handdator

Visa fullständig version : Era KNEP för att LYCKAS med DEFFEN! :)


komigen
2014-05-25, 21:13
Tja!
Nu är det så att jag deffar!
Jag har alltid haft rätt svårt med disciplinen, vilket är nummer ett! Det helt klart viktigaste, disciplin och motivation!

Men förutom disciplin och motivation, har ni några speciella saker/knep som ni känner underlättar deffen?

Kan det vara någon slags mat?
Lägger ni upp kosten på något speciell sätt?
Eller något annat som hjälper?

Alla svar är mycket uppskattande!
Försöker få lite tips inför min deff! Vill verkligen känna att jag lyckas för första gången!

Peace!

Diomedea exulans
2014-05-25, 21:18
Umgås mycket med ytliga kvinnor! Det är det bästa receptet för att motiveras.

drkrupp
2014-05-25, 21:56
Hoppa över frukosten = få fler kalorier över på slutet av dan.
Baka nyttigt. sockerkakor, pannkakor, kladdkakor osv med nyttiga ingredienser, att mumsa på kvällen.

lillmesen
2014-05-25, 22:00
Hoppa över frukosten = få fler kalorier över på slutet av dan.
Baka nyttigt. sockerkakor, pannkakor, kladdkakor osv med nyttiga ingredienser, att mumsa på kvällen.

vad är nyttigt?

lillmesen
2014-05-25, 22:05
mina tips är kall potatis och kall pasta och kall havregrynsgröt som kolhydratskällor, ägg, kvarg, vitkål

Aliaas
2014-05-25, 22:08
Psyllium, fiberhusk blanda det i tex gröten o du kan ha i en liter vatten o äta i en timma skojjar inte..

annars surkål,champinjoner,stevia sötning

och att småäta på gurkstavar.

drkrupp
2014-05-25, 22:17
vad är nyttigt?

Felformulering. Menade egentligen lågkalori. Sötströ ist för socker, äpplemos istället för smör etc.

Heddaway
2014-05-25, 22:18
Högt proteinintag. Käka proteinfluff ist för o dricka protein. Allt protein gör mig sjukt mätt:P

eiri
2014-05-25, 22:26
gå inte ut för hårt

Jonnie Malki
2014-05-25, 22:31
Äta sällan. 2 måltider per dag.
Regga alla kcal i nån smart app, typ Myfitnesspal.
Väga sig varje morgon.
Funkar ganska bra för mig.
+1 gå inte ut för hårt.
Det tar tid.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Langster
2014-05-25, 22:50
Sov mycket. Lyckas jag sova typ 10-12 timmar så är iaf min aptit rätt kraftigt nedreglerad resten av dagen.

Gör saker som engagerar utan att vara förknippat med mat. Ett nytt tv/dataspel kan ha en direkt anorektisk effekt på mig.

Ta långa promenader.

broman
2014-05-25, 22:52
mina tips är kall potatis och kall pasta och kall havregrynsgröt som kolhydratskällor, ägg, kvarg, vitkål

Varför kallt? Låter äckligt.

Diomedea exulans
2014-05-25, 22:53
Varför kallt? Låter äckligt.

Äcklig mat får man mindre aptit av. ;)

Bryggan
2014-05-26, 00:17
Handla varje dag och ha inte för mycket mat hemma.

Jokester
2014-05-26, 06:17
Sov mycket. Lyckas jag sova typ 10-12 timmar så är iaf min aptit rätt kraftigt nedreglerad resten av dagen.

Gör saker som engagerar utan att vara förknippat med mat. Ett nytt tv/dataspel kan ha en direkt anorektisk effekt på mig.

Ta långa promenader.

+1 på båda.

Sömn hjälper något otroligt med mina hungerskänslor.
Sen att ha något att göra så att man äter för att leva och inte tvärtom.

Jokester
2014-05-26, 06:19
Handla varje dag och ha inte för mycket mat hemma.

Varför? För mig är det tvärtom. Hjälper både ekonomin och dieten att storhandla för mig. Skulle jag springa på affären varje dag hade det garanterat kostat både mitt midjemått och min plånbok rejält.

