handdator

Visa fullständig version : Japan va ska man inte missa?


Aliaas
2014-05-27, 16:30
Tja, ska resa till Japan nu i sommar och kommer spendera några dagar i Tokyo för att sedan ta tåget ner till Kyoto och stanna där tills hemfärd.

Ja undrar nu om det är nån som har nått bra tips om vad man inte ska missa, eller nått förslag på vad man kan göra/äta/se/uppleva? :)

The_RobRoy
2014-05-27, 16:37
Gjorde den resan i höstas, återkommer :)

Torwald
2014-05-27, 19:39
Också lite nyfiken, då jag också ska till Japan i sommar. Planerar dock att hålla mig i Tokyo större delen av min resa, och skippar Kyoto. Kanske en dagsutflykt och fotar lite tempel, om ingen säger att man bara inte fååår missa.

Snobbe
2014-05-27, 20:01
Ni som varit där hur länge åker ni? Menar känns väl lite ovärt o bara va där 1-2 veckor pga flygresan?

Kabuto
2014-05-27, 20:11
Jag var där i 19 dagar för några år sen, men jag hängde nästan bara i Osaka, var en kort sväng förbi Kyoto också. Det enda speciella jag såg var Osaka Castle och något tempelgrej i Kyoto. Oj förresten var jag och besökte Kaiyukan Osaka Aquarium, det var riktigt fint och spännande.

Nordenator
2014-05-27, 21:02
Jag vet inte riktigt om jag hade spenderat så jättemånga dagar i Kyoto. Visst är det fint där, men jag hade vigt fler dagar åt Osaka och Tokyo. Kyoto var man rätt klar i efter 1-2 dagar, medan 4 dagar i Tokyo inte ens räckte för att skrapa på ytan. Att åka mellan städer är hur lätt som helst i Japan både med regionaltåg och shinkansen (snabbtåg). Det finns "tågluffarpass" för Japan som fungerade rätt bra (om man bortser ifrån att det var sjukt lång kö för att få tag på dem då de höll på att bygga om flygplatsen Narita).

Kyoto är lite som att åka till Rom. Visst är staden relativt stor, men man går en lång runda en dag så har man gjort det mesta turistiga. Tokyo och Osaka var mer imponerande tycker jag. Yokohama tog vi bara som en dagstur. Vi åkte bara upp i vad som då var Japans högsta byggnad. Det var rätt fett då man kunde se från Yokohama (som är enormt) till Tokyo (som är enormare). Nu finns däremot Japans högsta byggnad i Tokyo så att åka till Yokohama av det skälet är väl lite onödigt.

Då det är så lätt att åka mellan städer i Japan är det inga problem att vara någon dag här och var. Nu testade vi bara Tokyo, Osaka och Kyoto, men jag är lite sugen på en till resa någon gång snart och se mer (samt spendera mer tid i Tokyo). Det som är så sjukt är att man lätt kan spendera en heldag en av Tokyos "wards". Mt. Fuji hade jag nog också velat att bestiga, men de har inte öppet året runt vilket man får ha i åtanke.

Nordenator
2014-05-27, 21:21
Rent generellt upplevde jag att det roligaste med Japan var inte de enskilda ställena man besökte utan mer själva upplevelsen med att vara där. Jag tror på något vänster att det är svårt att misslyckas. Allt från att handla mat till att försöka köpa skor blir ett äventyr. Vi skulle bara besöka Kirin-bryggeriet och hoppade av någonstans där engelska hade upphört både i skriftformat och i tal. Det gör det hela lite mer spännande än att åka till Tyskland :D

Något man kan missa är att kombinera baconsnacks med äggchips. Bacon & ägg var inte någon bra mix i snacksformat. Baconsnacksen däremot har jag försökt hitta därefter men misslyckats!

http://i.imgur.com/8awEKUE.jpg

Diomedea exulans
2014-05-27, 21:24
Testa att träna kampsport.

Nordenator
2014-05-27, 21:32
Pinga LoveMachine annars. Han har pluggat i Japan vet jag (Tokyo tror jag det var?).

