

WHITEFOLKS
2014-06-03, 07:08
Nej!!..det gjorde de ju inte, för jag var ej i vägen, hade flyttade mig åt sidan.
"Skrev tanke vurpa" dvs gjorde det aldrig, ställde mig i vägen........;-).

Peace........

Just kidding men oavsett vilket så om man skyndar sig så mycket man kan behöver man aldrig oroa sig för om "om jag skyndat mig lite hade jag hunnit med tåg x".

bighulken
2014-06-03, 07:14
Just kidding men oavsett vilket så om man skyndar sig så mycket man kan behöver man aldrig oroa sig för om "om jag skyndat mig lite hade jag hunnit med tåg x".

Ja så kan man ju tänka , om man vill!!!

Eller, så går man upp tidigare på morgonen typ 15 minuter, och får då längre tid, som i sig gör att man kan ta ett tidigare tåg, och då ta det lugnt på sin väg till jobbet eller annat.

Sen är det även så att stressa är inget man bara kan stänga av, hur som helst!!.....har man väl börjat morgonen så , så fortsätter det så denna dag, dvs stresshormonerna verkar.

WHITEFOLKS
2014-06-03, 08:09
Ja så kan man ju tänka , om man vill!!!

Eller, så går man upp tidigare på morgonen typ 15 minuter, och får då längre tid, som i sig gör att man kan ta ett tidigare tåg, och då ta det lugnt på sin väg till jobbet eller annat.

Sen är det även så att stressa är inget man bara kan stänga av, hur som helst!!.....har man väl börjat morgonen så , så fortsätter det så denna dag, dvs stresshormonerna verkar.

Eller så sover man 15min längre och skyndar sig under tiden till jobbet som ändå bara är en transportsträcka och får lite vardagsmotion på köpet :D

bighulken
2014-06-03, 08:23
Eller så sover man 15min längre och skyndar sig under tiden till jobbet som ändå bara är en transportsträcka och får lite vardagsmotion på köpet :D

Hmmm....ja så kan man också göra.
Men det är nog mest det yngre gardet som gillar att göra så, sova 15 minuter längre.

I min ålder så vaknar man tidigt när det är ljust ute typ. Sen lägger jag mig relativt tidigt också på kvällen, typ efter 21:00, brukar ögonen bli tunga. Delvis pga den tunga träningen och sedan också den fysiska belastningen i jobb.

Just det där, skynda......är det bra/roligt ?

Med vänlig hälsning/

WHITEFOLKS
2014-06-03, 08:28
Hmmm....ja så kan man också göra.
Men det är nog mest det yngre gardet som gillar att göra så, sova 15 minuter längre.

I min ålder så vaknar man tidigt när det är ljust ute typ. Sen lägger jag mig relativt tidigt också på kvällen, typ efter 21:00, brukar ögonen bli tunga. Delvis pga den tunga träningen och sedan också den fysiska belastningen i jobb.

Just det där, skynda......är det bra/roligt ?

Med vänlig hälsning/

Är det roligare att göra saker långsamt? Oavsett vilket så är poängen att folk oftast har sina anledningar att göra som de gör och om de är nöjda med att göra det så och det inte gör ditt liv sämre så är det väl all good. Man bör inte applicera sina egna värderingar på andra.

4623
2014-06-03, 08:30
Hmmm....ja så kan man också göra.
Men det är nog mest det yngre gardet som gillar att göra så, sova 15 minuter längre.

I min ålder så vaknar man tidigt när det är ljust ute typ. Sen lägger jag mig relativt tidigt också på kvällen, typ efter 21:00, brukar ögonen bli tunga. Delvis pga den tunga träningen och sedan också den fysiska belastningen i jobb.

Just det där, skynda......är det bra/roligt ?

