handdator

Visa fullständig version : Belastning på ac led vid axelpress


slimjim10
2014-06-02, 11:46
Har en förslitning på ac-leden i ena axeln sedan något år tillbaka men har lyckats träna runt det sista året med i princip ingen smärta alls. Började köra militärpress för några månader sedan och nu har smärtan börjat komma tillbaka. Har tänkt byta tillbaka till axelpress med hantlar, som jag tidigare kört, för att se om det blir någon skillnad.

Är det någon skillnad på belastningen på ac-leden om man kör axellpress med hantlar med armbågarna rakt framåt jämfört med armbågarna mer normalt, alltså mer utåt?

Skillnad på belastning på ac-leden mellan militärpress och axelpress med hantlar?

slimjim10
2014-06-04, 01:01
Bump

Sheogorath
2014-06-04, 05:28
Rent spontant skulle jag säga att det blir större belastning på AC-leden vid pressliknande rörelser i flexionsriktningen (typ dips och militärpress), jämfört med press bakom nacken eller hantelpress med armbågarna ut. Men samtidigt inga jättestora skillnader. Alla pressar över huvudet kommer stressa AC-leden mycket.

slimjim10
2014-06-04, 11:05
Rent spontant skulle jag säga att det blir större belastning på AC-leden vid pressliknande rörelser i flexionsriktningen (typ dips och militärpress), jämfört med press bakom nacken eller hantelpress med armbågarna ut. Men samtidigt inga jättestora skillnader. Alla pressar över huvudet kommer stressa AC-leden mycket.

Ok, så antagligen bättre att köra axelpress jämfört med militärpress, och kanske framförallt köra med armbågarna utåt, om man vill minska belastning på ac-led?

Vet du någon annan övning för framsida axlar som skulle va skonsammare för ac-leden?

mattilainen
2014-06-04, 11:11
Mitt tips är att ta tag i problemet. Hade själv problem i över 1 år. Du kan läsa om det på mina skapade trådar om du vill. Nu kan jag bänka, köra hantelpressar och militärpressa tungt utan smärta. Nästan glömt bort att jag haft såna problem haha

Men baksida axlar och träna rotatorcuffar fungerade för mig. Även lätt belastning och höja lite varje pass på bänken/militärpressen fungerade.

Gnistan
2014-06-04, 11:23
Mitt tips är att ta tag i problemet. Hade själv problem i över 1 år. Du kan läsa om det på mina skapade trådar om du vill. Nu kan jag bänka, köra hantelpressar och militärpressa tungt utan smärta. Nästan glömt bort att jag haft såna problem haha

Men baksida axlar och träna rotatorcuffar fungerade för mig. Även lätt belastning och höja lite varje pass på bänken/militärpressen fungerade.

Kan rekomendera rotatorcuffar jag med.
Gjort en hel del gott med mina axlar
MVH
Gnistan

slimjim10
2014-06-04, 22:05
Mitt tips är att ta tag i problemet. Hade själv problem i över 1 år. Du kan läsa om det på mina skapade trådar om du vill. Nu kan jag bänka, köra hantelpressar och militärpressa tungt utan smärta. Nästan glömt bort att jag haft såna problem haha

Men baksida axlar och träna rotatorcuffar fungerade för mig. Även lätt belastning och höja lite varje pass på bänken/militärpressen fungerade.

Har haft problem med det nu i ca 3-4 år. Första året visste vi inte vad det var, sen trodde dom på impingement men nu tror dom på förslitning i ac-leden. Fått diverse rehabövningar, tränat rotatorcuffarna i ca två år men utan större framgång. Sjukgymnasterna och naprapaten har dock sagt att det i princip inte läker när man väl fått en förslitning på ac-leden, utan att det isf är operation. Dom vill dock vänta så länge som möjligt innan operation. Även fått 4 kortisonsprutor.

Men det har varit bättre senaste året, förutom då sista månaderna när det kommit igen, misstänker att det kanske kan vara miltärpressens fel...

Vad sa dom till dig? Att det skulle bli bättre med rehabövningar?

sunetdanne
2014-06-04, 22:20
Har en förslitning på ac-leden i ena axeln sedan något år tillbaka men har lyckats träna runt det sista året med i princip ingen smärta alls. Började köra militärpress för några månader sedan och nu har smärtan börjat komma tillbaka. Har tänkt byta tillbaka till axelpress med hantlar, som jag tidigare kört, för att se om det blir någon skillnad.

Är det någon skillnad på belastningen på ac-leden om man kör axellpress med hantlar med armbågarna rakt framåt jämfört med armbågarna mer normalt, alltså mer utåt?

Skillnad på belastning på ac-leden mellan militärpress och axelpress med hantlar?

