handdator

Visa fullständig version : Träna kondition för hälsa


XXXL
2014-05-30, 09:26
Om man inte är ute efter att springa något på en viss tid eller bryr sig om att bli uthålligare eller nått sånt, hur mycket ska man röra på sig då varje dag för att underhålla hjärtat och för att det är "bra för hälsan", för att få en frisk kropp helt enkelt.

För det ligger väl något i att hjärtat också är en muskel som behöver tränas, eller?

Vad är rekommendationerna?

King Grub
2014-05-30, 09:31
For additional and more extensive health benefits, adults should increase their aerobic physical activity to 300 minutes (5 hours) a week of moderate-intensity, or 150 minutes a week of vigorous-intensity aerobic physical activity, or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity. Additional health benefits are gained by engaging in physical activity beyond this amount.

Adults should also do muscle-strengthening activities that are moderate or high intensity and involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these activities provide additional health benefits.

http://www.health.gov/paguidelines/guidelines/chapter4.aspx

XXXL
2014-05-30, 09:49
Jaha, vad är "moderate-intensity" då?

Sniggel
2014-05-30, 09:57
Jag skulle gissa att "springa milen" i ett tempo som inte är direkt utmanande är moderate inensity.

XXXL
2014-05-30, 10:23
Springa milen? Är du helt från vettet eller, det pallar inte jag

mela
2014-05-30, 10:25
Moderate-intensity känns som powerwalk. Typ. Lite tempo, lite flås men inte jobbigt.


Fast vad vet jag :D

King Grub
2014-05-30, 10:38
Jaha, vad är "moderate-intensity" då?

Prova klicka länken.

Wilt the Stilt
2014-05-30, 11:26
Prova klicka länken.

Om man promenerar länge men våldsamt långsamt, har det någon positiv effekt för hälsan då, eller är det en försumbar effekt? Jag gick 7 km imorse, med 2 pauser tog det 2 h 30 min. Det var inte ett dugg ansträngande (givetvis kanske jag ska säga). Kommer fortsätta med det i vilket fall, men det är ju kul om man förbättrar hälsan samtidigt.

På länken står det om moderate intensity m.m. Jag pratar om low antar jag..

Morty
2014-05-30, 11:29
Om man promenerar länge men våldsamt långsamt, har det någon positiv effekt för hälsan då, eller är det en försumbar effekt? Jag gick 7 km imorse, med 2 pauser tog det 2 h 30 min. Det var inte ett dugg ansträngande (givetvis kanske jag ska säga). Kommer fortsätta med det i vilket fall, men det är ju kul om man förbättrar hälsan samtidigt.

På länken står det om moderate intensity m.m. Jag pratar om low antar jag..

Om alternativt är stillasittande är ditt alternativ bättre.

Wilt the Stilt
2014-05-30, 11:31
Om alternativt är stillasittande är ditt alternativ bättre.

Det låter bra :cool:

XXXL
2014-05-30, 12:30
Prova klicka länken.

Jag tycker det verkar lite luddigt bara,

"General gardening"

Jag gör ju jobbigare saker på jobbet då i jämförelse?

Morrris
2014-05-30, 12:42
Jag tycker det verkar lite luddigt bara,

"General gardening"

Jag gör ju jobbigare saker på jobbet då i jämförelse?

Här har du bra läsning om du är intresserad. http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/2.-Allm%C3%A4nna-rekommendationer-om-fysisk-aktivitet.pdf

XXXL
2014-05-30, 13:27
Här har du bra läsning om du är intresserad. http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/2.-Allm%C3%A4nna-rekommendationer-om-fysisk-aktivitet.pdf

Det var mycket mer än vad jag trodde

Morrris
2014-05-30, 13:35
Det var mycket mer än vad jag trodde

Läsning eller träning?

XXXL
2014-05-30, 13:37
Läsning eller träning?

Träningen, de står iofs 30 min som något sorts minimum vilket var ungefär vad jag hade tänkt mig men att 60 skulle vara så pass bra trodde jag inte.

Diomedea exulans
2014-05-30, 13:40
Med andra ord så skulle det vara riktigt bra att ha som vana att jogga en timme om dagen (om lederna pallar).

Morrris
2014-05-30, 13:41
Träningen, de står iofs 30 min som något sorts minimum vilket var ungefär vad jag hade tänkt mig men att 60 skulle vara så pass bra trodde jag inte.

