handdator

Visa fullständig version : "Hyr husdjur till semestern"


Heddaway
2014-06-01, 09:54
Läste några artiklar och såg inslag om detta på tv.

Vad tycker ni om detta? Hyra några kaniner så att barnen ska få ha lite kul under sommaren och sen lämna tillbaka?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/stoppa-ungarnas-tjat-hyr-ett-husdjur

http://www.gangvidefarm.se/smadjur.pab

Diomedea exulans
2014-06-01, 09:57
Huruvida det är rätt eller fel beror på situationen. Det viktigaste är hur djuren mår, tycker jag. Om en kanin t ex får tillgång till större ytor att springa på i sitt sommarhem och blir väl omhändertagen i övrigt så tycker jag det är okej att göra såhär, om alternativet hade varit att befinna sig i vinterhemmet året runt. Sedan är det ju stressigt för djuren att bli flyttade också, vilket man får ta med i avvägningen.

MasterChief
2014-06-01, 09:58
Som kaninälskare så kan jag tycka idén är rätt vettig. Allt för många familjer köper kanin för att sedan tröttna på några veckor. De är, precis som andra däggdjur, i behov av omvårdnad och kärlek.

Sedan behöver kaniner en trygg och familjär omgivning vilket gör att jag samtidigt inte gillar idén.

I en perfekt värld skulle det inte behövas men som situationen är nu tror jag detta alternativ kanske är minst sämst.

Men jag vet inte....vi får hoppas kolos kaninexpert Hobbes ser tråden. Han vet svaret.

Diomedea exulans
2014-06-01, 10:01
Men jag vet inte....vi får hoppas kolos kaninexpert Hobbes ser tråden. Han vet svaret.

Som forumets självutnämnde hönsexpert så tycker jag att det är en rätt vettig idé när det gäller höns iaf. ;)

MasterChief
2014-06-01, 10:21
Som forumets självutnämnde hönsexpert så tycker jag att det är en rätt vettig idé när det gäller höns iaf. ;)

Kan hönor bli tama och ty sig till människor? Vissa fåglar är ju uppenbart sociala som tex papegojor. Men hönor har jag fått för mig är ganska korkade och osociala? Upplys mig, jag är full av fördomar.

Hobbes
2014-06-01, 10:46
Som kaninälskare så kan jag tycka idén är rätt vettig. Allt för många familjer köper kanin för att sedan tröttna på några veckor. De är, precis som andra däggdjur, i behov av omvårdnad och kärlek.

Sedan behöver kaniner en trygg och familjär omgivning vilket gör att jag samtidigt inte gillar idén.

I en perfekt värld skulle det inte behövas men som situationen är nu tror jag detta alternativ kanske är minst sämst.

Men jag vet inte....vi får hoppas kolos kaninexpert Hobbes ser tråden. Han vet svaret.

Hej MasterChief, även i en perfekt värld ser jag detta såsom en dålig ide. Kaniner är oerhört sociala varelser och om de verkligen älskar dig kommer de alltid att älska dig. De sörjer och mår väldigt dåligt att bli lämnande. (Men vi lever inte i en perfekt värld).

I den världen där vi lever (mindre bra eller perfekt värld) lär vi barn och vuxna att djur är bara något såsom vi kan ha ett tag och sen ge bort, alternativt dumpa. Detta är detta är det vanligaste valet av djur - de dumpas i den närbenägna parken. 9 av 10 kaniner såsom köps vid påsk i Nordamerika dör inom det först året.

Jag tycker detta är en öerhört dålig ide på alla plan. Istället för att utbilda förändra synen på djur såsom något som förtjänar all respekt, kärlek och omvårdnad så gynnar detta bara till en ytterligare syn där de "bara" är för en kort tid, de kan ersättas alternativt hyras ut. Jag vill i en oerhört naiv tro förstå var de kommer ifrån men i slutet missar de målet med flera mil där de ännu en gång "lär" folk att de är bara något du kan hyra.

MasterChief, jag vet inte svaret, eller på sätt och viss har jag en åsikt. Vi måste gå tillbaka till att lära människor vad djur handlar om, liv, omvårdnad och respekt - en kanin kan i en bra miljö leva upp till 12+ år, de kostar pengar eftersom de behöver oerhört mycket vetrinärskostnader. Tyvärr kommer många att "dumpa" dem eftersom de "bara är en kanin".

Vi kommer inte ifrån människors inkompetens att förstå djurens rätt och värde såsom levande varelser - Det är ytterst naivt att tro att denna organisation lär en uppväxande generation att djur är något som du bara kan "hyra" och sen ge tillbaka när det passar. Ja, jag är voluntär i en organisation här i Calgary som jobbar med kaniner såsom blir dumpade eftersom ägarna inte vill ha med dem att göra - donerar även pengar till en annan organisation. I mina ögon är detta en oerhört dålig ide om någon verkligen tror förövrigt att djur kan "hyras" eller leva i en bur - Ja, då ser man inte djuret eller det liv de kan leva - Kaniner såsom bor i bur lider, om någon emotsätter sig detta, ja, då är deras utbildning lika med noll och känsla för dem såsom levande varelser densamma.

