handdator

Visa fullständig version : Starta eget bokförlag – hjälp!


Blaine
2014-05-29, 21:08
Jag har en idé jag vill driva igenom men jag kan sorgligt nog absolut inget om ekonomi och hur företag drivs, vilket egentligen gör att hela min idé ganska dumdristig. Jag vet att många här på Kolozzeum är duktiga inom detta området, så all hjälp är högt uppskattad.

Eftersom jag tycker om att skriva och gärna föredrar att ha kontroll över mina egna verk så låter det väl vettigt att starta ett eget bokförlag och på så sätt styra allt som hör till. Eller är det ett företag man startar?

Jag har sökt lite på Skatteverket, verksamt.se och diverse sidor. Jag förstår principen, men är ändå väldigt förvirrad i hur processen går till. Eller snarare, det jag egentligen vill veta är vilka fasta avgifter som ingår.

Min idé:
· Skriva böcker som ska ges ut under "x bokförlag".
· Jag sköter allt praktiskt själv såsom formatering, illustrationer och liknande.
· Ingen tidspress eller deadlines – jag skriver när jag vill och ger ut böckerna när jag vill.
• Summa: Jag vill äga ett bokförlag som jag har namngett och som kan ge ut böcker utan nöd och tvång samtidigt som jag lever mitt liv i samma anda som jag gör i dagsläget, plus några tillhörande avgifter förmodar jag.

Jag vet inte om det påverkar men jag är studerande och kommer att vara det 2,5 år till framöver.

Vad är det som gäller? Förklara gärna på ett pedagogiskt sätt så att även din sjuåriga kusin förstår.

Tack på förhand.

tossefar
2014-05-29, 21:15
Ett bokförlag är ett företag precis som alla andra. De fasta kostnaderna är oftast hyra och löner.

Läs mer här. http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta

Blaine
2014-05-29, 21:20
Ett bokförlag är ett företag precis som alla andra. De fasta kostnaderna är oftast hyra och löner.

Läs mer här. http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta

Jag är lite allergisk mot länkar till olika myndigheter, även om de egentligen sitter inne på den information jag är ute efter. Jag tror dock inte att en sjuåring förstår innehållet där, så förklara gärna med egna ord, far.

Om en fast kostnad är hyra, och jag bor där jag bor i dag, det vill säga jag äger ingen lokal för företaget, betalar jag ändå hyra?
Om jag är ensam om att driva förlaget/företaget, det vill säga inga mer anställda än jag själv, hur ser den fasta avgiften ut för löner då? Betalar jag min egen lön och skattar den?

hampfuz
2014-05-29, 21:30
Det byråkratiska är egentligen ganska enkelt. Skaffa F-Skattesedel (vilket är väldigt enkelt), sen kan du sälja sina böcker som du vill förutsatt att du skattar och redovisar. Upphovsrätten äger du automatiskt.

Du skattar på all vinst du gör, naturligtvis. Fasta kostnader har du naturligtvis inga om du arbetar själv hemifrån med eget material. Det kostar inget att skaffa F-skattsedel, dock behöver du sköta all din redovisning själv. Har du tänkt arbeta samtidigt behöver du FA-skatt.

ducedo
2014-05-29, 21:33
Det finns olika företagsformer men om du startar enskild firma så finns det inga kostnader. Vill du registrera ett namn och inte ha Firma Blaine Andersson så registrerar du ditt namn för Bolagsverket för runt tusenlappen. Du kan dock kalla dig vad som helst utan att registrera ett namn. Har du inga utgifter så finns det inga kostnader. När året sedan är slut så betalar du skatt på årets vinst.

High1ander
2014-05-29, 21:36
Skulle kolla upp om det kanske är bättre med ett aktiebolag för dig, då du annars står som ansvarig personligt om t.ex. ditt företag "råkar" vara för lik en annan bok, etc. men du blir stämd 2-3 år senare när du redan köpt saker för vinsten så blir det ju drygt att betala.

Men bara för det är ett aktiebolag så kan man inte bli helt fri från all sorts ansvar, men då slipper du "gå i god för företaget".

Vunnis
2014-05-29, 21:40
Skulle kolla upp om det kanske är bättre med ett aktiebolag för dig, då du annars står som ansvarig personligt om t.ex. ditt företag "råkar" vara för lik en annan bok, etc. men du blir stämd 2-3 år senare när du redan köpt saker för vinsten så blir det ju drygt att betala.