Sheogorath
2014-05-26, 06:49
Jag bestämmer på söndagen hur jag ska äta under hela veckan, dag för dag; förbereder under söndagen lunchlådor för sex av sju dagar. Sen följer jag schemat. Punkt.

På det viset behöver jag aldrig ta ställning till om jag ska äta något eller inte.

EnergiÖverskott
2014-05-26, 07:13
Planering är A&O.

Jag planerar precis som Sheogorath för hela veckan framåt varje söndag. På så sätt slipper man fundera över vad, när och hur man ska äta. Vet man vad man ska äta hamnar man aldrig i situationer där man måste överlägga med sig själv. Man går lite som på automat.

Vill jag äta något extra gott som jag är sugen på så tar jag en dag och ser till att det passar mina macros. Att ha en "ätardag" på diet utan restriktioner är för mi förödande. Då tar det aldrig slut.

Så igen: Planering.

BobaFett
2014-05-26, 07:48
Räkna kalorier så spelar inte disciplinen någon roll.

Har man ätit sina kalorier för dagen så är det svårt att motivera varför man ska äta chokladkakan när man vet att den kommer att göra en fet.

Ha ett så litet underskott du kan. Det kommer att resultera i mer muskler på slutet.

Ät mycket protein (vet inte om det spelar roll, har läst det i en studie).

Ät fett! Lätt att man drar ner för mycket på fettet när man deffar eftersom det är så mycket energi men man kanske kan köra vissa måltider LCHF och andra lågfett.

Kan vara så att man behåller mer hormoner som annars brukar gå ner.

Tänker främst på ketostudien som Jacob Wilson gjorde där de åt LCHF. Hans kommentarer var att deras testosteronnivåer "skyrocketed".

lillmesen
2014-05-26, 07:50
Varför kallt? Låter äckligt.

kallt ger myket längre GI och högre mättnadsindex

Äcklig mat får man mindre aptit av. ;)

haha ja det också

King Grub
2014-05-26, 08:02
kallt ger myket längre GI och högre mättnadsindex

Det går att värma potatisen igen och behålla det låga GI:t. Det är nedkylning som sänker det genom att skapa resistent stärkelse. Den försvinner inte om man värmer upp potatisen igen.

JP Morgan
2014-05-26, 09:27
Det som alltid fungerat för mig är att jag har en "cheat day" varje lördag där jag brukade lägga mig på ca 1000kcal överskott. Sen lade jag ofta på ett cardiopass på fredagarna för att kunna äta någon godare middag även på fredagen. Blev lite som 2st cheat days, även fast så inte var fallet :)

Har alltid tyckt det är väldigt enkelt att hålla sig på vardagarna när jag vet att jag kommer få käka "vad jag vill" till helgen. Brukade ofta gå på vardagarna och fundera lite över vad jag skulle käka till helgen.

På sommaren finns det för övrigt ett extremt bra deffverktyg som kallas Jordgubbar.

cAase
2014-05-26, 09:54
Hålla sig sysselsatt. När jag är på språng om dagarna är hungern aldrig något problem. Så fort jag sätter mig ner och tar det lugnt gör sig hungern påmind. Sen hjälper mängder av grönsaker att hålla mättnaden, till en väldigt liten kalorikostnad.

Knatcharn
2014-05-26, 10:18
Som andra sagt, att tänka på annat och att planera maten i förväg. Om du har matlådor med all din mat så behöver du inte ens tänka på vad du ska äta. Du tjänar på att inte gå runt och tänka på mat och deff och hur det går, bara lev som vanligt och ät dina lådor.

