handdator

Visa fullständig version : Elliott Rodgers, varför döda han de personerna i Isla Vista?


timoat
2014-05-25, 17:14
Jag hamnade i ett gnabb men en tjejkompis på FB, hon hävdade att anledningen till att han sköt de människorna var följande

"A very disturbed person decided to kill these innocent students because he was socially inept and angry. He blamed the women who rejected him for his own shortcomings. These three young people died violently because their killer was taught that women who reject men should be punished. That women expressing sexuality should be shamed, and ask to be violated. That women should dress decently, not that men should behave decently. These two women and one man, died because of misogyny. There were 6 victims in total. This is an example of a single tragic battle in the ongoing war of feminism and gender equality."

Jag hävdar att det är pga grava psykiska störningar, och det var det som är den allra största anledningin till att folk begår den här typen av massmord. Hon tyckte att jag använde mental illness som en scapegoat. Hon hävda bestämt att det inte har med saken att göra, det är samhällets syn på kvinnor som fick honom att begå morden.

"He was a spoiled rich kid who had everything handed to him. He was taught that he deserved anything he wanted and subsequently enabled. Was he taught specifically to hate women? I don't know. Was he conditioned to expect everything to fall into his lap? Absolutely."

Hur ser ni på det?

Lance Uppercut
2014-05-25, 17:22
Omöjligt att veta men det blir alltid löjligt när folk försöker simplifiera extremt komplexa problem där mängder av orsaker troligtvis spelar in.

Oljeblixten
2014-05-25, 17:24
Jag tror inte det var på grund av patriarkatet i alla fall.

Tricklew
2014-05-25, 17:31
Det är som alltid, simplistiska ideologiska förklaringar på riktiga händelser är alltid fel, utan undantag. Så ja, hon hade fel, och feminismen kommer inte sätta stopp för liknande händelser.

timoat
2014-05-25, 17:34
Nu postade hon precis den här artikeln från the guardian

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/24/elliot-rodgers-california-shooting-mental-health-misogyny

Konstigt att de inte tar upp hur han uttryckligen sa att han hatade män också flera gånger och skulle döda dem med.

Agremont
2014-05-25, 17:37
Rik snorunge med storhetsvansinne som fått allting han pekat på. Tror, nej vet att han är perfekt och att han sålledes har rätt till en snygg tjej. Ytlig till det extrema etc. Såg kvinnor som objekt etc.

Psykisk sjuk helt klart, men också dålig kvinnosyn.

timoat
2014-05-25, 17:42
Rik snorunge med storhetsvansinne som fått allting han pekat på. Tror, nej vet att han är perfekt och att han sålledes har rätt till en snygg tjej. Ytlig till det extrema etc. Såg kvinnor som objekt etc.

Psykisk sjuk helt klart, men också dålig kvinnosyn.

Självklart har han dålig kvinnosyn, det finns ju ingen debatt om det, men det kan ju inte enbart vara anledning till att han mördade, det måste vara en djup underliggande mental ohälsa. Massor med män har lika dålig kvinnosyn utan att ta livet av folk. Jag skulle vilja hävda att män som slår kvinnor också har mental ohälsa. Olika grader och facetter.

L-Sami
2014-05-25, 17:59
Självklart spelar hans inre kommunikation in här, dumma tankar leder till dumma handlingar. Han var säkert en känslig människa som hade blivit ordentligt sårad. Möjligtvis depression och något typ av anti-socialt syndrom (autismspektrum?) inblandat. Tråkigt att han inte fick hjälp i tid och andra människor fick sota livet för det. Väldigt komplext och man kan inte säga endast att det handlade om mental ohälsa eller dålig kvinnosyn.

Latissimus Dorsi
2014-05-25, 18:08
Patriarkatet, utan tvekan.

muddler
2014-05-25, 18:08
Så blir det när brudtorka drabbar fel person grovt jävla förenklat, att inte få ligga är otroligt knäckande och har man till på köpet en passande läggning kan det gå på det här viset, det är ju bara att titta på många seriemördare bakåt i tiden, många har den gemensamma nämnaren att det gått lite si och så med raggandet.

Vunnis
2014-05-25, 18:10
Jag tror också definitivt på patriarkatet.

Vi jobbar helt enkelt för många timmar. :rolleyes:

Tricklew
2014-05-25, 18:13
Hela försöket att plocka politiska pluspoäng på detta är så äckligt. Med ett uns av hyfs i kroppen hade man lämnat denna hemska händelse i fred, istället för att försöka plocka åt sig lite pluspoäng genom att kasta sig över mord, och skrika sina politiska åsikter.

Verkar som att patriarkatet är den nya porren, tvspel, våldsfilmer, hårdrocken med mera. Alltid ska någon idiot försöka plocka poäng åt just sina politiska åsikter i sådana här sammanhang, vidriga människor.

Sniggel
2014-05-25, 18:20
Vad lär man sig egentligen på "She received her master's degree in Women's and Gender Studies from Rutgers University".
Antar att man med en mastersexamen bör ha goda argument till att kvinnohat är en kultur och att denna kultur leder till brott som denna:
"The truth is that there is no such thing as a lone misogynist – they are created by our culture" (källa pls ^^)

"It not only stigmatizes the mentally ill – who are much more likely to be victims of violence than perpetrators of it"
Så av hänsyn till mentalt sjuka får man inte påpeka att vissa mentalt sjuka begår brott?

