handdator

Visa fullständig version : Träna serratus i bröstpressmaskin?


Badaboom
2014-05-29, 11:42
Har p.g.a. axelbesvär på rekommendation att träna bl.a. serratus anterior. Övningen jag fick rekommenderad var den där man ligger på bänk och med hantel pressar med serratus med en sida gången.

Tycker dock inte denna känns riktigt bra, mina besvär känns värre under övningen. Däremot känns det ganska stabilt och bra och får bra kontakt när jag kör i bröstpressmaskin med smalt grepp.

Är denna övning "okej" eller är den fria rörelsebanan man får med hantlar ett krav?

Sheogorath
2014-05-29, 11:44
Vad är det för besvär du rehabiliterar?

Badaboom
2014-05-29, 11:58
Har ett knäppande inne i axeln (ungefär som om någonting skaver emot och hoppar till i bakre delen av axeln) som kommer när jag drar överarmen bakåt i pressövningar, märks av främst i hantelpressen och lutande pressar.

Fick rekommenderat av en naprapat att stärka serratus, köra innåt- och utåtrotationer och tänja infraspinatus. Inte märkt av någon förbättring än trots att det gått ett tag men har ingen kontakt med den naprapaten längre och inte råd att gå till en ny, så får testa ett tag till och se om det hjälper.

Sheogorath
2014-05-29, 12:07
Har ett knäppande inne i axeln (ungefär som om någonting skaver emot och hoppar till i bakre delen av axeln) som kommer när jag drar överarmen bakåt i pressövningar, märks av främst i hantelpressen och lutande pressar.

Fick rekommenderat av en naprapat att stärka serratus, köra innåt- och utåtrotationer och tänja infraspinatus. Inte märkt av någon förbättring än trots att det gått ett tag men har ingen kontakt med den naprapaten längre och inte råd att gå till en ny, så får testa ett tag till och se om det hjälper.

Då har väl naprapatens hypotes förmodligen varit att knäppandet beror på instabilitet i axelleden. Jag kan inte svara för varför han tänker att en protraktionsrörelse ska hjälpa och därmed kan jag inte säga bu eller bä gällande övningen i bröstpressmaskinen kontra hantel. Men gör något ont är det sällan en god idé att göra i dessa sammanhang.

Badaboom
2014-05-29, 12:28
Då har väl naprapatens hypotes förmodligen varit att knäppandet beror på instabilitet i axelleden. Jag kan inte svara för varför han tänker att en protraktionsrörelse ska hjälpa och därmed kan jag inte säga bu eller bä gällande övningen i bröstpressmaskinen kontra hantel. Men gör något ont är det sällan en god idé att göra i dessa sammanhang.


Om vi säger att en person inte har några uttalade axelbesvär utan bara vill öka stabiliteten i axlarna generellt som prehab, vilka övningar hade du rekommenderat?

Sheogorath
2014-05-29, 12:38
Om vi säger att en person inte har några uttalade axelbesvär utan bara vill öka stabiliteten i axlarna generellt som prehab, vilka övningar hade du rekommenderat?

Nummer ett är att välja vikter i alla övningar som tillåter att du faktiskt kan hålla stabiliteten. Och välja övningar där du kan hålla koll på det. Det är lite som med att korrigera en dålig hållning: inga övningar i världen hjälper om du inte aktivt jobbar med hållningen i varje given situationen.

Den vanligaste typen av instabilitet är den ventrala och antar vi att vi snackar ventral instabilitet blir nummer två på listan att skaffa sig en bra subscapularisfunktion. Så kontroll på och styrka/rörlighet/uthållighet i inåtrotationer i olika vinklar kan vara till hjälp.

Har man en störd humeroscapulär rytm kan övningar för serratus, rhomber och traps också användas som komplement.

Badaboom
2014-05-29, 12:43
Kanoners, tack för svaret :)