LoveMachine
2014-05-28, 08:41
Var det någon som sa mitt namn?

Jag ska börja med att vara lite tråkig, sommaren är inte rätt tid att åka till Japan. Det är varmt, fuktigt och varmare. Vilken månad pratar vi om, för det påverkar en hel del vad man kan göra? Det är värt att se om det är någon matsuri (festval) just när du är där. En viktig sak att komma ihåg är att tåg och tunnelbanor slutar gå vi midnatt, utan undantag, i alla städer.

Jag har bott i Kanto-området, kring Tokyo två svängar om totalt 18 månader så jag har en del koll på den delen av landet. Tokyo kan man nog stanna i hur länge som helst. Vad man kan göra beror ju på hur man är som person.

Mitt personliga favoritsätt att inleda en Tokyovistelse på är att besöka Mori-arts i Roppongi Hills på kvällen. Det är ett bra muséeum för modern konst, fast man et ju aldrig vad man kommer få se eftersom man byter utställningar rätt ofta. Det som däremot inte förändras är den fenomenala utsikt man får från muséet och baren som finns högst uppe. Jag skulle vilja påstå att det är en av de bästa Tokyovyer man kan få, till stor del på grund av inramningen.

Akihabara bör besökas oavsett om man har som ambition att handla något. Det är en påfrestande men fascinerande upplevelse av färg, form och dånande oljud. Har man lite speciella preferenser kan man köpa samlingsfigurer av sina favoritkaraktärer från manga och anime som är helt anatomiskt korrekta. Det finns en hel del lustig doujinshi för den som kan läsa japanska, eller nöjer sig med bilderna. Jag rekommenderar starkt att ta en tur genom de små, smala butikerna där man säljer komponeneter och inte prylar. Inte så långt i från Akihabara, en station tror jag, ligger Ochanomizu där det finns en enorm koncentration av affärer som säljer musikinstrument. Jag har sett en polare som är gitarrist gå där med en salig min.

Shinjuku är på många sätt Tokyos hjärta. Det är här många av stadens landmärken finns och det enda området med många rejäla höghus. Shinjukus centralstation är den mest besökta i världen och bör undvikas om man har svårt för stora folkmassor, speciellt vid rusningstrafik. Det finns en hel del intressanta affärer, bland annat den stora bokhandeln Kinokuniya. I norra delen finns det en hel del barer, bland annat på den trånga och något exklusiva Golden Gai. Inte exklusivt som i dyrt eller flådigt utan i att det är mycket små ställen som oftast är fylda av stammisar. Där ligger även Kabukicho som innehåller en hel del barer som har öppet sent samt Tokyos mizu shodai. I södra delarna av Shinjuku på gränsen till Yoyogi ligger ett svärdsmuséeum som är porr för en kendoka som mig. Lite lurigt att hitta dit men helt oöverträffat i innehåll och presentation.

Harajuku behöver väl inte beskrivas i detalj. Men det är centrum för japansk ungdomskultur som visaul kei och andra semi-exterema modeyttringar. Längs Omotesando-dori finns många stora japanska och utländska klädesbutiker och på Takeshita-dori och "Killer-dori" finns lite mer subkulturella butiker. Kul ställe att besöka bara för att titta på folk. Finns även en väldigt bra svärdsbutik gömd på en bakgata men deras öppna visning är i januari, annars är det en lite mer exklusiv historia. Från Hakajkuku är det en trevlig promenad till Shibuya som också är ett ganska ungdomligt shoppingområde. Lite samma klientel som Harajuku fast mer konventionellt. Har en hel del bra barer och musikaffärer.

Ginza är också ett shoppingdistrikt men för den med lite mer konservativ smak. Här hittar man främst gamla och etablerade modehus och juvelerare.

Vill man festa till sig så är Roppongi det enklaste stället att bege sig till. Men äe också tillsammans med Kabukicho det område med tveksammast karaktär. Det är barer över allt och även diverse mer exotiska ställen. Det kan dock bli rätt irriterande med alla inkastare och det är rätt mycket turister och utlänningar. Det fanns ett gäng bra nattklubbar och 1000 dåliga, men saker förändra så fort att de troligtvis har bytt namn, gått i konkurs eller bara blivit kassa. Det måste man googla sig till. Shibuya är också bra men inte lika tillgängligt som Roppongi, där måste man ha lite koll på vad som gäller eftersom saker kan ligga gömda på lustiga ställen.