PureWhey
2014-06-01, 10:49
Helt sjukt att så många köper djur inför påsk, sommar osv och sen dumpar dom. Förstår inte hur man kan med sig själv.

Hobbes
2014-06-01, 11:06
Jag läste skötselråden för kaninen och ja, kan väl väldigt enkelt skriva jag blir nästan förbannad.

Kaniner skall leva på mestadels hö, Timothey hö, som vi använder här. NEJ, inte matrester från köket. De skall ha en blandat kost varje dag av - färsk persilja, sallad, koriander etc.

De behöver rastas minst 2 timmar varje dag utanför sin bur vilket jag är extremt emot att ha dem i varje dag. Mina kaniner är "free roaming" i mitt hus 24/7. De är oerhört kognitiva och behöver mental stimulans, leksaker och liknande. Deras tänder slutar aldrig växa och kan växa upp till 2 mm per vecka då de behöver något att gnaga på. Morötter i sig innehåller mycket socker och de behöver mer ändrarna på morätterna än själva morotten isig.

Tanken är god men de behöver VERKLIGEN utbilda människor om kaniner. De klarar inte hetta väl och behöver mycket hjälp med detta. Om det är varmt och farligast är fuktig hetta kyla, frusna vattenflaskor såsom de kan ligga emot eller rejäl skugga - jag använder iskuber i vattnet om det är varmt dock håller mitt hus inte mer än max 20-21c på somaren. Detta är något som inte omnämns exempelvis. Kaniner kyler sig via öronen, svårare för vädur (lops kallas de i Nordamerika, öronen hänger ner).

Nej, nej, nej, iden är dum från början, även om jag förstår iden är den dum, vi måste utbilda människor om djur.

Diomedea exulans
2014-06-01, 11:08
Kan hönor bli tama och ty sig till människor? Vissa fåglar är ju uppenbart sociala som tex papegojor. Men hönor har jag fått för mig är ganska korkade och osociala? Upplys mig, jag är full av fördomar.

Höns kan absolut bli tama och ty sig till människor. Det beror på ras, om de är naturruvade eller ej, och hur man sköter dem.

Olika raser är olika skygga. Lite förenklat kan man säga att de raser som är mer lika "ursprungshönsen", alltså den röda djungelhönan som lever vilt i Asien och som alla tamhöns härstammar från, är skyggare.

Naturruvade höns är höns som har blivit framruvade av och levt sin första tid med en höna. De tenderar att vara skyggare än höns som har kläckts i kläckare. Maskinkläckta höns har människor som ersättning för sin mamma, så de är mindre benägna att se människor som ett hot.

Sedan beror det såklart på hur man sköter dem. Om man spenderar mycket tid med dem och matar dem mycket så kan tidigare skygga höns bli hyfsat tama.

Jag har hört och läst många historier om höns som är så tama att de kommer fram och kryper upp i famnen eller flyger upp på ens axel. Ingen höna jag har "umgåtts" med genom åren har dock varit så tam. Oftast flyr de undan när man går kanske 0,5-3 meter nära dem.

Det är hyfsat enkelt att få skygga höns så tama att de är villiga att äta ur ens hand. Men att därifrån göra dem så tama att man kan plocka upp dem utan att de springer iväg är ett enormt kliv. När man måste hantera dem fysiskt så finns det knep att ta till, som att fånga dem på natten när de sitter på pinnen.

Höns är väldigt sociala. Eftersom de varken har pansar, springer jättesnabbt eller kan flyga, så är ett av deras naturliga försvar "strength in numbers".Det rekommenderas att man skaffar minst 3 st, medan den mest naturliga flockstorleken sägs vara runt 25 individer. Det är väldigt sällan man ser en höna gå för sig själv, utan oftast rör de sig i grupp.

Vad gäller intelligens så är höns inga Einsteins; definitivt dummare än papegojor. Men jag skulle inte kalla dem ointelligenta, och tror att de är mycket smartare än folk i regel tror. Höns är väldigt nyfikna och har ett stort behov av mental stimulans. Om de har vant sig vid att gå fritt ute några dagar, för att sedan bli instängda i hönsgården en dag, brukar de stå vid grinden och gnälla om att bli utsläppta.

Höns har ganska lätt för att lära sig saker. Våra kommer springande såfort jag ropar "kom-kom-kom-kom!" Det har de lärt sig eftersom det är det jag brukar ropa varje gång jag kommer med mat till dem. Väldigt praktiskt när man vill ta in dem i hönsgården! Det går även att klickerträna höns, det finns klipp med det på tuben för den som är intresserad.

cero
2014-06-01, 11:09
Helt sjukt att så många köper djur inför påsk, sommar osv och sen dumpar dom. Förstår inte hur man kan med sig själv.