"So when we say that these things are unstoppable, what we are really saying is that we're unwilling to do the work to stop them. Violence against women does not have to be inevitable"
Vilket fruktansvärt korkat påstående. Våld mot kvinnor, eller våld mot vem-som-helst är oundvikligt. Enskilda fall av av våld kommer alltid att ske. Man kan inte använda orealistiska scenarion som "fred-på-jorden-alla-lever-i-harmoni" och allt som avviker från detta är ett tecken på att vi inte anstränger oss eller "accepterar våld".
Det verkar vara en vanlig strategi från "radikalfeminister" (kallar sig själva oftast feminister) att så länge som minsta lilla orättvisa mot kvinnor uppdagas (utan hänsyn till orättvisor mot övriga världens befolkning) så är det ett tecken på systemiskt patriarkalt förtryck(tm). På så vis kommer patriarkatet alltid att förtrycka och feminister kan fortsätta kräva ena och andra åtgärden för att minska <insert-orättvisa-mot-kvinnor-här>.


"Valenti was named in March 2011 as one of The Guardian's top 100 women, for what the newspaper described as her pioneering work in bringing the feminist movement online and into the 21st century"

Har verkligen svårt att förstå att dylika personer hyllas.

Armed Dingo
2014-05-25, 18:21
Rik kille med dålig kvinnosyn som inte får brudar. Någonting stämmer inte. Det där hade flera st fallit för, minst en under hans 22åriga liv som oskuld. Vissa skulle hävda att det är ett recept för framgång på den punkten (jag skiter i vilket då de som faller för sådant inte är min kopp te ändå).

Vi kan konstatera att något inte stämmer. Antingen har han inte dålig kvinnosyn, kan mycket väl vara så att han är en liten gullgosse mot kvinnor som han fått lära sig och det har gett honom noll, varpå han ser killar som faktiskt har dålig kvinnosyn (de han kallar för obnoxious (ni har sett videon va?)) som kammar hem dem och gör honom förbannad.

Detta handlar inte om ett samhällsproblem som lär män att kvinnor går att skjuta på eget bevåg (hur fan kan man ens påstå en sådan sak när det sker såpass sällan som det gör?) utan om en man med någon form av fel i huvudet.

PureWhey
2014-05-25, 18:23
Jag har knappt läst om det.
Vilka artiklar/videos är bra?

Armed Dingo
2014-05-25, 18:31
Hans video kvällen innan

http://www.liveleak.com/view?i=4fd_1400921453#OTEc1hp6QFvCDusS.01

timoat
2014-05-25, 18:32
Jag har knappt läst om det.
Vilka artiklar/videos är bra?

Du får ta och börja med den han postade dagen innan.
Helt störd.

J4nXkZnL_xo

Armed Dingo
2014-05-25, 18:34
Det sjuka är hur lugn och sansad han är. Det låter inövat.

timoat
2014-05-25, 18:36
Det sjuka är hur lugn och sansad han är. Det låter inövat.

Ja, som han gör ett skådespel. Han upprepar sig hela tiden också med samma fraser, som att han försöker få olika tagningar eller nåt.

PureWhey
2014-05-25, 18:37
Känner flera som pluggat i Santa Barbara, några jag vet vilka det är som befinner sig där nu. Sjukt att jag inte sett något på facebook, tror t om någon bor i Isla Vista nu. Hmm :-|

Röda Björnen
2014-05-25, 18:42
Vi är logiska människor som vill hitta en logisk anledning som inte existerar när man gör en sådan här handling, människan var gravt psykiskt störd.

Sen blir jag så glad när extrem feministerna skyller detta pga. patriarkat. Det påminner om när folk ifrån den kristna sekten under japanska katastrofen 2011 som både sa att det var guds straff när det inträffade och guds välsignelse när vi hittade överlevande. De visar sin rätta sida.

Notten
2014-05-25, 18:45
Känner flera som pluggat i Santa Barbara, några jag vet vilka det är som befinner sig där nu. Sjukt att jag inte sett något på facebook, tror t om någon bor i Isla Vista nu. Hmm :-|

Behöver du lite uppmärksamhet eller vad är det frågan om? Bete dig som en man?

PureWhey
2014-05-25, 18:48
Behöver du lite uppmärksamhet eller vad är det frågan om? Bete dig som en man?

..?

tp_88
2014-05-25, 18:56
Så sjukt. Känns helt och hållet som en scen ur en riktig B-serie.

Yes
2014-05-25, 19:31
Om något så är han en perfekt feminist. Han har lärt sig att man ska vara en snäll och omtänksam gentleman - sätta punanin på piedestal. Alla andra män är primitiva grottmongon som inte kan kontrollera sitt testosteron, och de behandlar kvinnor dåligt. Trots det, trots att han fått lära sig att han är den perfekta mannen, stöter kvinnorna bort honom. Han får stå ensam, övergiven, ute i kylan. Ingen skulle ta i honom med tång. Är det rättvist? Han som är så bra? Den snälla och omtänksamma gentlemannen som bara vill ha lite kärlek 'n stuff?

