handdator

Visa fullständig version : Muskel kontra fett ration vid bulk


Sparven från Minsk
2014-05-23, 20:04
Någon som har en sådan ration liggandes?

Dvs om man går upp 10 kg, hur mycket bör vara fett och hur mycket bör vara muskler för att det ska anses som en lyckad, eller mindre lyckad bulk?

King Grub
2014-05-23, 21:43
Beror väl på hur lång tid det handlar om.

monsa123
2014-05-23, 21:46
beror väl på hur lång tid det handlar om.

+1

Sparven från Minsk
2014-05-24, 06:22
Beror väl på hur lång tid det handlar om.

Enklast att räkna på säg 1 år.

King Grub
2014-05-24, 06:54
På ett år bör man ha blivit både större muskulärt och hårdare.

AngoraIHS
2014-05-24, 09:45
På ett år bör man ha blivit både större muskulärt och hårdare.

om man gått up 10 kg på ett år och dessutom lyckas bli hårdare? Nåja, det beror ju på hur länge man tränat. Det är ju en omöjlighet för någon som tränat ett tag. Annars skulle man ju vara ronnie coleman på nolltid.

MT3
2014-05-24, 09:46
På ett år bör man ha blivit både större muskulärt och hårdare.

Hur ska man bli hårdare om det är bulk vi pratar om?

King Grub
2014-05-24, 09:46
Att spendera ett år på att äta sig tjockare är inte vad jag kallar "lyckad".

PureWhey
2014-05-24, 10:30
Jag har gått upp ganska exakt 10kg på ett år, självklart inte hårdare men bra mycket större. T.ex. Ben ifrån 61 till 68cm:-&, midjan ungefär den samma.

Skickat ifrån böjracket

Sparven från Minsk
2014-05-24, 12:50
Att spendera ett år på att äta sig tjockare är inte vad jag kallar "lyckad".

Är väl ändå få som lyckas pricka sitt kaloriplus så exakt att det endast byggs muskler?
Annars är då jag ett undantag för jag har då blivit fetare med :)

Barbastark
2014-05-24, 21:58
Kolla denna av Lyle Mcdonald: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Verkar vara bra siffror på hur mkt man kan öka. Och då muskelbygge inte kräver spec stort överskott (om ens något) så handlar det väll snarare om hur bra man är på att pricka kcal in/ut.

Vidare skulle jag säga att sett över ett helt år borde man både kunna ligga jäkligt nära max-gainz utan att öka i fett å tom shredda lite, om man inte redan är jäkligt strimlad. Men 1kg+ i fett är la acceptabelt.

sockerfar
2014-05-24, 23:50
1 kilo per månad som max borde väl vara ett bra riktmål för en nybörjare som fortfarande gör riktigt snabba styrkeökningar

Sparven från Minsk
2014-05-25, 07:57
Kolla denna av Lyle Mcdonald: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Verkar vara bra siffror på hur mkt man kan öka. Och då muskelbygge inte kräver spec stort överskott (om ens något) så handlar det väll snarare om hur bra man är på att pricka kcal in/ut.

Vidare skulle jag säga att sett över ett helt år borde man både kunna ligga jäkligt nära max-gainz utan att öka i fett å tom shredda lite, om man inte redan är jäkligt strimlad. Men 1kg+ i fett är la acceptabelt.

Intressant men att lyckas pricka så exakt så man endast går upp 1 kg fett per år känns väl extremt om ens möjligt.

Känns mer som ett kg i månaden av blandat fett och muskler känns mer rimligt.

RobbanColeman
2014-05-25, 08:43
På ungefär 20 års träning har jag nu gått upp 14kg samt blivit lite hårdare. En väl genomförd bulk alltså men extremt dåliga resultat, inga ett år här inte, kör dock wilsons 12-veckors nu så lär öka ngt liknande, med två varv av det! :d

Insett att jag är extremt dålig på att träna men nu ska även jag växa! :)

anvihl
2014-05-25, 09:02
Är väl ändå få som lyckas pricka sitt kaloriplus så exakt att det endast byggs muskler?
Annars är då jag ett undantag för jag har då blivit fetare med :)

Varför ska du ligga på plus då? Ät tills du är nöjd och drar vikten iväg ät mindre. Multipla år utan att deffa eller bulka torde vara det bästa för muskelbygge.