Tja, de flesta av oss tycker ju det är okej att föda upp miljontals grisar på rullband och slakta dem trots att vi inte behöver köttet, så vad förväntar du dig? ;)

Heddaway
2014-06-01, 11:12
Att de gör reklam för detta på nyhetsmorgon som ses av väldigt många människor är ju bara idiotiskt. "Om kaninen rymmer eller t.ex blir dödad av grannhunden eller en räv så innebär det ingen straffavgift eller så, det är ju redan hemskt ändå." Så sade kvinnan som var där och informerade om deras husdjursuthyrning.

MasterChief
2014-06-01, 11:13
Hej MasterChief, även i en perfekt värld ser jag detta såsom en dålig ide. Kaniner är oerhört sociala varelser och om de verkligen älskar dig kommer de alltid att älska dig. De sörjer och mår väldigt dåligt att bli lämnande. (Men vi lever inte i en perfekt värld).

I den världen där vi lever (mindre bra eller perfekt värld) lär vi barn och vuxna att djur är bara något såsom vi kan ha ett tag och sen ge bort, alternativt dumpa. Detta är detta är det vanligaste valet av djur - de dumpas i den närbenägna parken. 9 av 10 kaniner såsom köps vid påsk i Nordamerika dör inom det först året.

Jag tycker detta är en öerhört dålig ide på alla plan. Istället för att utbilda förändra synen på djur såsom något som förtjänar all respekt, kärlek och omvårdnad så gynnar detta bara till en ytterligare syn där de "bara" är för en kort tid, de kan ersättas alternativt hyras ut. Jag vill i en oerhört naiv tro förstå var de kommer ifrån men i slutet missar de målet med flera mil där de ännu en gång "lär" folk att de är bara något du kan hyra.

MasterChief, jag vet inte svaret, eller på sätt och viss har jag en åsikt. Vi måste gå tillbaka till att lära människor vad djur handlar om, liv, omvårdnad och respekt - en kanin kan i en bra miljö leva upp till 12+ år, de kostar pengar eftersom de behöver oerhört mycket vetrinärskostnader. Tyvärr kommer många att "dumpa" dem eftersom de "bara är en kanin".

Vi kommer inte ifrån människors inkompetens att förstå djurens rätt och värde såsom levande varelser - Det är ytterst naivt att tro att denna organisation lär en uppväxande generation att djur är något som du bara kan "hyra" och sen ge tillbaka när det passar. Ja, jag är voluntär i en organisation här i Calgary som jobbar med kaniner såsom blir dumpade eftersom ägarna inte vill ha med dem att göra - donerar även pengar till en annan organisation. I mina ögon är detta en oerhört dålig ide om någon verkligen tror förövrigt att djur kan "hyras" eller leva i en bur - Ja, då ser man inte djuret eller det liv de kan leva - Kaniner såsom bor i bur lider, om någon emotsätter sig detta, ja, då är deras utbildning lika med noll och känsla för dem såsom levande varelser densamma.


Du har rätt. :bow:

Som liten parentes kan jag berätta att jag och Stampe var ute på en långpromenad igår och helt plötsligt blev han livrädd. Ett ljud som jag inte ens uppfattade fick han att bli panikslagen. Eftersom han är kopplad så kunde han inte springa iväg och det vore ju även sämsta tänkbara eftersom det då är stor chans att han försvinner eller blir påkörd. Så jag höll fast honom och gick direkt ner på knä och så att säga gav han skydd mellan mina ben och samtidigt började jag klappa honom och pratade mjukt. Han lugnade ner sig rätt fort och återgick sedan till favoritsysselsättning att äta maskrosor. När vi sedan kom hem fick han vila inomhus och sedan efter en timme så öppnade jag till altanen och han skuttade ut direkt. Så tydligen inga men sedan tidigare. Det är ju lite otäckt när detta sker och samtidigt omöjligt att undvika. Hur klarar egentligen kaniner denna rädsla?

Lellan
2014-06-01, 11:18
Reagerade också på inslaget, känner mig tveksam.

Nu är det så att sonen längtar efter husdjur. Är själv uppväxt med fåglar, marsvin, hund - upplever det som bra.

Men - jag vet också att jag klickar med få djur. Har tagit hand om alla väl, men av alla katter vi haft (5 katter) är det EN jag älskade innerligt, klickade med. Klickade inte helhjärtat m vår hund, däremot m en ledarhund jag var hundvakt åt. Trivdes m 2 av de 5 fåglarna, marsvinet var roligt o gulligt men inget utöver det. På jobbet har vi 3 (ibland 5 hundar), det är en jag har relation till typ.

Min farhåga är lite att skaffa ett djur som vi tycker är mysigt, gulligt o intressant - men där personkemin uteblir. Låter kanske fånigt, och oavsett så skulle det djur vi skaffar få det bra - vi skulle utbilda oss o ta ansvar. Fast det ÄR ju skillnad, iaf för mig, när man connectar o inte.

