handdator

Visa fullständig version : Bildfråga till orkidé expert!


YTS
2014-06-02, 20:55
Vad är det här för konstig blomknopp?
Kom upp i Januari.

http://www.nyttgrepp.se/orkideknopp.jpg

Löpsko
2014-06-02, 20:57
Har du någon mer info? ..

YTS
2014-06-02, 21:04
Har du någon mer info? ..

Ja, det är en phalanopsis och den har haft blomknoppar förut, men ingen lik den här. Plantan har nog stått hos mig sen 2010. Den har vita förhållandevis stora blommor.

R Scarpa27
2014-06-02, 21:07
låter du den växa kommer du se att knoppen blir hårig uäck mysigt och fräckt =)

Supercharger
2014-06-02, 21:57
Hur har du lyckats hålla den i liv så länge? Tycker alltid att dem dör rätt fort.

Vad gör jag för fel?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

YTS
2014-06-02, 22:43
Hur har du lyckats hålla den i liv så länge? Tycker alltid att dem dör rätt fort.

Vad gör jag för fel?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Jag vattnar dem en gång i veckan, då sänker jag ner krukan i 25 gradigt vatten ner till krukkanten, samt häller på vatten i krukan med en vattenkanna. Låter stå och dra exact 5 minuter, längre tid gör inte mycket nytta, efter en halvtimme har de bara sugit upp 9% mer vatten. Sen tar jag upp krukan och låter den stå och rinna av 5 minuter på diskbänken. Sen tillbaka till sitt fat eller ytterkruka i fönstret. Jag sköljer ur vatten bunken, mellan varje orkidé jag vattnar, så jag inte sprider eventuella växtsjukdommar i onödan. Jag har västerfönster och då blir det rätt soligt vilket orkidér inte gillar, därför låter jag persienerna vara nere, men ställda så de släpper in ljuset. Näring ger jag enligt doseringen på flaskan 2-3 gånger efter avslutad blomning, vilket brukar infalla under sommaren. Under inga omständigheter får man ge näring, när orkidén har blomknoppar eller blommor, för då kan det hända att de faller av i förtid.

Konstigare än så här är det inte.

Vad du gör för fel, kanske du själv kan svara på, efter att ha läst min handledning.

filmjölk
2014-06-02, 22:59
Jag har inga råd, men jag vill ge dig en stor eloge för ditt extremt breda spektrum av olika intresseområden.

Hackenschmidt
2014-06-03, 00:21
Hur går det med Spindlarna Y to the T to the S

YTS
2014-06-03, 19:51
Hur går det med Spindlarna Y to the T to the S

Vill inte bryta tråden, så jag hänvisar dig till att söka på tråden "Min spindel" i allmänt forum. Det har inte hänt så mycket sen jag uppdatera den.

R Scarpa27
2014-06-03, 19:54
säg till när knoppen slår ut och blir hårig.

RTB
2014-06-05, 10:16
Jag vattnar dem en gång i veckan, då sänker jag ner krukan i 25 gradigt vatten ner till krukkanten, samt häller på vatten i krukan med en vattenkanna. Låter stå och dra exact 5 minuter, längre tid gör inte mycket nytta, efter en halvtimme har de bara sugit upp 9% mer vatten. Sen tar jag upp krukan och låter den stå och rinna av 5 minuter på diskbänken. Sen tillbaka till sitt fat eller ytterkruka i fönstret. Jag sköljer ur vatten bunken, mellan varje orkidé jag vattnar, så jag inte sprider eventuella växtsjukdommar i onödan. Jag har västerfönster och då blir det rätt soligt vilket orkidér inte gillar, därför låter jag persienerna vara nere, men ställda så de släpper in ljuset. Näring ger jag enligt doseringen på flaskan 2-3 gånger efter avslutad blomning, vilket brukar infalla under sommaren. Under inga omständigheter får man ge näring, när orkidén har blomknoppar eller blommor, för då kan det hända att de faller av i förtid.

Konstigare än så här är det inte.

Vad du gör för fel, kanske du själv kan svara på, efter att ha läst min handledning.

Varför skulle knopparna trilla av om man göder under blomning? Aldrig hört talas om, detta måste vara totalt felaktigt. Visst kanske är bättre att använda en näring avsedd för blom istället med höga PK nivåer istället för mycket N men att blommorna skulle trilla av om man använder vanlig näring under blom? Om plantan behöver extra näring vid ett speciellt tillfälle så är det väl just vid blom detta skulle vara. Please enlighten me :)

Macroman
2014-06-05, 11:28
Har två orkidéer hemma och de blommar titt som tätt båda två. Har haft dom i säkert 3-4 år. Sprayar dom bara med vatten från sprayflaska 1 g/vecka. Har aldrig gett dom näring eller ngt sånt. :)

YTS
2014-06-06, 02:10
Varför skulle knopparna trilla av om man göder under blomning? Aldrig hört talas om, detta måste vara totalt felaktigt. Visst kanske är bättre att använda en näring avsedd för blom istället med höga PK nivåer istället för mycket N men att blommorna skulle trilla av om man använder vanlig näring under blom? Om plantan behöver extra näring vid ett speciellt tillfälle så är det väl just vid blom detta skulle vara. Please enlighten me :)

Varför dom gör det vet jag inte, men jag vet att dom gör det.