Med vänlig hälsning/

Ja, det är värdelöst när saker går långsamt. Jag är ingen stressad människa. Men det värsta jag vet är att vänta.

bighulken
2014-06-03, 09:01
Är det roligare att göra saker långsamt? Oavsett vilket så är poängen att folk oftast har sina anledningar att göra som de gör och om de är nöjda med att göra det så och det inte gör ditt liv sämre så är det väl all good. Man bör inte applicera sina egna värderingar på andra.

Vet inte?.....hmmm.....värderar inte in (roligt/tråkigt) när jag gör saker som måste göras oavsett. Sen om det sen visar sig bli roligt, ...ja då var det ju trevligt/roligt.

Jag gör för övrigt inte saker långsamt!!..(tycker jag)...lol, när det gäller jobb eller när nåt är sönder och ska lagas. Jag gör det bra och ordentligt, tror jag.

Men däremot, att skynda å springa mellan perronger och annat i trafiken, det undanhåller jag mig!(men det är bara jag). För jag vet ju hur stresshormoner påverkar kroppen, dvs, Katabolt! Det vill jag helst inte med min träning, den syftar mer till att vara Anabol!!..............;-)

Du skriver: Man bör inte applicera sina egna värderingar på andra. Gör du inte det, när du skriver att du förutsätter att folk oftast har sina anledningar att göra som de gör?......
Hur vet du det?...
Hur vet du att de är nöjda med att göra det?

Kanske det görs av automatik/gruppbeteende?.......hmm........

Är ju lätt hänt, att när några börjar att springa så följer många med och springer. De vet inte varför, men de gör det.

Ja ja,,,,du har helt rätt i det du skriver.....jag håller med....Du vann!!!!!!!


Hejdå........Med vänlig hälsning/

bighulken
2014-06-03, 09:26
Ja, det är värdelöst när saker går långsamt. Jag är ingen stressad människa. Men det värsta jag vet är att vänta.

Aha....så du vill inte att livet ska gå långsamt, utan helst gå fortare mot graven......?

Hur vet du, att du inte är stressad?......kan du ställa den diagnosen på dig själv?......Har du läkar examen för det?....

Om det värsta du vet är att vänta, då ska du vara glad, för det finns mycket värre saker i livet. men(det är högst individuellt).

Peace........;-).

Milad
2014-06-03, 09:29
Det låter som du saknar gränser och är självförintande. Förklaringen framstår mer som en rationalisering.

Utveckla

benya
2014-06-03, 09:46
Men TS har rätt i att det allmänt är jobbigt "snobbigt" folk i Sthlm, som "utomstående" får man en chock skulle jag vilja säga. Och då bodde jag ändå där i 2år men det gick inte att vänja sig vid den hårda attityden mot sina medmänniskor

LOL elaka 08:or!!

benya
2014-06-03, 09:46
Går att vara snäll/vänlig och "alfa" samtidigt. Tror att många försöker dölja sig och sin person bakom att vara "snälla/vänliga" då det är en enkel och tacksam roll att ta på sig. Det funkar sällan då det inte känns genuint. Jag vet att jag har gjort så i alla fall.

Hur gör du då, är alpha och snäll samtidigt? utveckla gärna

WHITEFOLKS
2014-06-03, 09:54
Hur gör du då, är alpha och snäll samtidigt? utveckla gärna

Man har sin egen åsikt/egna värderingar, står upp för de samtidigt som man är positiv och bejakande mot att andra har sina.

WHITEFOLKS
2014-06-03, 10:13
Vet inte?.....hmmm.....värderar inte in (roligt/tråkigt) när jag gör saker som måste göras oavsett. Sen om det sen visar sig bli roligt, ...ja då var det ju trevligt/roligt.

Jag gör för övrigt inte saker långsamt!!..(tycker jag)...lol, när det gäller jobb eller när nåt är sönder och ska lagas. Jag gör det bra och ordentligt, tror jag.