Tex så insåg jag detta redan var 8 o kollade kattungar utan att fastna (pappa kallade mig känslokall :em: ), men det måste liksom till något - min erfarenhet är att det inte blir så m alla djur även om man spenderar tid o tex aktivitetstränar ihop.

Råd?

Diomedea exulans
2014-06-01, 11:20
Lellan: Ett seriöst råd är att inte skaffa hamster iaf, av det enkla skäl att de brukar dö efter ca 2 år, vilket kan vara förkrossande för barnet.

Thornblom
2014-06-01, 11:21
Ungefär som att hyra en fru vid släktträffar, wtf!?

MasterChief
2014-06-01, 11:24
Höns kan absolut bli tama och ty sig till människor. Det beror på ras, om de är naturruvade eller ej, och hur man sköter dem.

Olika raser är olika skygga. Lite förenklat kan man säga att de raser som är mer lika "ursprungshönsen", alltså den röda djungelhönan som lever vilt i Asien och som alla tamhöns härstammar från, är skyggare.

Naturruvade höns är höns som har blivit framruvade av och levt sin första tid med en höna. De tenderar att vara skyggare än höns som har kläckts i kläckare. Maskinkläckta höns har människor som ersättning för sin mamma, så de är mindre benägna att se människor som ett hot.

Sedan beror det såklart på hur man sköter dem. Om man spenderar mycket tid med dem och matar dem mycket så kan tidigare skygga höns bli hyfsat tama.

Jag har hört och läst många historier om höns som är så tama att de kommer fram och kryper upp i famnen eller flyger upp på ens axel. Ingen höna jag har "umgåtts" med genom åren har dock varit så tam. Oftast flyr de undan när man går kanske 0,5-3 meter nära dem.

Det är hyfsat enkelt att få skygga höns så tama att de är villiga att äta ur ens hand. Men att därifrån göra dem så tama att man kan plocka upp dem utan att de springer iväg är ett enormt kliv. När man måste hantera dem fysiskt så finns det knep att ta till, som att fånga dem på natten när de sitter på pinnen.

Höns är väldigt sociala. Eftersom de varken har pansar, springer jättesnabbt eller kan flyga, så är ett av deras naturliga försvar "strength in numbers".Det rekommenderas att man skaffar minst 3 st, medan den mest naturliga flockstorleken sägs vara runt 25 individer. Det är väldigt sällan man ser en höna gå för sig själv, utan oftast rör de sig i grupp.

Vad gäller intelligens så är höns inga Einsteins; definitivt dummare än papegojor. Men jag skulle inte kalla dem ointelligenta, och tror att de är mycket smartare än folk i regel tror. Höns är väldigt nyfikna och har ett stort behov av mental stimulans. Om de har vant sig vid att gå fritt ute några dagar, för att sedan bli instängda i hönsgården en dag, brukar de stå vid grinden och gnälla om att bli utsläppta.

Höns har ganska lätt för att lära sig saker. Våra kommer springande såfort jag ropar "kom-kom-kom-kom!" Det har de lärt sig eftersom det är det jag brukar ropa varje gång jag kommer med mat till dem. Väldigt praktiskt när man vill ta in dem i hönsgården! Det går även att klickerträna höns, det finns klipp med det på tuben för den som är intresserad.

Tack för ett fantastiskt givande inlägg! Hur många höns har du? Kan de klara sig själva i ett dygn?

(Nu har jag kanske kapat tråden tillräckligt, sorry Heddaway)

Hobbes
2014-06-01, 11:25
Helt sjukt att så många köper djur inför påsk, sommar osv och sen dumpar dom. Förstår inte hur man kan med sig själv.

Det är OERHÖRT vanligt i USA/Canada:

http://i62.tinypic.com/103aa76.jpg

Följer en hel del sidor och är admin på en större sluten FB sajt för kaniner och har tyvärrr en hel del första hands information om dem. I ett fall där två kaniner var sålda till en familj med en tre åring hade barnet lyft kaninen i bakbenet vilket medförde sådan svår brottskada på bakbenet att kaninen behövde amputera bakbenet den andra kaninen förlorade synen på båda ögonen.

På alla plan är detta en oerhört dålig ide och att ge kaniner till små barn är INTE en bra ide alls.

Om någon vill läsa in er mer på detta se även: House Rabbit Society
(http://rabbit.org/)

Detta är en offer av "dumping" av en kanin, min vän Tara såsom räddade honom i denna video körde honom till Dr. Harvey och han genomgår nu behandling och lever med SaveABunny:

BkMVQxsjuxs

Du frågade hur människor kan dumpa djur efter påsk, så här resonerar den del av dem:

http://www.thedenverchannel.com/news/local-news/exclusive-man-who-tried-to-dump-dog-twice-in-denver-talks-to-7news-about-what-happened05272014

Jag har inte ens börjat skriva om de fall jag läst om - två gravida kaniner hade bakbenen ihop tejpade och dumpades ur en bil vid en park i USA. De överlevde och veterinären sa att han inte under sina 28+ år sett mer grymhet i sin karriär.

