handdator

Visa fullständig version : Utstående kota?


neppot
2014-06-01, 15:23
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt. 188/82kg

Smärtbeskrivning:

Var gör det ont?
Obehagskänslalängs vid ländryggen.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Obehagskänslan är ytlig. Kan ibland kittla liiite.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Vridrörelse någon vecka sedan, då smärta 3 sekunder kanske, sen försvann den. Dov obehagskänsla sedan ca 1 månad som kommer och går (kommer några dagar, försvinner ett par, kommer tillbaka).

Är smärtan skarp eller mer dov?
Dov obehagskänsla.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Kommer och går lite hela tiden oavsett aktivitet. Kan göra alla ryggrörelser utan att det smärtar.
Känns det bättre eller sämre efter träning?
Oftast bättre.
Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står?
Ingen skillnad. Ingen smärtvariation under dygnet (ingen morgonstelhet alls på morgonen).

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Inga

Övrigt:
Kan som sagt känna en utstående kota, nivå L2-L3 rimligtvis (känt efter crista iliaca och sedan räknat det som L4 och gått 2 kotor upp för att den som står ut). Har haft den väldigt länge (typ så länge jag kan minnas men definitivt i 10 år). Dock aldrig haft denna obehagskänsla..

Funderingar är lite: kan detta röra sig om en kotförskjutning ('spondylolistes') eller kan det helt enkelt vara så att vissa kotor är större än andra? Kan man på något sätt göra enklare diagnostiska tester själv hemmavid för att styrka någon diagnos? Eller ska jag boka tid till läkare i första hand som får göra en slätrtg eller något?

JesperL
2014-06-03, 21:28
Ja tycker du borde gå till din husläkare, övertala att få magnetröntgen?!

killenigrillen
2014-06-04, 18:26
Ja tycker du borde gå till din husläkare, övertala att få magnetröntgen?!

För att kunna se vad? Av vad han beskriver har han enbart lokal ryggsmärta som uppkommit i samband med en vridning. Vad tänker du att en MR ska visa?

Till Trådstartaren:
Av det du beskriver så låter det inte som något allvarligare ryggproblem. Sök en sjukgymnast istället för en husläkare om du vill bli undersökt.

Scratch89
2014-06-04, 18:28
Låter som något man säkert hade fått bukt på (hah!) med vanlig Mekanisk Diagnostik och Terapi (MDT). De flesta sjukgymnaster på vårdcentraler och primärvårdsrehaber har kunskap om det.

Exdiaq
2014-06-04, 20:26
För att kunna se vad? Av vad han beskriver har han enbart lokal ryggsmärta som uppkommit i samband med en vridning. Vad tänker du att en MR ska visa?

Till Trådstartaren:
Av det du beskriver så låter det inte som något allvarligare ryggproblem. Sök en sjukgymnast istället för en husläkare om du vill bli undersökt.

Magnetkamera är lösningen på allt. Vill inte läkaren använda det beror det på att han är inkompetent. Det vet ju alla.

neppot
2014-06-04, 21:03
För intresserad gick jag till läkaren i måndags, slätrtg gjordes, svar kom igår:

Bröstrygg: inga skelettförändringar eller felställningar, ordinära diskhöjder, ingen kotkompression.
Ländrygg: aningen låg disk L5-S1, aningen rudimentär (ev tjockleken mindre än förväntat) disk kan vara förklaring och ej nödvändigtvis degenerativ förändring. I övrigt helt ordinärt fynd, ej felställning.

Förstår dock inte hur rtg-läkaren inte kunde kommentera kotan som ändå står ut 1 cm längre ut än de andra. Men aja, antar att allt bakom kotutskottet är normalt så det inte fanns något anmärkningsvärt med det..

Trots dessa distinkta lokalisation verkar det inte vara själva ryggraden det är fel på, utan kanske muskler runtomkring som tagit sig en smäll..

Scratch89
2014-06-06, 22:31
Det finns naturliga variationer som inte spelar någon som helst roll.

neppot
2014-06-08, 14:12
tack för alla svar. nu undrar jag hur ni tycker jag bör gå vidare? OMT utbildad fysioterapeut?

alltså smärtan är 1-2 av 10. det är mest en obehagskänsla/stramhet fast tycker ändå inte den är tydligt lokaliserad till en muskel och ej heller öm när man trycker runt området. känns verkligen som att det kommer från området (skelettområdet). jag kom på en sak som jag inte tänkt på förut, det är att jag börjat cykla med en väska som ligger an mot ryggraden. fast då förstår jag inte varför den skulle göra mig mer benägen att få ont vid vridrörelse och varför inte kotan är öm.

som sagt, lider inte det minsta av det i stort sett, är mest orolig för att jag skulle gå runt och dra på mig någon förslitning/nötningsskada typ.

Dagens träningspass: flyes i kabelmaskin, frontböj (ingen vikt alls i stort sett), tricepspress i kabelmaskin, latsdrag, face-pulls, plankan och sidoplanka.

Jag tror dock det kan delvis ha å göra med dålig bålstabilitet? När jag kör plankan med "korrekt utförande" (som i att be en annan person kolla när man kör den) orkar jag max 1 min, fast vilar jag 1-2 min kommer jag upp till typ 45 s efterföljande set. Det rekommenderas ju typ 60-120 s läste jag på träningslära men detta orkar jag inte med..