Men bara för det är ett aktiebolag så kan man inte bli helt fri från all sorts ansvar, men då slipper du "gå i god för företaget".

Detaljen att alltihop blir bra mycket besvärligare med ett AB skulle kunna avskräcka. :(
Att bara ha en enskild firma till en början är faktiskt ganska överkomligt om man är student.

hampfuz
2014-05-29, 21:47
Detaljen att alltihop blir bra mycket besvärligare med ett AB skulle kunna avskräcka. :(
Att bara ha en enskild firma till en början är faktiskt ganska överkomligt om man är student.

Samt att man måste ha minst 50 000 kronor i aktiekapital..

High1ander
2014-05-29, 22:00
Detaljen att alltihop blir bra mycket besvärligare med ett AB skulle kunna avskräcka. :(
Att bara ha en enskild firma till en början är faktiskt ganska överkomligt om man är student.

Jojo, för det mesta så är det verkligen så.

Men jag tänker bara när bonnier eller något amerikansk bolag får för sig att jävlas, då är det skönt att sitta fri.

Vunnis
2014-05-29, 22:10
Samt att man måste ha minst 50 000 kronor i aktiekapital..

I sammanhanget är det en ganska liten del om man har koll på sin privatekonomi. Det är ju inte som att det kostar 50 000 att starta bolaget.


Men jag tänker bara när bonnier eller något amerikansk bolag får för sig att jävlas, då är det skönt att sitta fri.
Jag känner inte att jag är tillräckligt insatt i bokbranschen för att kunna relatera till den problematiken. Brukar Bonnier stämma svenska mikroföretag? ^^

Vitkål
2014-05-29, 22:14
Har du blivit publicerad tidigare?

hampfuz
2014-05-29, 22:19
I sammanhanget är det en ganska liten del om man har koll på sin privatekonomi. Det är ju inte som att det kostar 50 000 att starta bolaget.

Njä, men han skriver att han är student, och då är det ju knappast alla som har 50 000 de kan skjuta till. Samtidigt vet jag inte vad det är för risker han behöver var täckt för om han ska skriva böcker... Är man rädd för att bli stämd för plagiat får man väl.. undvika att plagiera. Lagstiftningen är ju inte så korkad att man kan stämma folk för plagiat hur som helst om det inte har någon grund.

Blaine
2014-05-29, 22:23
Tack för bra svar.

Det verkar alltså inte vara några märkvärdiga kostnader. Jag trodde att det var som att äga en bil där man måste betala vissa avgifter förr eller senare vare sig man använder bilen eller inte, att det låg en större risk i att "ha ett företag i ryggen" (ej ett aktiebolag) där vissa fasta avgifter inte gick att komma ifrån.

Kan man säga att alla mer eller mindre är egna företagare då, så länge de redovisar sina vinster och gör rätt för sig?

H1ghlander: Jag tror inte att den risken är så stor med tanke på allt litterärt som produceras konstant. Jag ska inte massproducera böcker och ta världen med storm direkt. Mitt syfte är inte att gå i storvinst, utan endast att få böcker publicerade på något sätt där jag bestämmer premisserna.

Vitkål: Nej, jag har inte publicerat något tidigare. Antar att du såg någon sorts fara i det att gå från det ena till det andra.

hampfuz
2014-05-29, 22:26
Kan man säga att alla mer eller mindre är egna företagare då, så länge de redovisar sina vinster och gör rätt för sig?

Ja, om de har F eller FA-skatt och utför någon verksamhet med syfta att gå med vinst.

Blaine
2014-05-29, 22:28
Och som en följdfråga:
Anta att jag startar ett företag som har som mål att publicera böcker – ett bokförlag. Jag vill sedan använda detta företag till andra ändamål, exempelvis ta betalt för någon annan tjänst som inte har med böcker att göra – kan jag fortfarande använda mig av samma företag?

Exempel: Skulle bokförlaget Rabén & Sjögren kunna börja sälja frukt helt plötsligt eller är man 'begränsad'?

ducedo
2014-05-29, 22:34
Kan man säga att alla mer eller mindre är egna företagare då, så länge de redovisar sina vinster och gör rätt för sig?

Tänk på att sätta dig in i bokföring/redovisning då "rätt för sig" och "enligt lag" inte nödvändigtvis är samma sak.

Anta att jag startar ett företag som har som mål att publicera böcker – ett bokförlag. Jag vill sedan använda detta företag till andra ändamål, exempelvis ta betalt för någon annan tjänst som inte har med böcker att göra – kan jag fortfarande använda mig av samma företag?

