handdator

Visa fullständig version : Efter viktnedgången


Snömannen
2014-05-27, 22:19
Nu är 4 månaders biggest losertävling snart slut. Har gått ner från 95 kg till 77 kg på 18 veckor och nu är det dags att börja lyfta vikter igen. Har köpt rack, stång, bänk och vikter och kommer att träna SS hemma i garaget. Planen är primärt styrkeökning, men vill förstås hålla nere fettprocenten och hålla mig någorlunda rippad. Har kört warrior diet (fasta 20/4), ca 1000kcal underskott. Skulle gärna vilja fortsätta med samma diet (på ett litet överskott), men oroar mig för att den långa fastan inte funkar så bra med tung träning. Dricker bcaa under fastan, i samband med träning. Ska jag prova eller är det dömt att misslyckas? Ett alternativ jag överväger annars är leangains. Vettiga tips mottages tacksamt..

Ps. Ni behöver inte påpeka hur korkad jag är som skippade lyftandet och förlorade massa muskelvikt. Jag vet. Men jag prioriterade viktnedgång med målet att kunna "starta om med ett oskrivet blad".

Löpsko
2014-05-27, 22:33
Kika in leangains.com om du gillar fasta. Finns mycket matnyttig information där.

Bryggan
2014-05-27, 22:36
För det första vill jag gratulera dig till viktnedgången, träning eller inte. Vidare förstår jag inte riktigt vad det är du frågar? Om frågan står mellan att träna eller inte träna så är svaret; självklart ska du träna! Sedan om träningen inte sker under optimala betingelser har underordnad betydelse!
Ett litet överskott i energi + träning = win!

Det är säkert många som inte håller med mig nu men när Jag tränar tungt så blir jag mer hungrig än om jag bara fastar. Kroppen liksom kräver mer energi än normalt. Jag vet inte varför jag skrev det men jag vill bara att det kan bli svårare att kontrollera energiintaget i kombination med träning.

*Go Warrior*

0rre
2014-05-28, 06:32
Hej,

Prova och se hur det går/känns.

Snömannen
2014-05-28, 10:21
För det första vill jag gratulera dig till viktnedgången, träning eller inte. Vidare förstår jag inte riktigt vad det är du frågar? Om frågan står mellan att träna eller inte träna så är svaret; självklart ska du träna! Sedan om träningen inte sker under optimala betingelser har underordnad betydelse!
Ett litet överskott i energi + träning = win!

Det är säkert många som inte håller med mig nu men när Jag tränar tungt så blir jag mer hungrig än om jag bara fastar. Kroppen liksom kräver mer energi än normalt. Jag vet inte varför jag skrev det men jag vill bara att det kan bli svårare att kontrollera energiintaget i kombination med träning.

*Go Warrior*

Självklart ska jag återgå till att träna. Har just investerat 15000 på stång, vikter och powercage. Frågan är hur optimalt det är med periodisk fasta i samband med tung träning. Målet är som sagt en lean uppgång. Gillar tänket med warrior diet att ge kroppen vad den behöver, när den behöver det. Finns dock inte mycket vetenskapligt kring just denna diet. Däremot finns mycket skrivet om leangains ochperiodisk fasta generellt. Så jag efterlyser erfarenhet kring just warrior diet i samband med någon form av 5×5-träning.

Snömannen
2014-05-28, 10:28
För info;
Upplägget som jag tänker mig är följande;

Träning tre dagar per vecka. Starting strength.
Lågintensiv cardio (stavgång) två till tre dagar per vecka.
All träning sker under fasteperiod.
Äta enl warrior diet med ett litet överskott, ca 200 kcal.
Tillskott i form av bcaa, omega-3, kreatin och vitaminer.

Kommentera gärna om det ser galet ut.