handdator

Visa fullständig version : Sjuk vid träning.


mrsavage
2014-05-30, 09:03
Trodde att jag skulle må bättre och bli frisk och stark vid träning!
Men, sedan jag började att träna i januari, så har jag varit sjuk nästan hela tiden, Jag brukar aldrig vara sjuk.
Vad kan det bero på??
Lagom som jag börjar komma igång på gymmet, så, PANG, dyngförkyld, IGEN! :(
Någon som känner igen problemet, och kan komma med lite tips?

King Grub
2014-05-30, 09:05
Immunförsvaret är nedsatt timmarna efter hård träning och man är betydligt mer mottaglig för infektioner. Du har dock fortfarande blivit smittad på något sätt. Tvätta händerna, undvik att peta dig i näsan och ögon, osv.

Näringsmässigt är en högkolhydratkost det enda som är bevisat effektivt.

mrsavage
2014-05-30, 09:27
Ok.
Jag har även läst att man kan skjuta till en dos av L-Glutamin.

xcv
2014-05-30, 10:55
Jag tvättar alltid händerna noga/spritar dom efter gymmet (duschar inte förrän jag kommer hem). Tänker att alla hantlar, vikter osv på gymmet säkert är fulla med bakterier. Man har nog mycket skit på händerna efter ett pass, och då är det inte så smart att sitta och äta lösgodis med händerna ur en påse på bussen hem tex.

Krall
2014-05-30, 13:33
Immunförsvaret är nedsatt timmarna efter hård träning och man är betydligt mer mottaglig för infektioner. Du har dock fortfarande blivit smittad på något sätt. Tvätta händerna, undvik att peta dig i näsan och ögon, osv.

Näringsmässigt är en högkolhydratkost det enda som är bevisat effektivt.

Bevisen på att högkolhydratskost är "bevisat effektiv"?

King Grub
2014-05-30, 14:25
Samma som tidigare gånger saken varit uppe kanske?

Immune Function in Sport and Exercise. Advances in Sport And Exercise Science Series. Gleeson, 2005.

Till exempel.

Senuise
2014-05-30, 14:38
Trodde att jag skulle må bättre och bli frisk och stark vid träning!
Men, sedan jag började att träna i januari, så har jag varit sjuk nästan hela tiden, Jag brukar aldrig vara sjuk.
Vad kan det bero på??
Lagom som jag börjar komma igång på gymmet, så, PANG, dyngförkyld, IGEN! :(
Någon som känner igen problemet, och kan komma med lite tips?

Upplever att jag inte är sjuk lika ofta nu efter att jag började äta D-vitamin året om! :)

mrsavage
2014-05-30, 15:48
Ska prova med L-Glutamin och D vitamin.

SteelPulse
2014-05-30, 16:09
Trodde att jag skulle må bättre och bli frisk och stark vid träning!
Men, sedan jag började att träna i januari, så har jag varit sjuk nästan hela tiden, Jag brukar aldrig vara sjuk.
Vad kan det bero på??
Lagom som jag börjar komma igång på gymmet, så, PANG, dyngförkyld, IGEN! :(
Någon som känner igen problemet, och kan komma med lite tips?Så här var det för mig när jag tog upp träningen för tre år sen. Första halvåret var jag konstant sjuk, typ varannan vecka. Alla som säger att man inte ska peta näsan snackar skit. Jag petar djupt i näsa varje pass och är aldrig sjuk. Kroppen behöver vänja sig vid träningen, thats it.

mattilainen
2014-05-30, 16:28
Till största del har ju att göra med, som grub säger, att du blir smittad. Handhygien är A och O i det. Tvätta noga med tvål då alla bakterier inte dör av spriten. Sedan torkar du noga händer och sen använder du handsprit. Detta minskar risken mycket skulle jag vilja påstå.

King Grub
2014-05-30, 18:49
Att glutamin skulle hjälpa är osannolikt.

Consuming glutamine supplements is unlikely to be of substantial benefit in terms of fluid balance restoration or preventing immunodepression after exercise

J. Nutr. October 2008 vol. 138 no. 10 2045S-2049S

R Scarpa27
2014-05-30, 19:24
hur har du det annars med kolhydratsintaget?
& använd handskar på gymmet sparar på valkarna och håller basilusker borta från händerna :)

Simplicity
2014-05-30, 21:25
Som flera andra säger; Handhygien. Tvätta händerna ofta och håll fingrar borta från mun/näsa/ögon, speciellt timmarna efter träningspass, hjälper otroligt mycket.

Rug
2014-05-30, 22:52
Fast vänta lite. Han var frisk innan och har börjat bli sjuk när han styrketränar. Inget annat, vad vi vet, har förändrats. Klart att man alltid bör ha god handhygien men förkylningar är också till stor del luftburna. Trappa upp träningen försiktigt så att kroppen vänjer sig skulle vara mitt råd. Nu vet jag i och för sig inte hur din träning ser ut...

0rre
2014-05-30, 23:07
Hej,

Tvätta händerna räcker, sprit behövs ej. Handskar kommer inte hålla bakterierna borta från händerna, de kommer tvärtom göra det lättare för bakterierna att gro i en varm och fuktig miljö.