Ja, nu plockar jag också enkla poänger på en tragisk händelse. Den beskrivningen ligger dock bra mycket närmare sanningen än det feministiska yrandet.

Hans video visar tydliga tecken på psykisk störning. Hans självbild är uppenbart väldigt skev där han tycks ha något slags gud-komplex och ser sig som en skipare av rättvisa, samtidigt som han är extremt bitter, missunnsam och svartsjuk.

En friskare person hade väl gråntrunkat medan han jobbat på sig själv för att komma ur situationen - inte sett det som en komsisk orättvisa som måste rättas till.

filmjölk
2014-05-25, 19:37
Narcissistisk personlighetsstörning. Alla former av händelser som på något sätt utmanar eller rubbar egot förstoras upp något enormt och upplevs som oerhört kränkande.

High1ander
2014-05-25, 23:42
Känner flera som pluggat i Santa Barbara, några jag vet vilka det är som befinner sig där nu. Sjukt att jag inte sett något på facebook, tror t om någon bor i Isla Vista nu. Hmm :-|

Jag bodde ca 5-10 minuter gång därifrån det hände.

Var en liknande sak för 13 år sen där också, då en idiot körde med sin bil igenom en massa människor, intressant nog så var även pappan då en regissör (så självklart är det regissörers fel).

Under tiden jag bodde där så var det även någon som gick "Postal" (även det några minuter därifrån jag bodde) och döda 7 personer i Goleta (som ligger brevid Isla Vista som båda tillhör Santa Barbara).

Dvs. inget nytt och ovanligt tyvärr.


Denna snubbe var en idiot med dålig kvinnosyn men framför allt dålig människosyn.
Han ogilla tjejer för de inte ville ha honom, och killar för att tjejerna valde dom istället.

Och som tidigare nämnts så är det alldeles för komplicerat för att bara skylla på en sak som trigga eller orsaka hans skit.

AronP
2014-05-26, 07:28
Skulle det vara så att det är samhällets misogyni mot kvinnor så känns det ju som att det borde finnas lite fler fall av mord. Det måste finnas en "svaghet" hos personen där. Precis som när man pratar om tv-spel.

I videon så verkar han ju ha en väldigt grandios självbild, något verkar skevt. Jag förstår dock inte varför han inte fått nuppa, han verkar ju både vältalig och ser ju bra ut.

PureWhey
2014-05-26, 07:52
AronP
Läs lite i flashbacktråden så har dom grävt fram hur socialt missanpassad han var osv. Hans vänner: "a serial killer in the making"

Skickat ifrån böjracket

AronP
2014-05-26, 07:58
AronP
Läs lite i flashbacktråden så har dom grävt fram hur socialt missanpassad han var osv. Hans vänner: "a serial killer in the making"

Skickat ifrån böjracket

Det var lite det jag fiskade efter. Han ser bra ut och är vältalig men får ändå inte nuppa, då måste det finnas någon stor "brist" där. Att vara socialt missanpassad förklarar den grejen, det var liksom inte "vem som helst" som gick ut och sköt.

PureWhey
2014-05-26, 07:59
Det var lite det jag fiskade efter. Han ser bra ut och är vältalig men får ändå inte nuppa, då måste det finnas någon stor "brist" där. Att vara socialt missanpassad förklarar den grejen, det var liksom inte "vem som helst" som gick ut och sköt.

Aha, ja precis.

Skickat ifrån böjracket

WHITEFOLKS
2014-05-26, 08:14
Var nog ingen fördel för honom att vara man i det här fallet, hade han varit en kvinna hade en fått den uppmärksamhet han så efterlängtade.

LoveMachine
2014-05-26, 08:28
Om det där är resultatet av narcissism och obefintligt sexliv så är jag glad att jag i alla fall inte är narcissist. Med mina talanger så hade det kunnat sluta illa.

Nitrometan
2014-05-26, 09:47
Helt klart ett fall av för få vapen.
NRA säger att fler vapen hindrar dödsskjutningar.

Om alla inblandade hade haft rejält med vapen och ammunition så hade ingen dött. Mer vapen till alla.

timoat
2014-05-26, 09:56
Helt klart ett fall av för få vapen.
NRA säger att fler vapen hindrar dödsskjutningar.

Om alla inblandade hade haft rejält med vapen och ammunition så hade ingen dött. Mer vapen till alla.

Håller med. Istället för död hade det blivit en fet shootout istället, och ingen hade blivit skadad!

nr2GeWiDrdY

Grahn
2014-05-26, 09:59
Tja även NRA är inte helt utan poänger, Breivik hade tex inte kunnat göra allt det han gjorde om elden besvarats.

Det bästa är förstås om galningar inte får tag i vapen över huvud taget, eller att man kanske gör något så radikalt som att se till att man har en fungerande psykvård och ser till att inte ha så många destruktiva galningar fritt springande från början.....

timoat
2014-05-26, 10:12
Tja även NRA är inte helt utan poänger, Breivik hade tex inte kunnat göra allt det han gjorde om elden besvarats.

