handdator

Visa fullständig version : Smärta i höger axel, hur lägga träningen?


Emmapemma
2014-06-02, 09:19
Vaknade imorse med en förjävlig smärta i höger axeln, förmodligen har jag legat konstigt.

Det ilar från axeln och ner längs hela armen, jag kan inte sträcka armen uppåt helt utan den låser sig halvvägs, det gör allmänt ont när jag använder den eller rör på den.

Nu till min fråga - hur fasen löser jag träningen? Det gör ont att lyfta ett vattenglas, jag kommer i princip inte kunna utföra några övningar alls förutom enstaka benövningar.

Jag antar att detta kommer gå över av sig själv så småningom, annars går jag till läkaren givetvis. Men vad gör man tills dess?
Om inga övningar alls går tänkte jag köra lite kondis osv bara för att hålla igång, hur har ni löst det?

Sheogorath
2014-06-02, 15:32
Den mesta axelproblematiken ser ut på samma sätt. Värken ligger på utsida/framsida axel och oftast faktiskt känns det mest på överdelen av överarmens utsida. Sen kan det stråla i mer eller mindre grad, ibland hela vägen ner mot tumbasen. Det gör ont att lyfta armen och ofta att ligga på den. Ibland finns vilovärk.

Tyvärr hjälper det inte mycket för att ställa diagnos. Det kan vara senfästesinflammation i en av fyra rotatorcuffmuskler. Det kan vara slemsäcksinflammation, kapselinflammation, förslitning, primär förträngning etc.

För att få en så exakt diagnos och behandling som möjligt tycker jag att du, om det inte snabbt blir bättre av sig själv, ringer till vårdcentralen och hör om de har någon duktig sjukgymnast som kan undersöka din axel. Vi kan som regel detta bättre än allmänläkare.