Scratch89
2014-05-25, 09:05
Att spendera ett år på att äta sig tjockare är inte vad jag kallar "lyckad".

För några år sedan verkade det vara common sense att man fick göra antingen eller, dvs antingen överäta eller underäta. Nu har du skrivit mycket på senare tid att det verkar gå bra att bygga på underskott/balans, och varje gång du lägger upp en bild så skriver du "hårdare och större än bilden för två månader sedan" typ. För några år sedan så påpekade du ofta att du inte växte särskilt mycket, om ens alls, och hänvisade till två år gamla bilder och skrev "jag ser identiskt ut då som nu".

Har det hänt något forskningsmässigt eller har du lärt dig att träna/äta på annat sätt? Inget personligt, men det är intressant när metan ändras till raka motsatsen.

King Grub
2014-05-25, 09:08
Skilj på "samtidigt samtidigt" och samtidigt över en längre period som ett år. Även under så korta tidsintervall som ett dygn skiftar man från kaloriöverskott till kaloriunderskott och tillbaka ett antal gånger.

Sparven från Minsk
2014-05-25, 09:58
För några år sedan verkade det vara common sense att man fick göra antingen eller, dvs antingen överäta eller underäta. Nu har du skrivit mycket på senare tid att det verkar gå bra att bygga på underskott/balans, och varje gång du lägger upp en bild så skriver du "hårdare och större än bilden för två månader sedan" typ. För några år sedan så påpekade du ofta att du inte växte särskilt mycket, om ens alls, och hänvisade till två år gamla bilder och skrev "jag ser identiskt ut då som nu".

Har det hänt något forskningsmässigt eller har du lärt dig att träna/äta på annat sätt? Inget personligt, men det är intressant när metan ändras till raka motsatsen.

Tack! Lite av detta jag ville få fram. Har alltid uppfattat det som att de vikigaste punkterna för muskeltillväxt är ett energiöverskott samt tillräckligt proteinintag. Proteinet är ju lätt att räkna på men ett lagom överskott som inte leder till onödig fettinlagring men samtidigt säkerställer muskeltillväxt är ju svår att pricka ordentligt. Enklaste är ju då att överföra lite extra för att vara på
Säkra sidan och inte missa tillfället att bygga muskler .

Typ :)

Då lägget man ju tyvärr lätt på sig lite fett med.

Wormzie
2014-05-25, 09:59
På ungefär 20 års träning har jag nu gått upp 14kg samt blivit lite hårdare. En väl genomförd bulk alltså men extremt dåliga resultat, inga ett år här inte, kör dock wilsons 12-veckors nu så lär öka ngt liknande, med två varv av det! :d

Insett att jag är extremt dålig på att träna men nu ska även jag växa! :)

Hur dåligt har man tränat om 2 varv på wilsons program ska motsvara 20 års träning?

z_bumbi
2014-05-25, 10:01
Är man något så när i form från början blir man inte tjock om man går upp 10 kg och samtidigt är något så när normalstor eller större från början. Så jag är inte med på hur man därför skulle äta sig tjock om man går upp 10 kg under ett år?

Frånsett det så är huvudfrågan helt omöjlig att svara på om man inte har betydligt fler parametrar tillgängliga.

King Grub
2014-05-25, 10:25
I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ. I postprandiellt tillstånd är den positiv. Efter styrketräning + födointag är den synnerligen positiv.

Är dygnets energibalans negativ, är fettbalansen också negativ.

Måste då proteinbalansen också bli negativ över dygnet, när något så synnerligen anabolt som styrketräning är med i ekvationen, och vi vet att dess uppreglerande effekt på proteinsyntesen är aminosyreberoende, inte energi- eller hormonberoende?

