handdator

Visa fullständig version : Är självuppoffring hjältemodigt?


Exdiaq
2014-05-24, 15:45
Denna såg jag häromdagen. Är det hjältemodigt att offra sig själv? Frågeställningen inte begränsad till den här bilden utan all form av självuppoffring och huruvida det är hjältemodigt eller ej.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/1508522_760793170599129_403058534_n.jpg

Diomedea exulans
2014-05-24, 16:03
Jag kan inte se något annat svar på den här frågan än ett klockrent "ja". Därför ger jag mig fan på att någon annan snart kommer komma med oemotsägliga argument för att svaret är "nej".

Medusa
2014-05-24, 16:05
Haha, ärligt talat, finns det ingen gräns på fåniga frågeställningar?

Vad tycker du själv?

Ja, svaret är givetvis ja. Vill du att en brandman skall gå in i en brinnande byggnad för att rädda dig, att en polis skall avbryta en svår misshandel där du är offret, att en soldat skall beskydda dig och din familj när fienden står för dörren, isåfall är även ditt svar ja.

Exdiaq
2014-05-24, 16:09
Haha, ärligt talat, finns det ingen gräns på fåniga frågeställningar?

Vad tycker du själv?

Ja, svaret är givetvis ja. Vill du att en brandman skall gå in i en brinnande byggnad för att rädda dig, att en polis skall avbryta en svår misshandel där du är offret, att en soldat skall beskydda dig och din familj när fienden står för dörren, isåfall är även ditt svar ja.

Kanske inte var tillräckligt tydlig. Menade tillfällen där man med allra största sannolikhet kommer att "offras".

Brandmannen, polisen och soldaten försöker förmodligen oftast skydda sitt eget liv när de hjälper tredje part.

Allan
2014-05-24, 16:11
Snart kommer nån idiot och påstår att självuppoffring givetvis är egoistiskt eftersom människan tydligen ska vara egoist från födseln. Vi har haft massor med såna här gymnasiala trådar genom åren

Medusa
2014-05-24, 16:11
Kanske inte var tillräckligt tydlig. Menade tillfällen där man med allra största sannolikhet kommer att "offras".

Brandmannen, polisen och soldaten försöker förmodligen oftast skydda sitt eget liv när de hjälper tredje part.

Det är alltid med livet som insats i någon mån, givetvis vill dom inte dö, men om plikten kräver det så accepterar dom ju den risken IOM arbetstagandet. Försök inte förringa deras insatser.

Exdiaq
2014-05-24, 16:12
Snart kommer nån idiot och påstår att självuppoffring givetvis är egoistiskt eftersom människan tydligen ska vara egoist från födseln. Vi har haft massor med såna här gymnasiala trådar genom åren

... och än fler trådar där vissa personer konsekvent använder härskartekniker för att försöka stänga ner diskussioner innan de ens har börjat.

Slartibartfast
2014-05-24, 16:15
Att lägga nån annans välfärd framför ens egen är väl själva grunden till hjältemod? Längst ut på den skalan är väl att offra sitt liv för att nån annan ska leva?

David Brent
2014-05-24, 16:16
Snart kommer nån idiot och påstår att självuppoffring givetvis är egoistiskt eftersom människan tydligen ska vara egoist från födseln. Vi har haft massor med såna här gymnasiala trådar genom åren

Motsatsen till egoism är hjältemod?

Exdiaq
2014-05-24, 16:17
Det är alltid med livet som insats i någon mån, givetvis vill dom inte dö, men om plikten kräver det så accepterar dom ju den risken IOM arbetstagandet. Försök inte förringa deras insatser.

Tror inte att du förstår vad jag syftar på. Ny fråga: varför är självuppoffring hjältemodigt?

Förringa deras insatser? Jag har bara ställt frågor och inte sagt att jag tycker ena eller andra.

MackeJuve
2014-05-24, 16:18
Är det snällt att ställa upp och skjutsa en kompis när man är jättetrött och egentligen bara vill sova? Är man elak om man slår någon i ansiktet och skriker "idiot!"?

Diomedea exulans
2014-05-24, 16:18
Tror inte att du förstår vad jag syftar på. Ny fråga: varför är självuppoffring hjältemodigt?

Mod handlar om att göra bra saker fastän de är läskiga. Att ta sitt liv är det läskigaste som finns. Om "hjältemod" betyder "väldigt mycket mod" så är det därför hjältemodigt att ta sitt liv för en bra sak.

bubbaklubba
2014-05-24, 16:22
Hur vanlig är det ens att folk överväger konsekvenserna i sådana här situationer. Har man ens gjort ett val.

De flesta agerar bara, eller så agerar de inte.

Människan har alldeles för höga tankar om människans rationalitet.

Folk bara är. Hjältar eller syltryggar.

Trouble
2014-05-24, 16:23
Varför skulle det inte vara hjältemodigt?

Exdiaq
2014-05-24, 16:27
Mod handlar om att göra bra saker fastän de är läskiga. Att ta sitt liv är det läskigaste som finns. Om "hjältemod" betyder "väldigt mycket mod" så är det därför hjältemodigt att ta sitt liv för en bra sak.

Om man gör något man är rädd för och tror att det är en bra sak men det visar sig att att handlingen och konsekvenserna egentligen är avskyvärda. Är det hjältemodigt?

Armed Dingo
2014-05-24, 16:33
Om man gör något man är rädd för och tror att det är en bra sak men det visar sig att att handlingen och konsekvenserna egentligen är avskyvärda. Är det hjältemodigt?

Japp, men ändå dumt.

Godfella
2014-05-24, 16:36
Man agerar med största sannolikhet på ryggmärgsbeteende om man blir utsatt för en situation där ditt och en annans liv står på spel. Om man kopplar det till dom yrken som räknats upp här i tråden.

En brandman åsidosätter sina egna behov för att utföra det han tränats för, jag tror inte man tänker så mycket som sagt, man reagerar bara.

MackeJuve
2014-05-24, 16:38
Om man gör något man är rädd för och tror att det är en bra sak men det visar sig att att handlingen och konsekvenserna egentligen är avskyvärda. Är det hjältemodigt?

Vad är ens ett exempel på det du beskriver? Något som man tror är bra som egentligen är avskyvärt? En självmordsbombare? De är ju hjältar inom sina ramar men avskum utanför dessa. Vet inte hur mycket det räknas då de är så hjärntvättade.

Sniggel
2014-05-24, 16:52
Om man gör något man är rädd för och tror att det är en bra sak men det visar sig att att handlingen och konsekvenserna egentligen är avskyvärda. Är det hjältemodigt?

Själva beslutet tas med intentionen att göra nytta för andra med risk för en själv. Om utfallet blir dåligt för de flesta spelar ingen roll IMO.

Säg att personen hade dött och hans vän likaså. Då kan man kanske säga att det var dumdristigt men det var samtidigt hjältemodigt då intentionen var att rädda sin vän trots risk för eget liv.

Nu är jag lite tveksam just i detta exemplet eftersom det ser ut att handla om "mig" eller "någon annan". Jag skulle vilja påstå att för att det ska vara hjältemodigt så måste den potentiella nyttan vara större än risken för en själv. Om man nu inte anser att en själv är mindre värd än den som ska räddas.

Edit: Utöver det här med att reagera utan att hinna tänka så finns det ju situationer där man kan agera hjältemodigt efter att ha grubblat ett bra tag. Vi har Edward Snowden och Chelsea Manning som exempel.

Sen kan det ju även vara så att de som instinktivt riskerar sitt liv eller hälsa för andra kanske gör det just pga värderingar de besitter. Även om de inte hinner tänka i situationen så beter de sig som de gör pga hur de betett sig tidigare i livet i liknande (men mindre dramatiska) situationer.

Medusa
2014-05-24, 17:19
En ickediskussion i god ordning helt enkelt, skapad av pseudovetenskapen som cirkulerar fritt i samhället sedan internets tillkomst, idag är alla experter och filosofer.

MVH

Sniggel
2014-05-24, 17:27
Ickediskussion är det knappast. Klart människor ska få lov att diskutera värderingar och filosofi. Man måste inte ha högskolepoäng i vartenda ämne man pratar om. Det hade ju varit helt bisarrt om folk inte hade fått lov att prata.

Att jag delger åsikter trots att jag inte läst filosofi på högskolenivå förhindrar dessutom inte någon utbildad att bemöta det jag säger. Hade vi diskuterat neurokirurgi hade det varit en annan femma.

Diomedea exulans
2014-05-24, 17:27
Om man gör något man är rädd för och tror att det är en bra sak men det visar sig att att handlingen och konsekvenserna egentligen är avskyvärda. Är det hjältemodigt?

Självklart. Offrar jag livet för att rädda en bebis ur en brand är jag hjältemodig även om bebisen växer upp och blir den nye Hitler.

Sniggel
2014-05-24, 17:29
Räcker det med att personen har (enligt sina egna värderingar) goda intentioner eller måste en majoritet individer i efterhand bedöma agerandet som hjältemodigt?

Diomedea exulans
2014-05-24, 17:35
Räcker det med att personen har (enligt sina egna värderingar) goda intentioner eller måste en majoritet individer i efterhand bedöma agerandet som hjältemodigt?

Egna värderingar, skulle jag nog säga. Tänk Snape i Harry Potter. Han verkade jobba för Voldemort, och ingen hade fattat att han i själva verket jobbade för Dumbledore om inte Harry hade läst Snapes tankar strax innan Snape dog. Snape hade setts som ärkeskurk, men var i själva verket en hjälte.

filmjölk
2014-05-24, 17:37
Ibland är det både tragiskt och vackert på samma gång. Ta tex. en sådan sak som att viga sitt liv åt att hjälpa handikappade gorillor i någon afrikansk ntionalpark. Sådana saker ger mig en väldigt dubbel bild av personen. Dels är hen berömvärd, vänlig och en riktig vardagshjälte, men samtidigt är det något tragiskt och nästan patetiskt över själva uppoffringen av hela sitt eget liv. Jag känner mest beundran, men en liten glimt av förakt känner jag med.

Yes
2014-05-24, 17:38
Det är inte hjältemodigt utan bara tragiskt. Att riskera sitt liv behöver dock inte vara självuppoffring.

Sparven från Minsk
2014-05-24, 17:51
Här Exidaq:

"The noun heroism comes from the Greek hērōs, which referred to a demigod. As someone who shows great courage and valor is referred to as a hero, their actions are considered to be acts of heroism. 19th Century lawyer Robert Green Ingersoll said it well: “When the will defies fear, when duty throws the gauntlet down to fate, when honor scorns to compromise with death — that is heroism.”

Vet inte varför du skapar dessa trådar då du säkert redan vet vad begreppet betyder, eller redan har en uppfattning om vad det betyder för dig. Ändå ska du fråga andra. För att skapa debatt, gillar att provocera?

supercharge
2014-05-24, 18:12
Det beror förstås på hur man ser det. Är det någon som kommer ihåg en scen (jag tror det är Kevin Costner) som är suicidal och rider rakt ut på slagfältet, vilket gör att hans förvånade kamrater kan skjuta ner de ännu mer förvånade fienderna. Är det hjältemodigt?

Man kan ju också betrakta det som ett problem med människor som värderar sitt liv mindre än andras och därför är beredda att göra (ibland) orimliga uppoffringar. Därför att en sådan person kan ha en egen fru, eller egna barn som sedan ska gå faderlösa när deras make eller far tar för stora risker, eller utan tvekan offrar sig sig själv för andra.

Sedan kan man ju diskutera nödvändigheten av att kasta sig själv på en handgranat - men det är egentligen en annan sak.

Tolkia
2014-05-24, 18:27
Tror inte att du förstår vad jag syftar på. Ny fråga: varför är självuppoffring hjältemodigt?
Jag upprepar den fråga som redan ställts: Varför skulle det INTE vara det? Om man nu låter orden ha de betydelser de i svenskan vanligen har och inte laddar dem med en massa egna, för andra måttligt uppenbara, bibetydelser? Jag tycker att det här liknar de trådar där någon kastar upp en länk till någon provokativ Aftonbladetrubrik och skriver "diskutera!" Det är modigt att våga presentera en egen åsikt.

Sedan finns det ju en massa självuppoffring som inte är hjältemodig p.g.a. handlingarnas natur (att alltid ta disken p.g.a. att ens partner är trött efter jobbet, att vara snäll och ta andras arbetspass när de behöver vara lediga osv. osv. tusen vardagssaker där man sätter andras väl framför sitt egeet) men det verkar ju vara de heroiska dåden vi diskuterar här.

Exdiaq
2014-05-24, 18:35
En ickediskussion i god ordning helt enkelt, skapad av pseudovetenskapen som cirkulerar fritt i samhället sedan internets tillkomst, idag är alla experter och filosofer.

MVH

http://www.quickmeme.com/img/30/303eeccea01e1ad95efc11eb27ab3fc5fe4730ff51ec6df923 1ebf8240ccd2b3.jpg

Jag har inte refererat till någon vetenskaplig fakta, jag har inte sagt min åsikt mer än att ha kryssat i "vet ej"-alternativet och jag har varken sagt att jag expert eller filosof. Jag har ställt en fråga.

Gillar du inte mig eller andra trådar jag varit aktiv i så ta den kritiken där istället. Här är det inte relevant.

Exdiaq
2014-05-24, 18:43
Jag upprepar den fråga som redan ställts: Varför skulle det INTE vara det? Om man nu låter orden ha de betydelser de i svenskan vanligen har och inte laddar dem med en massa egna, för andra måttligt uppenbara, bibetydelser? Jag tycker att det här liknar de trådar där någon kastar upp en länk till någon provokativ Aftonbladetrubrik och skriver "diskutera!" Det är modigt att våga presentera en egen åsikt.

Sedan finns det ju en massa självuppoffring som inte är hjältemodig p.g.a. handlingarnas natur (att alltid ta disken p.g.a. att ens partner är trött efter jobbet, att vara snäll och ta andras arbetspass när de behöver vara lediga osv. osv. tusen vardagssaker där man sätter andras väl framför sitt egeet) men det verkar ju vara de heroiska dåden vi diskuterar här.

Jag vet inte. Spontant har jag tyckt att det både är hjältemodigt och att det inte är hjältemodigt. Varför vet jag inte.

Rubriker är sällan ställda som frågor. Framförallt inte hos Aftonbladet.

För att göda Medusa med lite pseudovetenskap och tanke som inte uppkommit efter att ha läst någon litteratur kring "ämnet" öht så undrar jag bl.a. vilken påverkan kristendom har haft på att självuppoffring ses som något gott istället för att ha en neutral inställning till det.

Andy.da.wohoo
2014-05-24, 18:47
Det är alltid med livet som insats i någon mån, givetvis vill dom inte dö, men om plikten kräver det så accepterar dom ju den risken IOM arbetstagandet. Försök inte förringa deras insatser.

Det tror jag bättre beskriver den kultur som råder inom räddnings- och polistjänster i USA än den som råder i Sverige.

Exdiaq
2014-05-24, 18:47
Här Exidaq:

"The noun heroism comes from the Greek hērōs, which referred to a demigod. As someone who shows great courage and valor is referred to as a hero, their actions are considered to be acts of heroism. 19th Century lawyer Robert Green Ingersoll said it well: “When the will defies fear, when duty throws the gauntlet down to fate, when honor scorns to compromise with death — that is heroism.”

Vet inte varför du skapar dessa trådar då du säkert redan vet vad begreppet betyder, eller redan har en uppfattning om vad det betyder för dig. Ändå ska du fråga andra. För att skapa debatt, gillar att provocera?

Nja, nu frågade jag ju visserligen inte efter en definition av "hjältemod". Hade varit lite korkat att skapa en tråd om det med tanke på hur lätt det är att googla och säkerligen få upp ett antal definitioner.

Men att någon skulle bli provocerad om man skulle fråga efter en definition av hjältemod är lite intressant!

filmjölk
2014-05-24, 18:52
En liten fundering jag har är den amerikanske soldaten där. Är man amerikan, soldat (ej officer) vad har man för bakgrund och framtid då?

Man är antagligen fattigt uppväxt, halvt svagbegåvad, inga vidare betyg. Framtiden efter militären är antingen som enbent ptsd-drabbad på låg disability, eller minimal wage-jobb, i vilket fall som helst boende i den där traile parken på samma sätt man växte upp. Ingen framtid, inget hopp, bara en miserabel färd fram till graven. Man kanske åkte som en hjälte, men man blir mottagen som ett svin, av föraktande Mortytyper som häller grisblod på en och kallar en för barnamördare. Är det inte lite lättare att vara hjältemodig då?

Scorpionida
2014-05-24, 19:11
Lite dålig koll på hur krig och soldater fungerar verkar det som. Bara jag som gillar krigsfilmer här på kolo?

Är ju det klassiska Band of Brothers syndromet. Väl i krig så slåss man inte för sitt land eller fina principer. Man slåss för sina kamrater bredvid en. Om du genom att kasta dig på en granat kan rädda dina medsoldater, så gör du det. Du dämpar explosionen och räddar dina bröder.

Edit- Svar på ts fråga då-

Nej, man är ett j***a svin. DOUGH!