Skall sluta skriva nu för det är inte bra för mitt blodtryck.

Diomedea exulans
2014-06-01, 11:30
Tack för ett fantastiskt givande inlägg! Hur många höns har du? Kan de klara sig själva i ett dygn?

(Nu har jag kanske kapat tråden tillräckligt, sorry Heddaway)

Jag gillar iaf att du kapar tråden, för jag gillar att skriva om höns! :D

Ska man vara petig så har JAG inga höns (jag kan inte för jag bor i lägenhet), utan det är mina föräldrar som har höns, och jag besöker dem åtminstone ett par gånger i månaden, så jag hinner träffa de där fåglarna rätt mycket. Det är en tupp och fem hönor just nu. (Jag säger "just nu" för det är rätt vanligt att en höna blir tagen av ett rovdjur eller dör i någon sjukdom, eller att hönsen blir fler för de förökar sig!)

När man har en eller flera tuppar så ändras rekommentationerna lite för minimiantalet individer; finns det för få hönor per tupp så riskerar hönorna att bli parade så mycket så att de tappar fjädrarna. 3-7 hönor per tupp och 5-10 hönor per tupp är två rekommendationer som jag har sett. Man ska helst inte ha för många hönor per tupp heller, för då kan det bli stressande för tuppen/tupparna att hålla reda på alla!

Edit: Glömde din fråga om de kan klara sig själva i ett dygn. Svaret är "ja", om man ser till att de har mat och vatten. Däremot är det generellt en dålig idé att lämna dem utan uppsikt så länge; det är bra att titta till dem för att se att det inte har hänt någon olycka - vilket kan vara allt från att räven har varit framme till att de har vält vattenskålen. Sen finns det andra faktorer att ta hänsyn till; t ex så har många en bräda under hönsens sittpinne för att samla upp de stora mängder bajs som de producerar medan de sover, den brädan kan man ju inte tömma om man inte är där.

PureWhey
2014-06-01, 11:33
WoT.

Mjo, hade kanin när jag var liten. Den hade ett eget litet hus på trädgården där den sprang runt gott hela dagarna.


Ungefär som att hyra en fru vid släktträffar, wtf!?

?!
Detta har jag missat, låter intressant. Vad ingår i paketet?

Hobbes
2014-06-01, 11:34
Du har rätt. :bow:

Som liten parentes kan jag berätta att jag och Stampe var ute på en långpromenad igår och helt plötsligt blev han livrädd. Ett ljud som jag inte ens uppfattade fick han att bli panikslagen. Eftersom han är kopplad så kunde han inte springa iväg och det vore ju även sämsta tänkbara eftersom det då är stor chans att han försvinner eller blir påkörd. Så jag höll fast honom och gick direkt ner på knä och så att säga gav han skydd mellan mina ben och samtidigt började jag klappa honom och pratade mjukt. Han lugnade ner sig rätt fort och återgick sedan till favoritsysselsättning att äta maskrosor. När vi sedan kom hem fick han vila inomhus och sedan efter en timme så öppnade jag till altanen och han skuttade ut direkt. Så tydligen inga men sedan tidigare. Det är ju lite otäckt när detta sker och samtidigt omöjligt att undvika. Hur klarar egentligen kaniner denna rädsla?

Blev så glad när jag läste att du var med Stampe och noterade hans rädsla. Du är hans trygghet och skyddade honom - att prata med honom visa honom att du var där för honom var det han behövde.

Oerhört bra fråga, kaniner lever i nuet, här och nu, de kan återhämta sig från oerhörda trauma genom att vara i en älskad och trygg miljö. Du har bevis för att du låter Stampe leva älskad, skyddad och trygg i en miljö han gillar!!*cupid*

Detta är Phoenix, han var torterad av en 16 årig pojke, skar av honom öronen och satte eld på honom - Han bor nu med SaveABunny och se hur glad han är nu i sitt nya liv:

ek0qo2_WKY8

MasterChief
2014-06-01, 11:42
Dina inlägg berör verkligen Hobbes. :(

wessmen
2014-06-01, 11:45
Tycker det är helt fel. Alla våra tamdjur behöver mänsklig närhet i viss mån och det vore fel att ha djur som byter hem stup i kvarten. Visst kan de kolma till kärleksfulla hem, men att behöva slitas upp från den tillvaron två eller kanske fler gånger per sommar bara för att föräldrar idag är mjäkiga och gör vad som helst för en tyst minut?

Än en gång jobbar mänskligheten i fel ände, istället för att få barnet att förstå att djuren har känslor precis som vi och behöver en permanent familj så lär man att man kan skaffa ett djur lite då och då.

Tyvärr speglar det samhället som i större utsträckning hör sig av med gamla djur, bara att kolla hundar på blocket. Jag förstår inte hur man lever med sig själv när man säljer hundar som är över 5 år gamla pga "familjeskäl" aka promenaderna 0600 är för jobbiga.