Armed Dingo
2014-05-25, 10:41
I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ. I postprandiellt tillstånd är den positiv. Efter styrketräning + födointag är den synnerligen positiv.

Är dygnets energibalans negativ, är fettbalansen också negativ.

Måste då proteinbalansen också bli negativ över dygnet, när något så synnerligen anabolt som styrketräning är med i ekvationen, och vi vet att dess uppreglerande effekt på proteinsyntesen är aminosyreberoende, inte energi- eller hormonberoende?

Är det rimligt att tro att det går fortare att öka i styrka för folk som ligger på ett större överskott på grund av att de har så mycket energi i kroppen så att de "automatiskt" vill kötta på lite till (bara för det känns så jädra gött) vilket skickar mer anabola signaler, än att själva överskottet bygger musklerna?

King Grub
2014-05-25, 10:43
Man blir definitivt starkare av att överäta och styrketräna i kombination. Man blir även starkare av ökningar av kroppsfett i sig, upp till en viss gräns.

RobbanColeman
2014-05-25, 11:03
Hur dåligt har man tränat om 2 varv på wilsons program ska motsvara 20 års träning?

Go ahead shoot! :)

BobaFett
2014-05-25, 11:27
Tycker att Jacob Wilsons forskning gång på gång visar att det är fullt möjligt att bygga muskler och bränna fett samtidigt.

Tror att vi gör det hela tiden också, problemet är att vi inte kan mäta det. Vi är psykiskt påverkbara människor och inbillar man sig att man blivit mindre och fetare så ser man det i spegeln även om man blivit större.

Sen tror jag att 99% sköter träningen katastrofalt dåligt.

Det finns många olika sätt att bygga muskler. Träna tungt, träna lätt. Många reps, få reps, lång vila, kort vila. Volym, dropsets. Intra set stretching. Strypträning, supersets. Mjölksyraträning (typ tung cykling för ben).

Det går inte att träna specifikt för muskelstorlek utan det är en bieffekt av att träna så att muskeln blir bra på många olika saker. Kroppen är en maskin som är gjord för att anpassa sig.

Kör man samma sak varje pass och i mer än några veckor så begränsar man sin muskelutveckling rejält. Jag själv har under den största tiden av min träning upplevt att det blir slentrian och att man vecka in och vecka ut kör samma vikter, samma reps, sets etc. Det spelar ingen roll om man kör stenhårt varje pass, till slut så ökar man inte mer.

Aldrig mer.

Nu tränar jag i block om 12 veckor där jag skriver in i min kalender vad jag ska träna och ser till att det är nåt nytt och att jag aldrig tränar bara en sak utan försöker att periodisera lite från pass till pass.

BobaFett
2014-05-25, 11:31
Hur dåligt har man tränat om 2 varv på wilsons program ska motsvara 20 års träning?

Har man gjort samma sak i 20 år så kan ett varv av nåt annat ge sjuka gainz.

Barbastark
2014-05-25, 11:56
Har alltid uppfattat det som att de vikigaste punkterna för muskeltillväxt är ett energiöverskott samt tillräckligt proteinintag.

Skulle vilja slänga fram en hypotes jag funderar på här. Att det viktigaste för muskeltillväxt är positiv energitillgänglighet + tillräckligt med EAA. Och vidare att energitillgängligheten inte behöver genereras från exogena källor utan lika gärna kan komma från endogena sådana som kroppsfett.

Om vi sedan utgår från att siffrorna från denna artikel gällande att man kan få ut ca 70kcal/kg kroppsfett och dygn stämmer bra(har för bara skummat igenom, A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615)) så borde man teoretiskt utan problem kunna bränna fett och bygga muskler samtidigt.

Sverker
2014-05-25, 14:09
Det är svårt att få ut fettet utan att dra på med glukagon ( ökar nedbrytningen av aminosyror till glukos ) och kortisol ( som minskar energiupptaget i muskulaturen ). Utan insulin är det svårt att få in aminosyror i musklerna, osv, osv.