Exempel: Skulle bokförlaget Rabén & Sjögren kunna börja sälja frukt helt plötsligt eller är man 'begränsad'?

Inga problem. Tänk bara på att momsen varierar för olika branscher. T.ex. 25% på e-böcker men 6% på vanliga böcker. Sedan har branscher olika miljökrav och liknande men det är ju inget som kräver att man startar ett nytt företag.

Ungefär så viktigt är det:

- Branschkod måste anges så att Statistiska CentralByrån kan föra korrekt statistik.
- Ok, vad händer om man fyllt i fel?
- Det tror jag inte att någon bryr sig om.
- Ok, då kan du sätta 98% på valfri och 1% på de två andra. Vilka spelar ingen roll.

http://www.torefriskopp.se/erfarenheter/forsta-inlagget-och-hur-jag-valde-bransch

hampfuz
2014-05-29, 22:36
Det går bra, men du måste ansöka om att få utöka din verksamhet om det är inom en annan bransch.

Du skulle för övrigt kunna börja sälja dina böcker utan att vara företagare och registrera inkomster som inkomst från hobbyverksamhet, och sedan skaffa enskild firma när omsättningen ökar. Vet inte exakt var gränsen dras, men det är nog iallafall 20-30 000 kr/år man får omsätta på sin hobby.

Blaine
2014-05-29, 22:48
Det går bra, men du måste ansöka om att få utöka din verksamhet om det är inom en annan bransch.

Du skulle för övrigt kunna börja sälja dina böcker utan att vara företagare och registrera inkomster som inkomst från hobbyverksamhet, och sedan skaffa enskild firma när omsättningen ökar. Vet inte exakt var gränsen dras, men det är nog iallafall 20-30 000 kr/år man får omsätta på sin hobby.

Intressant att du nämnde just det, för jag läste precis om hobbyverksamhet. Det känns dock säkrare att gå direkt på eget företag då jag inte vet var gränslandet är mellan hobby och icke.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Jag är fortfarande inte helt hundra på vad F-skatt innebär. Eftersom jag studerar nu och inte har någon annan inkomst än CSN-bidrag (förutom sommarjobb snart), vad ligger F-skattsumman på då och hur ofta? Det kanske är löjliga frågor men jag är verkligen inte kunnig inom detta området.

Langster
2014-05-29, 22:48
Att ge ut en bok själv verkar inte vara så värst besvärligt. Jag har haft en hel del kunder som gjort just detta. Men vill man ha den tryckt kostar det rätt mycket, det är antagligen därför folk helst ger ut böcker på ett förlag som tar den kostnaden.
Nu kan man ju ge ut e-böcker också, men jag vet inte hur lätt det är att få den synlig utan att den ges ut på ett känt förlag. Att sälja den på en egen hemsida lär göra det svårt att nå ut till kunder.
Har man en tryckt bok som man vill sälja i butik verkar det inte särskilt svårt att få butiker att ta in boken faktiskt.

Blaine
2014-05-29, 22:54
Att ge ut en bok själv verkar inte vara så värst besvärligt. Jag har haft en hel del kunder som gjort just detta. Men vill man ha den tryckt kostar det rätt mycket, det är antagligen därför folk helst ger ut böcker på ett förlag som tar den kostnaden.
Nu kan man ju ge ut e-böcker också, men jag vet inte hur lätt det är att få den synlig utan att den ges ut på ett känt förlag. Att sälja den på en egen hemsida lär göra det svårt att nå ut till kunder.
Har man en tryckt bok som man vill sälja i butik verkar det inte särskilt svårt att få butiker att ta in boken faktiskt.

Jag har tittat runt på sidor som hjälper en att skapa produkten och liknande; då ingår en risksumma. Tycker dock det känns osäkert och skulle tippa på att kostnaderna alltid blir högre än man först anat. e-böcker är väl en okej trend men det är inte min grej, jag vill ha något konkret att arbeta med.

Att göra allt själv är ansträngande men jag vet då i stället att allt blir som jag vill. Kostnaden i slutändan är egentligen bara att få böckerna tryckta, men lyckas man sälja dem så kanske man går någorlunda plus i alla fall. Återigen, mitt syfte är inte att tjäna storkovan på detta, bara att ha ett eget företag att leka med.

High1ander
2014-05-29, 22:54
Jag känner inte att jag är tillräckligt insatt i bokbranschen för att kunna relatera till den problematiken. Brukar Bonnier stämma svenska mikroföretag? ^^

Nej, risken är nog jävligt liten.