Husdjur och barn borde vara ett privilegie numera.

Thornblom
2014-06-01, 11:51
?!
Detta har jag missat, låter intressant. Vad ingår i paketet?

Kineserna gör detta. http://kristinasa.wordpress.com/2014/01/29/att-hyra-en-flickvan-populart-under-de-kinesiska-helgerna/

Olegh
2014-06-01, 11:51
Ska man hårdra det så är ju hela grejen med husdjur öht. ganska vrickad.

Hobbes
2014-06-01, 11:51
Dina inlägg berör verkligen Hobbes. :(

Menade varenda ord MasterCheif, du var där för honom när han behövde det och du är hans hela liv. De är för oss en del av våra liv, för honom är du hela hans liv!

Han förstår din röst, din omtanke och vård.

Som du vet lever jag tillsammans med två "räddade" kaniner - vi är deras trygghet och säkerhet. Om de älskar oss slutar de aldrig att älska oss.

10 budord för alla som funderar på att skaffa en kanin!

VeyZ-b8bo2Y

PureWhey
2014-06-01, 11:53
Kineserna gör detta. http://kristinasa.wordpress.com/2014/01/29/att-hyra-en-flickvan-populart-under-de-kinesiska-helgerna/

Ja, trodde det fanns här också :( Man kan hyra hela grupper med folk som ska spela ens familj till bröllop också :D

Hobbes
2014-06-01, 11:57
Tycker det är helt fel. Alla våra tamdjur behöver mänsklig närhet i viss mån och det vore fel att ha djur som byter hem stup i kvarten. Visst kan de kolma till kärleksfulla hem, men att behöva slitas upp från den tillvaron två eller kanske fler gånger per sommar bara för att föräldrar idag är mjäkiga och gör vad som helst för en tyst minut?

Än en gång jobbar mänskligheten i fel ände, istället för att få barnet att förstå att djuren har känslor precis som vi och behöver en permanent familj så lär man att man kan skaffa ett djur lite då och då.

Tyvärr speglar det samhället som i större utsträckning hör sig av med gamla djur, bara att kolla hundar på blocket. Jag förstår inte hur man lever med sig själv när man säljer hundar som är över 5 år gamla pga "familjeskäl" aka promenaderna 0600 är för jobbiga.

Husdjur och barn borde vara ett privilegie numera.

Jag vidhåller att vi äger inte våra hushjur (i mitt fall kaniner) vi är ägda av dem. Om ändå männskor kunde se dem såsom ansvar, inte rättigheter att ha!

Ska man hårdra det så är ju hela grejen med husdjur öht. ganska vrickad.

Nej, sättet vi behandlar dem är vrickat!

Hela deras idea bygger på värdelösa grunder - slippa ungarnas tjat!!!;)

Frantic
2014-06-01, 12:01
BUUUU!

Jag tycker att det är dålig idé mest på grund av att risken är så stor att barnen lär sig att ett djur är något man skaffar tillfälligt när man vill leka lite.

Olegh
2014-06-01, 12:01
Men tar man sig friheten att dominera en annan art så har man ju redan där ställt sig i en position där man sätter sig över den. I mina ögon så har den "största" eller "mesta" djurälskaren inga husdjur av den anledningen.

Hobbes
2014-06-01, 12:15
Men tar man sig friheten att dominera en annan art så har man ju redan där ställt sig i en position där man sätter sig över den. I mina ögon så har den "största" eller "mesta" djurälskaren inga husdjur av den anledningen.

Wow, du förstår verkligen inte ett ord av vad jag skrev eller vad det innebär att ta hand om ett djur alls.

Du har verkligen ingenting annat än en såkallad påhittad internet poäng här. Förstår du ens vad det innebär att vårda för något, älska något, bry sig om något och ge dem deras frihet?

MasterChief
2014-06-01, 12:16
Menade varenda ord MasterCheif, du var där för honom när han behövde det och du är hans hela liv. De är för oss en del av våra liv, för honom är du hela hans liv!

Han förstår din röst, din omtanke och vård.

Som du vet lever jag tillsammans med två "räddade" kaniner - vi är deras trygghet och säkerhet. Om de älskar oss slutar de aldrig att älska oss.

10 budord för alla som funderar på att skaffa en kanin!

[YT]VeyZ-b8bo2Y[YT]

"Stampe konstaterar krasst att det trots allt finns intelligenta människor".

http://oi62.tinypic.com/ws1auv.jpg

MasterChief
2014-06-01, 12:19
Jag gillar iaf att du kapar tråden, för jag gillar att skriva om höns! :D

Ska man vara petig så har JAG inga höns (jag kan inte för jag bor i lägenhet), utan det är mina föräldrar som har höns, och jag besöker dem åtminstone ett par gånger i månaden, så jag hinner träffa de där fåglarna rätt mycket. Det är en tupp och fem hönor just nu. (Jag säger "just nu" för det är rätt vanligt att en höna blir tagen av ett rovdjur eller dör i någon sjukdom, eller att hönsen blir fler för de förökar sig!)

