handdator

Visa fullständig version : För stort underskott?


Sitckan
2014-05-25, 13:30
Hej!

Började deffa i måndags och vägde då 71.2kg (182cm).
La mig på 2000kcal för att få en utgångspungt och idag söndag 6 dagar senare och vägde jag 69.8.

Är det lite väl fort? Eller behöver jag inte oroa mig? Har ingen aning om min fettprocent men bifogar 2 färska bilder.

Har svårt att säga om jag håller samma styrka på gymmet då jag inte tränat på 2 månader och tappat en del. Men känns som att energin räcker till både på jobbet och de 4 pass jag kört än så länge.

Sniggel
2014-05-25, 13:53
Det är säkerligen inte för fort. Många tappar mer än så första veckan trots att underskottet (senare visar sig vara) är 500 kcal. Inte ovanligt att tappa 1 kg första dygnet. Det är dock inte 100% fett som viktnedgången består av i början.
Det krävs oftast 3 veckor för att få ett hum om hur snabbt man tappar fett.
Man kan t ex väga sig varje dag under andra, tredje (och helst fjärde) veckan och ta ett medianvärde för varje vecka och se hur vikten ändras. Det bör ge ett mer representativt värde för hur mycket kvalitativ vikt man går ner. Även om det fortfarande är ganska ungefärligt på så kort tid som en månad. Men det ger en fingervisning iaf. Något en veckas viktnedgång nästan aldrig kan göra (om man inte har stor tidigare erfarenhet av viktnedgång och vet hur det brukar se ut).

nisse1976
2014-05-25, 13:56
I början går man oftast ner mer, framförallt om man utesluter kolhydrater.
Mitt tips är att fortsätta, väga dig om en vecka igen vid samma tidpunkt och samma förutsättningar.
Har du gått ner lika mycket då så höj intaget en aning för att fortsätta samma viktnedgångshastighet är lite väl snabbt och ökar risken för muskelförlust.

Sen är väl frågan om du verkligen bör deffa och inte försöka lägga på muskler istället, du väger ju ganska lite.
Men det är inte min sak att avgöra.

Sitckan
2014-05-25, 17:07
Det är säkerligen inte för fort. Många tappar mer än så första veckan trots att underskottet (senare visar sig vara) är 500 kcal. Inte ovanligt att tappa 1 kg första dygnet. Det är dock inte 100% fett som viktnedgången består av i början.
Det krävs oftast 3 veckor för att få ett hum om hur snabbt man tappar fett.
Man kan t ex väga sig varje dag under andra, tredje (och helst fjärde) veckan och ta ett medianvärde för varje vecka och se hur vikten ändras. Det bör ge ett mer representativt värde för hur mycket kvalitativ vikt man går ner. Även om det fortfarande är ganska ungefärligt på så kort tid som en månad. Men det ger en fingervisning iaf. Något en veckas viktnedgång nästan aldrig kan göra (om man inte har stor tidigare erfarenhet av viktnedgång och vet hur det brukar se ut).

Okej, ska testa det när jag kommit lite längre in! Tack för det utförliga svaret :)

I början går man oftast ner mer, framförallt om man utesluter kolhydrater.
Mitt tips är att fortsätta, väga dig om en vecka igen vid samma tidpunkt och samma förutsättningar.
Har du gått ner lika mycket då så höj intaget en aning för att fortsätta samma viktnedgångshastighet är lite väl snabbt och ökar risken för muskelförlust.

Sen är väl frågan om du verkligen bör deffa och inte försöka lägga på muskler istället, du väger ju ganska lite.
Men det är inte min sak att avgöra.

Tack för svaret har inte uteslutit några kolhydrater bifogar en bild på hur det ser ut per dag ungefär.
Vill självklart lägga på mig mer muskler. har gått upp ca 12 kilo från februari förra året då jag aldrig rört på mig i hela mitt liv^^
Men tror jag väljer och deffa ner mig för att träna på balans / litet överskott.

Sitckan
2014-05-25, 17:09
..

Rug
2014-05-30, 22:55
Första två veckorna kan du räkna bort helt tycker jag. Därefter kan du börja mäta dina 0,5kg i veckan eller vad du nu sätter upp för mål. Gärna inte justera kosten förrän 2v tyder på "felaktig" takt. Träna bör du däremot vara noggrann med. Varje rep räknas!