Är det säsong så rekommenderar jag att gå på en sumoturnering. Det går att få ganska billiga biljetter fram till de sista dagarna och det är en intressant upplevelse. Det finns även ett Sumomuséeum i närheten av Ryogokus stadion och Tokyo-Edo museum ligger nära.

Har man lite extra tid så kan jag rekommendera att åka runt kring Tokyo. Kamakura strax söder om Tokyo var Japans huvudstad under en period och skulle kunna liknas vid ett storts Kyoto-light. Många tempel, en del intressanta festivaler och en OK strand. Norrut så finns Nikko där ett antal Tokugawa.shoguns ligger begravna. Nikko är en lite ort med tempel och gravar som ligger uppslängda på bergssidorna. Väldigt vacker natur och en skön avslappning från allt folk i Tokyo. Fast så resonerar nog bara någon som bort i Japan. Vill man ha liote bad och sol så är det ut på Boso-halvön man ska åka. Områder Kujukuri är fint men det är till Onjuku man ska åka om man vill sola, bada, surfa och titta på Tokyo-töser i Bikini.

Kyoto är ett väldigt fint ställe som trots sin storlek, 1,5 miljoner innevånare, känns ganska hanterbart jämfört med Tokyos 13 miljoner. Det är en guldgruva för den som är intresserad av traditionell japansk kultur och historia. Men även jag som har ett historiskt tyckte att de fem dagar jag var där räckte ganska väl. Ett problem med Kyotos traditionella prägel är att den kan bli rätt dyr om man ska uppleva rätt saker. Att gå på Noh eller Kabuki är förhållandevis mycket finkultur och kan kosta därefter. Att äta på en Kaiseki restaurang är också en upplevelse men kan bli dyrt. Skulle man vilja uppleva något riktigt traditionellt med underhållning från en geisha så är det oftast ännu dyrare, för att inte säga omöjligt om man inte känner rätt personer. Men det finns undantag, men det kräver lite efterforskning och flyt.

En av mina bästa upplevelser var att besöka området Mibu och ett där Shinsengumi var inblandat i ett lönnmord, man kan fortfarande se svärdshugg i bjälkarna. Det var dock väldigt intressant eftersom jag har ett personligt intresse och vissa grundkunskaper i deras aktiviteter. Men det fanns ingen engelskspråkig guid och jag fick hänga med så gott det gick på japanska. Det går dock att fixa en engelskspråkig guide via, http://Kyōtofreeguide.sakura.ne.jp/.

Annars så finns det mycket annat att göra i området kring Kyoto, har dock inga personliga erfarenheter. Osaka är en modern och hipp storstad. En bit söder ut ligger Himeiji med Japans mest välbevarade slott.

Typ så.

BlötSnö
2014-05-28, 09:21
Tack för användbar information.
Jag åker dit i september en sväng (Tokyo/Sapporo) och det är väl dags att göra lite efterforskningar om vad man ska hitta på snart.

Diomedea exulans
2014-05-28, 09:41
Vad sägs om att besöka en eller flera geishor? En geisha är, tvärtemot vad många tror, inte en kvinna som säljer sex, utan en kvinna man kan gå till som sitter och är trevlig och får en att känna sig jätterolig och jätteuppskattad. Man går helt enkelt till en geisha för att få en egoboost och sitta och tjöta och ha roligt en stund.

LoveMachine
2014-05-28, 09:56
Det förutsätter dock att:

1) Du kan japanska, då japaner i allmänhet är antingen ärkekassa eller ärkeobekväma med att prata engelska
2) Känner rätt personer då geishor oftast bara jobbar för ett antal exklusiva tehus och kaiseki restauranger. Dessa ställen släpper inte in vem som helst och man behöver antingen komma med någon som är stammis eller ha en kraftfull rekommenadation. Jag en person som jag känner som eventuellt har den nivån av kontakter och han är doktor i kampsport och en av de främsta utländska kampsportsexperterna i Japan. Så det är ingen enkel sak.
3) Kan betala för dig. Då det som en konsekvens av två är dyra etablisemang.

Men det finns vissa uppvisningar på festivaler med mera som erbjuder en genväg. Sen så kan man alltid ta en kvällspromenad längs Gions bakgator för att få en lite skymt och kanske få ta en bild. Men Maiko (under utbildning) och Geiko (Kyotoversionen) har oftast har bråttom till nästa jobb så det krävs lite flyt. Jag möte dock flertalet när jag bara var ute och irrade i godan ro.

Diomedea exulans
2014-05-28, 09:57
Ah ok, det var mer än jag visste, LoveMachine!

LoveMachine
2014-05-28, 10:09
Man är ju lite skadad av sin tillvaro i landet. Har hunnit plocka på mig en hel del onödig information och kulturella guldkorn under min tid. Jag glömde dock en viktig detalj. Geiko är experter på traditionell dans och sång, ut över konversation och få dig att känna dig som en samuraj. Så en stor del av charmen med att besöka en geiko, ut över att det är en ovanlig upplevelse, beror på ens uppskattning av traditionell japansk kultur. Som ärligt talat kan vara rätt svår ibland. Så även där kommer vi tillbaka till en stor dos av språk och kulturkännedom.

Den här dokumentären har jag för mig var väldigt bra i det ämnet.
uP1BBw3IYco

Diomedea exulans
2014-05-28, 10:11
Kanske lite halvt off topic, men när vi ändå har en Japan-expert här: Hur är det med rasism i Japan? Jag har hört att japaner kan vara väldigt rasistiska mot vita, är det något att bekymra sig över?

LoveMachine
2014-05-28, 10:28
Varför skulle man vara rasistisk i Japan, det finns väl inga utlänningar där? Skämt å sido så är Japans befolkning ungefär 99 % etniska japaner. Den återstående procenten är mestadels koreans eller kinesisk. Så man sticker ut som utlänning, på gott och ont.

Det finns dels en helt uppenbar rasism där framför allt vissa nationalistiska falanger ogillar utlänningar, känns rätt bekant. Men även om dessa kan leva om en del när de far runt i sina bilar och spelar nationalistisk musik hur högtalare så är de inget problem.

Sen finns det en del institutionell rasism. Det är t.ex. jättesvårt att få bostad även om man är god för miljoner om man inte kan få en japansk vän att stå som god man på kontraktet. Du är mer eller mindre hänvisad till speciella hyrevärdar som inte bryr sig i den detaljen.

Sen finns det på ett mer vardagsnära plan. Du kommer alltid vara exotisk och udda. Även om du är född i Japan men inte ser japansk ut så kommer folk förutsätta att du inte kan språket. Personal som vänder sig till din japanska (eller med japanskt utseende) vän eftersom du inte förväntas kunna språket, även om du faktiskt prata japanska. Jämför det med att vara i Sverige där i alla fall jag inte förutsätter att alla med mörkt hår inte pratar svenska. Vad du än gör så kommer det bedömas efter att du är utlänning, på gott och ont. Den japanska du kan blir mer uppskattad, dina ettikettsbrott blir ursäktade. Men du är ytterst sällan en i gruppen, vilket är otroligt viktigt i deras hierarkiska samhälle.

Det är inget problem som turist. Man kan träffa på idioter men det gör jag dagligen här hemma i vilket fall. Det kan vara irriterande om man ska bo där en längre tid. Man blir antingen bitter och kommer aldig tillbaka. Eller så gör man som jag och accepterar att vissa saker suger men att upplevelsen på det sotra hela är positiv. Jag ska åka dit nästa år och letar efter möjligheter att gästforska. Men att bli permanent bosatt tror jag inte kommer hända.

The_RobRoy
2014-05-31, 08:17
Gjorde den resan i höstas, återkommer :)

Lite mycket senaste veckan..

LoveMachine har ju redan givit massor av info, men min syn:

Stanna snarare den längre perioden i Tokyo och ta några dagar i Kyoto. Det blir väldigt många tempel och shrines annars. Jag tycker dock det är en väldigt trevlig kombination av resa, då du får se Tokyo som den världsmetropol det är och storstadsmänniskor, samt Kyoto som känns mycket lugnare och avslappnat i en mer gammeldags japansk stil.

Jag nöjer mig med att rekommendera specifika saker du borde göra (om möjligt):

Tokyo:
* Ut och festa i Roppongi, japan har några konstiga regler kring nattklubbar dock, så det är inte tillåtet med dansgolv efter kl 1 på natten (om jag minns klockslaget rätt). Många klubbar struntar dock i det, google är nog din vänn för att hitta rätt ställen.

* Fiskmarknaden, är du ambitiös köar du ifrån 4 på morgonen för att få se tonfisk-auktionen, annars pallra dig dit vid 9 på morgonen.

* Sumo-brottning (går i olika städer olika tider på året), kanske något långrandigt att sitta igenom hela dagen, men relativt billigt och en väldigt japansk upplevelse, boka biljetter när de släpps.

* Ät Kobe-biff, svindyrt, men är man i Japan så är man :)

* Besök någon utav stadens fina parker, det är 2-3 stycken som är outstanding.

* Åk upp i någon hög byggnad för att inse hur massiv staden är.

Kyoto:
* Välj ut några av templena och ta en dag och titta runt. Det guldbelagda templet är fint och även det som ligger högt på en höjd byggt på träpålar är värt ett besök.

* Vandra runt i de äldre kvarteren av staden, många unga tjejer klär upp sig och målar sig vita i ansiktet (det är inte Geisha, men någon annan typ av japansk dansare) för att sen ta foton, kul att se!

* Finns en förbannat bra sushi som vi hade två gånger, den låg 1a på tripadvisor som sushi ställe i Kyoto - bra pris också! Cho Jiro tror jag den heter.

Aliaas
2014-05-31, 10:25
Tack så mycket för alla svaren :D

cero
2014-05-31, 10:39
Robroy: Vad tycker du om den sociala aspekten som LoveMachine tog upp? Blir man utstött som utlänning? Krävs väl dock att man har varit där en lite längre period för att känna av detta.

filmjölk
2014-05-31, 10:41
Aldrig vart i Japan (eller ens utanför Europa undantaget ett par meter in i Asien i Turkiet) så baserar mina svar på konstiga saker jag sett på Youtube. "Lillasystercafé" och "Airsex championship" är saker jag skulle vilja sett.

The_RobRoy
2014-05-31, 10:58
Robroy: Vad tycker du om den sociala aspekten som LoveMachine tog upp? Blir man utstött som utlänning? Krävs väl dock att man har varit där en lite längre period för att känna av detta.

Jag har bara varit där på semester, men jag har en kollega/kompis i HK som är Japan, igenom honom har jag förstått att deras kultur är väldigt annorlunda än i Sverige. Speciellt på kvinnofronten, feministerna skulle nog spräcka en ven i pannan om de insåg hur det går till i Japan.

Som turist är det bara positiv stämning, de är så fruktansvärt vänliga att det nästan blir pinsamt, de bugar åt en när man köpt en burk Cola på 7/11.

REDaction
2014-05-31, 12:51
Lite mycket senaste veckan..

LoveMachine har ju redan givit massor av info, men min syn:

Stanna snarare den längre perioden i Tokyo och ta några dagar i Kyoto. Det blir väldigt många tempel och shrines annars. Jag tycker dock det är en väldigt trevlig kombination av resa, då du får se Tokyo som den världsmetropol det är och storstadsmänniskor, samt Kyoto som känns mycket lugnare och avslappnat i en mer gammeldags japansk stil.

Jag nöjer mig med att rekommendera specifika saker du borde göra (om möjligt):

* Fiskmarknaden, är du ambitiös köar du ifrån 4 på morgonen för att få se tonfisk-auktionen, annars pallra dig dit vid 9 på morgonen.


Tror tyvärr dom stängt marknaden för turister :/ Förståeligt iofs med tanke på hur alla var i vägen för arbetarna på morgonen när all fisk skulle köras fram. Kan vara så att det enbart är auktionen som stängts.

Aliaas
2014-05-31, 13:02
Tror tyvärr dom stängt marknaden för turister :/ Förståeligt iofs med tanke på hur alla var i vägen för arbetarna på morgonen när all fisk skulle köras fram. Kan vara så att det enbart är auktionen som stängts.

nae det är öppet, för resan ja ska på är en gruppresa och i den ingår ett besök på fiskmarknaden :)

REDaction
2014-05-31, 13:48
nae det är öppet, för resan ja ska på är en gruppresa och i den ingår ett besök på fiskmarknaden :)

Jaha, då har jag fått höra fel. Kul! Se upp för truckarna bara ;)

Aliaas
2014-05-31, 14:20
Jaha, då har jag fått höra fel. Kul! Se upp för truckarna bara ;)

Jo antar ju att dom inte kör så bra där asiaterna, No Rasism intended.

:devil:

Nordenator
2014-11-18, 23:14
Passar på att bumpa lite. Vi har funderat lite på ungefär vad vi ska hitta på i Japan. Fick många bra tips från Love, men en del blir svårt att genomföra av rent geografiska skäl. Nikko, upp mot Nagano, Hokkaido, Alpinvägen (kommer inte ha öppnat) och så känns ju intressant men är något off. Det tar rätt mycket extra tid att göra en sådan avstickare. Vi har kikat runt lita och funderar på något i stil med (allt går längs shinkansen):

Vi blir där 13 dagar. Först vara i Tokyo i ungefär tre dagar, och sedan sova en natt i Kyoto. Kanske en visit till Kamakura/Yokohama under dessa tre dagar. Kanske senare. Därefter blåsa hela vägen ned till Kagoshima med ett stopp vid Himeji. Nagasaki går nog bort om vi vill längre söder ut, men det är inte otänkbart. Efter det spendera 1-3 dagar på Yakushima. Det beror lite på vilken vandringsled som ska tas och tillgång till hotell/ryokan. Jag hade gärna velat vandra en lång rutt som tar en upp på topparna (~2000 meter), men det kräver lite efterforskning om det är möjligt. Därefter eventuellt ta en natt i Hiroshima/Miyajima på vägen tillbaka. Två-tre dagar i Osaka därefter och potentiella dagsturer till Nara och Mt. Koyasan. Tillbaka mot Tokyo sedan, med ett kort stopp vid Hakone längs vägen (typ - JR-linjen går ju inte riktigt dit) för att bada lite och titta på Mt. Fuji. Därefter 3-5 dagar till i Tokyo beroende på hur vi förvaltat dagarna i övrigt.

Vi funderar på att inte boka upp precis allt i förväg för att vara lite flexibla. Detta var det mest intressanta vi hittade längs en relativt snabb resväg, men jag tar gärna emot fler tips och avstickare om ni har några. Vad man hittar på i Tokyo blir ett senare bekymmer. Där har jag fått massor med bra tips också!

Tomten
2014-11-19, 00:36
Som turist är det bara positiv stämning, de är så fruktansvärt vänliga att det nästan blir pinsamt, de bugar åt en när man köpt en burk Cola på 7/11.

Blev miljöskadad i säkert ett år efter jag bott i Japan. Sprang runt i Sverige och bugade åt folk hela tiden :|

Oljeblixten
2014-11-19, 00:43
Pokemoncentret i Tokyo.

Klein
2014-11-19, 02:46
Har hört att japanska kvinnor är abnormalt liderliga. Hur ligger det till med detta Lovemachine?

The_RobRoy
2014-11-19, 07:18
Nordenator för mycket runt-flackande för min smak, blir väldigt mycket tid spenderat på tågresa. Köp i alla fall JR pass så ni kan åka så mycket ni vill under 2 veckor.

Nordenator
2014-11-19, 08:02
Nordenator för mycket runt-flackande för min smak, blir väldigt mycket tid spenderat på tågresa. Köp i alla fall JR pass så ni kan åka så mycket ni vill under 2 veckor.
Jo, det var tanken. Hade kostat en förmögenhet annars. Det är sammanlagt 14 timmar ungefär på tåg, så det är ju inte helt brutalt för närmare 300 mil.

The_RobRoy
2014-11-19, 08:06
Jo, det var tanken. Hade kostat en förmögenhet annars. Det är sammanlagt 14 timmar ungefär på tåg, så det är ju inte helt brutalt för närmare 300 mil.

Tid till och ifrån tåget, checka in på nya hotell osv. Mycket tid försvinner, skulle dela upp det ni vill göra i två Japan-besök.

Kabuto
2014-11-19, 08:10
Låter typ jäkligt stressigt och hastigt allting Nordenator.

Jockefoten
2014-11-19, 08:19
Har hört att japanska kvinnor är abnormalt liderliga. Hur ligger det till med detta Lovemachine?

Japan är det land som har minst sex i världen.

ARMSTARK
2014-11-19, 08:38
Vad jag har förstått ska man inte åka dit ensam. ( Om man inte älskar ensamhet. ) Har en polare som åkte ensam, den mest utåtriktade personen man kan tänka sig. De enda få personer som han fick kontakt med var turister, ingen japan kunde eller ville prata med honom. Det slutade med att han åkte hem tidigare för han kände sig helt utfryst.

Klein
2014-11-19, 09:11
Japan är det land som har minst sex i världen.

Byt ut liderlig mot kåt då...

Nordenator
2014-11-19, 09:31
Låter typ jäkligt stressigt och hastigt allting Nordenator.
Vi kommer inte genomföra allt, men det är det mest intressanta vi lyckades gräva fram som alternativ. Mycket går att skippa, men jag är inte intresserad av att bara göra Kyoto, Osaka och Tokyo igen. Att åka och vandra på en lite småtropisk ö känns mycket häftigare än att bara se städer. Det blir ju sammanlagt närmare en vecka bara i Tokyo.

Tomten
2014-11-19, 09:37
Ett JR-railpass kan vara ett bra alternativ för att kunna resa billigt i landet under några veckor. Går att ta sig över större delen av Japan för fasta priser i allt från 7 till 21 dagar.

http://www.japanrailpass.net/eng/en003.html

Om det är värt det sen beror väl på hur mycket man ska fara runt.

filmjölk
2014-11-19, 09:57
Aldrig vart i Japan (eller ens utanför Europa undantaget ett par meter in i Asien i Turkiet) så baserar mina svar på konstiga saker jag sett på Youtube. "Lillasystercafé" och "Airsex championship" är saker jag skulle vilja sett.

Lägg därtill att vara publik i en Japansk gameshow, och om du är lite mer vågad: "blowjob café".

BlötSnö
2014-11-19, 10:01
Vad jag har förstått ska man inte åka dit ensam. ( Om man inte älskar ensamhet. ) Har en polare som åkte ensam, den mest utåtriktade personen man kan tänka sig. De enda få personer som han fick kontakt med var turister, ingen japan kunde eller ville prata med honom. Det slutade med att han åkte hem tidigare för han kände sig helt utfryst.

Det handlar nog delvis om språkbarriären.
De är inget vidare på att prata engelska och har ofta svårt att förstå de, men kan läsa och skriva bättre.
Vill du ha mer kontakt så bör du nog kunna prata japanska. De enda japaner jag träffade som jag fick god kontakt med pratade bra engelska. De andra bytte man några ord med och jag fick känslan av att de vågade försöka prata lite mer om man själv inledde konversationen på svårt haltande japanska.

LoveMachine
2014-11-19, 11:27
Byt ut liderlig mot kåt då...

Byt ut kåt mot frustrerad. Sex är generellt mindre skamligt än i många delar av världen. Men det är ändå ingen som har tid, ork eller i många fall lust. Japaner som gifter sig brukar producera en unge nio månader plus/minus en månader efter vigseln, sen är det färdigsext.

Sen kan man eventuellt ha en bättre chans att ligga ändå eftersom t.ex. Tokyo är en storstad, man är exotisk som utlänning och det finns en bild av att europeiska män behandlar kvinnor bättre än japanska män. Det finns ställen i Tokyo där man som utlänning kan ha ganska goda odds att få till det, har hört uttrycket gaijin-chasers, kvinnor som vill experimentera (lite) med utlänningar. Men det är en rätt snäv del av populationen det handlar om. Men att ha ett seriöst förhållande kan var dess då svårare, då är det en fråga om hur du som utlänning passar in i den rigida japanska hierarkin. Mitt första universitet var t.ex. helt hopplöst. Två veckor efter skolstart var "ingen" singel längre och just där stod inte utlänningarna så högt i kurs. En sväng in till Tokyo var något helt annat.

BlötSnö
2014-12-21, 23:27
En fråga till dig LoveMachine:

Öppnade du ett konto när du var där eller hur löste du den ekonomiska biten? Jag ska iochförsig bara vara där i 3 månader och det mesta är betalt, så funderade på att växla in 20 000 sek till yen och ta med mig, men vad är smidigaste sättet att få över mer pengar när man väl är där utan att åka på en massa straffavgifter och dåliga växlingskurser?

Nordenator
2014-12-22, 06:41
Rent generellt får man väl bäst växelkurs av att handla med kort när man är utomlands? Jag har för mig att det fanns en begränsning för hur mycket cash man fick ta med sig också.

Nordenator
2014-12-22, 06:42
10 000 euro var det. Ingen fara på taket!

BlötSnö
2014-12-22, 09:13
Så pass? Brukar det inte vara lite tilläggsavgifter på varje köp osv? Beror väl förmodligen på vilket kort/bank man har. ICA-banken skall enligt utsago vara fri från uttagsavgifter/andra avgifter i utlandet, men det har jag inte och hinner inte heller få innan jag drar.

Men 10 000€ (det där är för övrigt logotypen för Quake 2 och inte euro) är ju som sagt liiiite mer än jag planerat att föra in.

Nordenator
2014-12-22, 11:06
Uttag brukar vara avgiftsbelagda, men inte kortköp

LoveMachine
2014-12-22, 14:36
En fråga till dig LoveMachine:

Öppnade du ett konto när du var där eller hur löste du den ekonomiska biten? Jag ska iochförsig bara vara där i 3 månader och det mesta är betalt, så funderade på att växla in 20 000 sek till yen och ta med mig, men vad är smidigaste sättet att få över mer pengar när man väl är där utan att åka på en massa straffavgifter och dåliga växlingskurser?

Första gången jag bodde där så öppnade jag ett japanskt bankkonto. Det hjälpte nämligen skolan till med och behövdes på grund av det stipendium vi fick. Men ska du bara vara där i tre månader så är det inte värt, eller för den delen möjligt, att öppna ett konto. För att kunna öppna ett konto krävs ett så kallat Alien Registration Card vilket man bara får om man har någon form av visum för längre vistelse.

Rent generellt så kan du gott och väl släpa med dig kontanter då risken för att bli blåst eller rånad är väldigt, väldigt lite. Du kan ju undvika att ta med hela sedelbunten om du ska på illegal spelklubb i Roppongi eller ett Soapland i Kabukicho, men annars så är det lugnt. Att betala med kort är inte särskilt vanligt i Japan, framför allt inte på mindre butiker och restauranger. Så att vara inställt på att använda kortet kan bli besvärligt, jag skulle hålla mig till kontanter.

Du kommer få betala en avgift på nästan alla ställen men det var en smäll jag fick ta. Senast jag bodde där så stannade jag i sex månader och löste mina ekonomiska problem genom att göra så stora uttag som möjligt så sällan som möjligt. Inte idealiskt men acceptabelt. Det kan ibland vara lite lurigt att hitta en bankomat som accepterar ens kort, för även om automaten visar att den tar Visa/Mastercard/... så betyder det inte att den tar ditt kort. Säkrast och mest pålitligt är att ta ut pengar på SevenEleven eller JapanPost.

BlötSnö
2014-12-22, 17:03
Just det, kanske skulle nämnt att jag var där i september.
men tack för svaret. En del saker jag inte visste/tänkt på.