handdator

Visa fullständig version : Vatten och koffeintolerans


dnuleddiw
2014-05-26, 16:00
Tjenare!

Jag är inne i en riktigt bra träningsperiod nu där det känns som att allt sitter där det ska. Mat, vila, motivation, och träning. Jag tränar 4-5 pass/vecka och tar pwo innan samtliga pass.

Jag kom på mig själv för bara några veckor sedan att jag fortfarande, varje pass, känner den där "rushen" man får av pwo. För typ ett halvår sedan kunde jag bara ta pwo 2-3 gånger/vecka för att inte effekten och rushen skulle utebli. Jag funderade sedan på vad skillnaden är nu och då, och fick då funderingen att det kanske är för att jag dricker så oerhört mycket mer vatten nu. Förr drack jag uppskattningsvis ca 5-6 liter/dag. Men nu dricker jag helt sjuka mängder vatten. Jag har räknat på det flera gånger och jag dricker mellan 10-14 liter/dag.

Detta resulterar självklart i toalettbesök heeela tiden, samt lite praktiska besvär om man är ute på stan eller liknande där man inte kan dricka vatten hela tiden. Jag blir själv förvånad över hur mycket vatten jag egentligen dricker och testade att dricka runt 7-10 liter en dag, men började genast kissa gult och få lite ont i huvudet. Min fråga till er är om ni tror att min koffeintolerans påverkas av hur mycket vatten jag dricker? Alltså att jag kan inta koffein med tätare mellanrum utan att bli tolerant, just på grund av att jag dricker så mycket vatten och kissar så mycket. För vad jag har förstått så fungerar det lite som ett reningsverk när man dricker vatten och sedan kissar.

z_bumbi
2014-05-26, 18:06
Har du kollat med en läkare om ditt enorma vattenintag?

jontexer
2014-05-26, 19:38
tror verkligen inte det är bra att dricka 10-14 lite vatten om dagen. tror till och med att 5-6 liter är väl mycket.
är det inte ca 2 liter vatten om dagen vi behöver och det mesta av det får vi i oss genom maten?

jontexer
2014-05-26, 19:40
http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iv-for-mycket-vatska-ar-farligt/

lite fin information :)

Lipservice
2014-05-26, 20:06
Enda vettiga är att man dricker när man är törstig. Inte bara för att.

Kischen
2014-05-26, 20:17
Folk har så underliga egna idéer. Tror du på riktigt att din kropp inte skapar en vana vid din pwo för att du dricker för mycket vatten? Har du någon som helst tanke hur det skulle gå till?

R Scarpa27
2014-05-26, 20:26
14 liter vatten, (plus vatten från kost)....
och vatten ruscher... ta och sov ett tag och vakna igen.

Mada92
2014-05-26, 20:59
Enda vettiga är att man dricker när man är törstig. Inte bara för att.

Att bli törstig är kroppens varningstecken på att du druckit för lite.. så det bästa är att hålla en jämn nivå hela tiden och inte bli för kissnödig=då har man druckigt för mycket :p. Sedan kan jag tycka 10 L är på tok för mycket. Under lumpen så drack vi 6 Liter vatten/dag när det var -15 grader ute. 10L är ju ren överdrift.

dnuleddiw
2014-05-27, 07:57
Enda vettiga är att man dricker när man är törstig. Inte bara för att.

Det är det som är grejen, jag är ju näst intill alltid törstig när jag dricker...

dnuleddiw
2014-05-27, 07:59
Folk har så underliga egna idéer. Tror du på riktigt att din kropp inte skapar en vana vid din pwo för att du dricker för mycket vatten? Har du någon som helst tanke hur det skulle gå till?

Det var en fundering som slog mig och jag tänkte bara dela med mig av den. Nej, jag hade ingen som helst tanke på hur det skulle gå till, därav detta inlägg där jag frågar mer kunniga personer än mig själv.

dnuleddiw
2014-05-27, 08:00
http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iv-for-mycket-vatska-ar-farligt/

lite fin information :)

Tack så jättemycket! Dags att sätta på sig läsglasögonen!:cool:

0rre
2014-05-27, 08:28
Hej,

Jag har svårt att tro att du dricker en sådan mängd vatten varje dag. Hos en normal människa skulle det här leda till övervätskning, vilken i sin tur kan leda till ödem i ben och hjärna, tungandning, stigande blodtryck, rethosta osv...

