handdator

Visa fullständig version : Bulka med tillräckligt protein men ej kalorier?


JOJJEL
2014-06-01, 19:58
Hej!

Jag tänkte höra med er.

Mitt energibehov är 2700 och jag försöker "bulka".

Jag ska ju ha över 160 g protein per dag (eftersom jag väger 80kg) och har avklarat det idag. Däremot kom jag endast upp i 2200 kalorier fastän mitt kaloribehov är 2700 och jag har hört att man ska ligga lite över om man ska ha maximal muskeltillväxt..

Räcker det som jag gjort att man klarar tillräckliga gram protein och får en "clean bulk" eller blir det ingen bulk alls eftersom jag ligger på kalori-underskott?

Tacksam för svar!

broman
2014-06-01, 20:01
Nej en deff är ingen bulk.

Ozziking
2014-06-01, 20:03
du kan tex just idag äta 2,5 gprotein / kv för att lägga till en måltid till. En gång gör ej inget

R Scarpa27
2014-06-01, 20:03
du lär inte bygga om du ligger på underskott.
bara för att du täcker upp ett protein behov betyder inte det att du blir större och ökar...
då skulle verkligheten vara för enkel :)

du kommer snarare minska i vikt (fett) med 500 kcal i underskott men kanske behålla nuvarande massa men inte bli större.

JOJJEL
2014-06-01, 20:04
Nej en deff är ingen bulk.

Ok men kommer jag få muskeltillväxt ändå eller måste jag ligga på + i energibehov för det?

Och det här med att bulka och deffa.. Måste man göra det? Jag menar kan man inte ligga precis över sitt energibehov jämnt och alltid få över 2 g protein per kg och få större muskler men aldrig lägga på sig extrema fett%?

JOJJEL
2014-06-01, 20:07
du lär inte bygga om du ligger på underskott.
bara för att du täcker upp ett protein behov betyder inte det att du blir större och ökar...
då skulle verkligheten vara för enkel :)

du kommer snarare minska i vikt (fett) med 500 kcal i underskott men kanske behålla nuvarande massa men inte bli större.

Ahh ok så man kan inte få starkare/större muskelvolym om man ligger i underskott? Trots att jag klarat av proteinbehovet samt endast ligger liite under i kcalbehovet?

R Scarpa27
2014-06-01, 20:11
Ahh ok så man kan inte få starkare/större muskelvolym om man ligger i underskott? Trots att jag klarat av proteinbehovet samt endast ligger liite under i kcalbehovet?

nej... bulk/deff är 2 nyckelord :)
det är vid deffen du kan lyckas behålla massan.
bulk=bygga upp den på överskott.

Barbastark
2014-06-01, 20:19
Hej!

Jag tänkte höra med er.

Mitt energibehov är 2700 och jag försöker "bulka".

Jag ska ju ha över 160 g protein per dag (eftersom jag väger 80kg) och har avklarat det idag. Däremot kom jag endast upp i 2200 kalorier fastän mitt kaloribehov är 2700 och jag har hört att man ska ligga lite över om man ska ha maximal muskeltillväxt..

Räcker det som jag gjort att man klarar tillräckliga gram protein och får en "clean bulk" eller blir det ingen bulk alls eftersom jag ligger på kalori-underskott?

Tacksam för svar!

Man bör teoretiskt kunna bygga även om intaget från maten du äter är mindre än vad din kropp förbrukar. Detta då muskelproteinsyntes verkar vara beroende av dels 1. aminosyratillgänglighet (läs "tillräckligt med protein") samt 2. energitillgänglighet. Denna energitillgänglighet behöver dock inte nödvändigtvis komma från matintag, utan borde teoretiskt även kunna tas från endogena källor, så som fett.

Kroppen kan vidare frigöra ca 70kcal per kg kroppsfett du har/dygn.

Så allt detta sammantaget bör en "recomp" där man både tappar fett samt ökar i styrka+muskelmassa vara möjlig.

