handdator

Visa fullständig version : Behöver råd av whiskyentusiaster


filmjölk
2014-05-29, 20:44
Jag dricker inte denna vämjeliga dryck själv men skall köpa i present. Den får kosta 2000 som absolut max, och han gillar både "rökig" (Vilket är ett kodord för extra äcklig), och vad nu motsatsen är. "Icke-rökig" kanske?

Har ni några bra tips?

xodd
2014-05-29, 20:48
Frågar du mig blir det Yamazaki 18 årig. Ligger på runt 1600 på bolaget. Beställningsvara.
Inte det minsta rökig, men smaken är om du frågar mig oslagbar.

Olegh
2014-05-29, 20:49
Sjukt omanligt att inte gilla whisky.


ps. Jag håller med dig. ds.

Megameep
2014-05-29, 20:55
Har inte druckit whisky i den prisklassen. Men kan rekommendera Lagavulin. Kan man köpa flera flaskor! :)

MS1
2014-05-29, 21:15
Glengoyne 21 årig = Mumma *drool*

Ligger på ca 900 riksdaler och är väldigt smakrik men inte rökig.

Alfers
2014-05-29, 21:22
Frågar du mig blir det Yamazaki 18 årig. Ligger på runt 1600 på bolaget. Beställningsvara.
Inte det minsta rökig, men smaken är om du frågar mig oslagbar.

Jag är inte mycket för rökig. Har druckit 12åriga och den är riktigt jäkla fin.
Jag hade kört på den, roligt att ge bort en lite udda också.
Blev faktiskt sugen på en äldre själv nu.

Jawi
2014-05-29, 21:29
En flaska 18 årig Dalmore är aldrig fel. Inte speciellt rökig men väldig trevlig smak.

G_lund
2014-05-29, 21:39
Jag gillar artonårig Caol Ila.

http://www.masterofmalt.com/whiskies/caol-ila-18-year-old-whisky/

Har bara varit på en enda whiskyprovning, detta var enda sorten som jag verkligen gillade då.

LoveMachine
2014-05-29, 22:23
En snabb googling visar att det inte är helt omöjligt att hitta en flaska Port Ellen 1983 för 2000 kr, hade du kunnat lägga närmare 3000 kr så hade det varit klappat och klart. Den slutade produceras, tror det var 1983, och har därför blivit något exklusiv med åren. Jag har testa en av deras whiskys och en var mycket god. Det är en Islay och har en del rökighet men ingen rökbomb i stil med Lagavulin eller Laphroaig.

Om du vill ha en Japan så skulle jag nog rekommendera någon av de äldre från Nikka, t.ex. Taketsuru. Yamazaki har jag aldrig riktigt fallit för.

I Skottland så gillar jag Aberlour Sherry Cask och a'Bunadh riktigt mycket. Oftast lite fruktigare och lite mer Sherrytoner. För övrigt väldigt bra nybörjarwhisky då den är lite sötare och lenare mot munnen. Men som har kvaliteter som alla kan uppskatta.

Caol Ila är min favorit bland de rökigare whishkysorterena, särskilt 18 YO Distillers Edition, då den har en tydlig rökighet utan att vara enkelspårig eller hårdhänt. Något som jag tycker att både Lagavulin eller Laphroaig tar till överdrift. Det blir mer en gimmick är ett försök att smaka bra.

Highland Park är en whisky som sällan blir fel. Den är i sin grundtappning mycket bra och åldras med värdighet. Deras 21-åriga har jag hört mycket gott om även om jag aldrig dristat mig att köpa någon äldre än 18-åringen. Den är väldigt balanserad med viss rökighet och lite tropisk frukt. Ett säkert kort i mina ögon som är solid och välgjord men kanske saknar lite personlighet. Highland Park har också några flaskor med inspiration av nordisk mytologi, Freya, Loke och så vidare som det ryktas är bra. Freya kommer i en snygg träförpackning.

En som jag inte testat men blev sugen på är Glenlivet Single Cask Sherry Butt 18 Years. Glenlivet, framför allt Nadurra, har jag alltid upplevt som lite örtig men stram i sin smak med på Sherry fat så kan den nog få ett intressant fruktigt inslag.

Ska jag avsluta med något så blir det nog Glen Garioch som jag van på en whiskyprovning. Första intrycket var varma päron och mandelmassa för att sedan smyga på med lite calvados och rök. Väldigt god och i sitt vanliga utförande synnerligen prisvärd. Deras 23-åring eller Brandy Cask är säkert mycket bra drycker i den prisklass vi talar om.

Nu ska jag ta mig en Glen Garioch ty min strupe blev torr av att skriva.

_slipknot1_
2014-05-29, 22:44
Ardbegs sortiment är en av mina favoriter. De tillhör de rörigare sorterna. Vill du ha en rökig så välj från ett bryggeri på Islay.

Le mobil

High1ander
2014-05-29, 22:45
Jag hoppar in här i tråden och kapar lite, för tänkte faktiskt starta en liknande (satt o kolla systemets hemsida för bara 30 min sen).

Men jag behöver "exakt" 30-årig whiskey, som får kosta runt 1000-4000. Om det finns "billiga" dvs 1000-2000kr på den åldern som fortfarande är bra så vore det gött.

Magnus Larsson
2014-05-29, 22:50
Talisker är en riktigt rökig malt men du får den för en bit under tusenlappen. Utrotar förkylningar bra (i alla fall symptomen). Annars är Hi Park given i portfolion

LoveMachine
2014-05-29, 22:53
Om den ska vara lagrad på fat i 30 år så har jag inte mycket på rak arm. Men du får en Highland Park 30 YO för strax under 4000 kr. Annars så får du en 1983 års Port Ellen för den summan, dock inte fatlagrad i 30 år. Är det en födelsedag som det handlar så skulle den vara gjord samtidigt som födelsedagsbarnet.

High1ander
2014-05-29, 23:06
Om den ska vara lagrad på fat i 30 år så har jag inte mycket på rak arm. Men du får en Highland Park 30 YO för strax under 4000 kr. Annars så får du en 1983 års Port Ellen för den summan, dock inte fatlagrad i 30 år. Är det en födelsedag som det handlar så skulle den vara gjord samtidigt som födelsedagsbarnet.

Jupp, om vi säger såhär, om det finns bättre 15 åriga så tänker jag nästan skaffa 2 sådana (för 1000kr styck), eller gå ihop med någon kompis om det är närmre 4000 för 30-åriga.

Måste inte vara lagrad på fat heller.

Tack för hjälpen :)

MS1
2014-05-30, 00:38
Jag hoppar in här i tråden och kapar lite, för tänkte faktiskt starta en liknande (satt o kolla systemets hemsida för bara 30 min sen).

Men jag behöver "exakt" 30-årig whiskey, som får kosta runt 1000-4000. Om det finns "billiga" dvs 1000-2000kr på den åldern som fortfarande är bra så vore det gött.

Benromach 30 Years är ganska populär.
Eller
Glencadam 30 (edit) 32 år nu

http://www.masterofmalt.com/whiskies/glencadam/glencadam-30-years-old-1982-cask-730-limited-edition-whisky/

filmjölk
2014-05-30, 05:17
Tackar för tipsen gott folk!

Linnet
2014-05-30, 06:10
Importera en bruichladdich octomore (världens rökigaste whisky) går på ca 1300 riksdaler.