Det ligger inte i de "normala" gränser att få i sig sådana mängder vätska. Nu ställer jag några frågor du inte behöver svara på, vilket jag vill peka på att det är många saker som kan spela roll.
Tar du några läkemdel?
Hur länge har det varit så här? (10-14 liter)
Svettas du ovanligt mycket? (Hyperhidros, hypertyreos)
Är du törstig konstant? (Hjärnskada)
Är du salt törstig?
Tar du några naturläkemedel?
Tränar du "ovanligt" mycket/länge?
Väger du 400+ kilo? (Ungefär vid den vikten så är vätskebehovet 14 liter)

Frågan här är hur länge du har druckit den mängd vätska och då varför du kan det. Sådana mängder vatten bör att skapat en obalans hos dina elektrolyter (salter). Kissar du lika mycket även när du inte dricker vatten och blir fort uttorkad?
Hur mår du för övrigt?
Har du undersökt dig för diabetes?

Dricker du verkligen den här mängden vatten, varje dag, bör du gå till din närmaste vårdcentral och tala med en läkare. Det är min åsikt.

dnuleddiw
2014-05-27, 11:46
Hej,

Jag har svårt att tro att du dricker en sådan mängd vatten varje dag. Hos en normal människa skulle det här leda till övervätskning, vilken i sin tur kan leda till ödem i ben och hjärna, tungandning, stigande blodtryck, rethosta osv...

Det ligger inte i de "normala" gränser att få i sig sådana mängder vätska. Nu ställer jag några frågor du inte behöver svara på, vilket jag vill peka på att det är många saker som kan spela roll.
Tar du några läkemdel?
Hur länge har det varit så här? (10-14 liter)
Svettas du ovanligt mycket? (Hyperhidros, hypertyreos)
Är du törstig konstant? (Hjärnskada)
Är du salt törstig?
Tar du några naturläkemedel?
Tränar du "ovanligt" mycket/länge?
Väger du 400+ kilo? (Ungefär vid den vikten så är vätskebehovet 14 liter)

Frågan här är hur länge du har druckit den mängd vätska och då varför du kan det. Sådana mängder vatten bör att skapat en obalans hos dina elektrolyter (salter). Kissar du lika mycket även när du inte dricker vatten och blir fort uttorkad?
Hur mår du för övrigt?
Har du undersökt dig för diabetes?

Dricker du verkligen den här mängden vatten, varje dag, bör du gå till din närmaste vårdcentral och tala med en läkare. Det är min åsikt.

Jag mår jättebra, och träningen går bättre än någonsin. Jag väger ca 78kg. Inga sjukdomar eller läkemedel (tar ögondroppar mot pollen om det räknas ;) ). Jag tränar 4-5 pass/vecka á 70-90min. Jag svettas relativt mycket men inte överdrivet. Jag har inte undersökt mig för diabetes. I mitt falö har det varit såhär i ca 1.5 månad.

Något som eventuellt skulle kunna bidra är att jag kör periodisk fasta och tränar även på fastande mage på morgon/förmiddag. Det vattnet jag dricler på morgonen/under gympasset känns som att jag kissar ut snabbare än när jag t.ex dricker vatten till maten etc (kanske på grund av att det mer eller mindre rinner rakt igenom kroppen utan att bindas till några kolhydrater, då jag inte ätit på ca 6-7 timmar? Bara en tanke.)

I övrigt äter jag runt 3000-3500kcal. Ca 500-600g kolhydrater, 190-220g protein och 50-65g fett (dvs väldigt mycket kolhydrater villet i sig binder väldigt mycket vätska.)

0rre
2014-05-27, 18:43
När du äter så blir du törstig på grund av det osmotiska trycket. Det påverkas på det sättet att partiklarna drar till sig mer vätska in till blodet genom osmos. Trycket leder till att vätska tas från det interstitiella rummet och cellen. Det här leder till att cellen krymper och meddelar hjärnan att det behövs mer vätska och du känner av det som kallas törst.

Om du inte har ätit och du kissar så fort du får i dig vatten, det får mig att undra om du verkligen är törstig när du dricker vattnet och varför du i så fall dricker det. Drick enbart när du är törstig, mer än det behövs inte.

Du verkar må bra (från vad jag kan läsa). Jag tror inte du dricker den mängd vätska som du själv tror att du dricker. Jag menar då inte att du är en lögnare och menar inget illa.

För att svara på din fråga, jag tror inte vätskeintaget har något med koffein toleransen att göra med.

Morrris
2014-05-27, 19:19
Det låter som diabetes insipidus om mängderna verkligen stämmer.

0rre
2014-05-27, 19:30
Det låter som diabetes insipidus om mängderna verkligen stämmer.

Verkligen. Han verkar dock känna av en skillnad på hur stora urinmängderna är under olika tidpunkter av dygnet. Utan ADH, tror jag det här inte skulle spela någon roll, utan urinmängderna skulle vara enorma i princip hela dygnet och törsten likaså. Samtidigt så skulle han vara uttorkad och inte enbart känna av törst. Han skulle få symtom på uttorkning så som förstoppning, torra slemhinnor, nedsatta hudturgor osv... Bara en tanke.