Men hela grejen är att även om du inte gjort fel, så kan de då stämma (vilket kostar dig massa advokatkostnader, etc. som du inte bara kan gå ifrån med en konkurs).

Jag själv driver eget med F-skatt (filmare och foto, mestadels frilans), och har kapital nog för aktiebolag, men jag känner just nu att aktiebolag inte är något för mig, kanske när man börjar ta sig an större egna projekt och behöver ha andra som jobbar för mig.

hampfuz
2014-05-29, 23:06
Intressant att du nämnde just det, för jag läste precis om hobbyverksamhet. Det känns dock säkrare att gå direkt på eget företag då jag inte vet var gränslandet är mellan hobby och icke.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf


Om du kollar på de utmärkande sakerna i blanketterna där ser du att de stämmer rätt bra in på dig:

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.



Jag är fortfarande inte helt hundra på vad F-skatt innebär. Eftersom jag studerar nu och inte har någon annan inkomst än CSN-bidrag (förutom sommarjobb snart), vad ligger F-skattsumman på då och hur ofta? Det kanske är löjliga frågor men jag är verkligen inte kunnig inom detta området.
Du betalar bara avgifter och skatt på dina skattepliktiga inkomster - så tjänar du inga pengar betalar du inte heller något. I enskilda firmor redovisar man ofta en gång om året. CSN är inte en skattepliktig inkomst.

Langster
2014-05-29, 23:06
Jag har tittat runt på sidor som hjälper en att skapa produkten och liknande; då ingår en risksumma. Tycker dock det känns osäkert och skulle tippa på att kostnaderna alltid blir högre än man först anat. e-böcker är väl en okej trend men det är inte min grej, jag vill ha något konkret att arbeta med.

Att göra allt själv är ansträngande men jag vet då i stället att allt blir som jag vill. Kostnaden i slutändan är egentligen bara att få böckerna tryckta, men lyckas man sälja dem så kanske man går någorlunda plus i alla fall. Återigen, mitt syfte är inte att tjäna storkovan på detta, bara att ha ett eget företag att leka med.

Att göra allt själv är nog oundvikligt om du inte badar i pengar. Det är just tryckningen av boken som jag menar är rätt dyrt. Om någon ska designa boken åt dig blir det förbannat dyrt. Detta förutsätter dock att du kan göra i ordning en bok som är helt klar för ett tryckeri att bara börja trycka, i min erfarenhet är det rätt få som har den kunskapen.
Gör du allt själv så kommer du dock att kunna tjäna rätt bra på att sälja böckerna, om du nu lyckas få dem sålda.

Blaine
2014-05-29, 23:17
Om du kollar på de utmärkande sakerna i blanketterna där ser du att de stämmer rätt bra in på dig:



Du betalar bara avgifter och skatt på dina skattepliktiga inkomster - så tjänar du inga pengar betalar du inte heller något. I enskilda firmor redovisar man ofta en gång om året. CSN är inte en skattepliktig inkomst.

Då är jag med. Så egentligen är det väl lika bra att dra till med en F-skatt för "säkerhets skull", även om hobbybeskrivningen låter trevlig. Kanske även registrera företagsnamnet hos Bolagsverket, men det är inget måste.

Blaine
2014-05-29, 23:21
Att göra allt själv är nog oundvikligt om du inte badar i pengar. Det är just tryckningen av boken som jag menar är rätt dyrt. Om någon ska designa boken åt dig blir det förbannat dyrt. Detta förutsätter dock att du kan göra i ordning en bok som är helt klar för ett tryckeri att bara börja trycka, i min erfarenhet är det rätt få som har den kunskapen.
Gör du allt själv så kommer du dock att kunna tjäna rätt bra på att sälja böckerna, om du nu lyckas få dem sålda.

Jag hade tänkt att lära mig inDesign, och är redan ganska duktig på sådana program, så utformningen av boken ser jag inte som det största problemet. Det enda är att det tar tid, speciellt om boken är lång, men då jag gör allt själv och inte har någon tidsplan så får det ta tid. Egentligen går det lika snabbt, eller till och med snabbare, att göra på detta viset än att hålla på att skicka runt manus till olika förlag i hopp om att kanske bli utgiven, för att sedan inte ens få all vinst och dessutom vara bunden till dem. Trevligt, jo, men det är så ovisst.

