handdator

Visa fullständig version : Hur räkna innan lagning?


lofito
2014-05-25, 12:42
En snabbis bara! Låt säga att jag har fisk som jag ska steka. Ska jag väga den
innan på vågen eller är det vikten efteråt som räknas när den är klar? Har aldrig fattat det där riktigt. Tack!

johnnie434
2014-05-25, 12:50
du ska väga allting rått, samma med pasta/ris ska du väga innan du kokar det

lofito
2014-05-25, 13:09
Ok, av vilken anledning?

johnnie434
2014-05-25, 13:25
Ok, av vilken anledning?

För att kött/kyckling/fisk tappar vätska efter tillagning och ris/pasta väger mer efter tillagning, så om du vill ha en exakt siffra så väger man innan tillagning, eftersom att all innehållsförteckning räknas på otillagad vara

vicarious
2014-05-25, 14:25
En snabbis bara! Låt säga att jag har fisk som jag ska steka. Ska jag väga den
innan på vågen eller är det vikten efteråt som räknas när den är klar? Har aldrig fattat det där riktigt. Tack!

Det beror på vilket näringsvärde du ämnar att använda dig av. De flesta näringsvärden på förpackningar avser otillagad vara, men om du t ex tittar i en livsmedelstabell så finner du näringsvärden för både otillagade och tillagade maträtter.

Alfers
2014-05-25, 15:07
Ok, av vilken anledning?

För att slutresultatet beror på hur du tillagar produkten. Om du tex steker en köttbit hårt och länge tappar den mycket vätska, kör den den på låg temp i ugnen tappar den mindre vätska.

lofito
2014-05-25, 16:25
Gjorde lite fisk nyss. Blir så opraktiskt när jag och tjejen lagar mat och att ha två olika grejer, tex. att jag måste ha min mat i en skål o hålla reda på etc. Men förstår lite nu. Gjorde havsflundra och den krympte en hel del i ugnen, så förstår att den väger mindre men att proteinet kvarstår?

Magnus N
2014-05-25, 16:33
Gjorde lite fisk nyss. Blir så opraktiskt när jag och tjejen lagar mat och att ha två olika grejer, tex. att jag måste ha min mat i en skål o hålla reda på etc. Men förstår lite nu. Gjorde havsflundra och den krympte en hel del i ugnen, så förstår att den väger mindre men att proteinet kvarstår?

ja, du har samma mängd protein före som efter tillagning

Rug
2014-05-25, 16:33
Precis så. Ska mycket till för att du ska elda sönder proteinet.

Sheogorath
2014-05-25, 16:34
Gjorde lite fisk nyss. Blir så opraktiskt när jag och tjejen lagar mat och att ha två olika grejer, tex. att jag måste ha min mat i en skål o hålla reda på etc. Men förstår lite nu. Gjorde havsflundra och den krympte en hel del i ugnen, så förstår att den väger mindre men att proteinet kvarstår?

Ja, man får utgå från att näringsinnehållet inte ändras vid tillagning. Så länge du inte bränner sönder maten. Men för att få reda på hur mycket protein din fisk innehåller får du alltså väga den innan du tillagar den, och ha en tillförlitlig näringsdeklaration.

vicarious
2014-05-25, 18:40
Gjorde lite fisk nyss. Blir så opraktiskt när jag och tjejen lagar mat och att ha två olika grejer, tex. att jag måste ha min mat i en skål o hålla reda på etc. Men förstår lite nu. Gjorde havsflundra och den krympte en hel del i ugnen, så förstår att den väger mindre men att proteinet kvarstår?

Den totala mängden energi är densamma men näringsvärdet per viktenhet förändras eftersom fisken tappar vatten under tillagning.