Det bästa är förstås om galningar inte får tag i vapen över huvud taget, eller att man kanske gör något så radikalt som att se till att man har en fungerande psykvård och ser till att inte ha så många destruktiva galningar fritt springande från början.....

Det här psykfallet hade ju en låååång dokumenterad historia av mental ohälsa från att han var liten, och anmälningar mot honom från hans egna familj, träffade en psykolog varje dag ect och ändå kunde han lagligen hämta ut 3 pistoler. Och det ÄR ju lagligt att ha pistol i USA så varför besköt ingen honom så fort det hände? Eller ska ALLA vara beväpnade? Det var ju tydligen ett polistätt område eftersdom det bara ett par veckor tidigare hade arresterats 120 pers för fylla och slagsmål. Kan man få tag på pistoler så lätt är det inga problem att orsaka stor skada på väldigt liten tid. Nu knivade han ju ner 3 pers också, men han var ju psykopat. Hade det inte funnits knivar eller pistoler hade han använt stenar eller spetsiga pinnar liksom.

Sniggel
2014-05-26, 10:14
Tja även NRA är inte helt utan poänger, Breivik hade tex inte kunnat göra allt det han gjorde om elden besvarats.

Det bästa är förstås om galningar inte får tag i vapen över huvud taget, eller att man kanske gör något så radikalt som att se till att man har en fungerande psykvård och ser till att inte ha så många destruktiva galningar fritt springande från början.....

Whoah whoah nu tar vi det lite lugnt här!
Det självklara är att ta en hammare och smasha patriarkatet i småbitar!

PureWhey
2014-05-26, 10:17
Kommer aldrig gå att "fånga" in alla personer innan dåd som dessa begås. I detta fall tycker man ju dock att tillräckligt med varningssignaler verkar ha uppfattats ifrån omgivningen för att möjligen kunna stoppa det.

Sniggel
2014-05-26, 10:34
Precis. Det finns ingen lösning på att folk ibland går bananas. Orealistisk nollvision och som tidigare nämnt en extrem svartvit syn på vad(tm) det är som orsakar det.

Slartibartfast
2014-05-26, 10:53
Det var lite det jag fiskade efter. Han ser bra ut och är vältalig men får ändå inte nuppa, då måste det finnas någon stor "brist" där. Att vara socialt missanpassad förklarar den grejen, det var liksom inte "vem som helst" som gick ut och sköt.

http://mountainmania.se/wp-content/uploads/2012/01/Sa%CC%8A-ka%CC%88nns-det-att-vara-ung-och-snygg-och-a%CC%88nda%CC%8A-inte-fa%CC%8A-na%CC%8Agra-brudar.jpg

BigSpawn
2014-05-26, 11:08
Har läst några artiklar som hävdat att psykofarmaka ofta är inblandat i dessa våldsdåd(runt 90%) men att man ändå oftast skyller på de psykiska problemen, hittade bara denna artikel just nu
http://www.wnd.com/2012/12/psych-meds-linked-to-90-of-school-shootings/

timoat
2014-05-26, 11:18
Har läst några artiklar som hävdat att psykofarmaka ofta är inblandat i dessa våldsdåd(runt 90%) men att man ändå oftast skyller på de psykiska problemen, hittade bara denna artikel just nu
http://www.wnd.com/2012/12/psych-meds-linked-to-90-of-school-shootings/

Har nåt att göra med att man blir känslokall och får svårare att empatisera med offren på piller?

Grahn
2014-05-26, 11:20
Man får väl hoppas att psykofarmaka bara används när alternativet vore värre än riskerna med dem.....De är dock svåra, justera/slarva med en dos och effekterna kan vara katastrofala.

Slartibartfast
2014-05-26, 11:21
Har läst några artiklar som hävdat att psykofarmaka ofta är inblandat i dessa våldsdåd(runt 90%) men att man ändå oftast skyller på de psykiska problemen, hittade bara denna artikel just nu
http://www.wnd.com/2012/12/psych-meds-linked-to-90-of-school-shootings/

Att psykofarmaka varit iblandat betyder ju givetvis bara att personen redan fått en diagnos och påbörjat medicinering. Skilj på kausalitet och korrelation.

Sängar är inblandade i säkert 99% av alla dödsfall på sjukhus!

BigSpawn
2014-05-26, 11:26
inte jag som säger det utan några som är betydligt mer insatt än vad jag är:P har en känsla av att bland annat en Harvardutbildad psykolog vet vad han pratar om? och så fanns det nån studie

Gober
2014-05-26, 11:33
Han ser totalt död ut i ögonen. Talet känns inövat, även de tillgjorda superskurk-skratten. Det är väl ett fall av det gamla vanliga grav psykisk sjukdom, mix av medicin (som skrivs ut som alvedon i USA) och tillgång till vapen.

Sen kan man ju spekulera i om school shootings är smittsamt, dvs istället för att kanske bara ha ihjäl sig själv eller någon närstående vill man dra ner fler i fallet, ta ut sitt hat på andra och göra sig ett namn (som de andra som uppmärksammats i media) även om det blir som ökänd mördare.

