handdator

Visa fullständig version : Hur många procent av 1RM vid helkroppsupplägg?


Badaboom
2014-05-27, 20:37
Om man kör ett styrkeinriktat helkroppsupplägg tre dagar i veckan, t.ex. SL5x5, hur många procent av 1RM bör man ska köra på? Eller rättare sagt, hur nära fail bör man gå? Fail i sista setet? Positiv fail? spara 1-2 reps i alla set?

Hur tungt kör ni?

Gnistan
2014-05-27, 21:04
Om man kör ett styrkeinriktat helkroppsupplägg tre dagar i veckan, t.ex. SL5x5, hur många procent av 1RM bör man ska köra på? Eller rättare sagt, hur nära fail bör man gå? Fail i sista setet? Positiv fail? spara 1-2 reps i alla set?

Hur tungt kör ni?

Jag kan svara för mig bara.
Kör väl ca 75-80% om jag kör 5:or.
Men det beror lite på att jag kör rätt lätt och vill vara rädd om axlar.
Skulle kunna köra på 90% annars.
Men du känner ju annars hur högt du kan gå och samtidigt kunna köra 5x5
MVH
Gnistan

lillmesen
2014-05-27, 21:14
ca 70-80% om jag vill klara 5reps i alla set på samma vikt. 5x5 alltså. Hur många reps jag sparar beror på var i progressionsstegen jag är. försöker att undvika fail i fler än ett set iaf.

Jeml
2014-05-27, 21:16
5x5 på 90% av 1RM haha är du skön eller gnistan... :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

CalleP
2014-05-27, 22:13
Kör ett snortungt pass på 3-6 reps. Sedan två lättare 8-12.

Antar det är då ett på 80-90% och två på 60-70%. Ligger rätt nära fail i varje övning 1-2 reps ifrån. Ibland failar men tänker inte så mycket på det utan försöker fokusera på att träna hårt och bli starkare från vecka till vecka.

PureWhey
2014-05-27, 22:37
5x5 på 90% = ingen biggie. Eller? :D

Gnistan
2014-05-28, 07:33
5x5 på 90% av 1RM haha är du skön eller gnistan... :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ja ok.
Tveksamt om jag klarar 5x5 på 90% men några 5:or kanske?
Särskillt inte nu då axlarna inte är på topp
Jag är rätt stark när det gäller många reps och sett och har altid kunnat köra rätt nära maxvikter då jag är i byggfas (men var mer repsstark som yngre visserligen). Å andra sidan ligger min topp för 1 Repp då lite lägre så de 90% blir kanske inte riktigt det. Motsvarar kanske mer ca 85%?
Jag måste köra en mellanperiod och sedan en toppningsperiod med 3-2 reppare för att bli riktigt toppstark och när jag är det så gör jag inga 5x5 på 90%. Då stämmer mina reps mer med mitt max så att om jag gör en 2:a på en vikt så vet jag att jag gör ca 5 kg mer på topp.
Motsatt är jag dålig på att köra tungt med få reps och sett under för lång tid. Funkar inte för mig då jag bara blir sliten och kan sjunka i prestation.
Jag brukar oftast ligga på kanske 70-75% om jag kör någara 8:or och i bland 80% om jag kör 6:or

Det finns ju har jag för mig en tabell för att räkna ut ungefärligt reps i procent av 1RM. Den stammer docck inte riktigt på mig då jag som sagt är repsstark rätt nära maxvikt då jag kör byggprogram.
Alla är vi olika och man får känna sig fram vad som funkar .

Gnistan
2014-05-28, 07:50
Ja ok.
Tveksamt om jag klarar 5x5 på 90% men några 5:or kanske?
Särskillt inte nu då axlarna inte är på topp
Jag är rätt stark när det gäller många reps och sett och har altid kunnat köra rätt nära maxvikter då jag är i byggfas (men var mer repsstark som yngre visserligen). Å andra sidan ligger min topp för 1 Repp då lite lägre så de 90% blir kanske inte riktigt det. Motsvarar kanske mer ca 85%?
Jag måste köra en mellanperiod och sedan en toppningsperiod med 3-2 reppare för att bli riktigt toppstark och när jag är det så gör jag inga 5x5 på 90%. Då stämmer mina reps mer med mitt max så att om jag gör en 2:a på en vikt så vet jag att jag gör ca 5 kg mer på topp.
Motsatt är jag dålig på att köra tungt med få reps och sett under för lång tid. Funkar inte för mig då jag bara blir sliten och kan sjunka i prestation.
Jag brukar oftast ligga på kanske 70-75% om jag kör någara 8:or och i bland 80% om jag kör 6:or

Det finns ju har jag för mig en tabell för att räkna ut ungefärligt reps i procent av 1RM. Den stammer docck inte riktigt på mig då jag som sagt är repsstark rätt nära maxvikt då jag kör byggprogram.
Alla är vi olika och man får känna sig fram vad som funkar .

Kör sällan någon toppning nu då jag har problemen med axlar men gjorde 110 rätt lätt för en tid sedan.
och då kör jag nu på max 80 kg oftast och 6:or på det.
Det blir ca 70% Men jag har testat lätta 6:or på 90 och 95kg uppe på dryga 85% av de 110 kilona. Men å andra sidan vet jag att jag har mer att ge på toppvikt om jag skulle ta i så axlarna glöder, vilket jag inte gör.

AngoraIHS
2014-05-28, 15:53
Skulle tro att dina maxlyft är mindre än vad dina muskler egentligen klarar av om du kan reppa femmor på 90%.

Gnistan
2014-05-28, 17:39
Skulle tro att dina maxlyft är mindre än vad dina muskler egentligen klarar av om du kan reppa femmor på 90%.

Så kan det vara ja. Kan stämma då jag vid de toppningar jag gjort varit lite återhållsam på grund av räddsla för axelproblem. Procenttalen och reps, set på vikter som kördes då jag var yngre var nog mer riktiga. Fast även då var jag mycket repstark. Undviker dessutom att köra allt för mycket fåreppare med tyngre vikter så man är väl inte direkt viktvan vid de tyngre och få maxningar jag gjort.
I dag kan jag tala om att bänkandet gick riktigt trögt, ledsnade och drog hem utan att ha kört färdigt komplement.

z_bumbi
2014-05-28, 17:55
Om man kör ett styrkeinriktat helkroppsupplägg tre dagar i veckan, t.ex. SL5x5, hur många procent av 1RM bör man ska köra på? Eller rättare sagt, hur nära fail bör man gå? Fail i sista setet? Positiv fail? spara 1-2 reps i alla set?

Hur tungt kör ni?

Max 5x5 på samma vikt är ungefär 8rm vilket är ungefär är 80% av 1rm.
Max 3x5 på samma vikt är högre men inte i närheten av 90% av 1rm.
Så du kan enkelt räkna ut vad du ungefär ligger på när du kör SL5x5 då programmet säger hur du ska höja och vad du ska köra på och när.