När man har en eller flera tuppar så ändras rekommentationerna lite för minimiantalet individer; finns det för få hönor per tupp så riskerar hönorna att bli parade så mycket så att de tappar fjädrarna. 3-7 hönor per tupp och 5-10 hönor per tupp är två rekommendationer som jag har sett. Man ska helst inte ha för många hönor per tupp heller, för då kan det bli stressande för tuppen/tupparna att hålla reda på alla!

Edit: Glömde din fråga om de kan klara sig själva i ett dygn. Svaret är "ja", om man ser till att de har mat och vatten. Däremot är det generellt en dålig idé att lämna dem utan uppsikt så länge; det är bra att titta till dem för att se att det inte har hänt någon olycka - vilket kan vara allt från att räven har varit framme till att de har vält vattenskålen. Sen finns det andra faktorer att ta hänsyn till; t ex så har många en bräda under hönsens sittpinne för att samla upp de stora mängder bajs som de producerar medan de sover, den brädan kan man ju inte tömma om man inte är där.

Så tupparna ligger i så pass att hönorna tappar fjädrarna säger du? Vilka kåtbockar. :d

Vore så coolt att ha egna höns men jag tror grannarna inom ett par dagar kommer strypa tuppen så det får förbli en dröm.

Exdiaq
2014-06-01, 12:32
Är väl bättre än att köpa och "slänga" i alla fall. Bäst vore om man är vuxen nog att förklara för sina barn varför familjen inte ska ha husdjur eller vara vuxen nog att att ta hand om djuret på ett bra sätt så länge det lever.

Att hyra ett djur för att få slut på ungarnas tjat tycker jag är patetiskt.

Olegh
2014-06-01, 12:33
Wow, du förstår verkligen inte ett ord av vad jag skrev eller vad det innebär att ta hand om ett djur alls.

Du har verkligen ingenting annat än en såkallad påhittad internet poäng här. Förstår du ens vad det innebär att vårda för något, älska något, bry sig om något och ge dem deras frihet?

Ok, sista inlägget från min sida. Husdjur är till för människans skull, inte för djurens skull. Där gör man det första principiella felet och i alla frågor som rör djurhållning tycker _jag_ att det är viktigt att komma ihåg det. Om man inte ska vara en hycklare måste man vara medveten om att man har "gjort djuret en oförrätt" redan när man valt att ha det som husdjur, oavsett hur man behandlar det.

Exdiaq
2014-06-01, 12:39
Ok, sista inlägget från min sida. Husdjur är till för människans skull, inte för djurens skull. Där gör man det första principiella felet och i alla frågor som rör djurhållning tycker _jag_ att det är viktigt att komma ihåg det. Om man inte ska vara en hycklare måste man vara medveten om att man har "gjort djuret en oförrätt" redan när man valt att ha det som husdjur, oavsett hur man behandlar det.

Gäller samma sak för barn?

Olegh
2014-06-01, 12:51
Gäller samma sak för barn?

Det är inte direkt jämförbart men visst kan man kan dra paralleller. Sjukt OT nu dock.

cero
2014-06-01, 13:00
Beror väl helt på vad det är för djur och varifrån man fick det. Har man sas "adopterat" ett djur som sprungit runt på stan utan mat i veckor är det ju inte riktigt samma sak som att fånga ett djur som kan självförsörja sig i naturen. Hobbes har ju t ex adopterat en kanin som var grovt misskött. Man får heller inte glömma att naturen inte bara är grönt gräs och solsken... många djur svälter och blir dödade.

Tar man hand om ett djur som tycker om att ha en mentor/ledare som ser efter den så har man väl knappast gjort den en oförrätt. Min utekatt får gärna fly om den känner för det, har inget halsband på den eller något, men den väljer att komma tillbaka av egen vilja.

Olegh
2014-06-01, 13:17
Sistsista inlägget då. Inläggen var menade som mer övergripande och filosofiskt menade och mynnar väl egentligen i distinktionen mellan människors och (hus)djurs värde (och därmed vad som kan ses som acceptabel omvårdnad/skötsel). Ovanpå allt det tillkommer kontexten som du skriver om cero.

xodd
2014-06-01, 13:38
Känns som ett utomordentligt sätt att flytta avlivandet av djuren från hushållen till någon som har det som affärsidé.

Högst troligt att ett djur som varit slit och släng hos en familj någon säsong kommer vara söndrig efter det. Ett sådant djur går i sin tur inte att hyra ut, så då blir det päls av djuret istället...

