handdator

Visa fullständig version : Byta ut all mat mot onyttigheter


Lukas0120
2014-05-25, 19:00
Hej! Tänkte att jag en dag skulle ersätta all "riktig" mat under en dag och bara käka kakor, glass godis osv. Inte så att jag övergår kalorie intaget utan att jag äter samma mängd kalorier som en vanlig dag bara att jag äter onyttigheter en hel dag. T.ex Ben and jerrys till middag, kladdkaka till lunch osv. Skulle detta leda till viktuppgång eller hur påverkas kroppen?

broman
2014-05-25, 19:07
Om det är samma kalorier så nej, (om du ligger på kaloribalans), lär dock inte bli samma netto-kalorier som med en "normal" kost, pga processad mat kostar mindre kalorier att förbränna. Även andra faktorer som den termogena effekten på kolhydrater och protein.

nisse1976
2014-05-25, 19:19
3 stora skillnader mot "bra" mat
Dålig mättnad
Dåligt med protein
Lite näring

Men vad man gör en dag är totalt oväsentligt

King Grub
2014-05-25, 19:20
En dag? En dag händer det inte ett dugg som kommer att påverka om en vecka eller en månad på någonting.

R Scarpa27
2014-05-25, 19:21
under längre tid...
skulle leda till näringsbrister av alla dess slag.

du kan antagligen gå ner i vikt, eller gå upp det handlar om kaloriunderskott eller överskott.

så nej , ät vanlig mat, grönsaker osv och ät något gott till extra över det isf.

sen vet jag inte om du bara menar 1 dag? då spelar det inte mkt roll överhuvudtaget, om du återgår till normalt ätande i form av mat sen.

under en längre tid pissigt dåligt.
du klarar dig utan mat i dagar också...

anvihl
2014-05-25, 19:24
Som KG skriver så spelar det inte någon roll alls vad du gör under en dag om man tänker långsiktigt, men kortsiktigt så kommer du förmodligen binda en hel del extra vätska, men det pinkar du ju ut ett par dagar efteråt.

Lukas0120
2014-05-25, 20:36
jag menar bara under en dag. Jag äter och tränar normalt under resterande dagar. Är bara riktigt sugen på att proppa i mig massa onyttigheter :D

nisse1976
2014-05-25, 20:38
Är bara riktigt sugen på att proppa i mig massa onyttigheter :D

Do it!

R Scarpa27
2014-05-25, 20:46
jag menar bara under en dag. Jag äter och tränar normalt under resterande dagar. Är bara riktigt sugen på att proppa i mig massa onyttigheter :D

håller du igen så mkt på sånt du gillar och skapar crawings?
och måste ha svulldagar? sprid ut och ät glass, godis och chips m.m oftare vid sug i mindre mängd det behöver ej bli onyttigt bara för man äter det oftare i mindre mängd.

Frantic
2014-05-25, 20:55
Är bara riktigt sugen på att proppa i mig massa onyttigheter :D

Det blir inte direkt mycket onyttigheter om du ska hålla dig till kaloribalans. Ben & Jerry's och kladdkaka är båda väldigt energitäta produkter så ska du "proppa" i dig lär kaloriintaget sticka iväg också.

Beemel
2014-05-26, 08:36
Det blir inte direkt mycket onyttigheter om du ska hålla dig till kaloribalans. Ben & Jerry's och kladdkaka är båda väldigt energitäta produkter så ska du "proppa" i dig lär kaloriintaget sticka iväg också.

+1

De gånger jag själv "proppat i mig" sådana saker har jag hamnat (med lätthet) på 5-6Mcal utan att vara särskilt "mätt"
Så ska man käka inom sina vanliga kaloriramar, kommer man troligen gå hungrig hela dagen.

Sheogorath
2014-05-26, 09:13
+1

De gånger jag själv "proppat i mig" sådana saker har jag hamnat (med lätthet) på 5-6Mcal utan att vara särskilt "mätt"
Så ska man käka inom sina vanliga kaloriramar, kommer man troligen gå hungrig hela dagen.

Worth it! (Ibland)

exor
2014-05-26, 09:36
Gjorde så igår. Åt lunch vid 12, 600kcal. Vid 18 så var både jag och tjejen riktigt sugna på en mysig avslutning på veckan så fyllde resterande 2.500 kcal på glass, brownie, choklad och mackor. Kaloribalans den dagen cirkus. Lite extra vätska men imorgon är vikten återställd. Så länge jag ligger relativt lågt på salt ocg fett så är det inga problem. Mycket enrgi, bra tryck på gymmet och en mysig kväll. Värt? Absolut!

vicarious
2014-05-26, 09:38
Ett alternativ är att du tränar mycket (konditionsträning) den dagen så har du lite extra kalorier att äta.

Landström
2014-05-26, 12:16
Hur definierar du "onyttigt"?

En vanlig "Svensson-definition" på onyttig mat är att maten lätt bidrar till övervikt. Om du dock inte tänkt äta fler kcal så kommer du alltså inte äta "onyttigt" enligt den definitionen.

Kuggfråga?

Beemel
2014-05-26, 13:29
Worth it! (Ibland)

Det kan det absolut vara. Men det handlar fortfarande inte om att "proppa i sig" under dessa premisser, Förutsatt att kaloriramarna inte är baserade på grisbulk.