Shrugar du i toppen på pressen ?

sunetdanne
2014-06-04, 22:22
Här är länken till en klassisk tråd på t nation om rotarokuff

Den kan inte länkas nog många gånger

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs

slimjim10
2014-06-05, 10:33
Shrugar du i toppen på pressen ?

Menar du i militärpressen? Nej det gör jag inte.

sunetdanne
2014-06-05, 13:26
Menar du i militärpressen? Nej det gör jag inte.

Då börjar du göra det med en gång. Och rapportera sen åter om hur det känns.

sunetdanne
2014-06-05, 13:27
Och till er andra som läser tråden!

En korrekt utörd stående press, avslutas alltid med en shruggande rörelse i toppen på slut av rom.

Pepz
2014-06-05, 13:39
Och till er andra som läser tråden!

En korrekt utörd stående press, avslutas alltid med en shruggande rörelse i toppen på slut av rom.

har du lust att utveckla varför?

sunetdanne
2014-06-05, 14:05
har du lust att utveckla varför?

Självklart Pepz.

När du shruggar i toppen så ökar avstånd mellan ac-led och överarmsben. Detta medför att så kallat "impingement är anatomiskt omöjligt i en korrekt utlåst press". På fritt språk, shruggen skapar plats så att inget kan bli inklämt och därmed irriterat.

Animalisk
2014-06-05, 14:47
Och till er andra som läser tråden!

En korrekt utörd stående press, avslutas alltid med en shruggande rörelse i toppen på slut av rom.

Så här?
https://m.youtube.com/watch?v=y0I6XKuRr-c

Badaboom
2014-06-05, 15:07
Och till er andra som läser tråden!

En korrekt utörd stående press, avslutas alltid med en shruggande rörelse i toppen på slut av rom.

Finns det fler här som håller med om detta? Sheo?

Har alltid fått höra tvärtom, att det är superviktigt att trycka ner axlarna och undvika shruggande.

sunetdanne
2014-06-05, 16:54
Så här?
https://m.youtube.com/watch?v=y0I6XKuRr-c

Nej


det där en en press plus en press shrug.

Press över huvudet och avsluta utlåsning med en shrug redan på väg innan armar helt utlåsta.

sunetdanne
2014-06-05, 16:55
Finns det fler här som håller med om detta? Sheo?

Har alltid fått höra tvärtom, att det är superviktigt att trycka ner axlarna och undvika shruggande.


Man "hör så mkt på nätet"

Ex 1) alltid låg höft i oldrag
Ex 2) armbågarna mot skyn i frontböj

Osv...

Badaboom
2014-06-05, 17:22
Man "hör så mkt på nätet"

Ex 1) alltid låg höft i oldrag
Ex 2) armbågarna mot skyn i frontböj

Osv...

Precis. Och no offense, men det du säger är också än så länge bara något jag hört på nätet... Säger inte att du har fel, men man vill ju gärna ha saker bekräftade från mer än en källa.

EDIT: Lite OT nu, men det du säger om frontböj, hur anser du att man ska ha armbågarna? För jag har jätteproblem med just det där, att få upp dom så högt som många säger att dom ska.

dmoller
2014-06-05, 17:32
Från 2 min
XKLVlYt2Ioc

Sheogorath
2014-06-05, 19:17
Ja jag får då inte det att gå ihop att elevation av skulderbladen skulle göra så värst stor skillnad. Kan sunetdanne kanske ge sig på att förklara hur det går till biomekaniskt när AC-ledsbelastningen minskar av att gå ut i shrug-läget?

sunetdanne
2014-06-05, 20:42
Till sheo; jag återkommer med referenser .

Men först en liten historia: 2005 pajade jag min högra axel i en liggande hantelpress, arm blev som spagetti o dundrade ned med hantel i golvet. Gick till sjukgymnast som konstaterade mjukdelskada(dem magiska cuffarna) gick flera år med knackande axel som retades av pressar, rehabbade på med diverse cuff övning med noll framgång. Det blev inte bättre.

Ett par år senare upptäckte jag stronglifts och därmed starting strength . Började köra pressar med Shrug i toppen o kombinerade detta med over head Shrug/ryckshrug o voila axel blev bra, kunde pressa tungt stående o liggande utan problem.

Är detta att räknas som vetenskapligt bevis , så klart inte.

Flera på Södra TK där i bland Klingen med en bänkpress på runt 200 kg har haft axelproblem. Samtliga som på min rek har börjat köra press med shrug vid utlåsning samt over head Shrug har idag noll axel problem.

