handdator

Visa fullständig version : Alltid/ofta trött?


sotala
2014-05-26, 18:08
Redan för ett år sedan så reagerade jag på att jag ofta kunde vara trött. väldigt trött alltså! så trött så att jag, som småbarn o gamlingar, gärna tog en tupplur på dagen vilket jag fortfarande gör ibland :D Jag misstänkte jobbrelaterat stress i samband i samband med någon näringsbrist. Nu är jag fortfarande väldigt trött ibland och det är relativt störande faktiskt. Detta har jag märkt i såväl kaloriunderskott samt överskott.

Vardagen består oftast utav skola samt träning + plugg hemma och nu i sommar blir det jobb igen.

Övrig info:
Jag sover 7-8 timmar oavbrutet per dygn och snarkar väl inte direkt heller.
Jag har börjat röra på mig mer dagligen(inlines, basket, promenader och dylikt). Dricker heller inte lika mycket kaffe eller alkohol som förut. Jag har även huvudvärk lite då och då.

Denna veckan har jag ätit en del underskott tack vare förra veckans griseri men kolla gärna vad för typ av mat som saknas varpå jag då jag ev inte får i mig ngn form av näring/mineral. Jag brukar även göra en bärsmoothie lite då och då med ca 100-150 mixade bär.

http://www.fatsecret.com/export/29010757/A4C83/16209/day/food/FoodDiary_140519_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/EFD8C/16210/day/food/FoodDiary_140520_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/D04AC/16211/day/food/FoodDiary_140521_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/68E00/16212/day/food/FoodDiary_140522_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/9EDB7/16213/day/food/FoodDiary_140523_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/3EFC5/16214/day/food/FoodDiary_140524_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/CF044/16215/day/food/FoodDiary_140525_foods.pdf

http://www.fatsecret.com/export/29010757/009B9/16216/day/food/FoodDiary_140526_foods.pdf

( 8 dagars intag )

Förövrigt äter jag ca 3 g omega 3 (vilket jag oftast inte knappar in i fatsecret appen) och 1st "only one" vitamintablett från SN. Den innehåller:
Innehåll per dosering, 1 kapsel

Vitaminer Mängd % av RDI
Vitamin E 3 mg 25%
Vitamin A 250 µg 31,3%
Vitamin D 5 µg 100%
Biotin 50 µg 100%
Folsyra 200 µg 100%
Niacin 16 mg 100%
Pantotensyra 6 mg 100%
Vitamin B1 1,1 mg 100%
Vitamin B2 1,4 mg 100%
Vitamin B6 1,4 mg 100%
Vitamin B12 5 µg 200%
Vitamin C 40 mg 30%

Mineraler Mängd % av RDI
Magnesium 100 mg 26,7%
Järn 14 mg 100%
Zink 10 mg 100%
Mangan 2 mg 100%
Koppar 1 mg 100%
Jod 150 µg 100%
Selen 55 µg 100%
Krom 40 µg 100%

shadowfire
2014-05-26, 18:23
Jag får huvudvärk och blir trött av att bara se din detaljfokus, att bara ha en sådan detaljkoll hade gett mig sömnproblem.

Du beskriver dock inte hur tröttheten tar form. Att vara trött på eftermiddagen och vilja ta en powernap har inget med barn eller gamlingar att göra. Att vara trött när man kliver upp och kanske en timme efteråt eller så är inte heller onaturligt. Du får nog beskriva hur tröttheten ter sig. Inte helt sällan har "vardagströtthet" att göra med att man är omotiverad/ostimulerad, sitter man med något man tycker är tråkigt/inte ger något så är det inte helt sällan tröttheten slår till.

sotala
2014-05-26, 18:39
Jag får huvudvärk och blir trött av att bara se din detaljfokus, att bara ha en sådan detaljkoll hade gett mig sömnproblem.

Du beskriver dock inte hur tröttheten tar form. Att vara trött på eftermiddagen och vilja ta en powernap har inget med barn eller gamlingar att göra. Att vara trött när man kliver upp och kanske en timme efteråt eller så är inte heller onaturligt. Du får nog beskriva hur tröttheten ter sig. Inte helt sällan har "vardagströtthet" att göra med att man är omotiverad/ostimulerad, sitter man med något man tycker är tråkigt/inte ger något så är det inte helt sällan tröttheten slår till.

Man måste ha koll på detaljerna! Lika bra att skriva ner allt ja kan för att utesluta variabler.