Wormzie
2014-05-25, 14:30
Har man gjort samma sak i 20 år så kan ett varv av nåt annat ge sjuka gainz.

Absolut, men under en period på 20 år bör man ha använt det som ingår i wilsons program (lätta, tunga, explosiva set) och därmed troligtvis inte förvänta sig "sjuka gainz". Ingen kritik riktad till Robban, han har en grym fysik som inte många når någonsin. Däremot är jag lite förundrad över hans helomvändningar bakom vad som verkar vara den bästa träningsmetoden :)

CalleP
2014-05-25, 14:42
Nu är detta en studie för rätt längesedan men tror inte att det har ändrats speciellt mycket. http://www.exrx.net/FatLoss/WTCalLBWStudy.html
http://www.exrx.net/Images/FatLoss/WtDiet.gif

To assess the individual and combined effects of weight loss and weight training on body weight and body composition, 40 obese women were randomly assigned to one of four groups for an 8 wk weight-loss study. These groups were control (C); diet without exercise (DO); diet plus weight training (DPE); and weight training without diet (EO). Body weight decreased for DO (-4.47 kg) and DPE (-3.89 kg) compared with C (-0.38 kg) and EO (0.45 kg). Lean body weight (LBW) increased for EO (1.07 kg) compared with DO (-0.91 kg) and C (-0.31 kg) and for DPE (0.43 kg) compared with DO. Upper-arm muscle areas (determined by radiograph) increased for DPE (11.2 cm2) and EO (10.4 cm2) compared with C (2.7 cm2) and DO (2.1 cm2). It was concluded that weight training results in comparable gains in muscle area and strength for DPE and EO. Adding weight training exercise to a caloric restriction program results in maintenance of LBW compared with DO.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3337037

exevision
2014-05-25, 15:28
Trådar om ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169819
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149260

RobbanColeman
2014-05-25, 16:42
Hur stavar man till Robbans helomvändning?

I R O N I, detta även om det finns en tilltro även, givetvis...

Men varför kör du Wilsons program då?


Jo, jag gillar att träna helkropp, vill testa med denna frekvens, aldrig gjort förr. aldrig heller med basövningar. Jag har tränat helkropp väldigt hårt förr men då försökte jag få in det Wilson bakar in, med måtta, på tre pass, på ett pass som varade tre timmar och sänkte mig totalt till slut. Då dessutom kryddat med mycket negativa reps, forced reps och allt i dropset även. Lägg där till progression varje pass, inga undantag...

Jag vill prova ngt nygammalt alltså. Det går jättebra hittills och kul är det. Bra också då mitt gym ska byta adress i sommar att jag kör bara bas med stång, då kan jag få till passen på enklare vis då gymmet e stängt en period.

Om jag ökar 7,5kg muskler på 12v är det ju inte fel heller! :)

Radikaal
2014-05-25, 18:02
har för mig det är beroende utav gener, och har en siffra i huvudet om man lägger på sig 1:2 i ratio muskler/fett är det riktigt bra och få som kan, men att för många är det mycket mer fett man går upp. Detta om man tex ligger på en +1000kcal per dag i några månader och tränar. Men detta skiljer ju sig oerhört från person till person och hur man tränar och vad man äter spelar ju roll också.

Sen har ju forskningen visat hur många gånger som helst hur folk tappat kroppsfett och byggt muskler efter en träningsperiod, så det mesta har att göra med hur man tränar och hur lång träningsperiod. Över ett år bör man utan problem (om det är ens mål dvs) ha byggt på sig både muskler och tappat kroppsfett.

nisse1976
2014-05-25, 18:08
om man lägger på sig 1:2 i ratio muskler/fett är det riktigt bra och få som kan

Det där är en usel viktuppgång

Wormzie
2014-05-25, 18:09
Hur stavar man till Robbans helomvändning?

I R O N I, detta även om det finns en tilltro även, givetvis...

Men varför kör du Wilsons program då?