Jag har icke upplevt det du beskriver, dock undrar jag vad för symtom får du under din förkylning?
Snuva? Huvudvärk? Nästäppa? Feber? Osv....

Kroppen kan reagera olika och behöver inte tyda på sjukdom. Vissa symtom ska man dock se ut efter så som feber.

Starvation
2014-05-30, 23:10
Tvätta alltid händer när du kommer hem från jobb / träning. Tvätta cokså händer hela tidne på jobbet. Detta har funkat asbra för mig. peppar peppar

hampfuz
2014-05-31, 00:11
Tvätta alltid händer när du kommer hem från jobb / träning. Tvätta cokså händer hela tidne på jobbet. Detta har funkat asbra för mig. peppar peppar

Man ska vara lite försiktig dock. Jag hade ett jobb ett tag där jag behövde tvätta händerna hela tiden. Efter ett tag fick jag jobbigt handexem som tog långt tid att läka. Handsprit med lite återfuktande egenskaper är mildare för huden.

mrsavage
2014-05-31, 06:46
Hej,

Tvätta händerna räcker, sprit behövs ej. Handskar kommer inte hålla bakterierna borta från händerna, de kommer tvärtom göra det lättare för bakterierna att gro i en varm och fuktig miljö.

Jag har icke upplevt det du beskriver, dock undrar jag vad för symtom får du under din förkylning?
Snuva? Huvudvärk? Nästäppa? Feber? Osv....

Kroppen kan reagera olika och behöver inte tyda på sjukdom. Vissa symtom ska man dock se ut efter så som feber.

Handskar har jag inte, kan inte med det.
Det enda som jag har ändrat på under det senaste halvåret, jämfört med tidigare, är att jag har börjat att träna, inga andta förändringar.
Maten, klassisk svensk husmanskost, mycket ris och pasta, och kött.
Symptomen är väl de klassiska, snorig, ont i halsen, hosta och allmänt risig.
Får se när jag piggnar till, så får jag börja köra jäkligt försiktigt.
Tack för alla tips och råd.

Simplicity
2014-05-31, 08:37
Gym = allmän plats = mycket bakterier.

När du sen släpar med dom hem samtidigt som immunförsvaret är sänkt så kommer sjukdomarna, ingen svår ekvation, men relativt enkel att förebygga när man är medveten om den.

SteelPulse
2014-05-31, 08:46
Fast vänta lite. Han var frisk innan och har börjat bli sjuk när han styrketränar. Inget annat, vad vi vet, har förändrats. Klart att man alltid bör ha god handhygien men förkylningar är också till stor del luftburna. Trappa upp träningen försiktigt så att kroppen vänjer sig skulle vara mitt råd. Nu vet jag i och för sig inte hur din träning ser ut...
Precis.

Börjar man tex jobba på dagis, så kommer inte handhygien rädda dig från förkylningar. Däremot kommer kroppen anpassa sig. Så tror jag iaf.

hampfuz
2014-05-31, 09:25
Precis.

Börjar man tex jobba på dagis, så kommer inte handhygien rädda dig från förkylningar. Däremot kommer kroppen anpassa sig. Så tror jag iaf.

80% av alla infektioner sprids via händerna enligt CDC-statistik. På ett dagis huvudsakligen säkert genom att ungarna snorar ner alla leksaker konstant.

traidmill
2014-05-31, 09:58
Jag var tamejfan sjuk jämt förr med, för mig tror jag en kombination av mer vila (max 4 tunga styrkepass i veckan), kortare pass, dvitamin, mer kolhydrater samt mer frukt/grönt har hjälpt mig.

mattilainen
2014-05-31, 11:42
Rugg det kan ju ockås handla om att när man börjar träna blir man VÄLDIGT utsatt om man inte tidigare går dit mycket folk går. På ett gym tar man i saker flera hundra/tusen andra tagit i innan dig, självklart gör detta att man får mer skit på händerna som sedan, tillsammans med nedsatt immunförsvar, ökar risken att insjukna.

sotala
2014-05-31, 12:56
Jag tänker att en daglig vitamintablett för immunförsvarets skull i samband med tvättade händer kanske bör hjälpa, broscience. Enligt denna sidan rekommenderas vitamin a, c, d och zink. http://www.halsovagvisaren.se/12208394

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

cAase
2014-05-31, 13:25
Förr var jag konstant sjuk, uppemot 6-8x/år med mindre förkylningar emellan, och det höll alltid i sig minst 1-2 veckor. Jag var otroligt noggrann med att sprita min mobil, händer och allt efter gymmet. Nu idag har jag inte varit sjuk på över 6 månader. Vad har jag gjort annorlunda nu? Jag gick ifrån att styrketräna 5x/vecka ner till 3x/vecka. Jag gick också ifrån 0 konditionsträning till 2-3 spinningspass i veckan. Jag har givetvis ingen aning om vad som gjort att mina förkylningar reducerats avsevärt, jag vill tro att det är konditionsträningen men det kan likaså vara min minskade träningsvolym som gjort att mitt immunförsvar inte varit lika nedreglerat, eller en kombination utav bägge.

Edit: glömde tillägga en otroligt viktig förändring med. Jag bet på naglarna konstant förr, då menar jag hela tiden. Idag gör jag aldrig det, så det är mycket möjligt att det är här skon har klämt.