Beemel
2014-05-26, 11:34
Mina mest essentiella bitar i viktminskningspusslet:

För att dämpa hunger:
- Brutala mängder grönt te. (varm dryck är suverän mot hunger i.m.o.)
- Vispad varm minimjölk (använder typ en sån här (http://www.mediamarkt.se/mcs/product/KOENIC-KMF-240-M---rostfritt-st%C3%A5l,90952,510707,1116471.html?langId=-16))

Shqypnia
2014-05-26, 12:17
Skippa frukosten och spara kcal åt senare fungerar väl för mig. Hålla motivationen uppe genom att anteckna vad vågen visar osv. Hänga här på Kolo är också bra för motivationen.

klozzen
2014-05-26, 19:29
King Grub. gäller detta även pasta/ris? inte för att det spelar roll utan mer nyfikenhet

King Grub
2014-05-26, 20:45
Ja.

AngoraIHS
2014-05-26, 21:54
Sov mycket. Lyckas jag sova typ 10-12 timmar så är iaf min aptit rätt kraftigt nedreglerad resten av dagen.

Gör saker som engagerar utan att vara förknippat med mat. Ett nytt tv/dataspel kan ha en direkt anorektisk effekt på mig.

Ta långa promenader.

ja verkligen. Ligger man och sover hela dagarna så har man ju fan inte heller tid att få i sig mer än ett par måltider. Och om man varje gång man blir hungrig tänker att jag ska snart äta, ska bara spela klart lite till (också sitter man i 2 timmar hungrig innan man till slut går och fixar käk) så är det fan svårt att inte få i sig väldigt lite kalorier på ett dygn.

Skillnaden på tjocka och smala gamers är att tjocka gamers har nåt att äta vid datorn, därför blir dom tjocka. Smala gamers blir pinnsmala för att de gör just det jag beskrev innan, de pushar upp maten så långt de kan och sover dessutom långt in på dagen.

XXXL
2014-05-27, 00:08
Gå aldrig in i "Den perfekta hamburgaren" tråden, ni kan likagärna skjuta er själva i huvudet.

MrLomax
2014-05-27, 00:20
-Drick mycket isvatten.

-Ät soppa! Såg ett vetenskapsprogram på tv där man undersökte vilken mat som gjorde att man hade mättnadskänsla längst. Det visade sig att soppa stannade längst i magsäcken och gjorde att man kände sig mätt längre.

Starvation
2014-05-27, 03:27
-Drick mycket isvatten.

-Ät soppa! Såg ett vetenskapsprogram på tv där man undersökte vilken mat som gjorde att man hade mättnadskänsla längst. Det visade sig att soppa stannade längst i magsäcken och gjorde att man kände sig mätt längre.

Ska man äta efter att fylla magsäcken så får man ha en hel vetenskap med sig. Kör PF och du är aldrig hungrig ändå. 20h fastande träning med 3dl bcaa vatten? No problems.

exor
2014-05-27, 08:19
Aktivera sig mycket. Blir hungrig när jag kopplar av.

Xtreme-G
2014-05-27, 08:35
"Jag äter bara inte, så enkelt är det!"

Barbastark
2014-05-27, 08:53
Min upplevelse är att ju starkare motivationen för x är ju lättare är det att uppnå x och ju mer "automatiskt" går det.

Under deffen så blir variablerna ofta äta gött vs opti-kropp.

Så jag vill tipsa om att jobba med din "målbild". Gå in i och "se" ditt slutresultat, vad du vill uppnå. Gör denna bild, och vetskapen om att du kommer uppnå det så stark du kan, och ta dig gärna speciellt avsatt tid till att "förstärka" denna bild och hur du går till väga för att uppnå den.

Stark motivation för något kan ofta göra att "disciplin" blir överflödigt, då ens målbild driver en och gör det hela till en breeze.

Tap3worm
2014-05-27, 11:20
Gå aldrig in i "Den perfekta hamburgaren" tråden, ni kan likagärna skjuta er själva i huvudet.


Det där var elakt. Som bäddat för att man ska gå in och kolla.
"Tänk inte på en rosa elefant".
Det blir burgare till middag för min del!