Jo, jag gillar att träna helkropp, vill testa med denna frekvens, aldrig gjort förr. aldrig heller med basövningar. Jag har tränat helkropp väldigt hårt förr men då försökte jag få in det Wilson bakar in, med måtta, på tre pass, på ett pass som varade tre timmar och sänkte mig totalt till slut. Då dessutom kryddat med mycket negativa reps, forced reps och allt i dropset även. Lägg där till progression varje pass, inga undantag...

Jag vill prova ngt nygammalt alltså. Det går jättebra hittills och kul är det. Bra också då mitt gym ska byta adress i sommar att jag kör bara bas med stång, då kan jag få till passen på enklare vis då gymmet e stängt en period.

Om jag ökar 7,5kg muskler på 12v är det ju inte fel heller! :)

Vi håller tummarna för att det funkar bra iaf :)

King Grub
2014-05-25, 19:35
har en siffra i huvudet om man lägger på sig 1:2 i ratio muskler/fett är det riktigt bra och få som kan

Det är inte ens bra vid överätning utan träning.

Diomedea exulans
2014-05-25, 19:50
Nu tränar jag i block om 12 veckor där jag skriver in i min kalender vad jag ska träna och ser till att det är nåt nytt och att jag aldrig tränar bara en sak utan försöker att periodisera lite från pass till pass.

Hur länge har du gjort det och hur funkar det?

BobaFett
2014-05-25, 20:49
Hur länge har du gjort det och hur funkar det?

5:e veckan avklarad. Jag har blivit betydligt bitigare men har gått upp i vikt också så svårt att säga om det är fett eller muskler. Känner mig inte fetare. Snarare tvärtom.

Fast jag kör inte jacob wilsons program.

Commando1980
2014-05-26, 14:06
Har man gjort samma sak i 20 år så kan ett varv av nåt annat ge sjuka gainz.

Nej, det mest troliga är att ingenting händer då man sedan många år i princip nått sitt genetiska max. Det finns liksom inga sjuka gains att hämta om man tränat regelbundet och träningen inte vart helt uppåt väggarna.

Commando1980
2014-05-26, 14:11
Hela den här hysterin kring Jacob Wilson är löjlig. Det finns inget nytt i hans forskning. Ingenting som byggare inte gjort i en massa år. Inga nya gains att hämta för gymrottor som tränat i många år.

Gpajpen
2014-05-26, 14:43
Hur gör man rent tekniskt sett för att bygga muskler på balans/energiunderskott? King Grub et al?

Skulle vara väldigt kul att veta då jag i princip alltid deffar bort mina gains oberoende av kcalnivå

PureWhey
2014-05-26, 14:52
Hela den här hysterin kring Jacob Wilson är löjlig. Det finns inget nytt i hans forskning. Ingenting som byggare inte gjort i en massa år. Inga nya gains att hämta för gymrottor som tränat i många år.

+1

Skickat ifrån böjracket

Alsor
2014-05-26, 15:09
Hela den här hysterin kring Jacob Wilson är löjlig. Det finns inget nytt i hans forskning. Ingenting som byggare inte gjort i en massa år. Inga nya gains att hämta för gymrottor som tränat i många år.

Intra-set stretching med vikt har jag innan Wilson aldrig sett någon använda på gymmet eller förespråka på nätet. Lite nya grejer är det iallafall.

Barbastark
2014-05-26, 15:50
Hela den här hysterin kring Jacob Wilson är löjlig. Det finns inget nytt i hans forskning. Ingenting som byggare inte gjort i en massa år. Inga nya gains att hämta för gymrottor som tränat i många år.

Tycker inte alls det är löjligt. Han har tagit i princip alla evidensbaserade principer för att maximalt belasta muskulaturen och applicerat dessa i syfte att testa en ny mer potent variant av HMB, vilket fö är ett tillskott som verkar ha sin största effekt under just dessa förutsättningar.

Imponerande genomtänkt och extremt intressant skulle jag säga.

BobaFett
2014-05-26, 21:23
Hela den här hysterin kring Jacob Wilson är löjlig. Det finns inget nytt i hans forskning. Ingenting som byggare inte gjort i en massa år. Inga nya gains att hämta för gymrottor som tränat i många år.