Jag har haft föreläsningar av flera av de personer som ligger bakom FYSS. De understryker alltid att den viktigaste träningen är den som blir av. 3x20 min per vecka är satt som minimum. Det är väl ändå ganska överkomligt? Har du ett aktivt jobb?

XXXL
2014-05-30, 13:49
Om 3x20 är min, vad är då 3x60 är det överdrivet eller vad är fördelarna? Kan jag köpslå på något sätt, om jag tränar 3x20 är det hjärt och kärlsjukdomar jag skippar då eller kommer det om jag snittar runt 60? Jag är ute efter de direkta hälsofördelarna.

Ja jag har väl ett aktivt yrke, gör lite allt möjligt inom bygg och anläggning.

Jag gillade den här delen

Fysisk aktivitet minskar också risken för att få högt blodtryck,
åldersdiabetes och tjocktarmscancer. Också livskvaliteten förbättras av fysisk aktivitet på
grund av ökat psykiskt välbefinnande och bättre fysisk hälsa. Det föreligger även starka
belägg för att fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av benskörhet, benbrott
framkallade genom fall, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Mot denna bakgrund bör
alla kliniskt verksamma läkare ge patienterna råd angående fysisk aktivitet anpassad till
hälsotillstånd och personlig livsstil.

Jag vill inte ha tjocktarmscancer, är de 60 min om dagen för att vara på den säkra sidan?

Morrris
2014-05-30, 13:55
Om 3x20 är min, vad är då 3x60 är det överdrivet eller vad är fördelarna? Kan jag köpslå på något sätt, om jag tränar 3x20 är det hjärt och kärlsjukdomar jag skippar då eller kommer det om jag snittar runt 60? Jag är ute efter de direkta hälsofördelarna.

Ja jag har väl ett aktivt yrke, gör lite allt möjligt inom bygg och anläggning.

Jag gillade den här delen



Jag vill inte ha tjocktarmscancer, är de 60 min om dagen för att vara på den säkra sidan?

60 min grundaktivitet, ja. Vi snackar trädgårdsarbete, promenad, hushållsarbete etc... Har du ett aktivt jobb inom bygg/anlägg så är den biten redan fixad. Eftersom du diskuterar kroppsbyggare på kolozzeum antar jag att du styrketränar tillräckligt. Kvar är konditionsträning, där minimum är satt till 3x20 min per vecka. Börja med det.

Ang. tjocktarmscancer så är kost en annan viktig faktor.

z_bumbi
2014-05-30, 13:57
Om man promenerar länge men våldsamt långsamt, har det någon positiv effekt för hälsan då, eller är det en försumbar effekt? Jag gick 7 km imorse, med 2 pauser tog det 2 h 30 min. Det var inte ett dugg ansträngande (givetvis kanske jag ska säga). Kommer fortsätta med det i vilket fall, men det är ju kul om man förbättrar hälsan samtidigt.

På länken står det om moderate intensity m.m. Jag pratar om low antar jag..

Låg intensitet är antagligen ungefär lika bra för den allmänna hälsan om det pågår tillräckligt länge och som ett komplement till annan träning är det helt klar något som är värt att göra. Fast 7 km är inte direkt något som ersätter någon annan träning utan bara ett komplement för de som har möjlighet att röra sig mer/använda högre intensitet.

Om man kikar på en persons träningssituation så bör man ta med all fysisk aktivitet och sedan anpassa träningsråden till det. Någon som redan går mycket tjänar t ex mindre på att gå mer, någon som styrketränar tre pass i veckan tjänar, hälsomässigt, mer på att lägga till konditionsmoment än att gå upp till fyra pass osv.

XXXL
2014-05-30, 13:58
3x20 är ju inget, jag brukar köra 30 min på en sån här

http://www.advancedfitness.com/equip/graphics/dbstepper3.jpg

Är de bra mot tjocktarmscancer?

Morrris
2014-05-30, 14:00
Kör mer då.

XXXL
2014-05-30, 14:06
Kör mer då.

Men hur mycket? 60 minuter 5 gånger i veckan som de Grubb länkade? Eller var de bara grundaktivitet det också? Jag vill inte springa ett maraton och bryr mig inte om tider på milen eller nått sånt.

