handdator

Visa fullständig version : Pre-exhaust


Aliaas
2014-05-29, 13:29
Tja, har ett tag nu kört några set cablecross högreppade innan mina tunga pressar. Tycker själv att det är riktigt gött för att få bra kontakt med muskeln. Någon mer som utför detta eller liknande för andra muwkelgrupper? Ellar va tycker ni om konceptet overall? :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

lillmesen
2014-05-29, 13:34
Tja, har ett tag nu kört några set cablecross högreppade innan mina tunga pressar. Tycker själv att det är riktigt gött för att få bra kontakt med muskeln. Någon mer som utför detta eller liknande för andra muwkelgrupper? Ellar va tycker ni om konceptet overall? :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Dåligt för man kan inte använda så tung vikt som man önskar i basövningen

tex köra massa benspark innan böj... förkastligt

Aliaas
2014-05-29, 13:39
Dåligt för man kan inte använda så tung vikt som man önskar i basövningen

tex köra massa benspark innan böj... förkastligt

Hmm jo men själva muskeltraumat/stimulansen borde väll hypotetiskt sätt vara likvärdig gällande hypertrofi? eller? (:

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

lillmesen
2014-05-29, 13:48
Hmm jo men själva muskeltraumat/stimulansen borde väll hypotetiskt sätt vara likvärdig gällande hypertrofi? eller? (:

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Det beror ju på några hundra olika faktorer

jag kan dock se några skäl till varför man vill förutrötta en muskel, säg benspark. Du kommer då ha längre vikt i böjen = mindre risk för skador på diverse ställen. Dito för bänkpress etc.

Aliaas
2014-05-29, 13:55
Det beror ju på några hundra olika faktorer

jag kan dock se några skäl till varför man vill förutrötta en muskel, säg benspark. Du kommer då ha längre vikt i böjen = mindre risk för skador på diverse ställen. Dito för bänkpress etc.

Jo lite så jag tänkt när jag gjort detta.
Å andra sidan kom jag att tänka på i detta nu att om man utför övningen efter uttröttande med lägre vikt får ju inte de andra medverkande musklerna samma stimulans. Exempelvis triceps i bänk

Dock kan det ju det kanske bidra till bättre bröst involvering

Fan svårt dehär.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

lillmesen
2014-05-29, 14:01
Jo lite så jag tänkt när jag gjort detta.
Å andra sidan kom jag att tänka på i detta nu att om man utför övningen efter uttröttande med lägre vikt får ju inte de andra medverkande musklerna samma stimulans. Exempelvis triceps i bänk

Dock kan det ju det kanske bidra till bättre bröst involvering

Fan svårt dehär.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Man får hitta " sin stil" helt enkelt, att köra bänkpress med "korrekt" teknik samt med paus kan nog göra stor skillnad jämfört med att bara ligga ner platt på ryggen och studsa stången på bröstet

Aliaas
2014-05-29, 14:09
Man får hitta " sin stil" helt enkelt, att köra bänkpress med "korrekt" teknik samt med paus kan nog göra stor skillnad jämfört med att bara ligga ner platt på ryggen och studsa stången på bröstet

Jo precis, Branch Warren kontra Ben Pakulski är ju bra exempel ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

bigbellybob
2014-05-29, 14:33
Förändrar du inte utförandet i form av vinkel etc, kommer brösten vara den begränsade länken. Det vill säga dina triceps och axlar kommer få långt ifrån samma mängd stryk jämfört med om du hade kört bänk utan pre-exhaustion.

Alltidxx
2014-05-29, 16:09
Pre-exhaust är en jättebra teknik för att bygga muskelmassa. Man värmer ordentligt och pressar sig sen till max på vikter som är lägre men når ändå full aktivering av alla muskelfibrer.

pezrulezhaakon
2014-05-29, 17:35
Träningsprincipen kan vara en fin krydda i ett upplägg. De som dissar det har nog aldrig förstått funktionen.

King Grub
2014-05-29, 21:14
The purpose of this study was to investigate the effect of pre-exhaustion exercise on lower-extremity muscle activation during a leg press exercise. Pre-exhaustion exercise, a technique frequently used by weight trainers, involves combining a single-joint exercise immediately followed by a related multijoint exercise (e.g., a knee extension exercise followed by a leg press exercise). Seventeen healthy male subjects performed 1 set of a leg press exercise with and without pre-exhaustion exercise, which consisted of 1 set of a knee extension exercise. Both exercises were performed at a load of 10 repetitions maximum (10 RM). Electromyography (EMG) was recorded from the rectus femoris, vastus lateralis, and gluteus maximus muscles simultaneously during the leg press exercise. The number of repetitions of the leg press exercise performed by subjects with and without pre-exhaustion exercise was also documented. The activation of the rectus femoris and the vastus lateralis muscles during the leg press exercise was significantly less when subjects were pre-exhausted (p < 0.05). No significant EMG change was observed for the gluteus maximus muscle. When in a pre-exhausted state, subjects performed significantly (p < 0.001) less repetitions of the leg press exercise. Our findings do not support the popular belief of weight trainers that performing pre-exhaustion exercise is more effective in order to enhance muscle activity compared with regular weight training. Conversely, pre-exhaustion exercise may have disadvantageous effects on performance, such as decreased muscle activity and reduction in strength, during multijoint exercise.

J Strength Cond Res. 2003 May;17(2):411-6. Effect of pre-exhaustion exercise on lower-extremity muscle activation during a leg press exercise.

Alltidxx
2014-05-29, 22:21
Om de aktiverat sina ben sämre har de uppenbarligen inte tryckt på tillräckligt.

King Grub
2014-05-29, 22:26
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2009/10000/Neuromuscular_Activity_During_Bench_Press_Exercise .3.aspx

pezrulezhaakon
2014-05-29, 22:31
Den där studien ger jag inte mycket för, eftersom studien inte säger något om effekter av olik medveten kroppskontroll.