Sheogorath
2014-06-05, 21:16
Duger inte. Just nu är det här bara något jag hört på nätet.

sunetdanne
2014-06-05, 21:24
Ja jag får då inte det att gå ihop att elevation av skulderbladen skulle göra så värst stor skillnad. Kan sunetdanne kanske ge sig på att förklara hur det går till biomekaniskt när AC-ledsbelastningen minskar av att gå ut i shrug-läget?

Referens nr 1: Starting Strength BBT 3rd edition. Sida 78-79

Referens nr 2: http://www.huffingtonpost.com/mark-rippetoe/the-overhead-press_b_4550676.html


Självtest 1: Ta dina armar och gör en vanlig press utan shrug, shrugga nu upp armarna. Vad hände? Fanns det en spänning runt axel som ändrades/försvann?


Länk till nyttan med over head shrug(där trapz höjs via shruggning precis som i en korrekt press): http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs


Slutligen, testa och se. Ni kommer bli positivt överraskade.

sunetdanne
2014-06-05, 21:24
Duger inte. Just nu är det här bara något jag hört på nätet.

Duger litteratur då?

sunetdanne
2014-06-05, 21:28
Precis. Och no offense, men det du säger är också än så länge bara något jag hört på nätet... Säger inte att du har fel, men man vill ju gärna ha saker bekräftade från mer än en källa.

EDIT: Lite OT nu, men det du säger om frontböj, hur anser du att man ska ha armbågarna? För jag har jätteproblem med just det där, att få upp dom så högt som många säger att dom ska.

Ett stort problem med att armbåga upp sig för många är att bröstryggen blir som en banan. Särskilt när man racka inför frontböj. Om man först vänder från golvet så brukar man ha ett mer naturligt läga gällande armbågar.

Jag själv kör med armbågar lätt pekande nedåt. Bekvämt, nej, håller rygg och jobbar rätt i böjen=ja

Sheogorath
2014-06-05, 21:30
Duger litteratur då?

Är det där litteratur tycker du? Litteratur för mig är antingen kurslitteratur eller vetenskapliga artiklar. I ditt experiment får man ut en lite längre rörelsebana p.g.a. att scapula utåtroterar en smula. Att det skulle göra underverk för AC-leden kan jag fortfarande alltså inte se.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger att jag inte är övertygad av din argumentation.

sunetdanne
2014-06-05, 21:41
Är det där litteratur tycker du? Litteratur för mig är antingen kurslitteratur eller vetenskapliga artiklar. I ditt experiment får man ut en lite längre rörelsebana p.g.a. att scapula utåtroterar en smula. Att det skulle göra underverk för AC-leden kan jag fortfarande alltså inte se.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger att jag inte är övertygad av din argumentation.

Litteratur. Jo tack jag förstår, jag har ingen examen i sjugymnastik tyvärr.


Jag vet hur det funkar, x artiklar som bevisar det ena med det andra som ska vara godkända.

Varför inte kort och gott testa det hela. Oavsett om det "medicinskt bevisats eller ej" istället för att gå på biomekanisk argumentation.

Sheogorath
2014-06-05, 21:45
Litteratur. Jo tack jag förstår, jag har ingen examen i sjugymnastik tyvärr.


Jag vet hur det funkar, x artiklar som bevisar det ena med det andra som ska vara godkända.

Varför inte kort och gott testa det hela. Oavsett om det "medicinskt bevisats eller ej" istället för att gå på biomekanisk argumentation.

Jag skulle tro att jag shruggar i toppen av en militärpress redan så det är inget jag måste pröva :) Det betyder ju inte att AC-leden belastas mindre.

sunetdanne
2014-06-05, 21:54
Jag skulle tro att jag shruggar i toppen av en militärpress redan så det är inget jag måste pröva :) Det betyder ju inte att AC-leden belastas mindre.

Du ser, du gör rätt utan att tänka på det.

Således, shrugga i toppen för en korrekt press. Om AC-led belastas mindre eller inte beror på hur man tolkar bevisen, finns medicinskt godkända artiklar som stryker detta eller räcker det med "icke vetenskapliga bevis"

O där med anser jag debatten i frågan avslutad.

Tack för god match:)

Sheogorath
2014-06-05, 21:57
Du tycker att det är bra att shrugga i toppen av en militärpress. Bra så. Men hitta inte på diverse orsaker till att det är bra om du inte vet.

sunetdanne
2014-06-05, 22:08
Du tycker att det är bra att shrugga i toppen av en militärpress. Bra så. Men hitta inte på diverse orsaker till att det är bra om du inte vet.

Jo jag vet o Rippetoe med, det duger för mig:)

bertbert
2014-06-17, 21:15
Jo jag vet o Rippetoe med, det duger för mig:)

Nej, du vet inte. Du har inte ens en aning. Du har däremot en teori eller hypotes. Stor skillnad.