Sniggel
2014-06-01, 13:40
Tror inte det är så enkelt som att säga att man gjort en oförrätt genom att adoptera ett djur. Varför är det per automatik bättre att vara ett vilt djur (ej domesticera). Att adoptera kan leda till att djur kan få tillgång till den välfärd och trygghet som många människor åtnjuter (vi har det bättre än de flesta andra djur).
Hundar är grovt framavlade och har utvecklat mentala attribut som verkar göra att deras potential för att uppleva lycka är väldigt stor. Mentala förmågor som de kanske inte haft nytta av ute i det vilda.
Nu finns det många negativa sidor och om ägaren inte tar ansvar och ger vård och kärlek så blir det en oförrätt. Men om allting sköts rätt kan djuret leva ett bättre liv än om det varit ett vilddjur istället.
Det är fortfarande "egoistiskt", precis som när man skaffar ett barn, men det behöver inte betyda något negativt för djuret.
Tyvärr är det väl många som inte tar det ansvar som krävs när det gäller husdjur. Jag ifrågasätter starkt min egen familjs ansvarstagande inför vissa husdjur vi haft. Nu kanske vi tog rätt så god hand om våra djur men inte alltid tillräckligt kan jag tycka.

Edit: Dessutom är det ju tråkigt om man måste ha erfarenhet av att inte sköta djur optimalt för att inse att man borde ta hand om dem bättre. Ansvarsfulla föräldrar tvekar ordentligt innan de låter barn "få en hamster eller kanin". De vet om att ett barn inte är moget nog att förstå vilket ansvar de måste ta. Alltså måste föräldrarna utgå från att de kommer att ta ansvaret. Om det inte är föräldrarna som vill ha djuret så kanske det helt enkelt inte blir något husdjur. Vilket kanske leder till att barnet växer upp och får en starkare önskan om att "ha ett husdjur". Känna att denne förtjänar att vara djurägare men inte lära sig ansvaret förrän denne själv gjort misstagen. Vilket kanske då blir vid 20 när personen flyttar hemifrån (20 års ålder är ingen garanti för att man har mognat).

Hobbes
2014-06-03, 11:20
Beror väl helt på vad det är för djur och varifrån man fick det. Har man sas "adopterat" ett djur som sprungit runt på stan utan mat i veckor är det ju inte riktigt samma sak som att fånga ett djur som kan självförsörja sig i naturen. Hobbes har ju t ex adopterat en kanin som var grovt misskött. Man får heller inte glömma att naturen inte bara är grönt gräs och solsken... många djur svälter och blir dödade.

Tar man hand om ett djur som tycker om att ha en mentor/ledare som ser efter den så har man väl knappast gjort den en oförrätt. Min utekatt får gärna fly om den känner för det, har inget halsband på den eller något, men den väljer att komma tillbaka av egen vilja.

Du sammanfattade det väldigt väl Cero, tackar dig för det. Jag förstår Oleghs filosofiska ståndpunkt och ber om ursäkt om jag var brysk in min kommentar. Det var väldigt sent eller tidigt hos mig. Jag hade tillbringt en hel del tid med mina familje vänner.

Cero, mina kaniner kommer från denna miljö, en kvinna som var "horder" hade 14 kaniner här:

http://i59.tinypic.com/b7h10x.jpg

Min första kanin Magnus kom från detta - han bodde här i två år i sin egen avföring och urin i två år:

http://i59.tinypic.com/9lhafl.jpg

Anna är cirka två år och kommer från denna milljön oxå. De lever båda nu i en "frågående miljö" de har tillgång till 112kvm av yta att springa fritt på i ett "kaninsäkert" område. Jag äger inte dem, jag är deras! Jag vidhåller att jag är deras skötare och tar hand om dem, sköter om dem, jag fick Anna hans vän för att jag inte ville att Magnus skulle vara ensam. Det ser ut så här:

4i2grkWH-Xw

Utan mig hade de dött, Magnus hade en svår ögoninfektion när de fann honom. Nej, jag förstår dina tankar Olegh men de faller oerhört platt till marken.

Tomten
2014-06-03, 12:07
Lellan: Ett seriöst råd är att inte skaffa hamster iaf, av det enkla skäl att de brukar dö efter ca 2 år, vilket kan vara förkrossande för barnet.

Det är bara förkrossande för barnet om man som förälder inte lär sitt barn om döden och om sorg. Jag skulle snarare se det som något väldigt lärorikt och naturligt. Rent av som något positivt. Om man i en tidig ålder får förståelse för döden och att allt har sin naturliga gång så är jag övertygad om att det lär barn att bli empatiska och få en större respekt för livet.



Tänkte också passa på att svara på den ursprungliga frågan, och då tycker jag det är en otroligt dålig idé, då det lär barnet att man inte behöver ta ansvar för husdjur, att det är en vara som förbrukas och sen kastas bort när man blir less. Barn behöver lära sig att husdjur förknippas med ett stort ansvar, och att hyra ett husdjur känns inte riktigt som rätt väg att gå för att man ska få ett barn som känner ansvar för sitt husdjur.

vvrab
2014-06-03, 17:06
Det här vore en diskussion för familjeliv.