Tapeworm
- Mobilen

Jonnie Malki
2014-05-27, 14:26
Fruktansvärt många Cola Light blir det.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Adnil
2014-05-27, 14:49
Försöker tänka lite som Ola Wallengren (under hans VLCD)
"Jag äter inte. Jag är lite hungrig, men jag äter inte. Jag gör fan inte det"
(alltså när jag vill äta något som jag eg. inte behöver/fuska på dieten)

Plus att jag har "roterande" bakgrunder på datorn med massa småtöntiga motivationscitat/bilder
som tex
"If you hate starting over, stop quitting"
"Physical change starts with mental change"
"Your body can stand anything - It's your mind you have to convince"
"When you feel like quitting: think about why you started"

Sen är ju lightläsk/lightsaft/kaffe/té/buljong smidigt att ta till när suget på *något* kommer.

Men överlag så fungerar det bäst för mig att inte vara hemma. När jag är hemma så är det jääävligt lätt att slinka förbi kylen lite då och då och leta efter något ätbart.
Men är jag ute/hos vänner så glömmer jag typ av att äta.

Håll dig sysselsatt helt enkelt.

slackerguru
2014-05-27, 19:50
Använd flytande stevia i allt du vill ha sött.
I mitt fall är det inte bra att göra maten för god för då vill jag ha mer. Kan låta konstigt men så är det i mitt fall.

BENGTPRESS92
2014-05-28, 06:35
Bara jag som dricker 1.5-3 liter lightläsk per dag? :)

Beemel
2014-05-28, 06:40
Bara jag som dricker 1.5-3 liter lightläsk per dag? :)

Nej troligen inte.

Sheogorath
2014-05-28, 06:48
Använd flytande stevia i allt du vill ha sött.
I mitt fall är det inte bra att göra maten för god för då vill jag ha mer. Kan låta konstigt men så är det i mitt fall.

Jag håller med. Naturell kvarg (som ju får sägas vara ganska tjock, sträv och syrlig) trycker till bra mycket bättre än dito som man spätt till mjukflytande med Fun Light och toppat med lite vaniljpulver. Den sistnämnda mättar förhållandevis dåligt.

Filipb
2014-05-28, 07:52
Jag håller med. Naturell kvarg (som ju får sägas vara ganska tjock, sträv och syrlig) trycker till bra mycket bättre än dito som man spätt till mjukflytande med Fun Light och toppat med lite vaniljpulver. Den sistnämnda mättar förhållandevis dåligt.

Använd flytande stevia i allt du vill ha sött.
I mitt fall är det inte bra att göra maten för god för då vill jag ha mer. Kan låta konstigt men så är det i mitt fall.

Vår gamle gode tjing diskuterade ämnet på sin blogg, och jag delar också åsikten att det kan underlätta en diet avsevärt för dem som utsätts för mycket sug.

En annan aspekt som kan låta tråkig, men som jag tror är essentiell för effektiv viktnedgång är att dra ned på belöningsvärdet i maten en aning. Man ska alltså inte gå ner i vikt på övergod mat (som man vill ta fler portioner av) och definitivt inte godis, pizza osv. Det är dömt att misslyckas för de flesta personer, fastän en del enstaka individer brukar lyckas. Maten behöver givetvis inte vara äcklig för det, men mindre belönande. Två exempel jag brukar nämna är t ex ägg, eller kyckling och ris som ”normal”-god mat som är klart ätbar (men inte ger oss okontrollerat sug efter mer) och t ex godis eller en kebabrulle etc som överbelönande mat som inte har någon plats vid viktnedgång och som får oss att vilja äta mer. Lika kul som det är att äta överbelönande mat, lika jobbigt kan det vara att faktiskt stå emot matsug gällande samma mat, något jag tror de flesta känt av. Smått drastiska exempel såklart men jag hoppas ni förstår poängen.

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/05/19/kort-deff-guide-till-sommarformen-for-alla-som-vill-tappa-vikt-snabbt/

Knatcharn
2014-05-28, 09:11
Tycker faktiskt lite som er, att typisk tråkig "deffmat" kan hjälpa en att inte fuska, eftersom maten är sådär lagom tråkig. Är den för tråkig eller torr så blir jag sugen på feta saker som chips, men är den lagom tråkig så nöjer man sig och äter inte så mycket för att det inte är så jättegott.

