handdator

Visa fullständig version : Är högreps mer skonsamt för knäna än tunga lågreps?


Badaboom
2014-05-26, 17:14
Stötte på en kiropraktor för ett tag sen som hävdade bestämt att tung lågrepsträning är rena knämördaren och är en säker biljett till framtida knäartros och att lättare högrepetiv träning är det enda raka.

Samtidigt har man fått höra från många andra håll att tung träning tvärtom är bra för att hålla lederna i skick.

Vilket stämmer egentligen?

filmjölk
2014-05-26, 18:45
När du blir gammal kommer du att få artros oavsett om du tränat lågreps, högreps eller inte alls. Du lever idag, för idag, inte som en förberedelse för att leva med så lite knäartros som möjligt när du blir gammal. Så fråga dig själv, vad är viktigt idag gällande dina ben? Jag gissar på att få träna benen tungt för att bli duktig på att lyfta tungt.

Så fortsätt lyfta tungt, vi kommer alla få ont och dö såsmåningom, så varför inte spendera tiden innan dess med något du gillar, som tung benträning?

Badaboom
2014-05-26, 19:05
Ja, jag lever idag, för idag. Men förhoppningsvis lever jag om tjugo år också.

Jag snackar inte om när man är gammal och skröplig, snubben fick det att låta som att tung styrketräing är direkt negativt för ledhälsan.

lillmesen
2014-05-26, 19:07
i typ "alla" böcker jag har om styrketräning så skrivs det att man bör träna lätt och med många reps när man är "ny i gymmet" för att stärka leder och ligament, muskelfästen för att sedan succesivt höja vikterna.

mycket hänger dock på hur man gör sina knäböj etc.

Badaboom
2014-05-26, 19:13
i typ "alla" böcker jag har om styrketräning så skrivs det att man bör träna lätt och med många reps när man är "ny i gymmet" för att stärka leder och ligament, muskelfästen för att sedan succesivt höja vikterna.

mycket hänger dock på hur man gör sina knäböj etc.

Jo den där har man ju hört ett antal gånger, men jag menar nu om man bortser från nybörjare.

Har redan fått en del broskbildning i knäna (dock inget jag lider av än så länge) och vill inte gärna förvärra besvären.

smeander
2014-05-26, 20:10
Kort sagt kan man säga att om man lyfter med en felaktig teknik eller alldeles för ensidigt så kommer man få betala för det senare i livet. Belastar du knäna fel under 10, 15 eller 20 års tid spelar repetitionsantalet inte så stor roll, det kommer att slita.


Skickat från ishallen