JOJJEL
2014-06-01, 20:20
Ok men jag har klarat av 160 gram protein, nu behöver jag alltså endast ett överskott. Kan jag då dricka typ 1 liter läsk i praktiken och teorin? :/

Barbastark
2014-06-01, 20:24
Ok men jag har klarat av 160 gram protein, nu behöver jag alltså endast ett överskott. Kan jag då dricka typ 1 liter läsk i praktiken och teorin? :/

Vill du vara säker på att få till en "bulk" så kan du ju bara äta så du kommer upp i tänkt kcal-intag. Var det länge sedan sista måltiden då du "kom upp i" dina 160g protein kan du ju se till att få i dig en dos protein nu + övrig kcal-källa of choice

R Scarpa27
2014-06-01, 20:25
Ok men jag har klarat av 160 gram protein, nu behöver jag alltså endast ett överskott. Kan jag då dricka typ 1 liter läsk i praktiken och teorin? :/

allr funkar...
se bara till att köra en varierad kost av allt..

protein, kolhydrater, fett , vitaminer osv.
när du täckt dagsintaget och har kalorier kvar att tillgå..ät något gott :)

med bulk kommer du öka snabbare och mer i muskler samtidigt lägga på dig lite fett därav man deffar senare..

eller kör balans. dock tar helvetes mkt längre tid med ökning osv.

har man bara koll på bulk/deff är det ganska enkelt.

behöver egentligen inte göra så mkt mer ä att äta, pluss på kolhydrater och lite fett extra på varje mål så blir det enkelt.

JOJJEL
2014-06-01, 20:27
kcal-källa of choice

Läsk t ex? Alltså jag är lite förvirrad i det här med att överskott = bulk. Kommer jag på nåt sätt att växa mer av 10 st potatisar än 1 cola trots att det är samma kcal? är det bara kcal jag behöver då jag redan kommit upp i proteinbehovet?

Förlåt för ev. idiotiska frågor men jag gick runt o fundera på detta lite idag..

JOJJEL
2014-06-01, 20:30
Såhär blev dagens.. Lite konstigt men men..

http://kostbevakningen.se/?foodinput=170%20g%20k%C3%B6ttf%C3%A4rs%0A200%20g% 20pasta%0A1%20dl%20whey%2080%0A300%20g%20fl%C3%A4s kkarr%C3%A9%0A3%20cola%0A1%20dl%20whey%2080%0A

Barbastark
2014-06-01, 20:39
Läsk t ex? Alltså jag är lite förvirrad i det här med att överskott = bulk. Kommer jag på nåt sätt att växa mer av 10 st potatisar än 1 cola trots att det är samma kcal? är det bara kcal jag behöver då jag redan kommit upp i proteinbehovet?

Förlåt för ev. idiotiska frågor men jag gick runt o fundera på detta lite idag..

Enkelt förklarat så är det kcal som kcal, oavsett källa, om vi håller oss till en makronutrient som kolhydrater i detta fall. Så ta din läsk om du vill, eller potatis, om du vill det.

Sheogorath
2014-06-01, 20:46
Läsk t ex? Alltså jag är lite förvirrad i det här med att överskott = bulk. Kommer jag på nåt sätt att växa mer av 10 st potatisar än 1 cola trots att det är samma kcal? är det bara kcal jag behöver då jag redan kommit upp i proteinbehovet?

Förlåt för ev. idiotiska frågor men jag gick runt o fundera på detta lite idag..

Skillnaden i muskeluppbyggnad kommer vara obefintlig om inte just de där potatisarna hade räddat dig från någon näringsbrist, men det handlar ju ändå bara om effekter på sikt.

En anledning att välja potatis framför läsk i ditt exempel är att det under många omständigheter (inklusive vissa personer och deras livsstil) inte är bra att få i sig stora mängder socker. Men t.ex. just före eller efter träning är det i regel inga problem för kroppen att göra nytta av sockret utan att kroppen blir lidande på något vis. Däremot: att klämma en 1,5 liter Fanta innan man går och lägger sig kan nog i de flesta lägen sägas vara en dålig idé om det är något man gör till en vana.

