handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. träningsschema (Denna gången lite mer utförligt)


Makoos90
2014-05-25, 07:56
Jaha, ja jag skrev ju ett inlägg för ett tag sen där jag frågade om ett träningsschema. Det upplägget va att träna en muskel om dan (5 dagar i veckan). Det upplägget känner jag att det inte va något för mig i dagsläget.
Har slängt ihop en helt ny variant som jag skulle vilja få feedback på. Ni tycker säkert att det inte är så pissnoga men för mig är det de:) Har jag ett träningsschema som verkligen känns bra så kommer jag prestera mycket mer på gymmet. Anyway, börjar med mina mål.

Mina mål kan man säga är 80% Massa 20% Styrka. Skulle jag nån dag kunna tänka mig att stå på en scen? Absolut. Är det något annat ni undrar över så bara fråga. I dagsläget väger jag ca 92 kg, jag är 181 cm. Har tränat mycket innan men la av på grund av knäskada (korsbandshelvetet gick av i en fotbollsmatch), mina pb:s då va följande:

Bänk 110x1
Mark 150, 8x3 (maxade inte)
Böj 130, 8x3 (maxade inte)

Skulle tippa på att jag ligger ca 20 kg ifrån dessa stats i dagsläget.

Mitt nya upplägg sätter frekvensen mer i fokus. Det blir en 3-splitt som lyder följande: Rygg och biceps, bröst och ticeps, ben och axlar. Tanken är att dessa ska tränas måndag-lördag.

Alla basövningar kommer köras med 8x3 och resten med 10x3, första tanken va 6x3 respektive 8x3. Kanske ändrar tillbaka till detta, det är inte direkt hugget i sten. Första frågan, har läst något om max 60 reps/liten muskel och max 120 reps/stor muskel per vecka. Stämmer detta? Hade gärna velat köra 2 bicepsövningar/pass till exempel men det hade i så fall satt totalreppen på 120... Kan även tänka mig att detta beror på intensiteten, men jag brukar köra rätt så intensivt.

Sen min sista fråga är att jag har 3 alternativ. Det ena alternativet är att jag kör basövningarna på varje pass, och att jag sen byter lite på de andra övningarna. Som exempel, att på pass A1 köra Marklyft-> Barbell row -> Pull ups och sen 3 dagar senare på A2 byter ut barbell row mot till exempel T-bar.
Det va alternativ 1. Alternativ 2 däremot är att jag bara kör basövningarna 1 gång i veckan, byter ut de mot en "lättare" övning. Typ Marklyft blir ersatt med hyperextensions. Alternativ 3 är A1=A2. Dvs alla rygg/biceps blir identiska.

Där har ni mina frågor. Jag hade uppskattat all kritik, borde positiv och negativ. Dela gärna med er av era kunskaper. Vad säger "vetenskapen" och vad säger eran erfarenhet? Rent spontant så är jag mer inne på alternativ 1 eller 2. Vet inte om alternativ 1 kanske blir för mycket då alla basövningar görs 2 gånger i veckan. Men men!

Nu ska jag dra till gymmet, funderar på att starta en journal. Hade varit kul att prova på!

0rre
2014-05-25, 09:15
Hej,

Jag kör liknande upplägg.
Första turen av pass 1: Tungt (bröst, triceps och axlar) reps mellan 4-7.
Första turen av pass 2: Tungt (rygg och biceps) samma som ovan.
Första turen av pass 3: Tungt (ben och mage) samma som ovan

Andra turen av pass 1: Lätt med reps som drar sig mellan 8-12
Andra turen av pass 2: Lätt, samma som ovan
Andra turen av pass 3: Lätt, samma som ovan

Under de tunga dagar har jag mina bas övningar så som bänkpress, knäböj och marklyft. Jag ändrar övningar mellan de lätta och tunga passen. Jag håller koll på hur mycket jag tar i basövningar och vissa andra övningar som jag gillar så som viktade chins och handel press, annars kör jag på det som är tungt och bryr mig inte alls hur mycket vikt det är.

Jag personligen kör nog alldeles för många set armar så det blir massor av reps i veckan. Men jag älskar och träna mycket så det är svårt att stoppa mig själv.

Jag tycker att du kommer köra mycket axlar med ditt upplägg. De blir tränade under bröst dagen, ben dagen, bröst dagen igen och sedan ben dagen igen. Alltså fyra gånger i veckan och du kör det dagen innan ditt andra bröst pass. Jag funderar om det kan påverka hur bra du presterar den dagen då dina axlar är nog inte helt återhämtade.

Jag hoppas det här hjälper.

Makoos90
2014-05-25, 09:21
Hej,

Jag kör liknande upplägg.
Första turen av pass 1: Tungt (bröst, triceps och axlar) reps mellan 4-7.
Första turen av pass 2: Tungt (rygg och biceps) samma som ovan.
Första turen av pass 3: Tungt (ben och mage) samma som ovan

Andra turen av pass 1: Lätt med reps som drar sig mellan 8-12
Andra turen av pass 2: Lätt, samma som ovan
Andra turen av pass 3: Lätt, samma som ovan

Under de tunga dagar har jag mina bas övningar så som bänkpress, knäböj och marklyft. Jag ändrar övningar mellan de lätta och tunga passen. Jag håller koll på hur mycket jag tar i basövningar och vissa andra övningar som jag gillar så som viktade chins och handel press, annars kör jag på det som är tungt och bryr mig inte alls hur mycket vikt det är.

Jag personligen kör nog alldeles för många set armar så det blir massor av reps i veckan. Men jag älskar och träna mycket så det är svårt att stoppa mig själv.

Jag tycker att du kommer köra mycket axlar med ditt upplägg. De blir tränade under bröst dagen, ben dagen, bröst dagen igen och sedan ben dagen igen. Alltså fyra gånger i veckan och du kör det dagen innan ditt andra bröst pass. Jag funderar om det kan påverka hur bra du presterar den dagen då dina axlar är nog inte helt återhämtade.

Jag hoppas det här hjälper.

Kul att du kör liknande, funkar det bra då?

Haha. Det hade jag inte tänkt på. Kanske bättre att köra bröst/triceps/axlar istället. Kanske slänga in 2 magövningar på
Ben dagen istället.. Tack för tipset i alla fall:)

0rre
2014-05-25, 09:30
Hej,

Jag kör inte mycket axlar under passen. Set'en ser ut så här, PER PASS:
Bröst/rygg/ben: 12 set
Armar: 9 set
Axlar: 4 set

Tyvärr måste jag göra dig besviken och skriva att jag inte kan bedömma det här träningsupplägget än då jag började med det för en vecka sedan.

0rre
2014-05-25, 09:31
Om du startar med en träningsjournal kommer jag definitivt att följa den!

Makoos90
2014-05-25, 12:10
Hej,

Jag kör inte mycket axlar under passen. Set'en ser ut så här, PER PASS:
Bröst/rygg/ben: 12 set
Armar: 9 set
Axlar: 4 set

Tyvärr måste jag göra dig besviken och skriva att jag inte kan bedömma det här träningsupplägget än då jag började med det för en vecka sedan.

För mig blir det:
Bröst: 18 set
Rygg: 18 set
Ben: 21 set
Axlar: 12 set
Armar: 12 set

Hmm okej, då är det väl bara att kötta på:) tror jag kommer köra basövningarna första halvan av veckan sen "lättare" övningar andra halvan.

Glömde nämna det, men vi verkar tänka likadant angående progression. Jag kommer främst försöka öka i basövningar och tex chins :)

Har inte du någon journal?

0rre
2014-05-25, 20:45
18 set bröst, 12 set armar och 12 set axlar på ett pass?
Alltså du kör 36 set bröst och rygg i veckan och 42 set ben?

Nej, jag har ingen journal.

Makoos90
2014-05-25, 21:53
18 set bröst, 12 set armar och 12 set axlar på ett pass?
Alltså du kör 36 set bröst och rygg i veckan och 42 set ben?

Nej, jag har ingen journal.

Nej haha. Menade per vecka. Missade att du skrev per pass :smash:

Bröst/triceps kändes bra idag i alla fall:)

0rre
2014-05-26, 05:12
Okej vad bra. Det vart många set, så jag började undra.

Gött! Det blir bröst, axlar och triceps för mig med nu.