Obehaglig video när man vet vad som händer efter.

timoat
2014-05-27, 06:39
http://www.hollywoodreporter.com/news/seth-rogen-slams-film-critic-707117

pga denna artikel.

http://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/in-a-final-videotaped-message-a-sad-reflection-of-the-sexist-stories-we-so-often-see-on-screen/2014/05/25/dec7e7ea-e40d-11e3-afc6-a1dd9407abcf_story.html



Det jag hatar är insinuationen att alla män är som latenta tickande bomber som bara väntar på att få explodera sitt inlärda kvinnohat. Det kommer (är redan) att bli som ordet rasist, istället för att man kommer kunna diskutera underliggande problem som vettiga människor kommer "kvinnohatare" att skrikas så fort man är av annan åsikt, och där tar debatten slut. Jag har för länge sen lämnat debatten på min polares flickväns fb sida, efter att hon raderat några av mina inlägg och kallat mig hostile och agressive (vilket jag absolut inte var) och ett gäng av hennes tjejkompisar likade det. Som sagt, precis som med orden "rasist, nazist, främlingsfientlig" när man är av annan åsikt om invandring. De kastar ur sig ord som tar bort en från huvudfrågeställningen, och helt plötsligt måste man ägna energi åt att försvara sig för dom insinuationerna, och då lägger man oftast ner för man orkar helt enkelt inte. Hoppas Bill Burr tar upp detta i sin podcast.

TomasB
2014-05-27, 07:59
Han ser totalt död ut i ögonen. Talet känns inövat, även de tillgjorda superskurk-skratten. Det är väl ett fall av det gamla vanliga grav psykisk sjukdom, mix av medicin (som skrivs ut som alvedon i USA) och tillgång till vapen.

Sen kan man ju spekulera i om school shootings är smittsamt, dvs istället för att kanske bara ha ihjäl sig själv eller någon närstående vill man dra ner fler i fallet, ta ut sitt hat på andra och göra sig ett namn (som de andra som uppmärksammats i media) även om det blir som ökänd mördare.

Obehaglig video när man vet vad som händer efter.

Jag tycker det ser ut som om han "leker" (i brist på bättre ord). Som du säger, hela talet är inövat och forcerat. Det ligger ingen som helst emfas i det utan han framstår snarare som en dålig skådis som övar inför en audition.

Så jag delar din analys (det understrukna).

XXXL
2014-05-27, 09:10
Han ser totalt död ut i ögonen. Talet känns inövat, även de tillgjorda superskurk-skratten. Det är väl ett fall av det gamla vanliga grav psykisk sjukdom, mix av medicin (som skrivs ut som alvedon i USA) och tillgång till vapen.

Sen kan man ju spekulera i om school shootings är smittsamt, dvs istället för att kanske bara ha ihjäl sig själv eller någon närstående vill man dra ner fler i fallet, ta ut sitt hat på andra och göra sig ett namn (som de andra som uppmärksammats i media) även om det blir som ökänd mördare.

Obehaglig video när man vet vad som händer efter.

Han var ju obehagligt ful med.

Bubblan84
2014-05-27, 09:25
Har läst igenom tråden på flashback. Han hade väldigt skumma förväntningar, man blir sällan uppraggad hemma i sitt sovrum medan man spelar datorspel. Fattar inte att han inte testade nätdejting om han nu längtade efter kvinnor så mycket? Han var tydligen sjukt blyg irl men vältalig online. Säkert hade det kunnat få någon på fall?
Ingen har ens nämnt den möjligheten. Har de inte nätdejting i Amerikat?

timoat
2014-05-27, 09:33
Har läst igenom tråden på flashback. Han hade väldigt skumma förväntningar, man blir sällan uppraggad hemma i sitt sovrum medan man spelar datorspel. Fattar inte att han inte testade nätdejting om han nu längtade efter kvinnor så mycket? Han var tydligen sjukt blyg irl men vältalig online. Säkert hade det kunnat få någon på fall?
Ingen har ens nämnt den möjligheten. Har de inte nätdejting i Amerikat?

Det hade nog inte hjälpt, han var så pass störd att folk helt enkelt inte ville vara i hans närhet. Man kan ju också undra just hur många gånger han ens försökte träffa tjejer, med hans grava personlighetsstörning verkade han tro att han inte skulle behöva ragga, de borde komma till honom.

WHITEFOLKS
2014-05-27, 09:50
Har läst igenom tråden på flashback. Han hade väldigt skumma förväntningar, man blir sällan uppraggad hemma i sitt sovrum medan man spelar datorspel. Fattar inte att han inte testade nätdejting om han nu längtade efter kvinnor så mycket? Han var tydligen sjukt blyg irl men vältalig online. Säkert hade det kunnat få någon på fall?
Ingen har ens nämnt den möjligheten. Har de inte nätdejting i Amerikat?

Tror du han hade haft samma problem att hitta någon om han hade varit "motsvarande person" men kvinna istället?