Jag har en teori om att man bara blir sugen på det man brukar äta. Jag har t.ex. inte ätit pizza på två år och blir aldrig sugen på det längre, samma sak med godis. Om man aldrig ens ätit maträtten så kan man ju omöjligt bli sugen på det och jag tror att det är lite samma sak om man avstått från det länge. :d

Bryggan
2014-05-28, 09:26
Jag bestämmer på söndagen hur jag ska äta under hela veckan, dag för dag; förbereder under söndagen lunchlådor för sex av sju dagar. Sen följer jag schemat. Punkt.

På det viset behöver jag aldrig ta ställning till om jag ska äta något eller inte.

Planering är A&O.

Jag planerar precis som Sheogorath för hela veckan framåt varje söndag. På så sätt slipper man fundera över vad, när och hur man ska äta. Vet man vad man ska äta hamnar man aldrig i situationer där man måste överlägga med sig själv. Man går lite som på automat.

Så igen: Planering.
Vilka konstigt inrutade liv ni lever...händer det aldrig något oväntat i era liv? Såklart är planering en viktig del men för mig så hackas min vardag upp av oväntade händelser hela tiden, därför har jag så lite ätbart hemma som möjligt. Knepet är bara att sedan hålla sig till efter alla matställen har stängt och McDonalds vägrar jag gå till...hur hungrig jag än är.

Förra veckan hade jag oväntat besök från Spanien och USA, jag kan inte bara säga nej till dessa personer om de vill gå på restaurang med mig. Igår plingade det på dörren och utanför stod en mycket viktig person för mig i mitt affärsliv med två pizza-kartonger...jag kunde inte bara tacka nej till henne om att äta den ena. Sådär rullar mina veckor på...

lillmesen
2014-05-28, 09:32
Vilka konstigt inrutade liv ni lever...händer det aldrig något oväntat i era liv? Såklart är planering en viktig del men för mig så hackas min vardag upp av oväntade händelser hela tiden, därför har jag så lite ätbart hemma som möjligt.

Nej alla har inte lika socialt rika och spännande liv som dig, det är därför vi äter heroiska matlådor och hänger på gymmet 2 timmar om dagen :)

Skämt å sido, det handlar om personliga preferenser helt enkelt.

Sheogorath
2014-05-28, 09:34
Vilka konstigt inrutade liv ni lever...händer det aldrig något oväntat i era liv? Såklart är planering en viktig del men för mig så hackas min vardag upp av oväntade händelser hela tiden, därför har jag så lite ätbart hemma som möjligt. Knepet är bara att sedan hålla sig till efter alla matställen har stängt och McDonalds vägrar jag gå till...hur hungrig jag än är.

Förra veckan hade jag oväntat besök från Spanien och USA, jag kan inte bara säga nej till dessa personer om de vill gå på restaurang med mig. Igår plingade det på dörren och utanför stod en mycket viktig person för mig i mitt affärsliv med två pizza-kartonger...jag kunde inte bara tacka nej till henne om att äta den ena. Sådär rullar mina veckor på...

Gud vad häftigt!

anvihl
2014-05-28, 09:51
Vilka konstigt inrutade liv ni lever...händer det aldrig något oväntat i era liv? Såklart är planering en viktig del men för mig så hackas min vardag upp av oväntade händelser hela tiden, därför har jag så lite ätbart hemma som möjligt. Knepet är bara att sedan hålla sig till efter alla matställen har stängt och McDonalds vägrar jag gå till...hur hungrig jag än är.

Förra veckan hade jag oväntat besök från Spanien och USA, jag kan inte bara säga nej till dessa personer om de vill gå på restaurang med mig. Igår plingade det på dörren och utanför stod en mycket viktig person för mig i mitt affärsliv med två pizza-kartonger...jag kunde inte bara tacka nej till henne om att äta den ena. Sådär rullar mina veckor på...

Sitter du i något utskott eller? Oväntade besök från utomlands varje vecka, mutmåltider med affärsbekanta etc :P

Knatcharn
2014-05-28, 10:02
Nej alla har inte lika socialt rika och spännande liv som dig, det är därför vi äter heroiska matlådor och hänger på gymmet 2 timmar om dagen :)

Skämt å sido, det handlar om personliga preferenser helt enkelt.