Men det här handlar om hälsoeffekter, inte muskeluppbyggnad vid ett enskilt tillfälle.

JOJJEL
2014-06-01, 21:00
Skillnaden i muskeluppbyggnad kommer vara obefintlig om inte just de där potatisarna hade räddat dig från någon näringsbrist, men det handlar ju ändå bara om effekter på sikt.

En anledning att välja potatis framför läsk i ditt exempel är att det under många omständigheter (inklusive vissa personer och deras livsstil) inte är bra att få i sig stora mängder socker. Men t.ex. just före eller efter träning är det i regel inga problem för kroppen att göra nytta av sockret utan att kroppen blir lidande på något vis. Däremot: att klämma en 1,5 liter Fanta innan man går och lägger sig kan nog i de flesta lägen sägas vara en dålig idé om det är något man gör till en vana.

Men det här handlar om hälsoeffekter, inte muskeluppbyggnad vid ett enskilt tillfälle.

Ahh ok jag förstår! Riktigt bra svar, tack!!

R Scarpa27
2014-06-01, 21:07
Ahh ok jag förstår! Riktigt bra svar, tack!!

mackor e bra mellanmål och tilltugg till maten...
där har du en enkel & god källa att plussa upp lite kalorier med i form av kolhydrater och fett på och ev protein pålägg :D.

cAase
2014-06-01, 21:08
Du kan öka i massa under kaloriunderskott, det är svårare men fortfarande möjligt.

R Scarpa27
2014-06-01, 21:13
Du kan öka i massa under kaloriunderskott, det är svårare men fortfarande möjligt.

mkt smidigare med snabbare effekt och garanterad effekt i form av bulk, deffa finns det tid för senare. :)
mycket som går, men mycket som gör allt smidigare och med garanterade resultat.
sen e de ju fokus på tyngderna som gäller mkt också i det hela...

cAase
2014-06-01, 21:19
mkt smidigare med snabbare effekt och garanterad effekt i form av bulk, deffa finns det tid för senare. :)
mycket som går, men mycket som gör allt smidigare och med garanterade resultat.
sen e de ju fokus på tyngderna som gäller mkt också i det hela...

Givetvis är det överlägset att bulka jämfört med kaloribalans/underskott. Men det beror på ens ideal. En person som vill hålla sig shredded året runt kanske inte är så intresserad av en bulk. Sen finns det så klart vettiga sätt att bulka, men även kassa.

R Scarpa27
2014-06-01, 21:21
Givetvis är det överlägset att bulka jämfört med kaloribalans/underskott. Men det beror på ens ideal. En person som vill hålla sig shredded året runt kanske inte är så intresserad av en bulk. Sen finns det så klart vettiga sätt att bulka, men även kassa.

true mycket beror ju på utgångsläge, från person, mål, osv osv =)...

JOJJEL
2014-06-01, 21:23
Givetvis är det överlägset att bulka jämfört med kaloribalans/underskott. Men det beror på ens ideal. En person som vill hålla sig shredded året runt kanske inte är så intresserad av en bulk. Sen finns det så klart vettiga sätt att bulka, men även kassa.

Kan man hålla sig shredded året runt? öka året runt trots att man ligger på sitt kaloriebehov och inte extremt mkt över?

Började gymma nu och har lite mage men bänkar typ 50 kg 6 reps och det känns inte okej så jag måste öka men känns kanske inte så kul att hyperbulka nu över sommaren och bara se fetare ut ;)

BTW i bänk - hur ska man armbågarna? Hörde nåt om det idag, de ska inte peka rakt ut va? Utan lite neråt.. ? Stämmer det?

cAase
2014-06-01, 21:27
Kan man hålla sig shredded året runt? öka året runt trots att man ligger på sitt kaloriebehov och inte extremt mkt över?

