handdator

Visa fullständig version : Ansträngningsastma?


Clajj
2014-05-26, 20:27
Ofta när jag löptränar kliar det i öron och hals, och det känns som en hård boll bildas i halsen som gör ont och det är mer jobbigt att andas än vad det borde vara...

Är det något åt astmahållet? Ansträngningsastma?
Någon som lider av det själv o vill dela med sig om hur ni handskas med det?

Har obehag i halsen flera timmar efteråt...

0rre
2014-05-26, 21:35
Hej,

Hur mycket jobbigare blir det att andas? Hur ont får du? Har du svårt stt svälja? Piper det när du andas? Blir du ovanligt trött efteråt? Har du haft liknande besvär tidigare? Hur länge har du upplevt det här? Har du haft astma när du var yngre? Andas du "konstigt" när du springer? Konstig fråga, men du kanske irriterar hals och bihålor med "ovanlig" andning.

Springer du utomhus? I skog? Vet du om du är allergisk mot något speciellt?

Det är svårt att säga.

Clajj
2014-05-26, 21:56
Hej,

Hur mycket jobbigare blir det att andas? Hur ont får du? Har du svårt stt svälja? Piper det när du andas? Blir du ovanligt trött efteråt? Har du haft liknande besvär tidigare? Hur länge har du upplevt det här? Har du haft astma när du var yngre? Andas du "konstigt" när du springer? Konstig fråga, men du kanske irriterar hals och bihålor med "ovanlig" andning.

Springer du utomhus? I skog? Vet du om du är allergisk mot något speciellt

Jag har pricktestats för allergier tidigare och har inga.
Detta händer vid löpning både inomhus och utomhus.
Det har varit så till och från så länge jag kan minnas. Första minnet jag har är från en träningslektion i högstadiet då vi sprang runt en fotbollsplan. Men det händer inte varje gång jag springer, men ganska ofta...

Det gör väldigt ont, svårt att svälja.
Känns som man rispat sönder något i flera timmar efteråt, varken dryck eller mat gör saken bättre utan brukar bara vänta ut det. Extra hostkänslig under tiden o djupa andetag utlöser just hosta.

Har tidigare inte sysslat med så mycket löpning, men ändå varit aktiv (dansat etc) men det händer bara när jag springer. Och nu har jag satsat mer på löpningen, så jag tänker att det här kanske är något man borde kolla upp för det är direkt handikappande. Får bryta passet liksom. Vill inte riskera falla ihop mitt i spåret heller direkt. Vet inte riktigt hur astma fungerar om det kan bli så illa...

0rre
2014-05-28, 06:27
Hej igen,

Jag tycker inte det låter som astma. Det låter mer som att du anstränger slemhinnorna och luftstrupen och kanske även bihålorna med din andning. Jag skulle rekommendera dig att ha kontroll över din andning under löpningen. Andas in genom näsan och ut ur munnen. Se om det hjälper.

Ja, jag tycker absolut du ska kolla upp det. Gå till närmaste vårdcentral och tala med en läkare.

Bulldeg
2014-05-28, 19:19
Jag har ungefär samma symtom men bara ibland vid träning.
Har även problem med att jag får hosta när jag går ut på vintern när det är jävligt kallt!
Vet ej vad detta beror på?

0rre
2014-05-28, 21:58
Hej,

När du andas genom näsan "värms" luften upp och är därför skonsammare för luftstrupen när man är ute och springer. Andas man in genom munnen värms inte luften och kan irritera svalg och luftstrupen.

Rug
2014-05-28, 23:15
Hyperreaktiva luftrör, ex känslighet för kyla, allergen osv är ett vanligt symtom på astma. Att du blir tungandad kan tyda på besvär som behöver medicineras. Kolla med vårdcentralen.