Bubblan84
2014-05-27, 09:55
Det hade nog inte hjälpt, han var så pass störd att folk helt enkelt inte ville vara i hans närhet. Man kan ju också undra just hur många gånger han ens försökte träffa tjejer, med hans grava personlighetsstörning verkade han tro att han inte skulle behöva ragga, de borde komma till honom.

Han kanske kunde träffat någon lika störd? Det stora problemet var ju att han aldrig tog kontakt med någon. Nåväl, hans förväntningar var så extremt uppskruvade så det hade nog slutat i en annan sorts besvikelse längre fram om han hade träffat någon.

Tror du han hade haft samma problem att hitta någon om han hade varit "motsvarande person" men kvinna istället?

Män raggar mer i allmänhet så antagligen hade chansen att bli raggad på varit betydligt större om han hade samma personlighet men var tjej. Bara se filmen Rocky där Rocky raggar upp den extremt blyga Adrian :)

WHITEFOLKS
2014-05-27, 10:03
Han kanske kunde träffat någon lika störd? Det stora problemet var ju att han aldrig tog kontakt med någon. Nåväl, hans förväntningar var så extremt uppskruvade så det hade nog slutat i en annan sorts besvikelse längre fram om han hade träffat någon.



Män raggar mer i allmänhet så antagligen hade chansen att bli raggad på varit betydligt större om han hade samma personlighet men var tjej. Bara se filmen Rocky där Rocky raggar upp den extremt blyga Adrian :)

Precis och det bidrog antagligen en hel den indirekt till frustrationen. Att han inte förstår varför ingen var intresserad av honom.

Det är även sådant som gör att kvinnorna har lite "annorlunda syn" på det som skedde, dvs allt det där med "omgz han tyckte han förtjänade sex" osv, det är svårt för de att förstå perspektivet han som socialt handikappad kille hamnade i.

Det som fick det att ske var nog mer standard känsla av utanförskap och orättvisa, lite ala kids i förorten som slänger sten. Det som orsakade utanförskapet var hans sociala handikapp och kön (inte könet i sig men att han skulle vara tvungen att jaga mer än han var bekvän med/införstådd).

Bubblan84
2014-05-27, 10:11
Precis och det bidrog antagligen en hel den indirekt till frustrationen. Att han inte förstår varför ingen var intresserad av honom.

Det är även sådant som gör att kvinnorna har lite "annorlunda syn" på det som skedde, dvs allt det där med "omgz han tyckte han förtjänade sex" osv, det är svårt för de att förstå perspektivet han som socialt handikappad kille hamnade i.

Det som fick det att ske var nog mer standard känsla av utanförskap och orättvisa, lite ala kids i förorten som slänger sten. Det som orsakade utanförskapet var hans sociala handikapp och kön (inte könet i sig men att han skulle vara tvungen att jaga mer än han var bekvän med/införstådd).

Ja, det och att han kände en sån stor skam i att bli avvisad. Alla som jagar blir avvisade någon gång eller ofta, men det ville han inte veta av.

TomasB
2014-05-27, 10:16
Han var ju obehagligt ful med.

Nu är jag förvisso kanske inte den bästa att avgöra manlig skönhet men så ful var han inte? Tycker han har ett visst modell-utseende. Han skulle tveklöst kunna kamma hem tjejer med det utseendet om det inte vore för den lilla detaljen att han är sinnessjuk och låste in sig framför datorn.

WHITEFOLKS
2014-05-27, 10:16
Ja, det och att han kände en sån stor skam i att bli avvisad. Alla som jagar blir avvisade någon gång eller ofta, men det ville han inte veta av.

Sure men om du frågar många damer varför de inte "jagar själva" så blir frågan att de inte vill bli avvisade.. Så det är inget direkt unikt för honom. Skillnaden är ju att han inte hade ett alternativ direkt.

Bubblan84
2014-05-27, 10:18
Sure men om du frågar många damer varför de inte "jagar själva" så blir frågan att de inte vill bli avvisade.. Så det är inget direkt unikt för honom. Skillnaden är ju att han inte hade ett alternativ direkt.

Det verkar dock som att han tog avvisandet några snäpp hårdare än gemene man/kvinna. Lite självdistans och humor hade kunnat göra underverk för ER.

sabenada
2014-05-27, 14:04
Stefan Molyneuxs podcast om detta innehåller mycket information och en analys som låter rimlig, tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=oybAUKZhaMA

sabenada
2014-05-27, 14:18
Samma länk fast inbäddad:

oybAUKZhaMA

supercharge
2014-05-27, 14:42
Hela försöket att plocka politiska pluspoäng på detta är så äckligt. Med ett uns av hyfs i kroppen hade man lämnat denna hemska händelse i fred, istället för att försöka plocka åt sig lite pluspoäng genom att kasta sig över mord, och skrika sina politiska åsikter.

Verkar som att patriarkatet är den nya porren, tvspel, våldsfilmer, hårdrocken med mera. Alltid ska någon idiot försöka plocka poäng åt just sina politiska åsikter i sådana här sammanhang, vidriga människor.

