handdator

Visa fullständig version : 400 gram extra muskelmassa per månad av l-arginin


King Grub
2014-06-02, 12:09
L-arginine (LA) is a conditionally essential amino acid needed for muscle proteins synthesis. This may be explained because LA is a precursor for nitric oxide, which increases vasodilation, blood irrigation and glucose uptake; it is necessary for creatine synthesis, and it stimulates hormone growth liberation. However, there are no studies that assess the effect of LA supplementation plus protein on muscle gain in athletes, especially in young soccer players.

PURPOSE:

To assess the effect of a LA supplementation (6 g) plus protein (12 g) on muscle gain in a Mexican sub-17 soccer team, and to compare it with that obtained with a placebo.

METHODS:

A randomized double-blind placebo-controlled crossover study was carried out in the Mexican Chivas sub-17 soccer team, from January to April 2013. All procedures were according to Helsinki Declaration and subjects signed an informed consent, which was also approved by their respective tutors. Subjects were randomized to consume for 30 days either the LA supplement, or the placebo (PLA), with a wash-out period of 3 days between treatments. Subjects had to drink the products before their training sessions and afterwards. During the study, subjects were told to keep their usual lifestyle habits. Anthropometric measurements were performed by two ISAK level II anthropometrists at the beginning and at the end of each supplementation period, following the procedure described by the Society. For muscle mass determination, the five-component model of body composition described by Kerr was applied. Muscle gain was compared within each group with Wilcoxon tests, and between groups with U Mann-Whitney tests (p<0.05 as significant).

RESULTS:

From the 18 subjects originally included, only 11 completed the study: 4 had a lesion, and 3 had <80% of treatment adherence. LA group had a significant increase in muscle mass (0.382 ± 0.479 kg, p=0.025), and PLA had no significant changes (-0.055 ±0.517 kg, pNS). When comparing muscle mass gain between groups, the difference was not significant, although there was a tendency towards significance (p=0.070).

CONCLUSIONS:

This supplementation promoted the increase of approximately 400 g of muscle mass in a month in this soccer team. Future studies could confirm these findings.

Effect Of A L-arginine Supplementation On Muscle Gain In A Group Of Young Soccer Players. ACSM Annual Meeting May 28 2014.

Tilläggas kan att forskarna är avlönade av Omnilife som tillverkar... bl a arginintillskott. Och även om resultaten stämmer till 100%, varför tillskriva argininet ökningarna och inte dom 12 grammen protein?

Kischen
2014-06-02, 12:23
Fantastiskt *popcorn*

Kischen
2014-06-02, 13:07
Jag får inte ihop den här meningen med slutsatsen :confused:

"When comparing muscle mass gain between groups, the difference was not significant, although there was a tendency towards significance (p=0.070)"

AronP
2014-06-02, 13:09
Jag får inte ihop den här meningen med slutsatsen :confused:

"When comparing muscle mass gain between groups, the difference was not significant, although there was a tendency towards significance (p=0.070)"

Även om resultatet inte var signifikant så fanns det ju ändå där och med tanke på sponsorerna av studien så är det väl inte konstigt att dom skriver så i conclusion.

Kischen
2014-06-02, 13:33
Även om resultatet inte var signifikant så fanns det ju ändå där och med tanke på sponsorerna av studien så är det väl inte konstigt att dom skriver så i conclusion.

Hur är 400 gram muskelmassa inte signifikant? Eller har jag tolkat fel?

AronP
2014-06-02, 13:37
Hur är 400 gram muskelmassa inte signifikant? Eller har jag tolkat fel?

Testgruppen är antagligen för liten.

wierdo
2014-06-02, 17:50
Jag får inte ihop den här meningen med slutsatsen :confused:

"When comparing muscle mass gain between groups, the difference was not significant, although there was a tendency towards significance (p=0.070)"


För att resultaten skulle vara signifikanta så krävs det (oftast) ett p-värde på 0.05 eller mindre. Men om p-värdet är nära så brukar man ibland nämna det i slutsatsen. Så detta test säger att resultaten stämmer till 93% men man brukar kräva minst 95% för att få säga att resultaten är signifikanta :)

Sniggel
2014-06-02, 18:43
Hur är 400 gram muskelmassa inte signifikant? Eller har jag tolkat fel?

Jag misstänker att du inte förstår innebörden av ordet.
Man ser en ökning av 400 gram muskelmassa i testgruppen (+- whatever).
Men för att det ska vara signifikant så måste det säkerställas att det inte beror på slumpen. Man räknar på hur stor risk det är att de 400 grammen enbart beror på slumpen och är det över 5% (p = 0.05) så "godkänner man inte det".
I det här fallet var p = 0.07% så det finns en 7% risk att resultaten helt beror på slumpen, vilket inte godkänns egentligen "men close enough liksom eller!?"

Det är som med träningsslag. Om du undersöker hur lätt det är att slå en sexa med vänster hand och jämför med höger hand och du provar 10 ggr vardera:
Vänster: 1 4 3 2 5 6 1 2 3 4
Höger: 2 6 3 1 5 6 2 3 2 2
Så verkar man slå 6a dubbelt så ofta med höger. Man kan räkna ut hur stor risken är att detta beror på slumpen. Men rent intuitivt förstår de flesta att detta är pga slumpen. Förmodligen så blir p-värdet väldigt högt iaf. Långt över 0.05.

Hade man haft fler slag på sig, t ex 100 per hand så hade antalet 6:or med allra största sannolikhet jämnat ut sig. Det finns en chans att man slår 6:or dubbelt så ofta även i detta fallet. Hade man gjort det och räknat på risken att det beror på slumpen (vilket vi nu råkar veta att det gör) så hade p-värdet blivit mycket mycket lägre. Detta eftersom det är så pass osannolikt att man slår dubbelt så många 6:or på 100 slag vardera med höger jämfört med vänster. Så risken att det beror på slumpen är väldigt låg. Men nu berodde det faktiskt på slumpen, låga p-värden är aldrig en garanti för att det inte beror på slumpen, bara att man anser att det är statistiskt signifikant under p = 0.05 ;)

Så med fler mätvärden kan man minimera slumpens inverkan och därmed få högre tilltro till resultaten. "Aha, bara 4% risk att de där 400 grammen var en slump. Nu vågar vi lita på att arginin (+ protein) står för den effekten"

Wolfie87
2014-06-02, 19:17
Bra märke, pris? Vart? Vadå, ja jag är en sucker och definitivt en placebojävel hahahaha!

King Grub
2014-06-02, 19:17
Lägg till 12 gram protein i stället...

Wolfie87
2014-06-02, 19:19
Lägg till 12 gram protein i stället...

Meeen party pooper! Haha :d

Kischen
2014-06-02, 19:43
Jag misstänker att du inte förstår innebörden av ordet.


Det var mao jag som missuppfattade, tack *cupid*

nisse1976
2014-06-02, 19:58
Det är som med träningsslag.

En kolozzeumansk felskrivning :)

Bra förklaring förövrigt

Sniggel
2014-06-02, 20:29
En kolozzeumansk felskrivning :)

Bra förklaring förövrigt

Lol! :d

Sniggel
2014-06-02, 20:31
Meeen party pooper! Haha :d

Precis. Bara för att du blir glad och trevlig av att snorta kokain och dricka källvatten innebär inte det att du blir glad och trevlig av att dricka källvatten :P

deadich
2014-06-02, 21:31
dom borde haft en tredje grupp med bara prot0in.

Alsor
2014-06-02, 23:09
dom borde haft en tredje grupp med bara prot0in.

Precis, är ju egentligen det som är intressant. Mycket bias i denna studie.

Alltidxx
2014-06-03, 08:25
Så nu är äntligen pump-tillskott muskeluppbyggande också :)

WIN

Kischen
2014-06-03, 11:09
Så nu är äntligen pump-tillskott muskeluppbyggande också :)

WIN

Inte ens ett bra pump-tillskott:Virro

PureWhey
2014-06-03, 11:55
Får ungefär 0 extra pump av det.

Skickat ifrån böjracket

spaffen
2014-06-03, 15:07
dom borde haft en tredje grupp med bara prot0in.

Rimligare att ge bägge grupper protein, eller ingen.

Mava
2014-06-03, 20:33
Jag misstänker att du inte förstår innebörden av ordet.
Man ser en ökning av 400 gram muskelmassa i testgruppen (+- whatever).
Men för att det ska vara signifikant så måste det säkerställas att det inte beror på slumpen. Man räknar på hur stor risk det är att de 400 grammen enbart beror på slumpen och är det över 5% (p = 0.05) så "godkänner man inte det".
I det här fallet var p = 0.07% så det finns en 7% risk att resultaten helt beror på slumpen, vilket inte godkänns egentligen "men close enough liksom eller!?"

Det är som med träningsslag. Om du undersöker hur lätt det är att slå en sexa med vänster hand och jämför med höger hand och du provar 10 ggr vardera:
Vänster: 1 4 3 2 5 6 1 2 3 4
Höger: 2 6 3 1 5 6 2 3 2 2
Så verkar man slå 6a dubbelt så ofta med höger. Man kan räkna ut hur stor risken är att detta beror på slumpen. Men rent intuitivt förstår de flesta att detta är pga slumpen. Förmodligen så blir p-värdet väldigt högt iaf. Långt över 0.05.