Tröttheten kan komma vid skolbänken eller på vägen hem exempelvis, lite närsomhelst på eftermiddagen/kvällen faktiskt. Tröttheten är sådan så att jag gärna går och lägger mig varpå jag då sover 1-2 h ca (sover oftast aldrig på vardagen men ibland dock). Verkligen så att man bara måste sova om man har möjligheten känns det som. Väl på gymmet exempelvis eller när jag väl gör något där jag håller igång så känner jag inte av trötthet utan det är just då jag inte gör något särskilt. Nu menar jag inte tristess utan så trött så ögonlocken säger gå o sov med dig!

Jag misstänkte att jag är aningen understimulerad men känner ingen skillnad även fast jag rör på mig mer. Väl vid sovdax däremot så kan det vara svårt som fan att somna vilket innebär att jag får klia mig i skallen sisådär en 1 timme tills ja somnar.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

shadowfire
2014-05-26, 18:52
Misstänker du att det har med hälsan att göra osv, så åk och ta ett blodprov på en vårdcentral o kolla upp dina värden. Det skadar inte överlag och kan ge kanske svar på något.

Sömn är så jädrans flummigt, det räcker att man har något man grubblar lite på - så ligger man o kliar sig i skallen som du säger före läggdags, man vaknar upp dyngtrött och tror att man har sovit >7 tim i djupsömn, men i själva verket har man vaknat flera gånger och i halvvaket tillstånd vänt på sig, hittat nytt läge, somnat om, vänt på sig igen, somnat om igen. Jag brukar säga att har man något som man grubblar på överlag så är det omöjligt att bli utsövd. Därav kopplingen till det mentala :) ... det kan vara tjejer, jobb, utbildning, ekonomi, boende, tragedier, konflikter, rastlöshet, frustration - finns lite för många saker som kan störa djupsömnen genom att hjärnan fortsätter tumla runt ämnena då ;)

En powernap för mig får dock aldrig vara mer än 15-20 min, jag får inte gå in i djupsömn under den. Då skiter jag i det blå skåpet, då krashas sömnen senare på natten och jag är ännu mer trött dagen efter. Alltid en nyckelknippa i handen när man ligger på soffan (vaknar av att den åker i golvet) eller en väckarklocka.

Det du skrev om huvudvärk kontra trötthet så undrar jag då du inte nämnt något om vatten? Hur är din vätskebalans på dagarna?

Lasse Kongo
2014-05-26, 18:57
Herregud, gå till en doktor.

shadowfire
2014-05-26, 19:00
Den alltid utsövde och aldrig trötte människan är ännu inte skapad tyvärr.

XXXL
2014-05-26, 19:03
Tror det var jag, Langster och nån mer som skrev i "nackdelar med att träna" tråden att man är ständigt trött. Sen jag började träna har jag varit konstant trött, orkar knappt jobba ibland. Jag antar att det är så vissa av oss är skapta helt enkelt och det är något man får acceptera, tyvärr är det väldigt fult att vara det idag och man blir ofta kallad lat e.t.c

Det värsta med träningen måste nog vara det, att man är trött helatiden. Har inte energi att göra nåt annat om man har tränat samma dag/ligger mitt i en hård träningsvecka.

Har man däremot en vilovecka har man hur mycket ork som helst till allt möjligt annat.

Jo just det. Trötthet... Eller någon slags apati i vardagen. Vet inte om jag omedvetet sparar på energi inför träning eller vad det är, men jag har en ovilja till energikrävande aktiviteter utanför gymmet. Detta gör mig antagligen till en tråkigare person för omvärlden.

Jag var iofs rätt trött av mig innan jag började styrketräna också, men jag tror att jag hade mer energi till annat då.

Här är tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210188

sotala
2014-05-26, 19:45
Misstänker du att det har med hälsan att göra osv, så åk och ta ett blodprov på en vårdcentral o kolla upp dina värden. Det skadar inte överlag och kan ge kanske svar på något.

Det du skrev om huvudvärk kontra trötthet så undrar jag då du inte nämnt något om vatten? Hur är din vätskebalans på dagarna?


vatten får jag i mig ca 3-4 liter om dagen tror jag så det borde i te vara något ")
Ja ringde faktiskt VC och ska göra det igem men fan alltså, de är ett så knäppt system så man får kämpa för en tid. Man får ringa o lämna nummer varpå man blir uppringd när det passar dom. Oftast alltid då jag inte kunnat svara, lite bökigt alltså.