Hahah!

Bryggan, tror du att de aldrig äter ute bara för att de planerar veckans intag? Man kan ju välja sina ögonblick istället för att ge upp all planering med ursäkten att oväntade saker brukar hända.

Svårt att säga nej till flickan med pizzorna? :)

Bryggan
2014-05-28, 12:13
Oki, det verkade fel att dra exempel men jag menar bara; planering i all ära men ibland är en planering svår att följa. Är det inget ni märker eller? Hade man tävlat eller liknade så hade man ju bett alla flyga och fara men svenne-deffar som 9 av 10 håller på med är ju dömda att bli upp-fuckade lite då och då.
Nu spelar det ingen roll för det enda som händer är att det tar lite längre tid än tänkt. Planera är bra men om jag skulle hänga läpp varje gång jag inte kan följa min planering hade jag gråtit i princip konstant.

Svårt att säga nej till flickan med pizzorna? :)Hungrig är jag ju...på så många olika plan...

Diomedea exulans
2014-05-28, 12:15
Hungrig är jag ju...på så många olika plan...

Det har man ju sett på film, vad som händer om pizzabudet kommer och man inte har pengar att betala med.

Sheogorath
2014-05-28, 12:17
Oki, det verkade fel att dra exempel men jag menar bara; planering i all ära men ibland är en planering svår att följa. Är det inget ni märker eller? Hade man tävlat eller liknade så hade man ju bett alla flyga och fara men svenne-deffar som 9 av 10 håller på med är ju dömda att bli upp-fuckade lite då och då.
Nu spelar det ingen roll för det enda som händer är att det tar lite längre tid än tänkt. Planera är bra men om jag skulle hänga läpp varje gång jag inte kan följa min planering hade jag gråtit i princip konstant.

Hungrig är jag ju...på så många olika plan...

Min motivation skiljer sig inte ett smack mellan om jag svennedeffar eller om jag nu skulle tävla. Jag kan inte utvärdera korrekt och justera efter detta om jag inte har koll på intag och utgifter. Därför undviker jag frånsteg i den mån det går. Under deff. Det finns alltid undantag: 80-års-fester eller whatnot. Men knappast till vardags. Då är det bara att genomföra.

Knatcharn
2014-05-28, 12:39
Oki, det verkade fel att dra exempel men jag menar bara; planering i all ära men ibland är en planering svår att följa. Är det inget ni märker eller? Hade man tävlat eller liknade så hade man ju bett alla flyga och fara men svenne-deffar som 9 av 10 håller på med är ju dömda att bli upp-fuckade lite då och då.
Nu spelar det ingen roll för det enda som händer är att det tar lite längre tid än tänkt. Planera är bra men om jag skulle hänga läpp varje gång jag inte kan följa min planering hade jag gråtit i princip konstant.


Självklart är det så, man får ta det lite som det kommer i slutändan. Vad folk skriver på nätet är ju oftast det optimala, bilden av hur man tänkt att man ska göra. Vad som händer i verkligheten skiljer sig såklart från det pga fester, högtider, födelsedagar osv.

Sedan beror det ju på hur bestämd man är med att det är just matlådorna som ska ätas. Man kan ju ta med sig matlåda på bröllop också. *rolleyes*

Bryggan
2014-05-28, 13:14
Självklart är det så, man får ta det lite som det kommer i slutändan. Vad folk skriver på nätet är ju oftast det optimala, bilden av hur man tänkt att man ska göra. Vad som händer i verkligheten skiljer sig såklart från det pga fester, högtider, födelsedagar osv.

Sedan beror det ju på hur bestämd man är med att det är just matlådorna som ska ätas. Man kan ju ta med sig matlåda på bröllop också. *rolleyes*Jo jag menar det. Det som Sheo skriver kan bara beskrivas som "starkt", själv är är jag vek, svag och smutsig. ;)

Snömannen
2014-05-28, 22:29
Jag har deffat (bantat) strikt och utan fusk i 4 månader. Varje gång jag känt för att synda med mat eller skippa dagens motion har jag tagit en liten tur till badrummet, klätt av mig, ställt mig på vågen och samtidigt noggrant studerat min kropp i spegeln tills jag kommit på bättre tankar..