Ja, jag tycker också det är ganska äckligt. Problemet med resonemanget om "patriarkatet" är att det lika gärna kan vara det precis omvända. Att det i så fall är feminiseringen av samhället som radikaliserar vissa individer som upplever att det inte finns någon plats för dem när alla ska påtvingas den rätta läran. Jag tror det är precis som du säger att den extrema PK-hetsen är vår tids videovåld - som kommer skrattas åt i framtiden.

Men i slutändan handlar det med all sannolikhet om att det här är människor med någon psykologisk störning som borde sitta inlåsta

timoat
2014-05-27, 15:57
Den där länken är jäkligt bra, mycket intressant analys. Man får en bild av hur han blev som han blev. Har jack shit att göra med "patriarket".

cero
2014-05-27, 15:58
Men i slutändan handlar det med all sannolikhet om att det här är människor med någon psykologisk störning som borde sitta inlåsta

+1

Hur fick han tag på vapnet förresten? Har man utrett det?

EDIT: Fanns 3 lagligt inköpta vapen i hans hem.

XXXL
2014-05-27, 15:59
+1

Hur fick han tag på vapnet förresten? Har man utrett det?

Köpt det i affär helt lagligt.

CalleP
2014-05-27, 16:02
För han var sjuk i huvudet.

cero
2014-05-27, 16:03
Tittar på klippet ovan nu, mycket bra analys. Rekommenderas.

timoat
2014-05-27, 16:49
Satan, killen var loooong gone. Mycket tack vare styvmamman.

cero
2014-05-27, 18:30
Mycket tack vare styvmamman.

Baserat på?

timoat
2014-05-27, 18:44
Baserat på?

Det som stod i brevet? Hela hans skeva syn/hat mot kvinnor började ju när hon kom in i bilden, när hon tvingade honom att äta soppan när han var olydig ect. Sen fortsatte ju det under hela hans uppväxt, och det var lillebrorsan som fick all kärlek ect. plus det hon sa till honom när brorsan fick det reklammodellkontraktet. det var ju pga av sakerna hon sa som gjorde att han var tvungen att ta livet av honom också. Lyssnade du på hela?

Armed Dingo
2014-05-27, 18:49
Ni missar en annan intressant detalj; I en poll där ingen vet svaret innan de röstat så har 92% röstat jld istället för jfr (så gjorde även jag). Var är Freud? Behöver en förklaring.

cero
2014-05-27, 19:20
Det som stod i brevet? Hela hans skeva syn/hat mot kvinnor började ju när hon kom in i bilden, när hon tvingade honom att äta soppan när han var olydig ect. Sen fortsatte ju det under hela hans uppväxt, och det var lillebrorsan som fick all kärlek ect. plus det hon sa till honom när brorsan fick det reklammodellkontraktet. det var ju pga av sakerna hon sa som gjorde att han var tvungen att ta livet av honom också. Lyssnade du på hela?

Lyssnat på 40 min än så länge, men det var lite väl magstarkt att implicera att det är hennes fel att dessa 7 oskyldiga människor är döda. Det här är sannolikt en kombination av många faktorer tillsammans med grava personlighetsstörningar.

timoat
2014-05-27, 19:30
Sa inte att det var hennes fel till 100%, men det hade stor påverkan på honom, det framkommer tydligt, keep listening! :)

Langster
2014-05-28, 11:32
Av någon anledning läste jag större delen av Rodgers manifest igår.
Konstig kille, han verkade tro att tjejer skulle komma till honom och när de inte gjorde det så blev han så pass arg att han utförde ett massmord. Men det handlade inte bara om tjejer, han avskydde alla som var populära - eftersom han inte var populär själv... Det konstiga är att han var väl medveten om att det var hans eget fel, han försökte aldrig ta kontakt. Han ville att det skulle räcka med att han fanns så skulle tjejer komma till honom och snubbar vilja vara hans vänner - trots det visste han att det inte funkade så.

Han var socialt handikappad, men jag tror inte att han var psykiskt sjuk.
De delar av manifestet som handlar om hur han vill döda folk, bli en tyrann och förbjuda sex osv känns faktiskt väldigt halvhjärtade, påklistrade. Jag tror att hatet mot folk var en mask han tog på sig själv för att skydda sig själv mot sitt självförakt. Innerst inne visste han att det var hans fel, att det var honom det var fel på. Jag tror att morden kan ha berott på att han var otroligt bitter, men jag tror snarare att han ville ta livet av sig själv. Han ville inte leva med sig själv längre, men han ville samtidigt bli ihågkommen på något sätt, skulle han bara ha tagit livet av sig så hade i princip ingen utom hans föräldrar saknat och kommit ihåg honom. Detta var det enda sätt han kände att han kunde göra något avtryck i världen.

timoat
2014-05-28, 11:42
Av någon anledning läste jag större delen av Rodgers manifest igår.
Konstig kille, han verkade tro att tjejer skulle komma till honom och när de inte gjorde det så blev han så pass arg att han utförde ett massmord. Men det handlade inte bara om tjejer, han avskydde alla som var populära - eftersom han inte var populär själv... Det konstiga är att han var väl medveten om att det var hans eget fel, han försökte aldrig ta kontakt. Han ville att det skulle räcka med att han fanns så skulle tjejer komma till honom och snubbar vilja vara hans vänner - trots det visste han att det inte funkade så.