Men däremot, att skynda å springa mellan perronger och annat i trafiken, det undanhåller jag mig!(men det är bara jag). För jag vet ju hur stresshormoner påverkar kroppen, dvs, Katabolt! Det vill jag helst inte med min träning, den syftar mer till att vara Anabol!!..............;-)

Du skriver: Man bör inte applicera sina egna värderingar på andra. Gör du inte det, när du skriver att du förutsätter att folk oftast har sina anledningar att göra som de gör?......
Hur vet du det?...
Hur vet du att de är nöjda med att göra det?

Kanske det görs av automatik/gruppbeteende?.......hmm........

Är ju lätt hänt, att när några börjar att springa så följer många med och springer. De vet inte varför, men de gör det.

Ja ja,,,,du har helt rätt i det du skriver.....jag håller med....Du vann!!!!!!!


Hejdå........Med vänlig hälsning/

Hur applicerar jag mina värderingar på andra när jag säger att folk oftast har anledningar till vad de gör?

rooz
2014-06-03, 10:26
Känns som vi får en ny reality-serie snart. "Storstaden".

12 stycken bortkomna landsortsbor flyttar till Stockholm för att se vem som klarar av att adaptera sig bäst till storstadspulsen.

Hur ska det gå när alla är elaka i morgonpendlingen, kör som idioter, är snorkiga på högdragna uteställen? Här finns inga bullbakande gamla tanter som bjuder på fredagsfika, ingen söt sjuksköterska som flirtar med dig på jobbets hälsokontroll.

Sök redan idag om du tror att du vet vad som krävs för att överleva SL,SJ, snökaos, stressade strebers och överprissatta latte-hak..

Wilt the Stilt
2014-06-03, 10:38
Människor är i allmänhet en ständig källa till besvikelse. Stridlystna är dom, människorna. Ständigt i krig, tror dom. Ojojoj, dessa människor med sina djävulshorn.

Jag är föör snäll

:(

Arne Persson
2014-06-03, 10:48
Jag har alltid varit snäll och trevlig och trots det alltid fått tjejer. Vad har jag gjort för fel?:)

WHITEFOLKS
2014-06-03, 11:12
Jag har alltid varit snäll och trevlig och trots det alltid fått tjejer. Vad har jag gjort för fel?:)

Du säger det här i flertalet trådar. Eftersom det inte direkt innefattar något råd eller hjälp så antar jag att du avser det som någon sorts skryt. Grattis till lyckan på kärleksfronten.

Arne Persson
2014-06-03, 11:37
Du säger det här i flertalet trådar. Eftersom det inte direkt innefattar något råd eller hjälp så antar jag att du avser det som någon sorts skryt. Grattis till lyckan på kärleksfronten.

Det är nog första gången jag säger att jag är snäll... ;):d

Minimjölk
2014-06-03, 11:59
Jag är en av dem som av egentligen alla i sin omgivning ses som snäll. Det är också en bild jag trivs med idag men som jag tidigare av någon anledning ville ändra. Jag känner igen mig i mycket av det TS skrev och det gick så långt til lat tjag nästan blev arg när folk benämnde mig som snäll då jag inte ville vara "mesig". jag kom dock fram till att jag kan vara både bestämd och snäll och faktum är att denna kombo är väldigt kraftfull då jag idag får både min vilja igenom och anses vara snäll. Det gäller bara att undvika vara dumsnäll och fokusera på de goda sidorna med att vara snäll. Fundera på hur du vill uppfattas av din omgivning och börja jobba med dig själv i den riktningen så är du på väg.

Yes
2014-06-03, 12:13
Jag har alltid varit snäll och trevlig och trots det alltid fått tjejer. Vad har jag gjort för fel?:)
Legat med Griselda.

Yes
2014-06-03, 12:18
Utveckla
Av din beskrivning låter det som att du är undflyende och rädd att bita ifrån. Det är lätt att rationalisera bort det med "men jag vill ju bara väl!".

Jag kan för all del ha fel då det är svårt att avgöra sånt på en beskrivning över nätet, men värt att tänka på.

cero
2014-06-03, 12:29
Säger inget då jag hellre låter andra prata vill inte ta plats.

