handdator

Visa fullständig version : Smakens påverkan på vad vi vill få i oss (?)


Armed Dingo
2014-06-01, 18:50
Läste en tråd under Matlagning och recept där folk postade lite mer o-ortodoxa kombinationer, t.ex. kaviar i pannkakan. Inget som faller alla i smaken tydligen (vilket också är konstigt - vad avgör vad någon gillar i en smak och inte?) men några verkade helt klart uppskatta det.

De flesta eller alla kombinationer var livsmedel där det var gott att äta ingredienserna separat, förutom kryddor.

Men sen kom den riktigt sjuka. Chipskakor. En person har krossat sourcream and onion chips, blandad ner i en smörblandning och sedan varvat det med mjölkchokladsås på vispgrädde.

Chipskakor

225 gram smör
1,25 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2,5 dl krossade Sour cream & onion-chips

med

100 gram marabou mjölkchoklad
100 gram mörk choklad
1,5 dl vispgrädde

Och då blir jag såhär, hur fan är det möjligt? Chips kan du äta ganska mycket av. 225 gram smör är det få som sitter och skedar i sig, likaså 1,25 dl socker/4 dl vetemjöl. Om man blandar de tre så får man basen till en fin smulpaj, men det är ändå inget jag tror många äter med mycket njutning utan tillbehör. Enter chipsen.
Genom att lägga till ännu mer onyttigt så kan det tänkas vara lite godare... men egentligen inte. Himla fettigt är det. Så hur botar vi det problemet? Vi lägger till en riktigt fet chokladsås på x hundra kalorier. Plötsligt är vi i himmelriket.

Hur kommer det sig att det funkar såhär? Vad är det som låses upp i hjärnan när man lägger till en smak på något man inte ätit annars? Det är ju samma kalorimängd som innan.

maqan
2014-06-01, 19:25
Våra hjärnor har utvecklats för att uppskatta nya intryck och olika typer av stimuli. Ju fler intryck, smaker och sensationer; desto större stimulans för hjärnans belöningscentra.

King Grub
2014-06-01, 19:30
Jag skulle iofs ha betalt för att sleva i mig den där röran, choklad eller inte.

Kischen
2014-06-01, 19:43
Jag skulle iofs ha betalt för att sleva i mig den där röran, choklad eller inte.

If there's a buyer there's a seller

Armed Dingo
2014-06-01, 20:03
Våra hjärnor har utvecklats för att uppskatta nya intryck och olika typer av stimuli. Ju fler intryck, smaker och sensationer; desto större stimulans för hjärnans belöningscentra.

Jomen det är ju det som är så sjukt, en smak skickar ut må-bra hormoner. En himla smak. Det är ju inte energin då vi inte skulle få några härliga känslor av att skeda smör eller tugga socker. Det är rent krasst mitt huvuds uppfattning av en smak som gör att jag känner Fyyyfan vad gott.

Då blir frågan varför vissa smaker är bättre än andra? Om jag slickar på en bit järn så är det ju inte gott.

Och är det ens smaken/ämnet eller är det tungan? Eller är det längre upp ändå som det sker? Vad är det ens som sker? Smaken når ju aldrig hjärnan, den når tungan och vad är det tungan skickar iväg?

maqan
2014-06-02, 19:31
Smaken når ju aldrig hjärnan, den når tungan och vad är det tungan skickar iväg?

Smaken uppstår genom att smakämnen binder till receptorer i munhålan som sedan vidarebefordrar signaler till hjärnan. Beroende på vad vi har för relation till olika smaker kommer sedan hjärnan tolka dessa signaler på olika sätt som i sin tur mynnar ut i en smakupplevelse eller känsla.

Animalisk
2014-06-03, 12:04
I ditt exempel med kaviar och pannkaka får vi ju anta att de som uppskattar kombinationen verkligen har prövat den, medan de som säger sig inte gilla den, hur många av dem har verkligen testat den smakkombinationen?

Jag tror folk säger bu och bä för att det låter konstigt eller bara är något som inte anses normalt, trots att man aldrig provat kombinationer som pölsa med ketchup, blodpudding och senap, ärtsoppa med köttbullar osv så är man säker på att det är oätligt och därför vill man inte testa.

Jag kan tänka mig att om man gjorde ett blindtest så skulle folk som var ovetande om vad de fick i munnen vara positivare till annorlunda smakkombinationer än folk som i förväg visste vad som låg på tallriken.

Jag tror alltså att synintrycket i kombination med gängse normer och uppfattningen om vad som är normalt påverkar oss mer än de eventuella smakerna.

Latissimus Dorsi
2014-06-03, 12:22
Du har en poäng. Typ 10 pannkakor går att få i sig med våld, men komponenterna däremot? Inte en chans.

Scoffan
2014-06-03, 15:54
Såg på vetenskapens värld att vi gillar saker med en nära på 50/50 ratio av fett/kolh kalorimässigt.

De testade på både möss och människor, de som åt bara fett gick ned i vikt samma sak med de som bara åt kolhydrater. Dock de som åt nära 50/50 mat gick raskt upp i vikt.

illiaca
2014-06-03, 15:59
En till här som såg på det programmet från vetenskapens värld.

50/50 kolhydrater och fett verkar vara the shit för att vi och djuren bara ska vräka i oss.

Tror det ligger nåt i att vi gillar att blanda saker. Går jag ut och äter buffet så kan jag äta tills jag spricker om det är en stor buffe med 100olika rätter jämfört med två stora grytor som står och puttrar, även om jag tycker det är lika gott.

Armed Dingo
2014-06-03, 17:59
Även jag såg det programmet. Det stämmer ju väldigt väl. När man är hemma hos familjen sitter farsan där och, efter att ha ätit pasta, säger han Ja nu blir man ju sådär sötsugen igen... så fort man äter lite kolhydrater så kommer det (som om det var något nytt då jag hört det 100 gånger). Och så gå till skåpet och fram med... mjölkchokladen. 25% fett. Sötsugen my ass, det handlar om den där kombon.

Det är samma sak med
chips
bullar
glass

praktiskt taget allt. Sedan provar någon lchf, utesluter alla de feta sakerna och så säger man "Ja nu när jag slutade med kolhydraterna så blir allt så mycket bättre".

Åh nu blir jag irriterad igen..

Latissimus Dorsi
2014-06-03, 18:59
Kolla bara något som McDonalds som lurar oss fatalt, ger oss exakt det vi kräver :F

R Scarpa27
2014-06-03, 19:55
Kolla bara något som McDonalds som lurar oss fatalt, ger oss exakt det vi kräver :F

hell yea doppa pommes i mjukglass. :laugh:
awsum...