Tror det var jag, Langster och nån mer som skrev i "nackdelar med att träna" tråden att man är ständigt trött. Sen jag började träna har jag varit konstant trött, orkar knappt jobba ibland. Jag antar att det är så vissa av oss är skapta helt enkelt och det är något man får acceptera, tyvärr är det väldigt fult att vara det idag och man blir ofta kallad lat e.t.c

Här är tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210188
Tack, ska kika.


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

shadowfire
2014-05-26, 19:57
vatten får jag i mig ca 3-4 liter om dagen tror jag så det borde i te vara något ")
Ja ringde faktiskt VC och ska göra det igem men fan alltså, de är ett så knäppt system så man får kämpa för en tid. Man får ringa o lämna nummer varpå man blir uppringd när det passar dom. Oftast alltid då jag inte kunnat svara, lite bökigt alltså.


är ju mer än vad jag får i mig på en hel vecka höll jag på att säga :P .. kolla dina värden, börja med det... det skadar aldrig, man kan få nys om annat mysko i kroppen med på samma gång - eller ett kvitto på att det mesta rullar som det ska.

zeusden1
2014-05-26, 23:56
Onanerar du mycket?

Diomedea exulans
2014-05-27, 00:13
Mänsklig sengångare checking in!

Jag är ofta trött, och min amatörmässiga analys av det är att det ofta beror på många faktorer som samverkar. Att jag har stressat för mycket eller sovit för lite är två vanliga bovar i dramat, men jag tror den enskilt största faktorn är att jag blir trött om dagarna när jag helt enkelt inte känner mig nöjd med livet. Dagar då jag har roligt så är jag normalpigg.

Andy.da.wohoo
2015-06-25, 19:17
Onanerar du mycket?

Känner mig också galet hängig och trött rätt ofta nuförtiden. Vad skulle onani ha med saken att göra?

Red Apple
2015-06-25, 19:23
Känner mig också galet hängig och trött rätt ofta nuförtiden. Vad skulle onani ha med saken att göra?

Zeus är förmodligen medlem i no-fap sekten ;)

R Scarpa27
2015-06-25, 19:30
Något jag blev mkt piggare i kostväg för längesedan var när jag la till mkt nötter & fröer i kosten.

Annars gäller varierad kost & sova som vanligt.

cero
2015-06-25, 22:45
Längd, vikt och kön? >2000 kcal per dag var inte mycket.

Bärsärk
2015-06-25, 23:26
Jag misstänker att du vaknar massa på nätterna fast du inte kommer ihåg det sen när du vaknar, det borde ju göra så man tappar sömn och blir trött på dagarna?

Rahf
2015-06-25, 23:30
Kolla datum, pojkar och flickor.

cero
2015-06-26, 05:43
Är du fortfarande trött, sotala? :D

Wolls
2015-06-26, 08:41
Trötthet är ju väldigt svårt att peka på en enda orsak utan brukar ju ofta bestå av en kombination av bidragande faktorer.

Jag hade själv en period där jag var otroligt trött när jag kom hem och brukade också gå och lägga mig en timme eller två efter att jag kommit hem.
Jag hade precis börjat plugga på högskolan och då när jag kom hem efter skolan var jag ofta tvungen att sova lite. Gick till doktorn och sa att jag var trött men fick inget bra svar, de tog lite tester och sen blev det inte mycket mer. I dagsläget är det mer eller mindre borta men det har tagit många år att reda ut vad som var problemet för min del.

Ett av problemen var min syn, jag gick till optikern och har ett ganska grovt synfel som gjorde att när jag skulle läsa stora mängder text blev jag väldigt uttröttad. Har i dagsläget månadslinser.

Regelbundna sovvanor. När jag studerade så började ju dagarna vid olika tider vilket gjorde att jag gick upp / gick och la mig vid olika tider varje dag. Först när jag började jobba och blev regelbunden med min sömn kände jag direkt att jag fick mycket mer energi då kroppen var med på vad som gällde. Vaknar på daglig basis ca 5 minuter innan min väckarklocka ringer och känner mig alltsom oftast pigg, nu även under deff.

Kom till insikt att jag är ganska introvert. Högskolan gjorde att mer än innan var man ute bland folk, jag började bo tillsammans med en annan person i samma lägenhet, väldigt mycket som "tar energi" från mig. Idag vet jag att jag behöver tid för mig själv, ibland så har jag tider på dygnet eller kanske en dag där jag inte har så mycket planerat just för att jag behöver tid för mig själv för att ladda om mina batterier.