Du är alldeles för mesig. Att ta plats är otroligt viktigt och har ingenting att göra med om man är "snäll" eller inte. Sedan tycker jag inte att du ska anta att alla människor är gjorda av glas och krossas i småbitar av minsta lilla konfrontation.

Av din beskrivning låter det som att du är undflyende och rädd att bita ifrån. Det är lätt att rationalisera bort det med "men jag vill ju bara väl!".

Fick samma intryck. Hade själv detta problem när jag var yngre, och handskades med det genom att öva mycket på att säga nej och vara rak och tydlig även om det ibland kändes obekvämt. Precis som med allt annat så ger övning färdighet. Gäller även det sociala vilket många missar.

spas
2014-06-03, 13:03
Jag trodde det var aslätt att ragga när man pluggade till läkare. Berätta vad du pluggar till, tjejen frågar vilken sort? Du säger att du inte bestämt dig men mest troligt vill jobba med barn, väldigt sjuka barn eller hundvalpar. Sen är det väll klart?

Arne Persson
2014-06-03, 13:18
Legat med Griselda.

Nej. Har du?

Animalisk
2014-06-03, 13:40
Jag har alltid varit snäll och trevlig och trots det alltid fått tjejer. Vad har jag gjort för fel?:)

Det beror ju på att du är så stark och vältränad, den charmiga dialekten spelar nog också in :d

Ajemän
2014-06-03, 14:03
Man kan vara snäll och trevlig på olika sätt...

Vissa ser man ju på att de vill be om ursäkt för deras existens innan de ens öppnar munnen...
Dessa blir överkörda när de stöter på fel person. Många lever ju i relationer där detta pågår konstant.

Men man kan med ett knippe pondus vara hur snäll och trevlig som helst, men samtidigt inge respekt.

Grundar sig nog i hur ens självkänsla och självförtroende är :)

Alkro
2014-06-03, 14:37
Ordet snäll är ju ofta synonymt med att man är mesig och inte ställer några krav. Jag tror att ett bättre ord för att beskriva genuin "snällhet" är god. Man vill andra väl men det innebär inte per automatik att man tolererar vad som helst.

Exdiaq
2014-06-03, 14:41
Hur gör du då, är alpha och snäll samtidigt? utveckla gärna

Vem har sagt att jag är "alpha"?

Sen spelar det ingen roll om jag skulle vara det och hur jag gör för det är inget du kan apa efter i vilket fall som helst.

Var ärlig mot dig själv och vad du vill. Arbeta hårt med det du väljer att göra i livet så löser sig nog det mesta.

cero
2014-06-03, 14:45
Människor är i allmänhet en ständig källa till besvikelse. Stridlystna är dom, människorna. Ständigt i krig, tror dom. Ojojoj, dessa människor med sina djävulshorn.

Jag är föör snäll

:(

"Människor - en ständig källa till besvikelse. Stridlystna är dem, människorna. Ständigt i krig, tror dem. Dessa människor med sina djävulshorn."

- Wilt the Stilt, koloit '14.

Wilt the Stilt
2014-06-03, 14:48
"Människor - en ständig källa till besvikelse. Stridlystna är dem, människorna. Ständigt i krig, tror dem. Dessa människor med sina djävulshorn."

- Wilt the Stilt, koloit '14.

Hahaha ;)

Bubblan84
2014-06-03, 15:09
"Människor - en ständig källa till besvikelse. Stridlystna är dem, människorna. Ständigt i krig, tror dem. Dessa människor med sina djävulshorn."

- Wilt the Stilt, koloit '14.

Gaaah! Skilj på de och dem! :D :smash:
OnT: Är själv för snäll antar jag, det är nåt jävla fel på mig... :D Borde göra något åt det..

cero
2014-06-03, 15:11
Gaaah! Skilj på de och dem! :D :smash:
OnT: Är själv för snäll antar jag, det är nåt jävla fel på mig... :D Borde göra något åt det..

Va?! Är bägge fel?