Han var socialt handikappad, men jag tror inte att han var psykiskt sjuk.
De delar av manifestet som handlar om hur han vill döda folk, bli en tyrann och förbjuda sex osv känns faktiskt väldigt halvhjärtade, påklistrade. Jag tror att hatet mot folk var en mask han tog på sig själv för att skydda sig själv mot sitt självförakt. Innerst inne visste han att det var hans fel, att det var honom det var fel på. Jag tror att morden kan ha berott på att han var otroligt bitter, men jag tror snarare att han ville ta livet av sig själv. Han ville inte leva med sig själv längre, men han ville samtidigt bli ihågkommen på något sätt, skulle han bara ha tagit livet av sig så hade i princip ingen utom hans föräldrar saknat och kommit ihåg honom. Detta var det enda sätt han kände att han kunde göra något avtryck i världen.

Jag kan rekommendera dig att lyssna på den videon som någon postade längst upp på sidan. Man får en bra inblick i hur det gick åt helvete.

TomasB
2014-05-28, 12:01
+1

Hur fick han tag på vapnet förresten? Har man utrett det?

EDIT: Fanns 3 lagligt inköpta vapen i hans hem.

Ja, dessutom var väl ett av mordvapnen en helt vanlig brödkniv? (Såg videon som någon postade och han avfärdar kritiken mot NRA med att Elliott tog ihjäl de 3 första med en vanlig kniv).

cero
2014-05-28, 12:14
Att döda mer än 1-2 personer på öppen gata med en kniv lär vara ytterst omständligt om man inte orkar springa efter alla människor som flyr åt olika håll. Dessutom räcker det sällan med bara ett hugg för att avsluta offret. I detta fall hade han väl stängt in dem i sin lägenhet först.

Frågan är hur en uppenbart mentalt störd person som Elliott kan få tag på vapen på laglig väg? Vansinne. Förstår inte hur människor kan känna sig säkra i Amerika eller annat land med så mycket vapen i omlopp.

Grahn
2014-05-28, 12:19
Angående knivattackens eventuella svårighet http://www.svt.se/nyheter/varlden/27-doda-i-knivattack-pa-tagstation

Bubblan84
2014-05-28, 12:28
Ruggigt intressant analysfilm. Många olika faktorer som spelade in. En förälder som skämde bort honom, en som var frånvarande, en styvmor som var kass, väldigt ytlig omgivning, väldigt känslig kille, mobbad i skolan osv osv. Tragiskt.

LoveMachine
2014-05-28, 12:39
Angående knivattackens eventuella svårighet http://www.svt.se/nyheter/varlden/27-doda-i-knivattack-pa-tagstation

Fast den attacken utfördes enligt min kollega som kommer från Kina och hängt med i utvecklingen av tiotalet personer. Så det handlar alltså om mindre än tre offer per gärningsman. Shit vad obehagligt det är att relativisera något sådan. Men det visar ändå på att det är betydligt besvärligare.

Grahn
2014-05-28, 12:42
Fast den attacken utfördes enligt min kollega som kommer från Kina och hängt med i utvecklingen av tiotalet personer. Så det handlar alltså om mindre än tre offer per gärningsman. Shit vad obehagligt det är att relativisera något sådan. Men det visar ändå på att det är betydligt besvärligare.

Visst är det det, men mot obeväpnade panikslagna civilister är även kniv möjligt att använda till hemska resultat. :(

Sniggel
2014-05-28, 12:46
Jag kan rekommendera dig att lyssna på den videon som någon postade längst upp på sidan. Man får en bra inblick i hur det gick åt helvete.

Hade man varit motsatsen till feminist (den typen som letar efter bevis på kvinnoförakt) hade man ju lätt kunna skylla på den dåliga människosyn kvinnor har gentemot män. Att styvmamman, tack vare manshatet i samhället, behandlade en stackars pojke så illa att han till slut gick ut och mördade.
Tyvärr gillar sociala medier att hitta en populär syndabock att skylla på. I det här fallet (och i många andra fall) "kvinnoföraktet(tm)".

cero
2014-05-28, 12:58
Fast den attacken utfördes enligt min kollega som kommer från Kina och hängt med i utvecklingen av tiotalet personer. Så det handlar alltså om mindre än tre offer per gärningsman. Shit vad obehagligt det är att relativisera något sådan. Men det visar ändå på att det är betydligt besvärligare.

Sedan kan man även omringa folk om man är flera gärningsmän, och detta var ju som sagt på en tågstation och inte en öppen gata. Hade de haft tillgång till halvautomatiska gevär hade kanske de 130+ som blev skadade i attacken varit döda istället.

timoat
2014-05-28, 13:00
Sedan kan man även omringa folk om man är flera gärningsmän, och detta var ju som sagt på en tågstation och inte en öppen gata. Hade de haft tillgång till halvautomatiska gevär hade kanske de 130+ som blev skadade i attacken varit döda istället.

Man skulle vilja veta varför han inte fullföljde den mer fruktansvärda planen av att mörda sin familj och använda lägenheten som en tortyrkammare (enligt manifestet) Vad fick honom att ändra sig, liksom?