Tipset är väl att försöka hitta vad som just påverkar dig och din trötthet och jobba på dem. Men om du studerar så antar jag att du kanske också har oregelbundna sovtider? Att ha regelbundna sovtider gjorde mycket för mig. Självklart så går jag och lägger mig lite när jag känner för det på helgerna, men försök att gå och lägga dig / gå upp regelbundet på vardagarna i någon vecka.

Anton Fräs
2015-06-26, 08:46
Detta låter väl helt normalt?

sotala
2015-06-26, 08:59
Hej igen!
Tröttheten har avtagit en del nu.
Jag tror att stressen i samband med deff utan tvekan är boven i dramat men framförallt stressen. Sovvanorna har ju gått åt skogen tack vare stressen har jag märkt. Dem är inte som dem bör vara än idag men åtminstone något bättre. Jag snittar i dagsläget 5.5 timmar om natten. Alldeles för lite "/

Angel
2015-06-27, 20:46
Äe dödstrött jag med jämt, sover gärna 1-2timmar på em bara för att jag inte orkar hålla mig vaken till kvällen...

*Flash*
2015-06-27, 21:01
Kom tillbaka när ni sover uppemot 20 timmar "i sträck", när ni kan sova 23 utav dygnets 24 timmar.
När ni konstant är trött oavsett när ni vaknade, när ni går in i väggar på morgonen/vid nyvaket tillstånd, när ni inte bara har huvudvärk av för lite sömn (dvs allt under 12-14 timmar) utan ni även får blackouts utan att ha druckit alkohol..
:d
Mitt liv innan uppiggande medicin, lyckades få en ovanlig sömnstörning i vuxen ålder..*rolleyes*
Oavsett, ÄR man trött går man väl för fan till läkare om man inte VET att det är självförvållat/vad som är felet.*screwy*

Angel
2015-06-27, 21:11
Nje, tycker inte man behöver gå till läkare varje gång man har perioder av trötthet. Sånt är livet, ibland ser man inte alltid orsaken till det förrän man tagit sig ur det. Av alla dessa 25-35 som söker för trötthet så är det nog en väldigt fåtal procent där man faktiskt hittar något medicinskt fel.

*Flash*
2015-06-27, 21:19
Nje, tycker inte man behöver gå till läkare varje gång man har perioder av trötthet. Sånt är livet, ibland ser man inte alltid orsaken till det förrän man tagit sig ur det. Av alla dessa 25-35 som söker för trötthet så är det nog en väldigt fåtal procent där man faktiskt hittar något medicinskt fel.
Jag har träffat ganska många som har sökt för trötthet och haft något fel.
Säger inte att det gäller alla men om det är något man lider av så att säga och det bara uppkommit utan att något ändrats (som mer stress, kosten, livet i stort, depressioner osv) då är det nog en bra idé att kolla upp det..om inte för att utesluta.

Bärsärk
2015-06-27, 21:21
Tycker det är ganska skönt att vara trött förutom när folk tjatar på att man ska göra saker, men får man bara göra saker i sin takt. Brukar oftast gå illa ihop med arbete men sånt brukar gå att komma runt.

Angel
2015-06-27, 21:26
Jag har träffat ganska många som har sökt för trötthet och haft något fel.
Säger inte att det gäller alla men om det är något man lider av så att säga och det bara uppkommit utan att något ändrats (som mer stress, kosten, livet i stort, depressioner osv) då är det nog en bra idé att kolla upp det..om inte för att utesluta.


Jag håller icke med dig, men agree to disagree då.

cAase
2015-06-28, 00:21
Tror det var jag, Langster och nån mer som skrev i "nackdelar med att träna" tråden att man är ständigt trött. Sen jag började träna har jag varit konstant trött, orkar knappt jobba ibland. Jag antar att det är så vissa av oss är skapta helt enkelt och det är något man får acceptera, tyvärr är det väldigt fult att vara det idag och man blir ofta kallad lat e.t.c



Här är tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210188

This! Har sedan december månad knappt tränat något alls. Det jag märkt är att jag är sjukt mycket piggare om dagarna. Jag mår givetvis mycket bättre generellt när jag tränar regelbundet, än nu. Men tröttare är jag utan tvekan.