handdator

Visa fullständig version : Ålder ingen fara...


Musklegubbe
2014-05-25, 12:06
Hej!

Varje gång jag ser någon gammling göra fysiska underverk så får det mig att bli väldigt hoppfull om min ålderdom, jag är 45 just nu, Denna man startade träna när han var 56 år och han var tjock och ohälsosam. fantastiskt, se videon ...http://www.lifegooroo.com/look-fit/how-to-work-out-less-and-still-look-younger?utm_source=taboola&utm_campaign=76303

King Grub
2014-05-25, 12:13
Absolut. Samtidigt är det stor skillnad på att vara 56 och ha tränat korrekt och progressivt sedan man var 16. Då har man redan passerat sin topp, är på nedgång fysiskt och motverkar snarare förfallet än når nya formrekord, oavsett om det gäller styrka, muskelmassa, kroppsfett, explosivitet eller uthållighet. Börjar man däremot när man är 56 har man en "virgin body" när det gäller träning och får utmärkta ökningar.

exevision
2014-05-25, 12:42
Jag är imponerad då jag ser äldre (60+) träna ordentligt på gymmet. Ofta man ser dessa träna bättre än ~18 åringar.

Peter.B
2014-05-25, 12:50
Måste bara få bjuda på en liten historia från i morse, när det ändå kom på tal (typ), sorry om det räknas som OT!

I morse var jag på ett utegym och träffade där en intressant och imponerande finsk tant. Hon fyller 70 år i år. Hon berättade att när hon var 45 år kunde hon lätt göra 22-23 chins, hade gjort som bäst 600 armhävningar, tagit 120 kg i bänk och gjorde chins med 30-50 kg extravikt. Till historien bör poängteras att damen i fråga tränade sminkad i en blommig blus och stiliga shorts. Pratglad var hon också, och när hon såg att jag hade en drake tatuerad på ryggen var hon noga med att upplysa mig att alla de bästa idrottarna var drakar (horoskop), speciellt friidrottare och höjdhoppare, för de flög som drakar! Hon var förstås också drake. Sedan bjöd hon på det ena märkliga träningstipset efter det andra. Och tyckte att jag behövde träna och utveckla mina underarmar, övre bröst och nedre lats. Glömde jag förresten att nämna att hon rev av tre set med åtta reps hyfsat strikta chins? På sitt sjuttionde levnadsår! Kanske borde lyssna på tanten ändå! :D

Gnistan
2014-05-25, 14:37
Absolut. Samtidigt är det stor skillnad på att vara 56 och ha tränat korrekt och progressivt sedan man var 16. Då har man redan passerat sin topp, är på nedgång fysiskt och motverkar snarare förfallet än når nya formrekord, oavsett om det gäller styrka, muskelmassa, kroppsfett, explosivitet eller uthållighet. Börjar man däremot när man är 56 har man en "virgin body" när det gäller träning och får utmärkta ökningar.

Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

ceejay
2014-05-25, 14:51
Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

Det finns inget att inte hålla med om, vart vill du komma egentligen?

PureWhey
2014-05-25, 15:21
Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

Jaha?

King Grub
2014-05-25, 15:34
Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

Där ser man.

panzerpig
2014-05-25, 15:49
Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

Det kan ju bero på att han peakade vid 50, han nådde inte sin fulla potential tidigare.
Har för mig att jag läst (vet inte om det stämmer) att män har sin styrkepeak mellan 35-45. Därefter tappar man ca 1% per år.
Men en 45-åring som bara nått 85% av sitt max kan ju fortfarande bli starkare några år till. (typ, liksom ba)

Gnistan
2014-05-25, 17:00
Absolut. Samtidigt är det stor skillnad på att vara 56 och ha tränat korrekt och progressivt sedan man var 16. Då har man redan passerat sin topp, är på nedgång fysiskt och motverkar snarare förfallet än når nya formrekord, oavsett om det gäller styrka, muskelmassa, kroppsfett, explosivitet eller uthållighet. Börjar man däremot när man är 56 har man en "virgin body" när det gäller träning och får utmärkta ökningar.

Vad jag inte höll med om var detta med att man per automatik skulle ha passerat en topp sin topp från det att man började träna vid yngre ålder och att man sedan är på nedgång fysiskt som äldre. Visst. stämmer säkert rmed den stora massan men det finns undantag. Inom styrkelyft KAN man vara bra RÄTT långt upp i ålder, till skillnad från en del andra sporter.
Men visst. Beror ju på vad man menar med äldre?
Var ett reportage på TV om en äldre man som gjorde 90 i bänk då han var 90 år.
Han sa att han hade gjort 120 som yngre har jag för mig?
Att tappa 30 kg är väl rätt mycket men å andra sidan. Hur många 90 åringar gör 90 i bänk? Som sagt. Finns alltid undantag i det mesta här i livet.

Gnistan
2014-05-25, 17:03
Det kan ju bero på att han peakade vid 50, han nådde inte sin fulla potential tidigare.
Har för mig att jag läst (vet inte om det stämmer) att män har sin styrkepeak mellan 35-45. Därefter tappar man ca 1% per år.
Men en 45-åring som bara nått 85% av sitt max kan ju fortfarande bli starkare några år till. (typ, liksom ba)

Ja det kan helt klart vara så som du säger.

exevision
2014-05-25, 17:26
Var ett reportage på TV om en äldre man som gjorde 90 i bänk då han var 90 år.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205932

exevision
2014-05-26, 11:00
Bra tråd i sammanhanget: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184773

Röda Björnen
2014-05-26, 15:41
Håller inte med.
En föredetta tränare till mig som nu är dryga 70 har sagt att han var som starkast då han var runt 50.

Detta förändrar ju allt.

maqan
2014-05-26, 19:19
detta förändrar ju allt.

:d.

Musklegubbe
2014-05-27, 22:57
Ok...många det är att svara på tydligen, man tackar!...jag har ingen aning om jag peakat lr ej, lr om jag nu gjort det, så är jag inte nöjd över mig själv på långa vägar och jag försöker med alla medel inte tänka på min ålder, vilket bara ger mig ett mentalt hinder, men...bara att försöka och se hur långt man kommer!:)