Bubblan84
2014-06-03, 15:17
Va?! Är bägge fel?

Ja, jag är rätt säker på att båda är fel. Är omkastning av orden som gör att man lätt gör det misstaget. Dem avslutar oftast meningarna och de öppnar oftast. Normalt skriver man "de är stridlystna" tex

benya
2014-06-03, 15:18
Vem har sagt att jag är "alpha"?

Sen spelar det ingen roll om jag skulle vara det och hur jag gör för det är inget du kan apa efter i vilket fall som helst.

Var ärlig mot dig själv och vad du vill. Arbeta hårt med det du väljer att göra i livet så löser sig nog det mesta.

FAN jag som hoppades på lite alpha life-style/vara snäll råd

VILKEN BESVIKELSE =(

Diomedea exulans
2014-06-03, 15:27
Intressant.
Jag vet inte vart jag hamnar. Men jag är snäll för jag vill ingen något illa. Mer därför. Vill att folk ska må allmänt bra liksom. Låter jävligt fånigt eller mesigt kanske. Men det är mitt mål. Men då kan det slå fel. Då kan jag tappa all fokus på mig själv och bry mig mer om andra. Det här uppkommer i olika vardagssituationer. Då vi jobbar i grupp i skolan. Säger inget då jag hellre låter andra prata vill inte ta plats. Kan hända med tjejer att man är övertrevlig. Frågar alltid om det är OK att jag och mitt sällskap slår oss ned. Även fast det ibland inte ens är deras "bord" så att säga. Gymmet ska vi inte ens tala om.

Det här är alltså småsaker. Men det har samlats ihop och blivit jobbigare bara.

Sen har jag flyttat till Stockholm. Ibland är jag och min kompis på Stureplan då vi inte har så bra koll på uteställen här. Varför ska alla ha sån översittarattidyd. Jag har aldrig förstått målet med det. Vad vill folk få UT av sitt beteende.

Här sitter jag och pladdrar bara. Men det jag söker är väl mer förståelse för hur folk kan vara så cyniska här? Samt om jag möjligen varit översnäll och att man borde mogna i det avseendet.

Om du befinner dig i en situation där du tvekar över vad du ska göra, över om du ska vara snäll eller ej, så kan det hjälpa att tänka något i stil med "vad är bäst att göra för världen i stort?". Försök se dig själv och andra utifrån ett tredjepersonsperspektiv.

sockerfar
2014-06-03, 15:54
Genom att vara snäll och trevlig kommer man inte långt i livet
Inte på det du beskriver

Barbastark
2014-06-03, 16:37
Mycket intressant.
Har märkt detta själv! Typ om man är på Café är tjejen i kassan alltid "falskt trevlig" vilket jag avskyr. Men sen ibland kommer den någon som är genuint trevlig kommer direkt från hjärtat. Det gillar jag.
Om det nu var det du menade =)

A det är ett sätt som det tar sig i form på ett rätt tydligt sätt. Tänk dig då att samma effekt föreligger gällande andra aspekter av det man "skickar ut", som kanske är mindre konkret.

Trouble
2014-06-03, 16:44
A det är ett sätt som det tar sig i form på ett rätt tydligt sätt. Tänk dig då att samma effekt föreligger gällande andra aspekter av det man "skickar ut", som kanske är mindre konkret.

Jag förstod ingenting av vad du nyss skrev

Arne Persson
2014-06-03, 19:07
Genom att vara snäll och trevlig kommer man inte långt i livet
Inte på det du beskriver

Hur långt har du kommit i livet? :)

cero
2014-06-03, 19:11
Genom att vara snäll och trevlig kommer man inte långt i livet
Inte på det du beskriver

Jo, det gör man. Men det krävs att man har en hammare i verktygslådan som kan användas i nödfall. När man blir utnyttjad, trampad på, konfronterad, dåligt behandlad på andra sätt osv.

Att vara snäll och trevlig är dock inte samma sak som att inte våga ta för sig, vilket verkar vara TS problem.