handdator

Visa fullständig version : Otroligt trött i vaderna vid löpning


mikeni
2014-05-28, 17:35
Hej,

Jag är 21 år nu. I tonåren var jag en lovande löpare som sprang mycket. La dock det åt sidan för fotbollen och har bara löpt sporadiskt under den tiden. När jag tog uppehåll från fotbollen förra året för att springa mer gick den inte bra alls. När jag sprang fick jag kramp/trötthet på en gång i vaderna. Väldigt överraskande då jag är mycket aktiv och tränar vaderna på gymmet en gång i veckan i alla fall. Trodde det skulle gå över till i år men det är samma sak. Kör i ett par mycket väldämpande adidas adistar boost-skor och jag blir trött såväl på löparbana men framförallt på asfalt. Fört var jag en fenomenal långlöpare som aldrig tröttnade men nu kan vaderna ge upp efter några hundra meter eller några kilometer. Nån aning vad som är fel och åtgärder för detta?

Tack på förhand

mikeni
2014-05-28, 21:15
Det gör även ont som en träningsvärk efter och dagen efter.

Men det gör inte ont att spela fotboll :/

kalle1321
2014-05-29, 03:16
Försvinner smärtan direkt när du slutar, och kommer tillbaka så fort du springer?

mikeni
2014-05-29, 07:24
Nej den är kvar och är kvar i flera dagar efter. Känns precis som träningsvärk men är knappast det.

L-Sami
2014-05-29, 08:29
Det kan vara högt tryck i så kallade "kompartments" där vadmuskeln finns. Det blir trångt i det utrymme och det kan ge krampkänslor, smärtor och trötthet. Det kan vara värt att kolla upp hos en fysioterapeut/sjukgymnast om du behöver jobba med rörligheten i fot-, knä-, eller höftleden eller har muskulatur som behöver mjukas upp.

mikeni
2014-05-30, 12:13
Det kan vara högt tryck i så kallade "kompartments" där vadmuskeln finns. Det blir trångt i det utrymme och det kan ge krampkänslor, smärtor och trötthet. Det kan vara värt att kolla upp hos en fysioterapeut/sjukgymnast om du behöver jobba med rörligheten i fot-, knä-, eller höftleden eller har muskulatur som behöver mjukas upp.

Okej tack. Ska söka upp en sådan. Har googlat lite om kompartments. Symptomen stämmer ganska bra in på det jag har läst. Det enda som gör mig lite förvånad över att det är komparments är att jag förmodligen kanditerar till kolozzeums minsta vader och tycker då inte att de blivit nämnvärt större under tiden jag tränat vader.

Sheogorath
2014-05-30, 17:32
Okej tack. Ska söka upp en sådan. Har googlat lite om kompartments. Symptomen stämmer ganska bra in på det jag har läst. Det enda som gör mig lite förvånad över att det är komparments är att jag förmodligen kanditerar till kolozzeums minsta vader och tycker då inte att de blivit nämnvärt större under tiden jag tränat vader.

De kanske är små och växer inte med träning just för att muskelfascian är för tajt. :)

mikeni
2014-06-01, 12:07
De kanske är små och växer inte med träning just för att muskelfascian är för tajt. :)

Ja, det var ju ett intressant sätt att se på saken.

Donkey Kong
2014-06-01, 13:16
Prova att börja med magnesiumtabletter för att utesluta magnesiumbrist.