handdator

Visa fullständig version : Salt & Natrium


Wafx
2014-05-23, 10:59
Dum fråga kanske men känner mig lite trög just nu.

Använder myfitnesspal för att logga mitt käk nu under deff, och viss mat om det är infört innehåller X mg sodium.

Sen viss mat på innehållet är det salt X varav Y natrium

Vad är den faktiska skilnaden och vad bör man egentligen käka om dagarna? I mitt fall under en deff nu så har jag försökt minska på natriumintaget men vet egentligen inte varför, fick för mig att det var dåligt med för höga mängder (Som med allt egentligen men ja) men kroppen behöver väl ändå iaf lite salt.

Salter annars binder väl vätska och ökar blodproduktion? Någon viss gräns man ej bör överstiga om dagen?

RobinEH
2014-05-23, 11:06
Vanligt koksalt är natriumklorid, alltså natrium och klor.
Enligt SLV så motsvarar 2,5g salt (koksalt) 1g natrium.

Sverker
2014-05-23, 16:55
Salter annars binder väl vätska och ökar blodproduktion? Någon viss gräns man ej bör överstiga om dagen?
Ja, salt binder vätska. Först i blodet men sedan läcker vatten och salt ut i underhuden. Det ska vara så. Även underhuden behöver salt och vatten, upp till en gräns.

Du klarar dig på 3 gram koksalt en vanlig dag. Varmt och träning stiger behovet till kanske det dubbla. När du kommer över 10 - 12 gram på en dag bör du fundera på vad du äter.

AEB
2014-05-24, 10:13
bör man tillsätta mer salt innan/efter/under löpning nu under varma dagar? Sprang nämligen igår och blev helt yr efter mitt vanliga pass på 1.5 mil, det var kokhett ute.

Sverker
2014-05-24, 11:07
Det är helt beroende på hur mycket salt du äter resten av dygnet. Men din träning kan inte pågå mycket längre än en timme ? Tror inte ens du behöver dricka under själva träningen ifall du är välfylld innan.

Men dricker du under träningen är det bara bra med ett halvt kryddmått koksalt per liter vätska.