Jag har tränat enligt hans forskning i flera år, bara det att jag då inte visste vad jag höll på med.

Nu vet jag och jag vet hur jag på bästa sätt tillämpar alla dessa olika träningsmetoder.

Han har uppfunnit intra set stretching dropsets som vad jag vet ingen hittills kört (rätta mig om jag har fel) och enligt Jacob så är det 50% mer effektivt än att köra vanliga set.

Studien gjordes på vader dessutom. Han visade alltså en fördubbling av muskeltillväxt på vader med intra set stretching jämfört med raka set.

Fredriiik
2014-05-26, 21:27
Jag har tränat enligt hans forskning i flera år, bara det att jag då inte visste vad jag höll på med.

Nu vet jag och jag vet hur jag på bästa sätt tillämpar alla dessa olika träningsmetoder.

Han har uppfunnit intra set stretching dropsets som vad jag vet ingen hittills kört (rätta mig om jag har fel) och enligt Jacob så är det 50% mer effektivt än att köra vanliga set.

Studien gjordes på vader dessutom. Han visade alltså en fördubbling av muskeltillväxt på vader med intra set stretching jämfört med raka set.

vars hittar man mer om detta? =)

BobaFett
2014-05-26, 21:32
Tycker inte alls det är löjligt. Han har tagit i princip alla evidensbaserade principer för att maximalt belasta muskulaturen och applicerat dessa i syfte att testa en ny mer potent variant av HMB, vilket fö är ett tillskott som verkar ha sin största effekt under just dessa förutsättningar.

Imponerande genomtänkt och extremt intressant skulle jag säga.

Han säger också att han själv alltid testar det han forskar på i syfte att bli bitig men att han i bästa fall lyckas bygga typ ett halvt kilo på 12 veckor. Han säger att han själv har sämre gener än medel, bortsett från benen. Kanske är ett halvt kilo medelkoloiten ska förvänta sig :)

Jag själv har fan växt 2-3 kilo på 5 veckor :D ...låren har växt med 3,5 cm på dessa 5 veckor vilket gör mig extra glad eftersom jag äntligen hittat nåt som får dem att växa :)

BobaFett
2014-05-26, 21:37
vars hittar man mer om detta? =)

Han pratade om det i någon av sina podcasts. Antingen varde college muscle radio med Layne norton (finns flera avsnitt med de två).

Eller så var det ben pakulskis podcasts. Sök på gooogle, det brukar stå vad de tar upp i podcasts.

Tror inte att studien är publicerad än.

Det gillar jag också med honom. Att han delar med sig av resultaten av sina studier direkt innan de ens är publicerade. Vi är muscleheads, vi vill veta nu direkt så att vi inte slösar tid på att vänta på att en studie ska publiceras när vi kunde ägnat tiden till att göra all kinds of gainz :D

StarkaUlf
2014-05-26, 21:45
Hur fungerar intra set stretch?

BobaFett
2014-05-26, 22:14
Hur fungerar intra set stretch?

I studien så tog de en vikt som man klarar kanske 10 reps på och körde till fail. Direkt efter stretchar man muskeln i 30 sekunder med den vikten. Sen plockar en kompis bort 20% av vikten och du kör så många reps du orkar och stretchar i 30 sek igen. Sen droppar du en gång till på samma sätt och stretchar i 30 sekunder.

Man ska alltså inte vila mellan varje drop.

Tanken är att när du stretchar så spänner du undermedvetet muskeln för att undvika skada.

Det ska tydligen göra att muskeln växer både i längd och på bredden.

Captainwide
2014-05-26, 22:16
Låter ungefär som FST-7.

BobaFett
2014-05-26, 23:28
Låter ungefär som FST-7.

I så fall har du missuppfattat intra set stretching. (Eller missuppfattat FST-7 för den delen).

z_bumbi
2014-05-27, 12:01
Intra-set stretching med vikt har jag innan Wilson aldrig sett någon använda på gymmet eller förespråka på nätet. Lite nya grejer är det iallafall.

