handdator

Visa fullständig version : SVT:s valvaka - Opartisk?


supercharge
2014-05-26, 14:28
Var det någon mer som reagerade på vilken bisarrt partisk show SVT:s valvaka om EU-valet var? Utan att vad SD-supporter måste man väl ändå tycka att det är rimligt att public service försöker agera professionellt och opartiskt - när det finansieras av medborgarna. Det vi såg igår var en ändlös orgie av Feministiskt initiativ och olika (vänster)tyckare som är som kloner och säger exakt samma sak - samma perspektiv gång efter annan, anförda av de mest radikala och gapiga figurerna inom svenskt etablissemang, som Pascalidou. Är det professionell och opartisk TV? Tänk själv om man skulle ha stor övervikt av Sverigedemokrater som "experter" i TV och uttryckte glädje vid deras framgångar, vore det önskvärt och opartiskt? Om inte, så är också det omvända ett problem.

Jag tittade också på den brittiska valvakan på BBC och då blir skillnaderna i rapporteringen verkligen slående. Likheterna är nämligen stora. I England så blir UKIP största parti och valets stora vinnare (ett migrationskritiskt parti likt SD) men ändå klarar av man av att agera mycket professionellt och hålla rapporteringen saklig och balanserad. Tittaren får olika perspektiv och man visar förändringarna i olika valdistrikt (även när de är till UKIP:s fördel) på ett väldigt bra sätt utan att lägga några värderingar i dem.

Så klarar SVT inte längre att sköta sitt uppdrag? Har vi ett problem där statlig media är långt ifrån opartisk - och inte ens tycks ha några ambitioner att ens försöka vara opartiska längre?

PureWhey
2014-05-26, 14:31
SVT och SR är så opartiska att det är väl knappast förvånande. Otroligt dåligt.

Skickat ifrån böjracket

supercharge
2014-05-26, 14:34
SVT och SR är så opartiska att det är väl knappast förvånande. Otroligt dåligt.

Skickat ifrån böjracket

Det är ju ingen hemlighet vad de har för sympatier, men gårdagens valvaka var ju någonting alldeles utöver det vanliga. Jag har flera bekanta med olika sympatier - även vänsterväljare - som reagerade ganska starkt på hur dålig och ensidig rapporteringen var.

Sedan är det såklart ingen som säger att man alltid måste prata om SD så jävla mycket, men här tog de ju faktiskt två mandat (från noll) - så det är ju onekligen anmärkningsvärt. Fi tog ju som en jämförelse bara ett mandat (från noll).

Scratch89
2014-05-26, 14:35
SVT har aldrig någonsin varit opartiska.

PureWhey
2014-05-26, 14:36
Som sagt, knappast oväntat i det politiska klimatet i Sverige. Förhoppningsvis anmäler tillräckligt många sändningen och det blir bätte till valet i höst.

Skickat ifrån böjracket

kaer
2014-05-26, 14:38
Intet nytt under solen. Tyvärr. Svt och SR är partiska.
Det är alltid stor underhållning när det ska försöka låtsas som om de har objektiviteten i behåll.
Då och då gör ju deras egna anställda uttalanden där de direkt medger bristen på objektivitet.

Här går det ju inte att låta marknadsekonomin ha sin gång heller, svt kommer ju få sina pengar även om det bara är de 1000 närmaste troende som tittar.

cero
2014-05-26, 14:41
Samma sak varje gång. BBC piskar SVT.

"Demokrati - fast bara när det passar mig"

:)

supercharge
2014-05-26, 14:45
Intet nytt under solen. Tyvärr. Svt och SR är partiska.
Det är alltid stor underhållning när det ska försöka låtsas som om de har objektiviteten i behåll.
Då och då gör ju deras egna anställda uttalanden där de direkt medger bristen på objektivitet.

Här går det ju inte att låta marknadsekonomin ha sin gång heller, svt kommer ju få sina pengar även om det bara är de 1000 närmaste troende som tittar.

Nej, men det har (åtminstone inte vad jag har upplevt) varit såhär illa kopplat till ett val. BBC är ju också statligt där journalister har olika sympatier - men de klarar att sköta sig.

Personligen undrar jag om man måste börja skärpa reglerna kraftigt. Att fällas i granskningsnämnden idag är fullständigt verkningslöst. Vissa journalister har uttryckt att de ser det som en "merit". Är det inte snarare rimligt att journalisten i så fall prickas och får en varning - precis som man gör för andra yrkesgrupper. Upprepade förseelser leder till avsked. För om man uppenbarligen inte klarar att vara opartisk och fälls flera gånger, så har man ärligt talat ingenting i statlig media att göra.

XXXL
2014-05-26, 14:53
Tror inte att de finns någon som på fullaste allvar fortfarande tror att media i landet är opartisk.

Pudzianovski
2014-05-26, 15:01
Var det så illa? Jag såg bitvis men då intervjuade de folk från de olika partierna ute på deras valvakor. De hade även olika folk i stuidon. Mona och nån moderat. Det jag såg upplevde jag inte som jätteupphetsande direkt då man vet ungefär hur det brukar vara. SVT kryllar väl säkert inte av högerfolk. Fast man kanske reagerar mer om man är SD.

Det jag främst reagerar på är väl att SVT ofta ställer kritiska frågor till SD men går inte lika hårt på F!. Hade önskat mer kritiskt granskande frågor till F!.

Macroman
2014-05-26, 15:13
SVT är väl själva definitionen på partiskhet?

Till det här valet tycker jag media har gått totalt bananas och tappat det helt. Sjukt partiska och rejält vänstervridna. Folk på ABs ledarsida har ju tom uttryckt stöd till antidemokratiskt beteende. Det är enligt AB givetvis bara ok om det är vänsterextremister som agerar antidemokratiskt... *screwy*

cero
2014-05-26, 15:30
Tror inte att de finns någon som på fullaste allvar fortfarande tror att media i landet är opartisk.

SVT handlar detta om.

supercharge
2014-05-26, 15:54
En sak som var verkligt slående i rapporteringen om de nya partierna (SD och Fi) var också att SD - i den lilla omfattning de förekom alls - gång på gång skulle svara på vilket partigrupp man skulle tillhöra. Detta slapp förstås Fi - trots att det verkar tydligt att de tänker gå med i GUE/NGL precis som Vänsterpartiet - där det bland annat finns två partier som är de överlevande resterna av brutala (numera störtade) kommunistiska diktaturer i gamla östblocket.

Men att Fi tänker sitta tillsammans med stalinister, gamla diktaturer och tydliga antidemokrater i EU är tydligen helt irrelevant och ingenting som Svensson behöver känna till. Tvärtom kan man ägna flera timmar åt att babbla om Fi, utan att överhuvudtaget ta upp den aspekten.

Allan
2014-05-26, 16:51
Finns en tråd om Europaparlamentsvalet. Ta diskussionen där. Låst