handdator

Visa fullständig version : Räcker det att mäta progressionen i första övningarna?


Vitkål
2014-05-24, 18:55
Hej.

Mitt upplägg lyder som så att jag kör drag på måndagar, press tisdag, ben ons och sedan helkropp på fredagen.

I alla pass har jag en övning jag alltid börjar med (chins, bänk, böj) och efter att ha kört den fortsätter jag passet med randomvikter och övningar. Ibland pumpar jag, ibland med stopp, ibland excentriskt osv. Det blir med andra ord ganska jobbigt att hålla koll på allting och jag mäter därför bara styrkan i första övningarna.

Behöver man hålla koll och fortsätta mäta på samma vis under resten av passet eller kan man ta det lite mer piano?

Beemel
2014-05-24, 20:17
Jag brukade tidigare mäta progressionen främst på den första övningen (Böj, mark, bänk).
Men självklart höll jag även koll på efterföljande övningar och försökte öka även där, men det blev liksom sekundärt
Nu när jag kör helkroppspass så blir det mer naturligt att hålla koll på alla övningar.

MaxHBG
2014-05-24, 21:23
Det borde räcka att mäta progressionen i första övningen tror jag. Men jag mäter ändå allt jag gör.

Sarco
2014-05-24, 21:43
Om du byter hela tiden så är det ju knappast lönt. Jag brukar mäta progression i andraövningen (halvkropp) när jag kör samma ett tag som en indikation eller för att motivera mig lite extra. T.ex. kanske jag klarar en eller två reps mindre än jag hoppats på i bänk och då tar jag med mig det till andraövningen (lutande hantelpress) och pressar mig lite extra där. Men det är ju sekundärt. Kör jag några extraset för pump någon gång så är det inget jag skriver upp (det är dessutom på så låga vikter i så fall så det vill jag inte dokumentera :))

PureWhey
2014-05-24, 21:54
Jag håller progression i alla övningar, utgår såklart ifrån att förutsättningarna är likadana varje pass. Dock med fokus på huvudövningen.

Beholder
2014-05-24, 22:23
Det är väl helt upp till vad du känner för att göra och vad som är viktigt för dig.

Diomedea exulans
2014-05-24, 22:29
Borde väl räcka, tycker man.

Thornblom
2014-05-24, 22:32
Jag vågar påstå att en övning per muskelgrupp är viktigt. Rimligt att det är den första.

BobaFett
2014-05-25, 11:39
Det finns övningar som lämpar sig för att mäta progression och det finns övningar som inte gör det.

Latsdrag t.ex. är en dålig övning eftersom man lätt maxar racket om man bara drar men man kan även göra den väldigt svår med en lätt vikt beroende på hur man kör.

Knäböj är ju svårare att fuska så länge man kör samma djup. Kan vara en ide att köra med räcken i squatracket och se till att nudda dem även om man höjer vikten.

Bänkpress likaså, det är svårt att fuska i. Du kan fuska lite grann genom att studsa eller att inte nudda bröstet men det vet du ju själv om du gör eller inte.

Så det borde räcka om man håller koll på typ bänk, mark och knäböj.

Själv skriver jag ner allt jag gör så det är lätt att hålla koll.

Thornblom
2014-05-26, 07:53
Det finns övningar som lämpar sig för att mäta progression och det finns övningar som inte gör det.

Latsdrag t.ex. är en dålig övning eftersom man lätt maxar racket om man bara drar men man kan även göra den väldigt svår med en lätt vikt beroende på hur man kör.

Knäböj är ju svårare att fuska så länge man kör samma djup. Kan vara en ide att köra med räcken i squatracket och se till att nudda dem även om man höjer vikten.

Bänkpress likaså, det är svårt att fuska i. Du kan fuska lite grann genom att studsa eller att inte nudda bröstet men det vet du ju själv om du gör eller inte.

Så det borde räcka om man håller koll på typ bänk, mark och knäböj.

Själv skriver jag ner allt jag gör så det är lätt att hålla koll.

Absolut, men om man har lämnt egot hemma är det inte så svårt att mäta progression i latsdrag heller.

PureWhey
2014-05-26, 07:55
Absolut, men om man har lämnt egot hemma är det inte så svårt att mäta progression i latsdrag heller.

Precis, självklart utgår man ifrån samma utförande. Torde sig vara självklart.

Skickat ifrån böjracket

mycketbrännvin
2014-05-26, 08:25
Böj, bänk,mark i början av passena och fokusera på dessa. det är svårt att göra progressiva höjningar/ökningar i alla övningar men man brukar ju öka bra i mindre övningar ifall basövningarna ökar

z_bumbi
2014-05-26, 11:29
Det kan funka men jag skulle skriva upp några andra övningar också, det är kanske inte så intressant från pass till pass men på lång sikt kan det bli det.

CalleP
2014-05-26, 12:18
Om du till exempel kör bröst och triceps och så skriver du bara ner vad du gör i bänken så kan du missa dina framsteg i de andra övningarna. För ibland så kanske man inte orkar lika mycket i basövningarna och då kan det vara kul att se att man gjort framsteg i andra övningar.