Började gymma nu och har lite mage men bänkar typ 50 kg 6 reps och det känns inte okej så jag måste öka men känns kanske inte så kul att hyperbulka nu över sommaren och bara se fetare ut ;)

Beror mycket på gener, vissa ökar mer i fettfri massa medan andra istället får en majoritet utav fettlagring. Säkrast är nog att ligga på ett svagt kaloriöverskott. Att ligga på överdrivet stort kaloriöverskott tjänar man nog inte så mycket på, du slår i ett tak gällande muskelökning, mer kalorier lär bara bli kaka på kaka.

JOJJEL
2014-06-01, 21:31
Beror mycket på gener, vissa ökar mer i fettfri massa medan andra istället får en majoritet utav fettlagring. Säkrast är nog att ligga på ett svagt kaloriöverskott. Att ligga på överdrivet stort kaloriöverskott tjänar man nog inte så mycket på, du slår i ett tak gällande muskelökning, mer kalorier lär bara bli kaka på kaka.

Oki jag förstår..

BTW i bänk - hur ska man armbågarna? Hörde nåt om det idag, de ska inte peka rakt ut va? Utan lite neråt.. ? Stämmer det?

0rre
2014-06-01, 22:14
Hej,

Jag upplever att du inte alls vill gå upp i vikt. Som du skrev tidigare har du lite mage och du vill inte se fetare ut. Du kan bli starkare på underskott/balans, du kan få muskler på underskott/balans. Jag föredrar att ligga på balans. Jag mår bättre fysisk och psykisk att öka lite i styrka hela tiden och se mig själv bli större men aldrig fetare.

Bulka och deffa är nog en av de största misstagen jag har gjort när det gäller min träning och jag är glad att jag slutade med det för länge sedan. Jag tror absolut inte det är så effektivt som vissa verkar tro.

Du har ju tagit dig till din nuvarande vikt på något sätt, så du verkar klara av att äta kalorierna. Ät så du mår bra, håll koll på vikten så att den inte flyger upp eller ner och träna hårt, sov bra och ät bra mat så kommer du garanterat se bra resultat.

Beemel
2014-06-02, 05:09
Oki jag förstår..

BTW i bänk - hur ska man armbågarna? Hörde nåt om det idag, de ska inte peka rakt ut va? Utan lite neråt.. ? Stämmer det?

Antar attdu pratar om hur brett man ska hålla. En grov förenkling är att ju smalare du håller ju mer får du använda triceps. Jag själv håller på så vis att det blir ungefär 90graders vinkel i armbågsleden när stången är vid bröstet.

broman
2014-06-02, 07:20
Oki jag förstår..

BTW i bänk - hur ska man armbågarna? Hörde nåt om det idag, de ska inte peka rakt ut va? Utan lite neråt.. ? Stämmer det?

Ja, dom ska vara vinklade in mot kroppen om man vill behålla sin axlar/rotatorcuffar på sikt.

Exakt hur mycket de ska vara vinklade är individuellt vad man föredrar.

mattilainen
2014-06-02, 09:09
Jag personligen har aldrig sett problemet med att äta mer än man "får" haha så kan inte hjälpa dig. Hade jag varit i din situation skulle jag ätit mer gott eller helt enkelt slängt i mig en chokladkaka :)

vicarious
2014-06-02, 09:38
En dag är ingenting så oroa dig inte. Ser man över en längre tidsperiod kan du ju ändå åstadkomma överskott av kalorier. Det handlar bara om vilken tidsperiod man väljer att titta på.. timmar, dygn, veckor, månader.

JOJJEL
2014-06-02, 20:32
Ja, dom ska vara vinklade in mot kroppen om man vill behålla sin axlar/rotatorcuffar på sikt.

Exakt hur mycket de ska vara vinklade är individuellt vad man föredrar.

Menar du att man ska ha armbågarna lite mer neråt "mot midjan" istället för att dom pekar rakt ut?

Eller menar du helt enkelt att man ska dra ihop skulderbladen och axlarna mot marken?

Eller båda? :P

Jag antar att du menar att armbågarna ska komma närmare varandra och ej maximalt avstånd ifrån varandra?

Svårt att förklara vad jag inte förstod i textform :P