Som sagt, det enda svåra är att hitta ett bra tryckeri, innanjobbet kan jag stå ut med. En rekommendation jag fått är http://booksfactory.se/

hampfuz
2014-05-29, 23:23
Notera dock att om du har F-Skatt så blir det en del krångel om du skulle bli anställd på annat företag. Samt att det inte är säkert att man blir beviljad F-skatt, om Skatteverket bedömer att ditt företag är mer en hobby än en näringsverksamhet. Men det är ju bara att testa och se :)

Blaine
2014-05-29, 23:26
Notera dock att om du har F-Skatt så blir det en del krångel om du skulle bli anställd på annat företag. Samt att det inte är säkert att man blir beviljad F-skatt, om Skatteverket bedömer att ditt företag är mer en hobby än en näringsverksamhet. Men det är ju bara att testa och se :)

Då vänder vi på steken. Att börja som hobby kanske är att föredra alltså, för att sedan, om behövligt, uppgradera sig. Har jag samma rätt till företagsnamn då? Kan jag ge ut en bok under företagsnamnet (eller blir det hobbyverksamhetsnamnet) xxx likväl? Jag verkar besatt av detta med namn, men poängen är att jag vill "ge ut mina böcker under ett och samma förlag".

Tack för dina svar för övrigt, du verkar ha bra koll på detta. Ibland önskar man att myndigheter kunde förklara saker och ting för gemene man.

hampfuz
2014-05-29, 23:35
Du får kalla dig vad du vill, så länge du inte använder ett skyddat bolagsnamn eller varumärke. Dock är det inget som hindrar någon annan från att börja använda samma namn som du.

Inga problem, har själv gått igenom processen :)

Blaine
2014-05-29, 23:40
Du får kalla dig vad du vill, så länge du inte använder ett skyddat bolagsnamn eller varumärke. Dock är det inget som hindrar någon annan från att börja använda samma namn som du.

Inga problem, har själv gått igenom processen :)

Vad bra, då kanske mina namnförslag som Ålbert Bånniers Förlag eller Rabbin & Havsgren går vägen, ingen lär använda de namnen!

Langster
2014-05-29, 23:50
Jag hade tänkt att lära mig inDesign, och är redan ganska duktig på sådana program, så utformningen av boken ser jag inte som det största problemet. Det enda är att det tar tid, speciellt om boken är lång, men då jag gör allt själv och inte har någon tidsplan så får det ta tid. Egentligen går det lika snabbt, eller till och med snabbare, att göra på detta viset än att hålla på att skicka runt manus till olika förlag i hopp om att kanske bli utgiven, för att sedan inte ens få all vinst och dessutom vara bunden till dem. Trevligt, jo, men det är så ovisst.

Som sagt, det enda svåra är att hitta ett bra tryckeri, innanjobbet kan jag stå ut med. En rekommendation jag fått är http://booksfactory.se/

Att du tycker att du är duktig på sådana program säger ingenting om hur duktig du är på att göra ett tryckfärdigt dokument. Det är nästan separat från att vara duktig på just InDesign.
För att få boken att se ut som du vill när den är tryckt krävs mer än att det ser bra ut på din skärm.
Man kan även spara en hel del pengar på att vara smart när man designar boken...

Mitt råd är att du går till ett lokalt tryckeri, som har egna tryckpressar lämpade att trycka en bok i (så de inte skickar iväg det någon annanstans utan din vetskap). Be att få se liknande saker de tryckt tidigare. Kolla vad det skulle kosta att trycka din bok. Be om tekniska råd osv.

Blaine
2014-05-29, 23:55
Att du tycker att du är duktig på sådana program säger ingenting om hur duktig du är på att göra ett tryckfärdigt dokument. Det är nästan separat från att vara duktig på just InDesign.
För att få boken att se ut som du vill när den är tryckt krävs mer än att det ser bra ut på din skärm.
Man kan även spara en hel del pengar på att vara smart när man designar boken...

Mitt råd är att du går till ett lokalt tryckeri, som har egna tryckpressar lämpade att trycka en bok i (så de inte skickar iväg det någon annanstans utan din vetskap). Be att få se liknande saker de tryckt tidigare. Kolla vad det skulle kosta att trycka din bok. Be om tekniska råd osv.

Jag är ingen expert men jag ser inte så stora hinder i att göra layouten på datorn till ett gott tryckfärdigt exemplar. Jag testade en gång förut med ett manus i pocketformat i Word (som är skit egentligen) och resultatet blev över förväntan.