I studien så tog de en vikt som man klarar kanske 10 reps på och körde till fail. Direkt efter stretchar man muskeln i 30 sekunder med den vikten. Sen plockar en kompis bort 20% av vikten och du kör så många reps du orkar och stretchar i 30 sek igen. Sen droppar du en gång till på samma sätt och stretchar i 30 sekunder.

Man ska alltså inte vila mellan varje drop.

Tanken är att när du stretchar så spänner du undermedvetet muskeln för att undvika skada.

Det ska tydligen göra att muskeln växer både i längd och på bredden.

Det där är inget nytt fast jag har inte läst studien så det kanske finns något nytt i det hela. Vad heter den?

PureWhey
2014-05-27, 12:23
Låter ungefär som FST-7.

I så fall har du missuppfattat intra set stretching. (Eller missuppfattat FST-7 för den delen).

Utifrån vad du skrev låter det ungefär som fst-7.

BobaFett
2014-05-27, 14:41
Utifrån vad du skrev låter det ungefär som fst-7.

FST-7 vad jag förstått står för fascia stretching vilket innebär att man stretchar ut fascian genom att pumpa upp musklerna så mycket det går. Man stretchar inte genom att dra ut musklerna. (Fast oclusion training fungerar mycket bättre för att stretcha ut fascian i så fall).

Intra set stretching innebär att du i stället för att vila mellan set ligger kvar i den utsträckta positionen i 30 sekunder (med belastning).

Här finns en video där han förklarar lite och sen får man se en demonstration 13:20 i klippet:

hsdvd_Qd7hE

Ram Dass
2014-05-29, 09:00
FST-7 vad jag förstått står för fascia stretching vilket innebär att man stretchar ut fascian genom att pumpa upp musklerna så mycket det går. Man stretchar inte genom att dra ut musklerna. (Fast oclusion training fungerar mycket bättre för att stretcha ut fascian i så fall).

Intra set stretching innebär att du i stället för att vila mellan set ligger kvar i den utsträckta positionen i 30 sekunder (med belastning).

Här finns en video där han förklarar lite och sen får man se en demonstration 13:20 i klippet:

hsdvd_Qd7hE

Intressant, även häftigt att du hittat något som fungerar för dina ben. Otroligt ändå att denna typ av träning ger resultat för dig och inte "vanlig" träning, för ben alltså.

I vilka övningar kan man använda denna metod? Har du en träningskompis som rackar av åt dig? :-)

Tomas Tryffel
2014-05-29, 09:36
Så man kan inte snabbt racka, säg squat-stången, sen plocka bort och omedelbart börja på nästa set efter detta/stretchen?

exevision
2014-05-29, 11:28
Kanske därför bänk press med stopp inte är så dumt!
Så man kan inte snabbt racka, säg squat-stången, sen plocka bort och omedelbart börja på nästa set efter detta/stretchen?

Lite svårt när det ska köras till fail.

BobaFett
2014-05-29, 17:21
Intressant, även häftigt att du hittat något som fungerar för dina ben. Otroligt ändå att denna typ av träning ger resultat för dig och inte "vanlig" träning, för ben alltså.

I vilka övningar kan man använda denna metod? Har du en träningskompis som rackar av åt dig? :-)

Att benen har växt är snarare p.g.a. att jag tränar dem 3 ggr/vecka samt tränar dem väldigt mångsidigt. Många reps, få reps, kort vila, lång vila, dropsets, intra set stretching, oclusion training samt att jag håller stenkoll på progressionen på styrkedagarna.

Jag brukar ha 2 kompisar som rackar av beroende på övning.

Så man kan inte snabbt racka, säg squat-stången, sen plocka bort och omedelbart börja på nästa set efter detta/stretchen?

Du kan men det blir ju inte samma sak. Kör du på ditt eget sätt så kan det mycket väl funka bra/ännu bättre men det här har bevisad effekt.