Hade man haft fler slag på sig, t ex 100 per hand så hade antalet 6:or med allra största sannolikhet jämnat ut sig. Det finns en chans att man slår 6:or dubbelt så ofta även i detta fallet. Hade man gjort det och räknat på risken att det beror på slumpen (vilket vi nu råkar veta att det gör) så hade p-värdet blivit mycket mycket lägre. Detta eftersom det är så pass osannolikt att man slår dubbelt så många 6:or på 100 slag vardera med höger jämfört med vänster. Så risken att det beror på slumpen är väldigt låg. Men nu berodde det faktiskt på slumpen, låga p-värden är aldrig en garanti för att det inte beror på slumpen, bara att man anser att det är statistiskt signifikant under p = 0.05 ;)

Så med fler mätvärden kan man minimera slumpens inverkan och därmed få högre tilltro till resultaten. "Aha, bara 4% risk att de där 400 grammen var en slump. Nu vågar vi lita på att arginin (+ protein) står för den effekten"

Skitbra förklarat! Förstod inte heller först.

Skickat från min GT-I9505

Hackenschmidt
2014-06-03, 20:45
Hyfsat sunkig studie :D

Radikaal
2014-06-03, 20:47
förstår jag det rätt att de jämfört 12g protein+l-arginin med bara placebo och sen försökt vinkla det så dom påstår det är l-arginins förtjänst? isf hade dom förmodligen kunnat ta 12g protein och en tomat och fått samma resultat.

vad jag vet har ingen studie visat positiva resultat förut, utan snarare att det sänker tillväxthormon i samband med träning.

exevision
2017-03-18, 14:05
Alpha-ketoglutarate promotes skeletal muscle hypertrophy and protein synthesis through Akt/mTOR signaling pathways

Abstract
Skeletal muscle weight loss is accompanied by small fiber size and low protein content. Alpha-ketoglutarate (AKG) participates in protein and nitrogen metabolism. The effect of AKG on skeletal muscle hypertrophy has not yet been tested, and its underlying mechanism is yet to be determined. In this study, we demonstrated that AKG (2%) increased the gastrocnemius muscle weight and fiber diameter in mice. Our in vitro study also confirmed that AKG dose increased protein synthesis in C2C12 myotubes, which could be effectively blocked by the antagonists of Akt and mTOR. The effects of AKG on skeletal muscle protein synthesis were independent of glutamate, its metabolite. We tested the expression of GPR91 and GPR99. The result demonstrated that C2C12 cells expressed GPR91, which could be upregulated by AKG. GPR91 knockdown abolished the effect of AKG on protein synthesis but failed to inhibit protein degradation. These findings demonstrated that AKG promoted skeletal muscle hypertrophy via Akt/mTOR signaling pathway. In addition, GPR91 might be partially attributed to AKG-induced skeletal muscle protein synthesis.

http://www.nature.com/articles/srep26802

PureWhey
2017-03-18, 16:48
To test the effect of AKG on skeletal muscle hypertrophy, C57BL6/J mice were treated with 1% and 2% AKG via drinking water.

Vad är det för dos för en människa då?

upperkatt
2017-03-18, 17:01
Vad är det för dos för en människa då?

Säg att en mus väger 25 gram, och den dricker 4 ml/dag=4 g/dag. 2% av dessa 4 g är AKG. 0.02*4= 0.08 g. 0.08 g/25 g = 0.32% av kroppsvikten. För en 80 kgs-snubbe blir detta 0.32*80 = ca 25 g.

Tror jag räknat rätt. Lite stress då jag lagat mat samtidigt.

exevision
2017-03-18, 19:41
Säg att en mus väger 25 gram, och den dricker 4 ml/dag=4 g/dag. 2% av dessa 4 g är AKG. 0.02*4= 0.08 g. 0.08 g/25 g = 0.32% av kroppsvikten. För en 80 kgs-snubbe blir detta 0.32*80 = ca 25 g.

Tror jag räknat rätt. Lite stress då jag lagat mat samtidigt.

Magen ger nog upp vid sådana doser ;)

Sheogorath
2017-03-18, 20:40
Precis. Bara för att du blir glad och trevlig av att snorta kokain och dricka källvatten innebär inte det att du blir glad och trevlig av att dricka källvatten :P

:laugh:

Kaalle
2017-03-19, 20:29
Trevlig av koks, den var ny.

Arginin är fint i sexuella sammanhang om man bortser ifrån muskler.