handdator

Visa fullständig version : Hur får man i sig fett utan att dra iväg?


beliveinfit
2014-06-01, 14:27
Ligger just nu på deff som består utav mycket tonfisk, keso, havregryn, proteinpulver och så vidare. Känns som att jag äter alldeles för lite fett eftersom att kh och protein tar upp största delen utav mitt intag! Bara det att ifall man ska börja lägga till jordnötssmör och så vidare så drar kalorimängden upp så himla mycket på så lite mat. Är fett verkligen så viktigt under deff? Vad äter ni för fettrikt under deffen?

Värt att tillägga är att jag är en tjej på 149cm, så kan inte ligga så högt för att gå ner i vikt.

mela
2014-06-01, 14:31
Det är mer kcal i fett och du måste få i dig fett för att kunna tillgodose dig proteiner och vitaminer i mat. Så att utesluta fett helt är nog ingen bra idé allt.

Du kan ju byta ut tonfisk mot lax, lägga till lite avocado osv för att få i dig vettigt fett.

Kischen
2014-06-02, 08:09
Lägg inte till jordnötssmör. Det är ingen bra fettkälla.. ingen bra källa till något faktiskt, utom smak.

Xead
2014-06-02, 08:13
Lägg inte till jordnötssmör. Det är ingen bra fettkälla.. ingen bra källa till något faktiskt, utom smak.

Håller med, vilket är ett jävla skit då jordnötssmör är förbannat gott (och därmed också väldigt enkelt att överäta ;))

AronP
2014-06-02, 08:36
Som liten tjej kan det vara svårt att deffa eftersom energibehovet är så lågt. Tänk på att du inte behöver lika mkt fett som många andra heller. Men det är viktigt att du äter fett, speciellt som tjej, annars kan du sänka (eventuellt kroniskt) olika hormon. Byt ut tonfisken mot lax kan vara ett alternativ. Ät några ägg är ett annat. Jordnötssmör är dumt av flera anledningar, dels ovan nämnda och dels att det även innehåller kolhydrater och liknande som drar upp kalorierna.

Shqypnia
2014-06-02, 09:40
Nötfärs är en bra källa anser jag. Sedan har vi lax och avocado.

vicarious
2014-06-02, 09:44
Enkelt och billigt är att helt enkelt äta lite fetare kött och fisk. Färs, karré, lax, makrill m.m.