Jag vill bara vara frisk, inte snabb.

Morrris
2014-05-30, 14:11
Men hur mycket? 60 minuter 5 gånger i veckan som de Grubb länkade? Eller var de bara grundaktivitet det också? Jag vill inte springa ett maraton och bryr mig inte om tider på milen eller nått sånt.

Jag vill bara vara frisk, inte snabb.

Om du har ett aktivt jobb, styrketränar regelbundet och tränar dig svettig/anfådd 30 min flera gånger i veckan så lever du en aktiv och bra livsstil rent träningsmässigt. Fortsätt med det! :)

King Grub
2014-05-30, 15:38
Är de bra mot tjocktarmscancer?

Fysisk aktiva personer sänker sin risk för mag- och tarmcancer med mellan 30-40 procent jämfört med stillasittande personer.

Hur din individuella risk att drabbas av tarmcancer med träning blir går inte att svara på.

Bulldeg
2014-05-30, 15:51
Läs hela dokumentet under följande länk och räkna ut ditt teoretiska testvärde.
http://www.ekodemos.se/Konditionstest.pdf

Kolla sedan i tabellen på sista sidan hur stor marginal du har till för tidig död pga dålig kondis....

Ganska skrämmande faktiskt.
Men det står ju också att man kan förbättra sina odds ganska snabbt.

Själv har jag genom att lägga om kosten lite och träna ca 1 tim 3 dagar i veckan minskat från ca 122kg i början på året till runt 109 nu.
Jag kan rekomendera att börja träna kondis, man mår jävligt bra efter ett tag.:)

Määng
2014-05-30, 16:42
Läste tråden och blev nojig över tjocktarmscancer så jag gick ut och sprang 3km för första gången på 14 år. Var ju ganska gött. Kommer nog att börja göra det iaf två gånger i veckan framöver.

Tack för tråden XXXXXXXL.

cero
2014-05-30, 19:16
Med andra ord så skulle det vara riktigt bra att ha som vana att jogga en timme om dagen (om lederna pallar).

Titta på bilden i artikeln som länkades.

20-50 minuter 3-5 gånger per dag i bra tempo är ett bra exempel på hur man kan göra. Utöver vanliga vardagsaktiviteter.

XXXL
2014-05-30, 19:18
Läste tråden och blev nojig över tjocktarmscancer så jag gick ut och sprang 3km för första gången på 14 år. Var ju ganska gött. Kommer nog att börja göra det iaf två gånger i veckan framöver.

Tack för tråden XXXXXXXL.

ÅT HELVETE MED TJOCKTARMSCANCER, LYSSNA PÅ ORDET BARA TJOCK-TARMS-CANCER, DE DÄR C ORDET I SIG ÄR JU ETT RENT HELVETE BARA DET OCH SEN SKA JAG HA DE I MIN TJOCKTARM?

Nej vet du vad, nu jävlar! Benskörhet är de bra mot också, vem vill ha sköra ben? 90 åringar har det, inte jag.

TUT-TUT NU GÅR KONDITIONS OCH HÄLSO TÅGET

Diomedea exulans
2014-05-30, 19:18
Titta på bilden i artikeln som länkades.

20-50 minuter 3-5 gånger per dag i bra tempo är ett bra exempel på hur man kan göra. Utöver vanliga vardagsaktiviteter.

Artikeln är ju rätt tydlig med "ju mer, desto bättre".

Jag skrev det där om att jogga en timme per dag eftersom det skulle vara en rätt simpel rutin. Nåt man kan göra varje dag efter jobbet eller före frukost.

XXXL
2014-05-30, 19:21
Artikeln är ju rätt tydlig med "ju mer, desto bättre".

Jag skrev det där om att jogga en timme per dag eftersom det skulle vara en rätt simpel rutin. Nåt man kan göra varje dag efter jobbet eller före frukost.

Problemet är ju bara att jag redan gymmar (minst) 2 timmar per dag, då blir ju 1 timme helt plötsligt rätt saftigt om jag ska spendera närmare 4 timmar med resor, ombyte på, till och från gymmet.

cero
2014-05-30, 19:22
Syftade på Morris länk.

Titta på pyramiden där på andra sidan.

Men 1 timma jogging i lågt/moderat tempo per dag är nog bra grejer. Risken är dock att man drar på sig skador som du själv sade. Mina leder gillar verkligen inte mycket jogging på asfalt.

Problemet är ju bara att jag redan gymmar (minst) 2 timmar per dag, då blir ju 1 timme helt plötsligt rätt saftigt om jag ska spendera närmare 4 timmar med resor på, till och från gymmet.

Gymma inte 2 timmar per dag då. 3-6 timmar PER VECKA räcker om du inte är någon elitbyggare.

XXXL
2014-05-30, 19:23
Dåliga knän/leder > tjocktarmscancer.

cero
2014-05-30, 19:26
Dåliga knän/leder > tjocktarmscancer.

Kan diskuteras...... :D

cero
2014-05-30, 19:29
För att undvika skador är det nog bättre att variera sig lite. Det blir också lättare och mycket roligare. Att jogga 7 dagar per vecka i 25 år tror jag det är få som pallar. Brukar själv variera mellan cykling, terrängcykling, simning, tennis, sprintträning på bana, andra sporter osv.

Diomedea exulans
2014-05-30, 20:50
Att på gymmet köra roddmaskin, crosstrainer, motionscykel eller rentav skidmaskin som det finns på vissa gym är nog bra sätt att variera sig på, även om det klart är roligare att röra på sig utomhus.

cero
2014-05-30, 21:42
Dessa gymvarianter är verkligen outhärdliga enligt min mening. Så otroligt färglöst sätt att träna på. Ut och njut lite av naturen vafan.

Diomedea exulans
2014-05-30, 21:55
Dessa gymvarianter är verkligen outhärdliga enligt min mening. Så otroligt färglöst sätt att träna på. Ut och njut lite av naturen vafan.

Det sköna med gymvarianterna är att man slipper stanna för folk hela tiden. Kan iofs cykla längs en stor bilväg antar jag, då borde det vara relativt ostörda raktsträckor...

svenbanan
2014-05-30, 22:00
Om man ska träna kondition för hälsans skull enbart så skulle i alla fall jag satsa på att göra majoriteten av den träningen i någon "low impact" träning. Typ rodd, cykel, inlines.

Sniggel
2014-05-30, 22:20
Springa milen? Är du helt från vettet eller, det pallar inte jag

För många är "att springa milen" high intensity. Jag kan inte göra milen joggandes på annat än high. Jag suger på löpning. Jag tänkte väl mest på vana löpare som kan välja mer än en intensitet att springa milen på :P

Sniggel
2014-05-30, 22:28
Dåliga knän/leder > tjocktarmscancer.

Om man är rädd för att få problem med lederna så är det nog för att risken för det är nåt enormt mycket större än risken för tjocktarmscancer. Dessutom debuterar nog ledproblemen tidigare och det är fortfarande ingen garanti att tjocktarmscancern uteblir :P

alphahanen2
2014-05-30, 22:31
När det står 30min kondition som nåt minimum, betyder det att man måste löpa/cykla (m.m) så länge? För det finns inte en chans att min usla kondition kan hålla ut så länge. Möjligtvis om jag lunkar fram men jag skulle ändå inte orka så länge flera gånger i veckan. Jag menar skulle det inte funka om jag säg löper lagom i en kvart sen går i en 10min förslagsvis hem?

King Grub
2014-05-30, 22:33
Ja, man kan dela upp träningen i mindre delar över hela dagen.

alphahanen2
2014-05-30, 22:42
Ja, man kan dela upp träningen i mindre delar över hela dagen.

Okej soft! Hur ställer sig gymträningen till detta då? Inkluderas tiden på gymmet in i dessa 5 timmar som är rekommenderat eller är det bara cardio som räknas?

cero
2014-05-30, 22:52
Okej soft! Hur ställer sig gymträningen till detta då? Inkluderas tiden på gymmet in i dessa 5 timmar som är rekommenderat eller är det bara cardio som räknas?

Klicka på länken så finns det en gullig liten pyramid som är uppdelad i "kondition" och "styrka". Där finns tider och allt.

http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/2.-Allm%C3%A4nna-rekommendationer-om-fysisk-aktivitet.pdf

alphahanen2
2014-06-01, 00:27
Tack för länken cero! :)

Ajemän
2014-06-01, 06:00
Hitta en sport att kombinera med styrketräningen annars :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk