handdator

Visa fullständig version : Första deff: Misskött mig i 2-3 veckor


NautilusMetoden
2014-05-27, 13:37
Ska försöka att undvika skriva en uppsats så jag håller mig kort:

- 22 år
- Tidigare helt otränad
- Tränade helkropp (utan mark eller knäböj) i 3 månader
- Tränade under/överkropps ca 3-4 ggr/vecka schema sedan jul, dvs 5 månader
- Började på 87 kg, bulkade till 96 kg (har ökat dåligt styrkemässigt)
- Började min första deff 7 april. (96kg)
- 93kg den 13 maj.
- Väger nu 91 kg (27 maj)

Problemet är att jag har spenderat 2 veckor på underskott fast jag har något problem med magen plötsligt så jag har inte tränat under dessa 2 veckor. Har inte heller fått i mig ordentligt med protein, skulle gissa på runt ca 1g per kroppsvikt.

Jag kommer nog inte kunna träna på 1-2 veckor, tvivlar på att jag kommer få i mig mer än 1g protein per kroppsvikt; hur bör jag hantera dessa kommande veckor? Äta överskott? balans? fortsätta underskott?

Men framförallt skriver jag detta för att jag känner mig så sjukt nedstämd över detta, känns som att den lilla mängd styrka/muskler jag lyckats skrapa ihop under min bulk har nu totalt tillintetgjorts.

nippman
2014-05-27, 14:26
till och börja med, Varför kan du inte äta mer än 1g / kg protein?
och varför kan du inte träna?

NautilusMetoden
2014-05-27, 16:07
till och börja med, Varför kan du inte äta mer än 1g / kg protein?
och varför kan du inte träna?

Har otroligt svårt på friska dagar att i mig tillräckligt protein (2g). Det är jätte svårt när man bor i en familj som äter färdiglagat ca 70% av måltiderna. Hur får man i sig tillräckligt med protein med Scans köttbullar som är 260 kalorier per 100g men som endast 15g protein i sig? Eller falukorv som är på 260 kcal och 9g protein...

Dessutom är jag ganska känslig mot laktos och kan inte äta allt för mycket av sådana produkter. Det inkluderar även proteinpulver. Jag äter dock mejeriprodukter och proteinpulver när jag är frisk.

Som sagt, jag har något konstigt problem med magen, väntar på läkartid. Ständigt uppblåst, gaser och rapar mycket, illamående mycket, löst skit.

Detta är anledningen till att jag inte tränat de senaste 2 veckorna men också varför jag har svårt att få i mig tillräckligt protein. Under tiden försöker jag undvika laktos så mycket som möjligt, samt att det är inte lika kul att äta när man har en problematisk mage.

King Grub
2014-05-27, 16:14
Laga egen mat.

tossefar
2014-05-27, 16:37
Är man 22 år gammal får man faktiskt själv ta ansvar för sin mat...

NautilusMetoden
2014-05-27, 17:17
Ehh. Det fungerar inte riktigt så.

1) Ekonomi sätter stopp för att jag ska laga egna sekundära middagar. Jag lagar redan egna luncher.
2) Kylskåpet och frysen är redan konstant fulla, får redan utskällningar för att jag har för mycket av min egna mat.


Fast jag vet inte riktigt hur vi kom in på detta. Min tråd handlade ändå om att jag inte varit i form att sköta kosten eller träning under 2 veckor (och gått ner i vikt under den tiden) och att jag antagligen kommer ha problem med det i 2 veckor till. Tråden handlade om att jag känner oro över att jag inte vill bränna bort fem månaders träning på 1 månad. Under normala dagar så brukar jag ändå komma upp i _åtminstone_ 120+g protein

vikko
2014-05-27, 17:41
Fast grundproblemet är väl ändå att du äter dålig mat? Kan du inte bli mer engagerad i matlagningen och försöka hjälpa till att hitta annan mat än falukorv+köttbullar? Fläskkarre är billigt t.ex.

NautilusMetoden
2014-05-27, 18:50
Fast grundproblemet är väl ändå att du äter dålig mat? Kan du inte bli mer engagerad i matlagningen och försöka hjälpa till att hitta annan mat än falukorv+köttbullar? Fläskkarre är billigt t.ex.

Ja självklart, det försöker jag, det är en ständig process att försöka förbättra på maten. Det är dock svårt att bryta livslånga rutiner. Förresten äter vi ju 'vanlig' mat nån gång per vecka, jag ljög nog lite när jag sa 70% är *färdiglagat*, visserligen mycket färdiglagat men snarare att 70% inte är proteinrik mat. (te x fläskpannkaka (med bacon)).

Slutsatsen är i alla fall att de är nöjda med maten och vill inte förändra den, jag är inte det. Jag äter egna luncher, inte ovanligt att det blir över till middag för mig själv. Jag försöker få in mer bra mat till middag.


Fast vad jag ville få fram med tråden:
1) 2 veckor av inget tränande och ca 1g protein / kilo. Har gått ned 2-3 kilo under den tiden. Det är svårt att säga exakt men om man fick gissa, har jag kastat bort månader av träning?

2) Om vi bara accepterar att de 2 kommande veckorna så kommer jag inte kunna träna ordentligt och antagligen inte få i mig optimalt med protein heller. Hur bör jag hantera situationen rent kaloriemängd-mässigt? Fortsätta underskott, balans eller överskott?

z_bumbi
2014-05-27, 19:00
Om magen krånglar så ät så mycket du får i dig, du behöver inte jaga protein utan se till att få i dig energin.

0rre
2014-05-27, 19:05
Hej,

Ät maten du blir serverad tills du flyttar hemifrån. Varför laga egen mat? Hjälp till att laga maten som serveras tillsammans med familjen istället. Sluta tänka på proteinet. Träna när du kan och må bra. Kan du inte träna så är kaloribalans att föredra skulle jag tro, då styrketräning hjälper till att behålla muskler under viktnedgången.

Bulka inte nästa gång och ligg på kaloribalans istället. Det är aldrig roligt att gå ner i vikt och förlora styrka och muskler. Bästa sättet att undvika det här är att inte äta upp sig 10 kilo. Det är inte bortkastade månader. När du går upp i vikt så får du muskler och fett. Kroppen vill gärna minnas det här (cellerna) och därför är det lättare nästa gång att få tillbaka det här fettet, dock fungerar musklerna på samma sätt. Det så kallade muskelminnet. Inget är bortkastat.

Lugna ner dig och ta det långsamt. Det har enbart gått 2 veckor och du har gått ner 2-3 kilo? Förmodligen är det 2 kilo vätska. Magen mår inte bra, du äter mindre, du verkar vara orolig, stressad och ledsen. Mycket kan bidra till att kroppen beter sig annorlunda.

Det är vid sådana här tillfällen som det gäller att kämpa igenom. Låt inte det här göra så att du förlorar hopp!

Deadandlivin
2014-05-27, 21:37
Ät mindre hemma och införskaffa whey.

NautilusMetoden
2014-06-04, 22:32
Tack för svar. Ska ta och tänka på hur jag vill göra framöver. Denna vecka har jag mest ätit utan att tänka på något. Skulle säga att jag räknar det som kaloriebalans.

aranada05
2014-06-05, 00:24
Kanske inte är så passande med ditt magproblem, men köp röda linser och käka det? Torrvara, tar ~15-20 minuter att koka, lätt att diska kastrullen efteråt. ~330kcal/100g o 25g protein i runda slängar. Kostar ~25kr/kilot på de flesta butiker. Hett tips, men som sagt... Om det passar med dina mag-problem.

Mvh

Knatcharn
2014-06-05, 12:31
Köp proteinpulver (vassleisolat) och ta någon shake per dag, det är laktosfritt och dessutom högre halt protein.

DieErste
2014-06-05, 13:52
men om ni lagar kyckling typ kan ju du göra en sallad till fileerna medans dom andra kan käka de tillbehör dom vill? :)

brukar bli så om jag är hemma hos päronen och äter under diet (:

storPines
2014-06-05, 17:07
22 år och bo hemma? :MrT:

Gpajpen
2014-06-06, 07:43
22 år och bo hemma? :MrT:
Inte alla som får jobb eller kan/har råd att plugga

Shqypnia
2014-06-06, 08:14
22 år och bo hemma? :MrT:

Inte alla som får jobb eller kan/har råd att plugga

24 år gammal och bor hemma. Jag studerar och jobbar. Vad är det för fel med att bo hemma?
- Du bror grattis och lyckas spara pengar inför framtiden.