Det är det som skiljer teoretikern från praktikern.

Mina blommar bra och länge, så att de skulle behöva extra näring under blommningen, verkar inte stämma.

YTS
2014-06-06, 02:13
Har två orkidéer hemma och de blommar titt som tätt båda två. Har haft dom i säkert 3-4 år. Sprayar dom bara med vatten från sprayflaska 1 g/vecka. Har aldrig gett dom näring eller ngt sånt. :)

Vad har du för orkider? Vad använder du för vatten?

Mina Phalanopsis blommade aldrig, innan jag började ge dem näring.

Macroman
2014-06-11, 12:53
Vad har du för orkider? Vad använder du för vatten?

Mina Phalanopsis blommade aldrig, innan jag började ge dem näring.

Ingen aning tyvärr. Den ena har rödlila blommor och den andra vita. Vattnar med vanligt kranvatten.

olwe
2014-06-11, 13:28
Jag har en Orkidé-fråga.

Jag fick en orkidé med två stänglar som blommade jättevackert. Efter en lång blommning så la blommorna ner som vanligt. Efter ett tag började en ny stängel växa och den har nu fått stora jättefina blommor. De ursprungliga stänglarna började dock inte blomma när den nya gjorde det. Jag undrar om jag borde ha klippt av de gamla stänglarna eftersom de inte tycks få blommor?

Jag har en annan okridé som beter sig helt annorlunda där den snarare får nya kvistar på de ursprungliga stänglarna och på dessa nya kvistar får den blommor.

Hur göra?

YTS
2014-06-11, 23:19
Jag har en Orkidé-fråga.

Jag fick en orkidé med två stänglar som blommade jättevackert. Efter en lång blommning så la blommorna ner som vanligt. Efter ett tag började en ny stängel växa och den har nu fått stora jättefina blommor. De ursprungliga stänglarna började dock inte blomma när den nya gjorde det. Jag undrar om jag borde ha klippt av de gamla stänglarna eftersom de inte tycks få blommor?

Jag har en annan okridé som beter sig helt annorlunda där den snarare får nya kvistar på de ursprungliga stänglarna och på dessa nya kvistar får den blommor.

Hur göra?

Det är likadant med mina orkidér, en del blommar om en del gör det inte.
Det rekommenderas att man klipper av stängeln strax ovanför 4 ringen, efter avslutad blomning. När jag gjort det har det visat sig att de orkidér som blommar om, behåller stängelns gröna färg, medans den hos de som inte blommar om, snarare torkar ihop. Alla mina orkidér är Phalanopsis.

hurril
2014-06-11, 23:22
Jag har inga råd, men jag vill ge dig en stor eloge för ditt extremt breda spektrum av olika intresseområden.

+1

Läser alltid dina trådar med glädje!

Bryggan
2014-06-12, 10:02
Knepet är att försöka höja luftfuktigheten något. Då kommer den att blomma titt som tätt.

Blomanlagen kan se lite varierande ut men det ser ut att bli en rejäl blomstängel den här gången!
http://4.bp.blogspot.com/-BOqRT2vTkZc/UVQp8Ic3k3I/AAAAAAAAA2Y/20dQC9kVFQg/s1600/Stanhopea+oculata+night+24+March+2013.jpg

Den enda orchidé jag någonsin ägt var en Epidendrum Pseudoepidendrum. Vårt förhållande började på kontoret. Jag fick en kruka som jag ställde i fönstret bland andra krukväxter. Den mådde dåligt...faktum att den var vanskött redan när jag fick den och inte ett blad fanns utan bara en pinne stack upp ur jorden. Tiden gick och inget hände utan den var en grönaktig pinne som började gå mot brunt.
Tänkte att jag måste göra något så jag ställde en plastbunke över den för att testa. Efter en vecka eller så hade pinnen blivit grönare än innan, nu visste jag att jag var något på spåret.
Hittade en glasbunke i köket som jag ställde ner pinnen i, bunken ställde jag på skrivbordet med kontorslampan över.
Lycka vara när den någon vecka senare började visa tecken på att skjuta blad. Blad kom och den började växa med en rasande takt.
Skiten växte som tusan på höjden. Nu var den högre än bunken och jag var tvungen att agera igen. Hittade en hög Jättevas, rektangulär, ungefär 2x3 dm och säkert 5 dm hög i glas. Denna vas fick bli boning till min växt. Jag läste på och inhandlade bark och vitmossa, större kruka och planterade om den.
Ett tag efter omplanteringen så började den blomma konstant därinne i sin glasbur. Setupen så ganska ball ut där den stod på skrivbordet med egen lampa över.
https://c2.staticflickr.com/4/3088/2897461538_92097c468c_z.jpg?zz=1
Något "snuskig" blomma.
http://www.orchidees.fr/forums/gallery/1239126634/gallery_9966_622_20010.jpg
Hela plantan.

Angel
2014-06-12, 13:58
Jag fick en sån där liten bäbis på min orkidee en gång, sån lycka!