handdator

Visa fullständig version : Träning för tjejer


lofito
2014-06-01, 19:59
Har fått min tjej att börja träna och hon vill också börja styrketräna med mig.
Undrar dock om man ska anpassa henne till något speciellt schema eller kan
hon lika gärna köra allt jag kör fast med lättare vikter givetvis, eller vad tycker
ni? Någon som vet något som funkar bra för tjejer? Hon vill främst få en
fastare rumpa men rent generellt träna för att få lite former och må bättre.

Förslag uppskattas!

Tack.

nissepelle
2014-06-01, 20:00
Mindre bänkpress, mer rumpövningar. Brukar väl vara den stora skillnaden på hur killar vs tjejer prioriterar.

pepplez
2014-06-01, 20:10
Beror väl helt på hur du kör. Om du tränar farmers walk och power cleans kanske du inte ska sätta henne på samma som du.

lofito
2014-06-01, 20:10
Finns det något hon helst bör skippa helt som vi killar typ tränar eller oftast tränar?
Vilka övningar är bra för rumpan förutom squats?

pepplez
2014-06-01, 20:13
Finns det något hon helst bör skippa helt som vi killar typ tränar eller oftast tränar?
Vilka övningar är bra för rumpan förutom squats?

Utfall och raka marklyft gör nog susen.

lillmesen
2014-06-01, 20:15
stela marklyft, djupa böj , good mornings, höftresningar:

OxDMnMg9xrA

man kan ha fötterna på en bänk, samt köra med ett ben i taget för mer mostånd

Annars, nej, tjejer kan (och bör) träna precis som killar

XXXL
2014-06-01, 21:13
Nä kör samma bara, hon kommer inte blåsa upp som en balong och bli biff om hon inte tuggar testo.

z_bumbi
2014-06-01, 21:18
Vad kör du då?

lofito
2014-06-01, 21:38
Kör fem dagar i veckan med en muskelgrupp per dag. Känner att jag vill ge allt på den
muskelgruppen och två muskelgrupper per dag tycker jag tar lång tid, så föredrar att
hålla det mer intensivt och köra ett pass på max en timme.

Kör basövningar på alla muskelgrupper och därefter fyller ut med andra diverse övningar.

Simplicity
2014-06-01, 21:39
Helt vanlig traditionell styrketräning, finns ingen anledning till varför dom ska köra annorlunda.

Förutom djupa knäböj så tar olika utfallsvarianter riktigt bra på rumpan. Förstår däremot inte folk som tycker att stela mark tar bra på rumpan, man måste ha väldigt klena hamstrings eller väldigt konstigt teknik i så fall.

pepplez
2014-06-01, 21:58
Helt vanlig traditionell styrketräning, finns ingen anledning till varför dom ska köra annorlunda.

Förutom djupa knäböj så tar olika utfallsvarianter riktigt bra på rumpan. Förstår däremot inte folk som tycker att stela mark tar bra på rumpan, man måste ha väldigt klena hamstrings eller väldigt konstigt teknik i så fall.

Det jag menade när jag skrev raka marklyft var att hamstrings hjälper till att bilda en välformad bakdel även om det inte är skinkorna som tränas explicit.

King Grub
2014-06-01, 22:00
Tjejer tränar på samma sätt som killar för bästa resultat. Vad man vill fokusera på är upp till var och en, oavsett kön.

z_bumbi
2014-06-02, 06:11
Kör fem dagar i veckan med en muskelgrupp per dag. Känner att jag vill ge allt på den
muskelgruppen och två muskelgrupper per dag tycker jag tar lång tid, så föredrar att
hålla det mer intensivt och köra ett pass på max en timme.

Kör basövningar på alla muskelgrupper och därefter fyller ut med andra diverse övningar.

Då tycker jag hon ska köra något annat eftersom hon är nybörjare.

mela
2014-06-02, 08:28
Hade jag varit ny på gymmet så hade jag nog velat träna samma som du, mest för att få in teknik och börja känna mig hemmastadd på gymmet.

Sedan kan hon ju se vad hon tycker om upplägget, hon kanske inte vill träna 5 ggr i veckan, eller vill köra helkropp eller whatever. Då kan du ge henne ett eget schema.

Personligen ser jag ingen anledning till att börja fokusträna en muskelgrupp innan hon byggt upp en grundmassa, kan ju hända att hennes röv blir gigantisk på böj en gång i veckan också.