handdator

Visa fullständig version : Höga Triglycerid värden..?


Svarstad
2014-05-23, 19:38
Var på hälsokontroll via jobbet för några dagar sedan och tog då en sänka i armen, idag kom pappret med provsvaren hem och det visar sig att mina värden av Triglycerider var höga, gränsvärdet är mellan 0,45-2,6 enligt pappret och mina värden var på 0,4 mmol/L.
En snabb googling på vad detta var så har de ju med blodfetter att göra och att det oftast är folk med diabetes och dom som är överviktiga som har detta.
Är det någon som har någon ide om vad detta kan bero på??
Råden är att börja motionera och tänka på vad jag äter, men det är ju det enda jag gör redan så de blir svårt,*flex* nått annat måste vara galet...
Någon kunnig inom ämnet här?

Sheogorath
2014-05-23, 20:11
Om referensintervallet är 0.45-2.6 och du har 0.4 så har du ju LÅGA triglycerid-värden.

Svarstad
2014-05-23, 20:47
Om referensintervallet är 0.45-2.6 och du har 0.4 så har du ju LÅGA triglycerid-värden.


Sorry! tankevurpa av mig, tänkte :smash:
Detta skulle innebära att jag äter för lite fett helt enkelt?

Sheogorath
2014-05-23, 23:03
Sorry! tankevurpa av mig, tänkte :smash:
Detta skulle innebära att jag äter för lite fett helt enkelt?

Du ligger precis under gränsen och det är inget jag skulle oroat mig för om jag var du. Om det inte är ett tecken på att du svälter dig. Då är det det som är problemet, inte nivåerna i sig.

Sverker
2014-05-24, 05:51
Sorry! tankevurpa av mig, tänkte :smash:
Detta skulle innebära att jag äter för lite fett helt enkelt?



Det beskriver bara hur mycket fett som snurrar i blodet. Speglar inte hur mycket fett du äter. Du får med fett som byggs i levern, dvs fett från andra energikällor eller från fettsyror som tidigare kommer från fettdepåerna.

Svarstad
2014-05-24, 08:46
Det beskriver bara hur mycket fett som snurrar i blodet. Speglar inte hur mycket fett du äter. Du får med fett som byggs i levern, dvs fett från andra energikällor eller från fettsyror som tidigare kommer från fettdepåerna.

Vad skulle detta värde kunna ha för negativa/positiva effekter på kroppen vid diet och muskeluppbyggnad, träning osv?