Rug
2014-05-28, 22:52
Bästa tips:

- Ät inte för lite, då blir man hungrig.
- Planera. Det är när man inte har någon plan som man står i kylskåpet och trycker korv.

Sheogorath
2014-05-28, 23:12
Jo jag menar det. Det som Sheo skriver kan bara beskrivas som "starkt", själv är är jag vek, svag och smutsig. ;)

Mer som att många vägar leder till Rom och att fördömanden av vilken väg andra väljer att ta inte är något man bör underlåta sig till, om man nu inte nödvändigtvis vill framstå som en självgod stropp without a cause. :)

EnergiÖverskott
2014-05-29, 06:24
Vilka konstigt inrutade liv ni lever...händer det aldrig något oväntat i era liv? Såklart är planering en viktig del men för mig så hackas min vardag upp av oväntade händelser hela tiden, därför har jag så lite ätbart hemma som möjligt. Knepet är bara att sedan hålla sig till efter alla matställen har stängt och McDonalds vägrar jag gå till...hur hungrig jag än är.

Förra veckan hade jag oväntat besök från Spanien och USA, jag kan inte bara säga nej till dessa personer om de vill gå på restaurang med mig. Igår plingade det på dörren och utanför stod en mycket viktig person för mig i mitt affärsliv med två pizza-kartonger...jag kunde inte bara tacka nej till henne om att äta den ena. Sådär rullar mina veckor på...

Jag tycker det handlar mer om hur personerna runt omkring en accepterar ens val. Jag menar, om någon väldigt fet och jojobantande person kör Nutrilett så är det ingen som frågar vidare frågor om denne skulle säga "jag kör Nutrilett nu, så jag hoppas över maten" etc. På samma sätt så accepterar folk i min omgivning om jag följer en plan för en tävling, för att bara komma ner i fettprocent eller för att testa ett nytt upplägg etc.

Har man ett liv där kost och träning spelar en stor och viktig roll så känns det rimligen som att en nära och kära borde vara medvetna om detta och således acceptera det. Det har aldrig vart några problem i mitt fall. Jag möts bara av "men du tar det du vill ha eller tar med dig eget då bara!". Vet inte om jag är ovanligt lyckligt lottad men, det känns som det ligger lika mycket på ens omgivning som på en själv när det gäller hur jobbigt det blir i sociala sammanhang osv. Har jag satt upp ett mål och en plan så håller jag dock den. Vad för än hinder som må uppstå. (om vi inte pratar skada sjukdom eller liknande)


En input till TS är att jag undviker lightläsk under deffdiet. Jag kör PF-året om och under balans eller överskottsperioder dricker jag väldans mycket lightläsk, för att det är jävligt gott. Under deff blir det dock lätt att socker och sötsug når nästan omänskliga höjder om jag dricker lightläsk. Då triggar det snarare än att dämpa. Dricker jag lightläsk under fasteperioden på jobb så blir jag mer sugen på att dra hem och äta kakor, snarare än att dra och köra knäböj.

Antar att det är en personligt differens detta och det här blev ett sjukt långt inlägg men, för mig är alltså lightläsk ett dagligt inslag á ~ 2 liter under balans/överskott men, ett big NONONONO under deff :)

kylander
2014-05-31, 16:38
Jag har deffat (bantat) strikt och utan fusk i 4 månader. Varje gång jag känt för att synda med mat eller skippa dagens motion har jag tagit en liten tur till badrummet, klätt av mig, ställt mig på vågen och samtidigt noggrant studerat min kropp i spegeln tills jag kommit på bättre tankar..

