handdator

Visa fullständig version : Hårtrimmer för hund (Cavalier King Charles Spaniel)


Akerhage
2014-05-23, 17:20
Har en liten cavalier som är väldigt varm nu här. Förra året köpte jag en billig hårtrimmer på Ö&B för 199kr, den gjorde väl jobbet, men munstyckerna som följde med gick sönder efter 3 klippningar.

Jag tänkte att jag kan ju försöka hitta en lite bättre hundtrimmer och började googla, men hittar ingenting bra. Har kikat på blocket lite efter någon Moser Max 45 som verkar bra.

Sen om jag förstod det hela rätt så måste man köpa till olika munstycken separat? Någon som har koll på detta? Vilka nummer på dessa "skär" skall man välja? Jag ska ju inte ställa ut honom eller så, bara klippa bort håret. Så behöver ju inte inte ha 4 olika skär tror jag.

Hade varit toppen om någon som har koll kan hjälpa mig här.

Hunden ifråga är den här:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/361_106150005296_3779_n.jpg

xodd
2014-05-23, 17:39
Jag har en Andis AGC2 som jag använder till mig själv. Det är en djurtrimmer som jag köpte för jag tyckte att allt som är gjort för människa gick sönder efter 3-4 månader. Kan helt klart rekommendera den. Robust pjäs. Ligger bra i handen. Lätt att byta skär. Nackdelen är att nya skär, dvs den delen som sköter själva "rakandet" är rätt dyra men när du väl har 2-3st som funkar för dig/hunden så behöver man aldrig köpa nya. Tuggar igenom allt :)

Katterna har fått sig ett par omgångar med den också. Just nu springer våra birmakatter runt och är rakade på 3mm rakning. Ser helt förskräckliga ut, men dom verkar nöjda.... :P

Akerhage
2014-05-23, 17:51
Jag kikade på den med faktiskt, var ganska dyr ändå. Ska se om jag hittar på Blocket med. Hur vet man vilka skär som fungerar på hunden? Har faktiskt med en Birma hemma som snart är 1 år gammal. Hon fäller som tusan, så hade ju varit toppen att raka av henne med. (När tjejen inte är hemma då, för hon kommer bli vansinnig :p)

3mm rakning? Är det ett speciellt "skär" då?

xodd
2014-05-23, 17:56
Den är dyr, ja, men antagligen kommer det vara den enda trimmer du behöver köpa på väldigt länge. Blir kanske billigare i längden istället för att springa iväg och köpa skit som går sönder för ett par hundringar.
Det är skären som bestämmer längden på rakningen japp. Ett skär kostar lite drygt 300-400kr. Ingår ett standard till apparaten när man köper den. Googla på Andis skär så får du se hur dom ser ut.

Vad som är lagom för hunden väljer du ju egentligen själv.

Akerhage
2014-05-23, 18:05
funderar om jag kommer behöva olika skär för olika delar av kroppen eller om jag bara ska köra samma längd överallt. Nu har jag ju freebasat lite utan munstycke under magen på honom och det har fungerat helt okay ändå. Ser relativt bra ut. Öronen hans man kommer jag nog låta vara som den är. Möjligen ta lite på det yttersta bara.

Tack för tipset, skall kika in den lite också. Tar gärna emot mer förslag och tips

bulldozer
2014-05-23, 18:45
Vet en moser som mamma köpte till hund för 20 år sen tror jag, den funkar fortfarande. Syster köpte Moser 45 tror jag som vi använder till hästen, den funkar kanon (blir lite varm men den är ju kanske inte menad till 700kg häst så det blir nån paus emellan). Vet dock inte om det kom några blad med.

Akerhage
2014-05-23, 18:45
Dessa skär kanske fungerar till den du har med? Är ju lite billigare? Så kanske jag kan hitta en begagnad trimmer för 800kr med, då slår jag nog till.
http://www.tradera.com/item/343035/208602201/40-4f-7f--skar-till-moser-andis-oster-klippmaskin

Akerhage
2014-05-23, 18:47
Vet en moser som mamma köpte till hund för 20 år sen tror jag, den funkar fortfarande. Syster köpte Moser 45 tror jag som vi använder till hästen, den funkar kanon (blir lite varm men den är ju kanske inte menad till 700kg häst så det blir nån paus emellan). Vet dock inte om det kom några blad med.

tack för inputen, den verkar helt okay den Moser 45 också. Kanske ska leta lite efter just dessa två då och fundera på storleken på skären med. Som jag förstår det fungerar skären med båda två apparaterna?

Arf Pingvin
2014-05-24, 07:57
Kör själv med en mozer från teknikmagasinet. Går som en pansarvagn var det någon som beskrev det som. Tyst dessutom.

Akerhage
2014-05-24, 08:01
Vilken modell var det? På både trimmer och hund? :)

skickat från min Nallebjörn

Arf Pingvin
2014-05-24, 09:13
Använder den alltså på mig själv. Men folk brukar köpa den som djurtrimmer.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=360203&title=Moser%201400&

Billig men förvånansvärt stabil.

Akerhage
2014-05-24, 09:37
Tack, har en moser rex 1230 jag kan få för 400kr med. Det är nog samma stuk som den du länka fast den är egentligen lite dyrare (och kanske bättre).

Jag må vara väldigt trög, men skärset och förhöjningskam? Vad är skillnaden?

Byter man ut hela skär-delen med ett nytt "skär" eller? Och en förhöjningskam sätter man som munstycke på ett skär? (fungerar ett munstycke på alla skär oavsett skärets nummer? etc)

Som denna? 7 klipplängder? Kan man justera munstycket?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=360204&title=Moser%201400%20st%e4llbar%20f%f6rh%f6jningsk am&

Ursäkta min okunskap i detta :p

Arf Pingvin
2014-05-24, 10:51
Ja tycker att du har greppat hur det funkar.