Det är egentligen bara att ha kunskap om storlekar och marginaler förutsatt att tryckeriet inte är nollor.

Exempel: http://www.bokprojektet.se/typografi/tips/11-bokens_format.htm

Så följer jag de angivna måtten och marginalerna så antas det väl bara vara för tryckeriet att pumpa ut exemplaren sedan. Eller har jag missat något avancerat?

Vitkål
2014-05-29, 23:56
Vitkål: Nej, jag har inte publicerat något tidigare. Antar att du såg någon sorts fara i det att gå från det ena till det andra.

Nej, men för egen del så var det skönt att få ett kvitto på att jag kan skriva dugligt. Blev förvisso fast hos förlaget men det var först då jag blev antagen som jag började producera bra texter.

Blaine
2014-05-30, 00:02
Nej, men för egen del så var det skönt att få ett kvitto på att jag kan skriva dugligt. Blev förvisso fast hos förlaget men det var först då jag blev antagen som jag började producera bra texter.

Det förstås. Min framtidsplan är inte att vara författare dock. Jag vet vad jag är kapabel till och det hoppas jag räcker för att locka åtminstone en liten krets. Måste börja någonstans; snöflingan blir till en lavin.

Att vara publicerad hos ett förlag är inte hela världen dessutom, det finns många intetsägande verk där ute med förlag i ryggen. Att ha ett gott kontaktnätverk skadar inte heller. Eller att vara kändis.

Langster
2014-05-30, 00:09
Jag är ingen expert men jag ser inte så stora hinder i att göra layouten på datorn till ett gott tryckfärdigt exemplar. Jag testade en gång förut med ett manus i pocketformat i Word (som är skit egentligen) och resultatet blev över förväntan.

Det är egentligen bara att ha kunskap om storlekar och marginaler förutsatt att tryckeriet inte är nollor.

Exempel: http://www.bokprojektet.se/typografi/tips/11-bokens_format.htm

Så följer jag de angivna måtten och marginalerna så antas det väl bara vara för tryckeriet att pumpa ut exemplaren sedan. Eller har jag missat något avancerat?
Du nämnde att du ville ha illustrationer, då blir det mer avancerat. Ska du bara ha svart text i boken så är det inte svårt, nej. Då duger Word egentligen rätt bra. Bara att se till att marginalerna blir rätt, som du skriver.

Jag förutsatte att du tänkte ha bilder/illustrationer och kanske färgsidor i boken. Speciellt med tanke på att du ville att boken skulle se ut precis som du ville.

Om du nu ska ha bilder m.m. så flaggar jag för att booksfactory.se inte trycker offsettryck utan bara olika typer av "digitaltryck" vilket jag själv inte skulle välja för det ändamålet.

Blaine
2014-05-30, 00:19
Du nämnde att du ville ha illustrationer, då blir det mer avancerat. Ska du bara ha svart text i boken så är det inte svårt, nej. Då duger Word egentligen rätt bra. Bara att se till att marginalerna blir rätt, som du skriver.

Jag förutsatte att du tänkte ha bilder/illustrationer och kanske färgsidor i boken. Speciellt med tanke på att du ville att boken skulle se ut precis som du ville.

Om du nu ska ha bilder m.m. så flaggar jag för att booksfactory.se inte trycker offsettryck utan bara olika typer av "digitaltryck" vilket jag själv inte skulle välja för det ändamålet.

Ah, okej, då förstår jag vad du menar. Hade inte tänkt att göra böcker med rika illustrationer i stora antal direkt, utan kanske endast på omslaget och möjligtvis någon enstaka till.

Jag har dock en vision om att även designa barnlitteratur, vilket kan bli svårare då bilder i regel är ett måste. Jag tror att det löser sig med tiden om jag börjar på det enkla spåret med text rakt av, för att sedan förstå mig på mer hur allt fungerar.

Akerhage
2014-05-30, 05:14
Om du startar ett bokförlag kan du ju höra av dig, jag har skrivit en egen fantasybok / barn/ungdomsbok, hade varit skoj göra något med den, än att bara ha den på datorn oläst av andra. : )

Blaine
2014-05-30, 12:36
Om du startar ett bokförlag kan du ju höra av dig, jag har skrivit en egen fantasybok / barn/ungdomsbok, hade varit skoj göra något med den, än att bara ha den på datorn oläst av andra. : )

Vi är nog många som har verk liggande i byrålådan.

Det lär ta ett tag innan min idé är verkställd, men om du har tålamod så vet man aldrig vad framtiden utvisar!