Det funkar inte riktigt på alla övningar heller. På quads måste du böja underbenen bakåt för att få en stretcheffekt. Det går att sätta sig på golvet med underbenen under dig och sen luta bakåt för att få en stretch. Funkar rätt bra det med.

Fredriiik
2014-05-29, 19:26
I studien så tog de en vikt som man klarar kanske 10 reps på och körde till fail. Direkt efter stretchar man muskeln i 30 sekunder med den vikten. Sen plockar en kompis bort 20% av vikten och du kör så många reps du orkar och stretchar i 30 sek igen. Sen droppar du en gång till på samma sätt och stretchar i 30 sekunder.

Man ska alltså inte vila mellan varje drop.

Tanken är att när du stretchar så spänner du undermedvetet muskeln för att undvika skada.

Det ska tydligen göra att muskeln växer både i längd och på bredden.
ska provas på vaderna!!

Det där är inget nytt fast jag har inte läst studien så det kanske finns något nytt i det hela. Vad heter den?
så vart har du hört om just detta set förut då?

anvihl
2014-05-29, 21:12
Att benen har växt är snarare p.g.a. att jag tränar dem 3 ggr/vecka samt tränar dem väldigt mångsidigt. Många reps, få reps, kort vila, lång vila, dropsets, intra set stretching, oclusion training samt att jag håller stenkoll på progressionen på styrkedagarna.

Jag brukar ha 2 kompisar som rackar av beroende på övning.



Hmm är du från småland? I så fall är det du och ett par till som håller på med diverse lustiga övningar och tekniker på big bangs gym i o-hamn? :O Låter ruskigt likt några där. Bevittnat både strypträning, intra stretchning och annat.

BobaFett
2014-06-01, 10:11
Hmm är du från småland? I så fall är det du och ett par till som håller på med diverse lustiga övningar och tekniker på big bangs gym i o-hamn? :O Låter ruskigt likt några där. Bevittnat både strypträning, intra stretchning och annat.

Nej, jag tränar på friskvårdshuset. De kan ha fått det från mig, det finns några där som brukar komma förbi friskvårdshuset.

Fredriiik
2014-06-06, 16:12
I studien så tog de en vikt som man klarar kanske 10 reps på och körde till fail. Direkt efter stretchar man muskeln i 30 sekunder med den vikten. Sen plockar en kompis bort 20% av vikten och du kör så många reps du orkar och stretchar i 30 sek igen. Sen droppar du en gång till på samma sätt och stretchar i 30 sekunder.

Man ska alltså inte vila mellan varje drop.

Tanken är att när du stretchar så spänner du undermedvetet muskeln för att undvika skada.

Det ska tydligen göra att muskeln växer både i längd och på bredden.

Har du provat köra detta på övriga muskler?

Kommer precis från ett prov på vaderna i sittande vadpress å press i benpressen. Fyfan jävligt nära å spy av vadträning har jag aldrig varit med om tidigare...

King Grub
2014-06-06, 16:48
Du lär ha svårt att gå i morgon. ;) Sådan strech mot belastning brukar kännas dagarna efter.

Dezen
2014-06-06, 16:55
Jag testade också att köra det idag, kunde knappt gå efter första setet. Fruktar nästan morgondagen :D

anvihl
2014-06-06, 17:33
Jag har kört sådär i ryggresningar i flera år. Man tar vikter bakom huvudet eller i famnen+ ev. nått band över nacken sen kör man 8-10 reps "vilar" i bottenläget med full stretch i typ 30sek kör nästa set och så kör man så ett tag. Brukar resultera i kramp, skrik, gråt och spyor när man utsätter polare för det.

BobaFett
2014-06-06, 17:58
Du lär ha svårt att gå i morgon. ;) Sådan strech mot belastning brukar kännas dagarna efter.

Första gången jag gjorde det kändes det ingenting i vaderna dagen efter men minuterna efteråt kände jag pump och kontakt i varje muskelfiber i vaden.

Jag brukar köra intra set stretching som avslutning på passet när man pumpat upp musklerna med flera set innan.