Det där tycker jag inte låter som en sund inställning. sjukt duktigt att deffa strikt i 4 månader men inställningen att klä av sig och inspektera "leta fel" låter inte bra. det måste vara "kul" med träning kost. inte ett måste!!*flex*

jsgt
2014-05-31, 21:33
Har man som mål att bli deffad så behöver det inte alls vara "kul" med kosten. Jag tycker det underlättar om man försöker betrakta mat enbart som energi istället för ett glädjeämne.

Old Nick
2014-05-31, 23:01
Bästa tipset jag kan komma med är att man skall äta sin jävla kalorier och inte tro att man vinner något på att skippa 500 kcal om man inte har ätit hela dagsransonen och inte känner sig överdrivet hungrig på kvällen.

Skall jag äta 2300 kcal per dag och har haft fullt upp hela dagen och inte hunnit äta mer än 1200 kan jag med lätthet ta en lättkvarg, landa på 1400 och gå och lägga mig. Men det är bara att skjuta sig själv i foten. Jag käkar gröt, frukt, whatever tills jag har fått i mig allt. Då sover jag bra och allt rullar på som det skall. Annars börjar jag käka allt som inte sitter fastskruvat efter ett par dagar.

cero
2014-06-01, 11:34
Förra veckan hade jag oväntat besök från Spanien och USA, jag kan inte bara säga nej till dessa personer om de vill gå på restaurang med mig. Igår plingade det på dörren och utanför stod en mycket viktig person för mig i mitt affärsliv med två pizza-kartonger...jag kunde inte bara tacka nej till henne om att äta den ena. Sådär rullar mina veckor på...

Skrivet direkt från mammas källare? ;)

För att bidra till tråden så är mycket grönsaker, protein och färdiga matlådor som man håller sig till mitt bästa tips. Förutom det så var social, konditionsträna, sov ordentligt, ha bra sex osv. Det är mest när man är inaktiv som man tänker på att äta hela jäkla tiden. Njut av livet så blir det snarare problem att inte äta för lite.

Shqypnia
2014-06-01, 12:44
Det där med att när man är inaktiv att det är då man tänker som mest på mat skriver jag under på. På mina vilodagar vill jag i princip bara äta.

JeppeAndersson
2014-06-01, 13:00
Godis!!!

cero
2014-06-01, 13:08
för mig är alltså lightläsk ett dagligt inslag á ~ 2 liter under balans/överskott men, ett big NONONONO under deff

Dra ned på konsumtionen under balans/överskott så tror jag det blir lättare att dricka lite läsk under deff utan att gå bananas. Om inte annat lär dina tänder se ut som skräp om 15 år med så mycket läsk.

EnergiÖverskott
2014-06-01, 13:23
Det där med att när man är inaktiv att det är då man tänker som mest på mat skriver jag under på. På mina vilodagar vill jag i princip bara äta.

Därför har man aldrig vilodagar :D

Dra ned på konsumtionen under balans/överskott så tror jag det blir lättare att dricka lite läsk under deff utan att gå bananas. Om inte annat lär dina tänder se ut som skräp om 15 år med så mycket läsk.

Jag ska börja dra ner på det och sötningsmedel öht. Har dock aldrig haft ett endaste hål i tänderna och får alltid komplimanger om fina tänder hos tandläkaren. Är pedant med min tandhälsa så det är inga problem :)

TykenBambatant
2014-07-06, 10:36
Räkna kalorier och använd miniräknare


Sent from my iPad using Tapatalk

ftcyber
2014-07-07, 14:38
Drick 2 fulla glas vatten innan varje måltid, underlätta mycket!
Och ät kvarg som fan! både kalorisnålt och proteinrikt :)

Filipb
2014-07-07, 17:45
Drick 2 fulla glas vatten innan varje måltid, underlätta mycket!
Och ät kvarg som fan! både kalorisnålt och proteinrikt :)

.... och cancerogent vid "ät som fan"

Dewon
2014-07-07, 20:10
Istället för att svälta sig själv till döds så går jag kvällspromenaden på 1-2h vilket blir några hundra kcal extra där jag kan fylla på med vad jag än vill eller behöver. :)

ftcyber
2014-07-07, 20:50
.... och cancerogent vid "ät som fan"

sant för sig, my bad! Ät lagom mycket :em: