handdator

Visa fullständig version : Misstänker att jag har lunginflammation, men vart vänder man sig?


timoat
2014-05-24, 12:19
Jag är uppe i Stockholm nu, jag är skriven i Båstad så ingen läkare häruppe. Jag har gått till en lättakut innan i Berghshamra för allergi, men de verkar bara ha öppet under veckodagarna mellan 8 och 10. Jag är på södermalm nu, och det verkar vara sammas visa där.

Mina symptom är upphostande av extremt tjock slem (tänk tuggumi) väldigt mycket, speciellt på morgonen, det hade jag i två veckor utan andra symptom, och nu när jag hostat upp det tjocka slemmet så hostar jag upp extremt mycket vattnigare men fortfarande illgult slem, extra mycket på morgonen. Ingen smärta när jag andas in. Jag har även klassiska "kropppsvärken" man får när man har influensa, den kom för 2 dagar sen. Har ingen termometer så kan ej kolla feber.
Vart kan jag vända mig?

Tolkia
2014-05-24, 12:30
Det beror lite på hur sjuk du är. Distriktsjouren/primärvårdsjouren/etc. i helgen; en akuttid på vårdcentralen på måndag om du tycker att det kan vänta till dess. Akuten har förstås alltid öppet, men är väl mer aktuellt om du är så sjuk att du behöver läggas in, eller har någon grundsjukdom som komplicerar det hela.

Var distriktsjouren sitter varierar mellan orter; där jag bor finns de på en av stans vårdcentraler, på andra ställen sitter de också på sjukhuset.

timoat
2014-05-24, 12:48
Det beror lite på hur sjuk du är. Distriktsjouren/primärvårdsjouren/etc. i helgen; en akuttid på vårdcentralen på måndag om du tycker att det kan vänta till dess. Akuten har förstås alltid öppet, men är väl mer aktuellt om du är så sjuk att du behöver läggas in, eller har någon grundsjukdom som komplicerar det hela.

Var distriktsjouren sitter varierar mellan orter; där jag bor finns de på en av stans vårdcentraler, på andra ställen sitter de också på sjukhuset.

Ok, tack för svaret, jag avvaktar till måndag och smyger in om lättakuten vid 8 då!

Angel
2014-05-24, 17:49
http://www.capiovardcentral.se/Stockholm/gullmarsplan/Vardcentral/

Öppet till 22 alla dagar!